نرم افزار ایندیزاین یکی از محصولات پراستفاده Adobe است که کاربرد گسترده‌ای در صنعت چاپ بسیار کاربرد دارد. این برنامه قابلیت ایجاد بروشور، مجله، روزنامه و دیگر محصولات مربوطه را دارد. از جمله کاربران اصلی آموزش ایندیزاین می‌توان به طراحان گرافیک، ناشران و غیره اشاره کرد. در ادامه این مطلب در وبلاگ دانشجویار، به آموزش تایپ فارسی در ایندیزاین می‌پردازیم.

دوره معرفی شده در ویدئو

ایندیزاین چیست؟

در سال‌های نه چندان دور، برای طراحی یک کاتالوگ یا بروشور، لازم بود از نرم افزارهای ویرایش تصویر همچون فتوشاپ استفاده کنیم. این نرم افزارها به دلیل اینکه برای کار دیگری ساخته شده بودند، برای طراحان گرافیک سخت بود. در سال 1998، یک تیم از کارمندان پیشین ادوبی و برخی از کارمندان شرکت چاپ Quark به توسعه نرم افزاری مشغول شدند که خروجی آن در سال 2000 رویت شد. این برنامه Adobe InDesign نام دارد و به صورت حرفه‌ای برای طراحان گرافیک و ناشران تولید شده است.

تفاوت InDesign CC و CS

این برنامه نسبت به فتوشاپ و ایلاستریتور، دارای قدرت و امکانات بیشتری برای طراحی انواع طرح‌های دیجیتال و چاپی است. این نرم افزار در دو نسخه CS و CC در اختیار کاربران قرار داشت.

تفاوت InDesign CC و CS چیست؟

نسخه CC محصولات ادوبی، مبتنی بر اشتراک‌های ماهیانه یا سالیانه هستند و نیاز است در هر دوره آن را تمدید کنید. CC درواقع مخفف عبارت Creative Cloud است و جزئی از این سیستم شناخته می‌شود.

در طرف مقابل، نرم نرم افزارهای دارای پسوند CS حاضر هستند. CS مخفف عبارت Creative Suite هستند. برای مثال نرم افزار فتوشاپ نسخه CS دارای یک مجوز مادام العمر 700 دلاری بود؛ در صورتی که ممکن بود فرد نیازی به خرید این مجوز و استفاده طولانی مدت از نرم افزار نداشته باشد! اکنون برنامه‌های Adobe به صورت اشتراکی در دسترس هستند.

بد نیست بدانید هزینه اشتراک یک ماهه نرم افزار Adobe InDesign CC 19.99 دلار در ماه (برای اشتراک سالانه) و 29.99 دلار برای یک ماه است.

دو نکته مهم درباره نسخه‌های CS و CC وجود دارد. اولین مورد، این است که این دو برنامه از نظر ابزارها و قابلیت‌ها، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در واقع InDesign CC از زمان معرفی تا به امروز تفاوت زیادی نداشته است؛ البته این به معنی عدم ارائه بروزرسانی نیست!

نکته دوم، این است که نسخه CS دیگر توسط ادوبی پشتیبانی نمی‌شود و به نوعی، منسوخ شده است؛ اما هنوز هم برای سیستم‌های ضعیف و پایین‌رده، انتخاب مناسبی است.

آموزش مرحله‌ای تایپ فارسی در ایندیزاین

فارسی نوشتن در ایندیزاین و دیگر نرم افزارهای ادوبی یکی از معضلات طراحان گرافیک است. در صورتی که نیاز به تایپ فارسی در ایندیزاین داشته باشید، متوجه می‌شود حروف از چپ به راست و به صورت جدا از هم نوشته می‌شوند. مشکلات مشابهی در فتوشاپ، ایلوستریتور و دیگر نرم افزارهای ادوبی نیز وجود دارد.

این مشکل راه حل‌های مختلف دارد و معمولا روش انجام آنها در هر برنامه شبیه یکدیگر است. دو راه حل برای مشکل فارسی نوشتن در ایندیزاین وجود دارد که در ادامه، آنها را شرح داده‌ایم.

روش اول رفع مشکل تایپ فارسی در ایندیزاین

  1. برای رفع مشکل تایپ فارسی در ایندیزاین، در روش اول می‌توانید با استفاده از منوی File و گزینه New، یک سند جدید ایجاد کنید.
  2. در سند جدید یک تکست باکس ایجاد کرده و متن مورد نظر را در آن قرار دهید.
  3. گزینه سمت راست نرم افزار (بالای نوار ابزار سمت راست) را انتخاب کنید. دقت داشته باشید تنها در صورتی می‌توانید به دکمه مورد نظر دسترسی داشته باشید که یک تکست باکس ایجاد کرده و فعال باشد!
  4. در لیست باز شده، گزینه character direction را انتخاب کرده و در گزینه‌های ظاهر شده، گزینه Right to Left را انتخاب کنید.
  5. اکنون می‌توانید متون فارسی خود را در تکست باکس قرار دهید. سپس متن را کپی کرده و در محل مناسب در سند اصلی وارد کنید. به این صورت مشکل فارسی نوشتن در ایندیزاین برطرف می‌شود.

البته این روش زمانبر است و ممکن است برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد. بنابراین می‌توانید از روش دوم فارسی نویسی در ایندیزاین استفاده کنید.

روش دوم رفع مشکل فارسی نوشتن در ایندیزاین

قبل از مشاهده روش دوم تایپ فارسی در ایندیزاین بدون مشکل، بهتر است بدانید که در این روش بهتر است که فایل خالی باشد. یعنی قبل از شروع پروژه و پس از باز کردن سند، این کار را انجام دهید.

یک سند باز کنید و از بخش windows، وارد تب Type & Table شوید. در گزینه‌های نمایش داده شده، گزینه Paragraph را انتخاب کنید.

یک پنجره برای شما باز می‌شود که دارای چند گزینه است. باید از بین آنها گزینه Adobe World-Ready Paragraph را انتخاب کنید.

در برخی از نسخه‌ها، ممکن است این گزینه نمایش داده نشود. بنابراین می‌توانید روی دکمه سمت راست پنجره راست کلیک کنید. در اینجا می‌توانید گزینه Adobe World-Ready Paragraph را مشاهده و فعال کنید.

اکنون دریافتیم چگونه در ایندیزاین فارسی بنویسیم؟ و پروژه‌های خود را به بهترین شکل ممکن به اتمام برسانیم. در ادامه روش هایی برای رفع مشکل بهم ریختگی فونت فارسی در ایندیزاین بیان می کنیم.

بهم ریختگی فونت فارسی در ایندیزاین

مشکل بهم ریختن کلمات و حروف هنگام تایپ فارسی در ایندیزاین، یکی از مشکلات این برنامه برای ایرانیان است. این مشکل دو راه حل دارد که به ترتیب زیر هستند.

رفع مشکل بهم ریختگی فونت فارسی در ایندیزاین آموزش مرحله‌ای تایپ فارسی در ایندیزاین

نتیجه‌گیری

نرم افزار ایندیزاین یکی از نرم افزارهای طراحی گرافیک شرکت Adobe است که کاربرد گسترده‌ای بین ناشران، طراحان گرافیک و هنرمندان مختلف دارد. این برنامه در دو نسخه CC و CS در دسترس است. این مقاله به آموزش فارسی نویسی در ایندیزاین پرداخته و برای رفع مشکل فارسی نوشتن در این نرم افزار، دو راه حل ارائه می دهد.

در انتها، در صورتی که علاقمند به یادگیری نرم افزار InDesign و کسب درآمد از آن هستید، می‌توانید در یک دوره آموزشی از مقدماتی تا پیشرفته شرکت کنید. در سایت دانشجویار، دوره آموزش پروژه محور ایندیزاین که توسط خانم محمودیانی تدریس شده است. این دوره از سطح مقدماتی تا پیشرفته را شامل می‌شود و با گذراندن آن، به خش‌های مختلف این نرم افزار مسلط خواهید شد.

در انتها، اگر همچنان در تایپ فارسی در ایندیزاین با مشکل مواجه هستید، می‌توانید در بخش نظرات آن را مطرح کنید.