دوستان عزیز دانشجویاری سلام

امروز در خدمتتون هستیم با دوره آموزش Oper GL که یکی از کاربردی ترین مباحث در برنامه نویسی می باشد.

اپن جی ال مخفف open graphic library می باشد و بعنوان یک رابط نرم افزاری برای سخت افزار گرافیکی تعریف شده است اپن جی ال توسط شرکت سیلیکون گرافیگز از سال ۱۹۹۱ توسعه یافت و در سال ۱۹۹۲ منتشر شد.

OpenGl مستقل از زبان و مستقل از سکو می باشد یعنی وابسته یه یک زبان برنامه نویسی خاصی نمی باشد.

در این دوره بصورت پروژه محور و مقدماتی با ساخت ساعت آنالوگ آلارم دار با Opengl  در میحط visual studio  با زبان برنامه نویسی  C++ خواهیم پرداخت.

بصورت گرافیگی یک ساعت آنالوگ طراحی خواهیم کرد و سپس یک قسمت برای تنظیم آلارم نیز قرار خواهیم داد که در موقع رسیدن به وقت آلارم ساعت ما شروع به زنگ زدن کند.

در این دوره سعی شده است تا مباحت مقدماتی در فضای دو بعدی توضیح داده شود و در آخر به پویا نمایی اشاره خواهیم کرد.

پیش نیاز های مورد نیاز برای این دوره ،اشنایی مقدماتی با زبان برنامه نویسی  C++ و هم چنین آشنایی مقدماتی با جبر خطی و هندسه و ریاضیات می باشد.

این دوره برای دانشجویان مهندسی کامپیوتر و دانشجویان گرافیک و هم چنین دانشجویان علوم کامپیوتر و کسانی که قصد یادگیری این کتابخانه را دارند بسیار مناسب می باشد.

در صورت فراگیری کامل و تخصصی کار با کتابخانه می توان بصورت حرفه ای در زمینه بازی سازی با استفاده از این موتور گرافیکی قوی برای انواع سیستم عامل و طراحی بازی برای انواع سیستم عامل های موبایل استفاده کرد .

ریز سرفصل این دوره آموزشی :

قسمت اول : تاریخچه و نحوه ی نصب OpenGL

  • OpenGl چیست؟
  • تاریخچه OpenGL
  • نحوه ی نصب OpenGL بروی Visual Studio
  • تست نصب OpenGL
  • نگاه کلی به بازی سازی با OpenGL

قسمت دوم : کار با اشکال پایه و توابع در OpenGL

  • توابع تشکیل دهنده برای کد نویسی OpenGL
  • انواع داده در OpenGL
  • معرفی صفحه مختصات و دید Ortho
  • مقدار دهی راسها و قوانین نوشتاری در OpenGL
  • توابع مربوط به رنگها
  • معرفی اشکال پایه
  • بلاک دستور و رسم اشکال پایه
  • طراحی یک خانه با OpenGL
  • معرفی تابع reshape
  • رسم دایره بصورت قطبی در OpenGL

قسمت سوم : طراحی مدل اولیه ساعت

  • معرفی مدل اولیه ساعت
  • اجزاء و توابع تشکیل دهنده ساعت

قسمت چهارم:تبدیلات هندسی و کار با پشته در OpenGL

  • انواع تبدیلات هندسی و کار با پشته در OpenGL
  • انتقال یا translate در OpenGL
  • توابع انتقال
  • دوران یا rotate در OpenGL
  • توابع دوران
  • بزرگ نمایی و کوچک نمایی یا scale در OpenGL
  • توابع بزرگ نمایی و کوچک نمایی
  • ترکیب تبدیلات هندسی در OpenGL
  • پشته ماتریس ها در OpenGL
  • معرفی glPushMatrix(),glPopMatrix()
  • حل مثال در مورد تبدیلات هندسی

قسمت پنجم : کار با صفحه مختصات، کار با موس ، نوشتن در OpenGL

  • انواع صفحه مختصات در OpenGL
  • معرفی صفحه مختصات پنجره فرم
  • معرفی صفحه مختصات از دید کاربر
  • کار با موس در OpenGL
  • توابع کار با موس در OpenGL
  • طراحی یک برنامه برای پیدا کردن مختصات کلیک شده
  • نحوه ی نوشتن در OpenGL
  • توابع نوشتن در OpenGL
  • تبدیل نوع داده int به char*

قسمت ششم : پویا نمایی و ساخت بازی شلیک با هلی کوپتر

  • انواع پویانمایی در OpenGL
  • پویا نمایی با مووس و کیبورد
  • پویا نمایی بصورت خودکار
  • معرفی تابع glutPostRedisplay()
  • طراحی یک برنامه حرکت
  • معرفی تابع glutIdlefunc()
  • طراحی یک برنامه برای چرخش خودکار
  • طراحی بازی شلیک با هلی کوپتر
  • الگوریتم برخورد در بازی

قسمت هفتم : پویا نمایی و کار با توابع time

  • کنترل سرعت پویا نمایی
  • معرفی تابع gluttimerfunc()
  • نحوه ی کار با تابع gluttimerfunc()
  • معرفی تابع time_t
  • معرفی ثانیه و دقیقه و ساعت
  • رابطه بین چرخش عقربه های ساعت و زمان

قسمت هشتم : تنظمیات آلارم و ساعت آنالوگ

  • طراحی نت موسیقی جهت آلارم
  • محاسبه آلارم
  • پویا نمایی در هنگام آلارم