آموزش برنامه نویسی به کودکان ؟!

تدریس علوم کامیپوتر برای بچه‌ها، در اکثر کشورها از سرفصل‌های اصلی دوره تحصیلی دانش آموزان است و برای آموزش کامپیوتر به کودکان (مقطع ابتدایی) در ابتدا از نرم افزار scratch شروع می‌کنند و سپس زبان برنامه نویسی پایتون تدریس می‌شود. که این زبان تاثیر جهانی و بسیار بزرگی را در حوزه آموزش کامپیوتر برای کودکان و نوجوانان ایجاد کرده‌اند.

  • برنامه‌نویسی یک مهارت شغلی بسیار مناسب برای آینده کودکان و پاسخ برای سوال کودکی ” چه کاره می خوای بشی؟ ” است !
  • با برنامه‌نویسی به شیوه منطقی پردازش اطلاعات ، بهبود مهارت‌های ریاضی و نوشتن آن‌ها و انعطاف‌پذیری و گسترش تفکر الگوریتمی می پردازیم و این موضوع برای کودکان چالش برانگیز است.

اگر برای آموزش کامپیوتر در مدارس به دنبال تحقق اهدافی مانند  یادگیری مفاهیم و اصول برنامه نویسی، افزایش قدرت حل مسأله، رشد خلاقیت ، شکوفایی استعدادها و توانایی ترسیم ایده‌ها، بهبود تفکر الگوریتمی و منطقی ، آماده شدن برای فرصت‌های شغلی فراوان حوزه‌ی فناوری در آینده ،داشتن پیش زمینه برای یادگیری زبان های برنامه نویسی سطح بالاتر کامپیوتر باشیم، ICDL به هیچ وجه نمی‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

  • بنابراین با توجه به تجربه‌های جهانی در این زمینه ابتدا باید آموزش کامپیوتر از زبان برنامه نویسی اسکرچ (Scratch) شروع شود و سپس زبان برنامه نویسی پایتون (python) تدریس شود.

آموزش رایگان پایتون ( python )

زبان برنامه نویسی اسکرچ (Scratch)

اسکراچ نام یک زبان برنامه نویسی تصویری است که توسط دانشمندان دانشگاه MIT طراحی شده است و ترجمه‌ی نسخه ۳ آن برای اولین بار توسط آکادمی ایران اسکرچ تکمیل و بازبینی شده است.

  • اسکرچ محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی کودکان و نوجوانان است و با استفاده از آن بچه‌ها می‌توانند به راحتی مفاهیم برنامه نویسی و الگوریتم را یاد بگیرند
  • همچنین با برنامه نویسی گرافیکی ایده های خود را برنامه نویسی کنند.

مخاطبین این دوره آموزشی و پیشنیاز

تمام بچه‌های بالای ۸ سال که توانایی خواندن فارسی را دارند، می‌توانند در این فراگیری این دوره شرکت کنند و دوره هیچ‌گونه پیش نیاز خاصی ندارد.

  • البته برای شرکت در این دوره بهتر است فرزند شما مفاهیم مقدماتی کار با رایانه یا موبایل را در سطح ابتدایی را بداند.

مناسب ترین سن برای شروع آموزش برنامه نویسی به کودکان

با توجه به احتمال آسیب‌هایی که محتمل است یک جریان آموزشی نامناسب به خردسالان وارد کند، پیشنهاد می‌شود که حداقل سن کودکان برای شروع کامپیوتر را همان ۱۲ سال در نظر بگیریم ( دانش آموزان ۱۲ ساله در پایه ششم دبستان قرار می‌گیرند‌ ) .

سرفصل های دوره آموزشی  زبان برنامه نویسی Scratch

فصل اولکلیات برنامه اسکرچ (Scratch)

  • دانلود و نصب برنامه
  • پشت صحنه، اشیا و چگونگی استفاده از آن ها
  • آشنایی با منوها و قسمت‌ های مختلف آن
  • تغییر صحنه و شکلک
  • ساخت اولین پروژه

فصل دومبخش ظاهر و ساخت انیمیشن

  • شروع با کلید های صفحه کلید
  • ساخت یک گفتگو
  •   دستور شرطی
  • آشنایی با مفهوم انتشار و شنونده
  • آشنایی با گزینه های حرکت
  • آشنایی با دستورات کنترل

فصل سومجلوه‌ های بصری و مبدا مختصات

  • ادامه دستورات شرطی
  • محورهای مختصات و تعیین مکان شی
  • دستورات goto و glide و تفاوت آن ها
  • آشنایی با جهت های چرخش
  • ساخت یک پروژه

فصل چهارم : بخش ظاهر

  • تغییر ظاهر
  • ساخت پروژه شمع و پروانه
  • ساخت بازی پنالتی

فصل پنجم : انواع داده ای و متغیر ها

  • مفهوم متغیر، لزوم استفاده و کاربرد آن
  • ایجاد متغیر، تغییر نام و نحوه‌ نمایش آن
  • دریافت ورودی از کاربر و ذخیره آن در متغیر
  • متغیر مکان ماوس همراه با مثال
  • دستور شرطی اگر و نه اگر آنگاه

فصل ششم : ساخت چند بازی 

  • سایت اسکرچ و جستجوی بازی
  • بازی توپ و راکت
  • بازی غذا خوردن پو

فصل هفتمصدا

  • وارد کردن صدا-ضبط صدا -ویرایش
  • آهنگ سازی
  • چگونگی کم و زیاد کردن صدای موسیقی

فصل هشتمعملگرها

  • آشنایی با عملگرهای محاسباتی
  • آشنایی با عملگرهای مقایسه ای
  • آشنایی با مفهوم و کاربرد عملگرهای منطقی
  • آشنایی با سایر عملگرها و توابع ریاضی
  • مثال برای کاربرد عملگرهای منطقی
  • مثال تشخیص نوع مثلت
  • مثال بخشپذیری بر ۲و۳
  • مثال برای محاسبه مساحت و محیط مستطیل

فصل نهم : ادامه بخش کنترل

  • ارائه مثال بارش برف با دستورات کنترلی
  • بازی snake
  • جمع اعداد ۱ تا n

فصل دهم : تابع

  • تعریف و مفهوم تابع
  • ورودی (پارامتر) یک تابع
  • نحوه‌ ساخت یک تابع  برای محیط و مساحت مستطیل
  • نحوه‌ استفاده از تابع
  • مثالی از تایع (تشخیص زوج و فرد بودن عدد)

فصل یازدهم: لیست

  • آشنایی با مفهوم لیست و کاربرد آن
  • ساخت یک لیست و بخش های مختلف آن
  • درج، حذف و جابجایی عناصر لیست
  • اضافه کردن عناصر به لیست با متغییر

فصل دوازدهم : سایت اسکرچ

  • حساب کاربری ،‌ جستجو ، ذخیره سازی پروژه‌ های در سایت ، نحوه اشتراک گذاری پروژه های ، نحوه‌ کامنت گذاری و ایجاد یک استودیو، نحوه استفاده از پرویه های اماده در سایت، آشنایی با منوهای سایت

(دوره بصورت کاملا پروژه محور است‌ و زبان اسکرچ به جذاب ترین شکل ممکن آموزش داده میشود!)