مقدمه

امروزه تعداد بسیار زیادی از افراد از اندروید ( Android ) به عنوان سیستم عامل اصلی خود در گوشی های هوشمند استفاده میکنند، همین امر اندروید را به یکی از بزرگترین و بهترین بسترها برای برنامه نویسان تبدیل کرده تا با ساخت برنامه های خود برای اندروید از جامعه هدف بزرگی برخوردار شده و تعداد بسیار زیادی از مخاطبان از برنامه های آن ها استفاده کنند. همین امر باعث شده است افرادی نیز که در ابتدای راه برنامه نویسی هستند به نوشتن برنامه برای این سیستم عامل متن باز علاقه مند شده و بخواهند برای این سیستم عامل پرطرفدار برنامه نویسی کنند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی کتابخانه های کاربردی اندروید بپردازیم و توضیحاتی راجع به هر کدام از آن ها بدهیم. برای اینکار در ابتدا با مفهوم واژه کتابخانه آشنا شده و پس از آن شروع به معرفی کتابخانه ها میکنیم.

کتابخانه چیست ؟

شاید در بسیاری از سایت ها با کلمه کتابخانه های اندرویدی برخورد کرده باشید و ندانید واژه کتابخانه در برنامه نویسی چه معنی و مفهومی دارد. کتابخانه در برنامه نویسی در حقیقت به معنی مجموعه ای از کدهاست که توسط برنامه نویسان بسیار حرفه ای و ماهر نوشته شده و در قالب یک کتابخانه جمع آوری شده است. کتابخانه ها در حقیقت کمک بسیار بزرگی به برنامه نویسان هستند و دلیل آن نیز این است که در صورت نیاز به انجام کاری که درون آن کتابخانه موجود است میتوانید به سادگی کد آماده ای که از قبل درون آن است فراخوانی کنید و کار خود را با سرعت بسیار بالایی پیش ببرید.

کتابخانه های اندروید

کتابخانه RXJava

اولین کتابخانه ای که در لیست ما شروع به بررسی قرار میگیرد RXJava است. امروزه برنامه نویسی بیشتر به نوع دستوری است. این نوع برنامه نویسی به این معنی است که اگر تغییری در برنامه رخ دهد شما با دستوری که برای برنامه مینویسید به این تغییر واکنش نشان می دهید، اما در این میان برخی از افراد به صورت Reactive برنامه نویسی میکنند. این نوع برنامه نویسی به این معنی است که اگر تغییری در برنامه رخ دهد. برنامه خود در برابرش واکنش نشان داده و این تصمیم بدون اینکه به شما گفته شود انجام میپذیرد. اگر شما جزو دسته ای از افراد هستید که از برنامه نویسی Reactive استفاده میکنید، RXJava بهترین گزینه برای شماست. در حقیقت این کتابخانه اندروید ( Android Library ) بهترین کتابخانه Reactive بوده و طبق گفته سازنده آن کتابخانه ای برای ساخت برنامه های غیر موازی و مبتنی بررویداد است که با استفاده از مشاهده های متوالی این کار را انجام میدهد. RXJava یکی از برترین کتابخانه های موجود برای اندروید است که دلیل آن نیز ساده کردن برنامه نویسی برای بسیاری از برنامه نویسان است. این کتابخانه به شما کمک میکند تا داده های خود را به صورت Real-time به نمایش در بیاورید همچنین جابجایی Thread ها و همچنین حل مشکلات در این کتابخانه به سادگی انجام می پذیرد که این نیز خود بخشی از قابلیت های این کتابخانه است. یاد گیری این کتابخانه اندکی مشکل بوده اما مطمئناً سختی های یاد گیری آن یه کاربرد ها و قابلیت های فراوان آن میارزد.

کتابخانه RXJava

کتابخانه Dagger

کتابخانه بعدی لیست ما Dagger است. به جرات میتوان گفت که اگر میخواهید از dependency injection استفاده کنید، بهترین شانس شما Dagger است. Dependency injection در حقیقت اتصال یک جزو به یک مدل بزرگتر است که با استفاده از این کتابخانه با بهترین شکل انجام می شود. این برنامه توانایی آنالیز و تخمین تعلقات ( dependencies ) در هنگام compile را دارا است که این قابلیت در مقابل کتابخانه های محدود و متکی بر XML که در دنیای اندروید وجود دارد. Dagger را به یکی از بهترین کتابخانه های اندروید تبدیل کرده است. این کتابخانه به مانند کتابخانه RXJava یکی از کتابخانه هایی است که برای یادگیری اولیه شما را به چالش خواهد کشید و مطمئناً کار راحتی را نخواهید داشت. اما آیا اینکار ارزشش را دارد؟ جواب قطعاً بله است. این کتابخانه در هنگام کامپایل گرافی از dependency injection به شما نشان میدهد که بتوانید روند کار را به خوبی مشاهده کنید و روند dependency injection که در برنامه های بزرگ روند مشکل سازی است را به خوبی پیگیری کنید. این کتابخانه در ابتدا توسط Square ایجاد شد ولی گوگل امروزه توسعه ونگه داری آن را بر عهده دارد.

کتابخانه Dagger

کتابخانه Retrofit

کتابخانه رتروفیت یک کتابخانه امن HTTP برای جاوا و اندروید است. این کتابخانه به شما اجازه تعریف REST API را به صورت یک رابط می دهد که با استفاده از annotations شما میتوانید درخواست های مختلف API را کنترل کنید. این کتابخانه خود را به عنوان یکی ار کتابخانه های ساده و کاربردی اندروید معرفی کرده و با استفاده از آن شما حتی میتوانید به صدا زدن synchronous و asynchronous برای API بپردازید. شما با استفاده از این کتابخانه دیگر نیازی به HttpsUrlConnection برای fetch data نداشته و مشکلات آن را هنگام استفاده از داده های انبوه احساس نخواهید کرد. ازطرفی این کتابخانه به دلیل داشتن یک ماژول RX برای خودش میتواند به سادگی با کتابخانه RXJava که در این مقاله به معرفی آن به طور کامل پرداختیم کار کند. همه ی اینها دلایلی هستند که میتوان هرکدام را به عنوان دلیل انتخاب این کتابخانه به عنوان یکی از کتابخانه های برتر اندروید نام برد.

کتابخانه Glide

کتابخانه Glide کتابخانه ای است که شما را از یک کابوس نجات دهد. اگر شما تاکنون سعی در کار با تصاویر در اندروید را کرده باشید متوجه می شوید که کار با تصاویر در اندروید کار بسیار سختی است. استفاده از API مدیریت تصاویر اندروید به خصوص هنگامی که بخواهید تصویر را تغییر دهید کاری بسیار سخت است که برنامه نویسان را بسیار آزار می دهد، اما در اینجاست که کتابخانه Glide به کمک ما میاید. این کتابخانه وظیفه مدیریت تصاویر و رسانه ها را به بهترین شکل انجام داده و میتوان گفت که بهترین کتابخانه برای مدیریت تصاویر است. پشته اصلی Glide در حقیقت HttpUrlConnection بوده اما دارای یک API منعطف است. این امر سبب می شود که بتواند به هر پشته شبکه ای وصل شود.

کتابخانه Retrofit

کتابخانه Room

Room را میتوان یکی از پایدارترین و ماندگارترین کتابخانه های اندروید نامید. در حقیقت Room به شما اجازه استفاده و به کارگیری قدرت SQLite را می دهد و این در هنگامی است که یک لایه انتزاعی برروی آن برای مدیریت داده ها با استفاده از جاوا دارید. یکی از قابلیت های مهم Room این است که این کتابخانه اندرویدی بسیار ساده بوده و از بسیاری از ORM های دیگر که API های پیچیده دارند نحوه استفاده ساده تری دارد. Room همچنین دارای قابلیت پشتیبانی از RX نیز دارد که این قابلیت کمک میکند که Room به خوبی با RXJava کار کند، اما مهمترین قابلیت این کتابخانه اندرویدی سادگی آن بوده و با صرف مدت زمان کمی شما قادر خواهید بود تا از این کتابخانه به خوبی استفاده کنید.

نکته
مقاله پیشنهادی: کتابخانه Room در اندروید

در این مقاله به معرفی تعدادی از بهترین کتابخانه های اندروید پرداختیم و با آن ها آشنا شدیم. استفاده از هرکدام از این کتابخانه ها نیازمند مطالعه دارد اما اگر شما قصد کار به عنوان یک برنامه نویس اندروید را دارید مطمئناً به استفاده از آن ها نیاز پیدا خواهید کرد. پس برای یادگیری آن ها وقت صرف کنید چون مطمئناً ارزشش را دارد و استفاده از آن ها به کمک شما خواهد آمد.