جاوا اسکریپت همه جاست. اگر در مورد راه اندازی شرکت در هر ابعادی صحبت کنیم اکثر آنها در وب سایت یا برنامه شخصی خود با جاوا اسکریپت کار می کنند. میلیون ها صفحه وب در جهان با جاوا اسکریپت ساخته شده اند. سمت کاربر وب که با HTML  و CSS ساخته شده است جاوا اسکریپت باعث زنده ماندن و پویا بودن آن می شود.

 

جاوا اسکریپت به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و فقط محدود به مرورگر نمی شود بلکه در سمت سرور هم مورد استفاده قرار می گیرد. جاوا اسکریپت توسط 95% از کل وب سایت هایی که می توانید بررسی کنید مورد استفاده قرار می گیرد.

اکنون مشکلی که هنگام حرکت به سمت این زبان برنامه نویسی پیش می آید این است که از کجا شروع کنید، چه فریمورک هایی را باید انتخاب کنید، چه مواردی را باید پوشش دهید، کتابها و آموزش ها و وبلاگ ها یا مسیری را که باید طی کنید بشناسید. ما در اینجا نقشه راه کاملی را تا تبدیل شدن به یک توسعه دهنده جاوا اسکریپت پیش روی شما قرار می دهیم.

  • اصول اساسی و مفهوم ناهمزمان: ابتدا باید روی مفاهیم اصلی یا اصول اساسی مانند Let، var، const، if-other ، حلقه ها ، توابع ، نقشه ، فیلتر و کاهش ، عبارات و عملکردها و اعداد ، رشته ها ، آرایه ها و اشیاء ، ES6 ، تمرکز کنید. قبل از حرکت به جلو ، باید کلیه اصول اولیه نحوه دستکاری DOM ، نحوه استفاده از رویدادها و سایر موارد اساسی دیگر در جاوا اسکریپت را بدانید.
  • از چالش های الگوریتمی استفاده کنید: وقتی به عنوان توسعه دهنده جاوا اسکریپت درخواست شغل می کنید در مصاحبه های خود با برخی از چالش های الگوریتمی روبرو خواهید شد مثل: تست کد آنلاین مخزن پروژه یا تست کد زنده که شرکت ها نیاز دارند. توصیه می کنیم که پس از درک مفاهیم اساسی برخی از چالش های الگوریتمی را برطرف کنید دانش خود را با دستکاری یا نمونه گرفتن آزمایش کنید و در هنگام تغییرات کدها خروجی ها را بررسی کنید.
  • فریمورک های سمت کاربر و کتابخانه ها: وقتی به قسمت طراحی فرانت اند یک برنامه می رسیم فریمورک ها و کتابخانه های بسیاری وجود دارند که باعث سردرگمی توسعه دهنددگان برای انتخاب صحیح می شوند. با درنظر گرفتن منحنی یادگیری دو مورد از دیدگاه شغلی توصیه می شود: VueJS یا ReactJS یا AngularJS . این فریمورک ها یا کتابخانه های سمت کاربر در بازارکار تقاضای زیادی دارند و بیشتر شرکت ها برای ساختن برنامه های خود از آنها استفاده می کنند. شما می توانید محبوبیت ان فریمورک ها را در Google Trends بررسی و مقایسه کنید.
  • فریمورک ها و محیط های سمت سرور: جاوا اسکریپت محدود به مرورگر نمی شود و در خارج از مرورگر هم می توان از آن استفاده کرد. NodeJS فناوری است که به شما امکان می دهد تا جاوا اسکریپت را در خارج از مرورگر اجرا کنید. NodeJS یک محیط زمان اجرای قدرتمند است که جاوا اسکریپت را قادر می سازد تا به یک زبان Back-End تبدیل شود. البته در سالیان اخیر توسعه دهندگان درکنار NodeJS از ExpressJS استفاده می کنند.
  • پایگاه داده: در حین اجرای برنامه جاوا اسکریپت شما باید حداقل از یک بانک اطلاعاتی برای اتصال به برنامه خود و ذخیره و دستکاری داده ها بتوانید استفاده کنید و می تواند از هر نوع SQL یا NoSQL باشد. PostgreSQL – MongoDB – Redis – My SQL از جمله مواردی است که می توانید از آنها اطلاع داشته باشید.
  • Task Runners & Module Bundlers: در جمع بندی چندین فایل جاوا اسکریپت، Task Runner به ما کمک می کند و هر بار که یک فایل تغییر پیدا می کند اجرا می شود. Gulp و Grunt بیشتر از همه توسط توسعه دهندگان استفاده می شود.
  • برنامه نویسی OOP: مفهوم شی گرایی در برنامه نویسی جاوا اسکریپت تا حدودی متفاوت است زیرا جاوا اسکریپت مبتنی بر نمونه اولیه است نه مبتنی بر کلاس.
  • الگوهای طراحی: الگوهای طراحی در ایجاد مقیاس پذیری و قابل حفظ بودن برنامه کمک می کند همچنین کار توسعه دهنده را آسان تر می کند ، بنابراین یاد بگیرید که از Javascript مانند الگوهای ماژول ، نمونه اولیه ، Observer ، Single استفاده کنید تا انواع مختلفی از چالش ها و مسائل را حل کنید. برای درک این موضوع می توانید پیوند طراحی الگوی طراحی را در JS بررسی کنید.
  • استقرار و میزبانی: پس از اتمام یادگیری مفاهیم ، می توانید پروژه خود را بسازید اما داستان در اینجا خاتمه نمی یابد. شما همچنین باید پروژه خود را روی یک سرور زنده مستقر کنید ، این کار به شما در رسیدن به شغل ، ساخت نمونه کارها و افزایش دانش کمک می کند.

 

  • موارد دیگری که باید فرا بگیرید:

تست کتابخانه ها Jest: ، Mocha ، Jasmine ، Sinen ، Chai ،
مدیریت بسته ها: NPM , Yarn
ابزار مرورگر و توسعه دهنده Chrome: ، Firefox ، MS Edge  و ابزار توسعه و اشکال زدایی هستند.
کنترل نسخه
ویرایشگر متن
دانش HTML و CSS