استفاده از یک پایگاه داده برای سایت یا کسب و کار شما، باعث ذخیره اطلاعات به صورت کاملا امن می‌شود. با توجه به حساسیت اطلاعات ذخیره شده در دیتابیس، باید از یک پایگاه داده با امنیت بالا استفاده کنید. SQL Server یکی از بهترین دیتابیس‌های موجود در دنیا است که توسط شرکت مایکروسافت (Microsoft) توسعه و منتشر شده است. اما برای استفاده از این نرم افزار، نیاز به نصب آن در ویندوز دارید. به همین دلیل در ادامه سری مقالات آموزش SQL Server به آموزش نصب SQL Server می‌پردازیم.

دوره معرفی شده در ویدئو

معرفی SQL Server

SQL Server یکی از بهترین و محبوبترین پایگاه‌های داده در جهان است که توسط مایکروسافت توسعه و عرضه شده است. این دیتابیس نوعی پایگاه داده رابطه‌ای یا Relation Database است که برای ذخیره اطلاعات در حجم بالا کاربرد دارد. sql server در نسخه‌های مختلفی توسعه داده شده که هرکدام برای قشر خاصی از کاربران مناسب هستند. Sql server در ابتدا در دهه 1980 توسط شرکت Sybase sql server توسعه داده شد. پس از چندی، شرکت Microsoft امتیاز کامل این نرم افزار را خریداری کرد و با تشکیل تیمی متشکل از مهندسان شرکت مایکروسافت، Sybase و Ashton Tate، کار روی آن را آغاز کردند. در سال 1989 اولین نسخه SQL server برای سیستم عامل OS2 منتشر شد.

در ادامه به آموزش نصب sql server 2019 به صورت قدم به قدم می‌پردازیم. قبل از آن، باید پیش‌نیازهای این دیتابیس را بدانید و آنها را فراهم کنید.

پیش‌نیازهای SQL Server

برای نصب هر برنامه‌ای، به پیش‌نیازهایی باید توجه شود. نصب sql Server 2019 هم نیاز به حداقل‌هایی دارد. در لیست زیر، تمامی نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری برای نصب این دیتابیس آماده شده است.

  • ویندوز 10 نسخه 64 بیتی یا بالاتر | ویندوز سرور 2016 و بالاتر
  •  8 گیگابایت فضای ذخیره سازی خالی
  •  1 گیگابایت رم برای نسخه Express | 4 گیگابایت برای نسخه‌های دیگر
  • پردازنده 64 بیتی با حداقل دو هسته و سرعت پردازش 2 گیگاهرتز یا بالاتر
  • نصب .NET Freamwork 3.5

نحوه نصب SQL Server

حال به بخش اصلی این مطلب رسیدیم. در ادامه مراحل نصب SQL Server 2019 آمده است.

دانلود نرم افزار

در ابتدا باید Sql Server را از سایت‌های معتبر دانلود کنید. نکته مهم این است که حتما لایسنس نرم افزار را هم دانلود کنید تا در هنگام نصب، به مشکلی برخورد نکنید. بعد از دانلود و اکسترکت فایل دانلودی، وارد پوشه ایجاد شده شوید و فایل Setup.exe را اجرا کنید.

دانلود نرم افزار sqlserver

بررسی پیش‌نیازهای کامپیوتر (اختیاری)

بعد از اجرا، پنجره‌ای تحت عنوان Sql Server Installation Center باز می‌شود. در این پنجره گزینه‌های متعددی وجود دارد. در ابتدا، بهتر است گزینه System Configuration Checker را انتخاب کنید. این گزینه سخت افزار و پیش‌نیازهای نصب Sql Server در کامپیوتر شما را بررسی می‌کند. اگر همه گزینه‌ها سبز شدند، می‌توانید ادامه روند نصب را با انتخاب گزینه OK طی کنید.

بررسی پیش‌نیازهای کامپیوتر/ مرحله اول

بررسی پیش‌نیازهای کامپیوتر/ مرحله دوم

شروع نصب SQL Server 2019

بعد از انجام موارد بالا، مجددا وارد صفحه نصب می‌شوید. در اینجا باید از ستون سمت چپ، وارد بخش Installation شوید و اولین گزینه را انتخاب کنید.

شروع نصب SQL Server

وارد کردن کد لایسنس

حال وارد صفحه‌ای می‌شوید که امکان انتخاب یکی از گزینه‌ها وجود دارد. گزینه اول، نسخه رایگان SQL Server را نصب می‌کند. گزینه دوم، از شما یک CD Key درخواست می‌کند. این کد درون فایل دانلود شده شما وجود دارد. بهتر است گزینه CD key را انتخاب و نصب کنید؛ زیرا نسخه رایگان برنامه تنها 180 روز اعتبار دارد و بعد از این مدت، برنامه از کار می‌افتد.

وارد کردن کد لایسنس

قبول شرایط و ضوابط برنامه

در صفحه بعد، تنها کافی است تیک گزینه I Accept The License Terms را زده و گزینه Next را انتخاب کنید.

قبول شرایط و ضوابط برنامه

لغو آپدیت‌های مایکروسافت

در صورتی که از کد لایسنس موجود در فایل دانلودی استفاده کرده باشید، با بروزرسانی برنامه کد لایسنس شما شناسایی و از کار می‌افتد. به همین دلیل باید تیک گزینه Microsoft Update را بردارید.

لغو آپدیت‌های مایکروسافت/ مرحله اول

صفحه بعدی یعنی Install Rules، نکته خاصی برای انجام ندارد و تنها کافیست با فشردن گزینه Next، به صفحه بعد بروید.  

لغو آپدیت‌های مایکروسافت/ مرحله دوم

انتخاب امکانات موردنیاز در پنجره Feature Selection

این بخش بسیار مهم است. در این پنجره می‌توانید قابلیت‌های موردنیازتان را انتخاب کنید تا به برنامه اضافه شوند. حدالامکان از زدن دکمه Select All خودداری کنید؛ پرا که بسیاری از این قابلیت‌ها در آینده به کار نمی‌آیند. لازم به ذکر است درصورتی که پس از نصب Sql Server به هرکدام از این امکانات احتیاج پیدا کردید، می‌توانید با استفاده از فایل Setup.exe آن را نصب و به Sql Server اضافه کنید.

برای نصب SQL Server تنها باید تیک گزینه اول یعنی Database Engine Services را فعال کنید.

انتخاب امکانات موردنیاز در پنجره Feature Selection

انتخاب نام Instance

در پنجره بعد، باید یک نام برای Instance خود انتخاب کنید. منظور از Instance همان sql Server ما است که روی کامپیوتر نصب می‌شود. در صورتی که اولین بار است که به نصب SQl Server می‌پردازید، بهتر است گزینه Default را انتخاب کنید. در غیر این صورت، یک نام و ID برای Instance خود انتخاب کرده و گزینه Next را بزنید.

انتخاب نام Instance

فعال کردن گزینه Grant Perform Volume Maintenance Task

در این صفحه تنها باید تیک گزینه گفته شده را فعال کنید. همچنین دقت داشته باشید که وضعیت ستون Startup Type گزینه SQL Server Agent، روی حالت اتوماتیک باشد.

فعال کردن گزینه Grant Perform Volume Maintenance Task

تنظیمات احراز هویت کاربران

این مرحله از مراحل نصب sql اندکی پیچیده است؛ به همین دلیل وارد جزئیات آن نمی‌شویم. اگر در مسیر یادگیری SQL Server 2019 تازه‌کار هستید، می‌توانید گزینه SQL Server Athentication Mode را انتخاب کنید و به صفحه بعدی بروید.

در صورتی که گزینه دوم یعنی Mixed Mode را انتخاب کنید، کاربران می‌توانند به دو صورت ویندوزی و SQL Athentication وارد دیتابیس SQL Server شما شوند. با فعال کردن گزینه Add Current User کاربران ویندوزی جاری نیز امکان ورود به عنوان Sysadmin را خواهند داشت.

تنظیمات احراز هویت کاربران

بررسی موارد انتخاب شده در نصب SQL Server

در پنجره آخر، تمام امکانات و تنظیمات انتخاب شده در مراحل قبل نمایش داده می‌شود. بهتر است آنها را چک کنید و در صورتی که کاملا درست هستند، گزینه Install را انتخاب کنید.

بررسی موارد انتخاب شده در نصب SQL Server/ مرحله اول

بعد از نمایش Install Dine در بخش Details، می‌توانید روی گزینه Close کلیک کنید تا نصب SQL Server به پایان برسد.  

بررسی موارد انتخاب شده در نصب SQL Server/ مرحله دوم

آموزش نصب SQL Server Management Studio

بعد از اتمام نصب SQL Server، باید نرم افزار SQL Server Management Studio که به اختصار SSMS نامیده می‌شود را نصب کنیم.

برای این کار، باید مجددا وارد فایل Setup.exe شوید. این بار از ستون سمت چپ پنجره، گزینه گزینه Installation و در پنجره بعد، سومین گزینه را انتخاب کنید.

"</p

در پنجره بعد، یک تکه متن به رنگ آبی وجود دارد که باید آن را انتخاب کنید. با انجام این کار، وارد سایت مایکروسافت شده و فایل مربوط به SSMS را دانلود کنید.

"</p

بعد از دانلود فایل مربوطه، آن را باز کنید. در پنجره نصب، چیز خاصی وجود ندارد؛ تنها امکان انتخاب آدرس نصب را خواهید داشت که پیشنهاد می‌کنید مسیر پیشفرض را تغییر ندهید. با انتخاب گزینه Install، فرآیند نصب SQL Server Management Studio آغاز می‌شود.

"</p

بعد از اتمام نصب، گزینه Close را انتخاب کنید تا پنجره نصب بسته شود.

"</p

جمع‌بندی

برای یادگیری Sql Server، باید در یک دوره آموزشی مناسب شرکت کنید تا به خوبی با بخش‌های مختلف این دیتابیس فوق العاده آشنا شوید. دوره آموزش SQL Server 2019 مقدماتی تا پیشرفته دانشجویار، نحوه کار با SQL Server را از صفر تا 100 به شما آموزش می‌دهد. این دوره توسط آقای بهرام عادلیان تدریس و در حدود 26 ساعت، کل مباحث مربوط به SQL Server به شما آموزش داده می‌شود.

در این مطلب سعی شد به صورت خلاصه و ساده، نحوه نصب SQL Server 2019 را به شما آموزش دهیم. درصورتی که هر مشکلی در فرآیند نصب نرم افزار رخ داد، آن را در بخش نظرات ارسال کنید. به این صورت، دیگر افراد می‌توانند شما را راهنمایی کنند.