ماشین مجازی یا به اختصار VM، در واقع یک کپی از سیستم فیزیکی است که درست مانند آن دارای حافظه رم، پردازنده و حافظه ذخیره سازی (به شکل نرم افزاری) است؛ با این تفاوت که وجود خارجی نداشته و به شکل نرم افزاری است. ماشین مجازی امکان پشتیبانی و میزبانی هرنوع سیستم عامل (OS) را دارد؛ ویندوز، لینوکس یا سیستم عامل‌های سرور و کلاینت! همگی امکان نصب در ماشین مجازی را دارای هستند. در این مطلب از سری مقالات آموزش کانفیگ سرور، قصد داریم به نصب ماشین مجازی بپردازیم و پس از معرفی آن، نحوه نصب آن را شرح دهیم.

برای راهنمایی عملی این کار، می‌توانید ویدیو بالا را تماشا کنید.

ماشین مجازی یا virtual Machine چیست؟

باتوجه به مقاله مربوط به نصب ماشین مجازی در وبسایت howtogeek و همچنین همان طور که در ابتدا گفته شد، ماشین‌های مجازی در سیستم عامل کامپیوتر شما نصب می‌شوند و به نوعی، به عنوان یک کامپیوتر نرم افزاری دیگر فعالیت می‌کنند. این کار باعث می‌شود بتوانید دیگر سیستم عامل‌ها را تست کنید یا اینکه از آن در سرور یا دیتابیس خود استفاده کنید.

با نصب ماشین مجازی در کامپیوتر، سیستم عامل کامپیوتر شما به عنوان سیستم میزبان و ماشین مجازی، به عنوان سیستم مهمان شناخته می‌شود. ماشین مجازی با استفاده از سخت افزار سیستم میزبان، برای خود سخت افزارهایی مجازی تعریف می‌کند که آن را کاملا شبیه به یک سیستم عامل عادی می‌کند. به عنوان مثال، فضای ذخیره سازی مجازی، در واقع یک فایل روی هارد دیسک کامپیوتر شما خواهد بود!

برای نصب ماشین مجازی روی سرور، راهکارهایی وجود دارد. یکی از این روش‌ها، استفاده از VMware Tools است که در ادامه، توضیحاتی راجع به آن داده‌ایم.

مزایای استفاده از ماشین مجازی

استفاده از ماشین‌های مجازی مزایایی دارد که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد. این موارد همگی منجر به استفاده راحت‌تر و آسان شدن کارها می‌شوند.

مزایای استفاده از ماشین مجازی

امکان نصب سیستم عامل‌های جدید یا تست آنها

یکی از مزایای فوق العاده استفاده از ماشین مجازی، این است که می‌توان درون آن یک سیستم عامل جدید را امتحان کرد. به عنوان مثال، در صورتی که از ویندوز 10 استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از ماشین مجازی در کامپیوتر خود، از سیستم عامل‌های دیگر مثل مک یا لینوکس نیز استفاده کنید. به این صورت، بدون نیاز به تغییر سیستم عامل اصلی کامپیوتر، موفق به کار با لینوکس یا دیگر سیستم عامل‌ها خواهید شد.

همچنین می‌توانید قبل از اینکه سیستم عامل خود را ارتقا دهید، در ابتدا با نصب ماشین مجازی در کامپیوتر، سیستم عامل جدید را تست کنید.

نصب برنامه‌های قدیمی یا دیگر سیستم عامل‌ها

یکی از مشکلات متداولی که در کامپیوترها وجود دارد؛ این است که برخی از برنامه‌ها تنها در سیستم عامل‌های قدیمی قابل اجرا هستند. این یعنی نمی‌توان انها را در ویندوز 10 یا 7 نصب کرد. برای استفاده از این نرم افزارها (که مسلما نمونه‌های مشابه جدیدتر آنها نیز وجود دارد)، می‌توان OS موردنظر را در ماشین مجازی نصب کرده و برنامه را درون آن اجرا کرد.

همچنین ممکن است نیاز به اجرای برنامه‌ای داشته باشید و متوجه شوید که آن برنامه، امکان نصب در سیستم عامل شما را ندارد! این مشکل برای بسیاری از کاربران سیستم عامل مک یا لینوکس رخ می‌دهد. چاره این مشکل، این است که سیستم عامل دیگری (مثلا ویندوز) را با استفاده از VM در لپ تاپ خود نصب کنید. به این صورت، امکان اجرای برنامه مورد نظر را خواهید داشت و می‌توانید از آن استفاده کنید. البته دقت داشته باشید اجرای بازی‌ها در ماشین مجازی چندان رضایت بخش نیست و شما را اذیت خواهد کرد. بنابراین بهتر است از اجرای آنها صرف نظر کنید.

یکی دیگر از کاربردهای ماشین مجازی، برای توسعه دهندگان نرم افزار است. برای مثال، ممکن است گروهی قصد توسعه برنامه خود برای چندین پلتفرم را داشته؛ اما به دلایل مختلف، به سیستم عامل‌های دیگر دسترسی نداشته باشند. در این حالت، آنها می‌توانند با نصب ماشین مجازی و سپس نصب سیستم عامل مورد نظر، برنامه خود را اجرا و اشکالات آن را برطرف کنند.

VMware Tools چیست؟

این برنامه، در واقع نرم افزاری است که درایورها و راه اندازهای سخت افزاری مورد نیاز برای ماشین مجازی را فراهم می‌کند. این بنر ماه توسط شرکت VMware توسعه داده شده و یکی از کامل‌ترین برنامه‌ها در این زمینه است. این برنامه روی ماشین مجازی شما نصب شده و در صورت عدم استفاده از آن، امکان استفاده از کلیه امکانات ماشین مجازی نخواهد بود! نکته مهمی که در نصب VMware Tools باید به آن دقت داشته باشید، این است که درایورهای هر نسخه از سیستم عامل‌ها، با یکدیگر متفاوت است و از نظر محتوای داخلی، هر کدام تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. بنابراین مهم است که نسخه متناسب با سیستم عامل و نسخه سیستم عامل را انتخاب و نصب کنید.

نصب ماشین مجازی با VMware

در ابتدا، دقت داشته باشید که آموزش زیر، برای نصب ماشین مجازی در سرور اختصاصی است. در صورتی که نیازمند آموزش کانفیگ سرور مجازی هستید، می‌توانید در دوره آموزش کانفیگ سرور مجازی لینوکس (VPS) برای میزبانی سایت در دانشجویار شرکت کنید. این دوره توسط اقای میلاد علیزاده وکیلی تدریس شده است.

برای نصب ماشین مجازی، در قدم اول باید وارد بخش کنترل پنل برنامه شده و با وارد کردن اطلاعات شخصی که توسط ارائه دهنده سرور برای شما ارسال شده، وارد VMware شوید. پس از وارد کردن اطلاعات و زدن دکمه لاگین، شما وارد بخش مدیریتی سرور خود می‌شوید. 

نصب ماشین مجازی با VMware مرحله اول

پس از ورود به VMware ESXI، در ستون سمت راست گزینه Virtual Machines را انتخاب کرده و در پنجره مربوطه، گزینه Create/Register VM را انتخاب کنید. 

نصب ماشین مجازی با VMware مرحله دوم

در این بخش، شما می‌توانید یک ماشین مجازی جدید ایجاد کنید. در صفحه اول، نیاز به انجام کار خاصی نیست؛ بنابراین بهتر است گزینه Next را انتخاب کرده تا به مرحله دوم نصب بروید. 

نصب ماشین مجازی با VMware مرحله سوم

در این بخش، باید یک نام برای سرور مجازی خود انتخاب کرده و به بخش پایینی مراجعه کنید. در اینجا 3 لیست وجود دارد که مورد دوم یعنی Guest OS family را باز کرده و پلتفرم مورد نظر را انتخاب کنید.پس از آن، با بازکردن لیست سوم، می‌توانید نسخه مورد نظر خود را پیدا و نصب کنید. به عنوان مثال در صورتی که در کادر دوم ویندوز را انتخاب کرده باشید، در اینجا می‌توانید بین نسخه‌های مختلف، ورژن مورد نیازتان را انتخاب کنید. سپس روی دکمه Next کلیک کنید. 

نصب ماشین مجازی با VMware مرحله چهارم

در بخش بعدی، باید تعیین کنید که ماشین مجازی شما در کدام هارددیسک ذخیره شود. پس از انتخاب هارد مورد نظر، مجددا روی دکمه Next زده تا به صفحه بعد هدایت شوید.

در بخش Customize Settings می‌توانید سخت افزار مورد نیاز را تعیین کنید. به عنوان مثال، امکان تعیین فضای ذخیره سازی، رم، تعداد هسته پردازشی پردازنده و… را تعیین کنید. توجه داشته باشید مقدارهای وارد شده، باید در سرور وجود داشته باشد! یعنی اگر قصد دارید 4 هسته مجازی را به ماشین مجازی اختصاص دهید، سرور باید حداقل 4 هسته داشته باشد! بعد از تعیین این موارد، باید به پایین اسکرول کنید و در بخش CD/DVD Drive، فایل iso سیستم عامل انتخاب شده را وارد کنید. این فایل را باید از قبل در سرور خود آپلود کرده باشید. سپس با انتخاب گزینه Datastore ISO File، فایل ISO انتخاب کنید.

نصب ماشین مجازی با VMware مرحله پنجم

با زدن گزینه Next، شما به آخرین صفحه منتقل می‌شوید. در این بخش، اطلاعات و مشخصات مختلف ماشین مجازی شما نمایش داده می‌شود که بهتر است آنها چک کنید. در صورتی که متوجه اشتباهی در موارد انتخاب شده شوید، می‌توانید با زدن گزینه Back، به عقب بازگردید و مورد اشتباه را تصحیح کنید. در صورتی که همه موارد صحیح باشند، می‌توانید گزینه finish را انتخاب کنید.

نصب ماشین مجازی با VMware مرحله ششم

پس از انجام این کارها، اکنون مشاهده می‌کنید که ماشین مجازی ایجاد شده؛ اما ظاهرا فعال نشده است. برای فعالسازی، روی ماشین مجازی کلیک کنید. سپس در صفحه جدید روی تصویر مربعی بزنید تا وارد فرآیند نصب سیستم عامل انتخاب شده شوید. در این بخش، باید با توجه به سیستم عاملی که انتخاب کردید و فایل ISO که آپلود شده، آن را نصب و فعالسازی کنید. این موارد را می‌توانید در ویدیویی که در بالا برای شما قرار داده شده مشاهده کنید.

نصب ماشین مجازی با VMware مرحله هفتم
نصب ماشین مجازی با VMware مرحله هشتم
پس از انجام فرآیند نصب، برای اینکه اطمینان حاصل کنید که سیستم عامل شما در ماشین مجازی به درستی وصل شده و کار می‌کند، باید اتصال اینترنت به آن را انجام دهید. سپس به دسکتاپ کامپیوتر (سیستم عامل میزبان) برگردید و با استفاده از خط فرمان یا همان CMD، دستور Ping را به همراه IP سیستم عامل مجازی تعریف شده را وارد کنید. در صورتی که عبارت Request Timed Out را مشاهده کردید، یعنی اتصال به درستی ایجاد نشده و باید IP و DNS و موارد دیگری که برای ساخت ماشین مجازی از ارائه دهنده هاستینگ خود دریافت کرده‌اید را بررسی کنید. در صورت عدم مشکل، با سرویس دهنده تماس بگیرید.

سخن آخر

نصب ماشین مجازی فواید و معایبی دارد. مزایای استفاده از ماشین مجازی را می‌توان در امکان اجرای برنامه‌های قدیمی یا برنامه‌های دیگر پلتفرم‌ها و همچنین امکان تست سیستم عامل‌های مختلف خلاصه کرد. فراموش نکنید که نباید حساب زیادی روی ماشین‌های مجازی باز کنید؛ زیرا معمولا کارکردن عادی با آن، در هر سیستم عاملی با لگ و تاخیر همراه است. حتی اگر منابع سخت افزاری شما قدرتمند باشد!

دوره آموزش کانفیگ سرور مجازی لینوکس سایت دانشجویار، توسط آقای میلاد علیزاده وکیلی تدریس شده است. با شرکت در این دوره، می‌توانید موارد متعددی همچون نصب ماشین مجازی در سرور اختصاصی را فرا بگیرید و خودتان، سرور هایتان را راه‌اندازی کنید. این دوره برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و افرادی که از سرورهای اختصاصی استفاده می‌کنند، بسیار مفید خواهد بود.

در صورتی که دوره آموزشی را نیاز دارید که در سایت موجود نیست، می‌توانید وارد صفحه درخواست دوره شوید و درخواست خود را ثبت کنید. در اسرع وقت دوره مربوطه برای شما و دیگر دانشجویان عزیز ضبط، تدوین و منتشر می‌شود. همچنین در صورتی که طی هر کدام از مراحل بالا به مشکلی برخورد کردید، می‌توانید آن را در بخش نظرات ارسال کنید.