دوره آموزش UI و UX

قطعاً همه ما بارها کلمه‌های طراحی رابط کاربری یا تجربه کاربری را شنیده‌ایم، چیزی که هر طراح نرم افزاری باید به آن توجه ویژه ایی داشته باشد. اگر برنامه نویس یا طراح نرم افزار باشیم، تجربه‌هایی در این زمینه داریم؛ اما متاسفانه به خاطر این که به این علم شیرین و این حرفه به صورت آکادمیک پرداخته نشده، با اصول و قواعد طراحی نرم افزار آشنا نیستم.

UI به معنی رابط کاربری و UX به معنی تجربه کاربری است.

قصد داریم تا در این دوره آموزشی شما را با اصول و سبک‌های طراحی نرم افزار البته بومی شده آشنا کنیم و فوت‌های کوزه گری این هنر و حرفه را به شما آموزش دهیم.

اموزش UI & UX , آموزش UI و UX

UI یعنی چه؟

وقتی در مورد طراحی حرف می‌زنیم اغلب مردم به طراح دیداری یا همان گرافیست فکر می‌کنند و دلیل آن این است که قابل فهم تر می‌باشد. طراحان دیداری کارشان این است که رنگ و تصاویر مناسب را انتخاب می‌کنند. لوگو را طراحی می‌کنند و … . این نوع طراحی همان چیزی است که بیشتر مردم به آن می گویند: “هنر”.

اگر طراحی دیداری هنر باشد، طراحی رابط کاربری یک علم است.

طراح رابط کاربری با خود فکر می‌کند که اگر یک فرم ارسال شد چه اتفاقی بیافتد؟ خطاها را چطور به کاربر نمایش بدهیم؟ آیا اطلاعات فرم به یک صفحه جدید ارسال می‌شود؟ دکمه ارسال فرم کجا قرار گیرد؟

تعاریف متعددی از UI وجود دارد اما اگر بدانیم که UI علامت اختصاری User Interface می‌باشد، پی خواهیم برد که می‌توان UI را رابط کاربری تعریف کرد. هرجا که صحبت از کار کاربر با نرم افزار باشد، بی شک رابط کاربری حضور دارد.

پس UX یعنی چه؟

بگذارید اینطور بگوییم! در سراسر دنیا همه شرکت‌های بزرگ محصولاتی را طراحی می‌کنند که در نهایت به دست ما می‌رسد و به نحوی از آن استفاده می‌کنیم. وقتی برای اولین بار یک موبایل خریدید چه حسی داشتید؟ در مورد اینکه می‌توانستید گوشی تلفن‌تان را در جیب بگذارید و هرجایی دور از خانه به تماس‌ها پاسخ دهید، چه فکری می‌کردید؟ آیا داشتن یک گوشی تلفن با قابلیت حمل، باعث نمی‌شد در مقابل دوستان و نزدیکان‌تان یک حس خاص داشته باشید؟ شما یک حس برتری  و قدرت در خودتان نمی‌دیدید؟

بله… این حس به ۱۰−۱۲ سال پیش مربوط می‌شود و حالا همه یک گوشی موبایل دارند. کسی به خاطر موبایلش احساس غرور نمی‌کند! اما این موضوع را همین الان هم می‌شود به شکل دیگری دید. فکر می‌کنید حس داشتن یک iPhone 6+ برای کسی که یک گوشی کلاسیک Nokia 2200‌ دارد چگونه است؟

UX یعنی تجربه‌های خوب و بدی که ما در استفاده از محصولات داریم و باعث شده‌اند که آنها را بخریم یا نخریم.

تجربه‌کاربری یعنی نگاه به کاربرد محصول از بیرون. یعنی از همان سمتی که مردم به نحوه عملکردش نگاه می‌کنند

ما شما را در این دوره با تفکر جدیدی در رابطه با طراحی نرم افزارآشنا می‌کنیم. اگر نگاهی به سرفصل‌ها کنید قطعاً با نیت و هدف ما و آن چیزی که در پایان این دوره ارزشمند به آن می‌رسید، آشنا خواهید شد. با انتشار فصل اول با آگاهی بیشتری راجع به این تحول در صنعت نرم افزار نسبت به استفاده از این دوره اقدام خواهید کرد.

این بطری های سس را ببینید. بطری اول ظاهر قشنگی دارد اما مشکل آن این است که وقتی سس بطری کم شود فشاردادن بطری به تنهایی سس را بیرون نمیریزد و باید حتما آن را تکان دهید و این تجربه خوبی برای کاربر ایجاد نمی کند. اما بطری دوم علاوه بر این که ظاهر خوبی دارد این تجربه بد را هم از کاربر می گیرد و مشکل را برطرف می کند؛ یعنی هم UI خوبی دارد و هم UX خوب.
آموزش ui & ux , آموزش UI و UX

در ادامه این دوره شما با تلفیق UI و UX، نرم افزارهای جذاب و کاربر پسند خلق می‌کنید و همین باعث افزایش فروش و دیدن شدن ابزار شما می‌شود. استیو جابز می‌گفت:” مردم نمی‌دانند چرا از این محصول خوششان می‌آید اما می‌خواهند یکی از این را داشته باشند”

و حتما برای شما پیش آمده است که از میان چند محصول نرم افزاری یکی را انتخاب کرده اید و جالب‌تر آن که پس از نصب خیلی از نرم افزارها بدون آموزش خاصی بلد بوده‌اید با آن کار کنید!

این همان جادوی رابط و تجربه کاربری است.

این دوره مناسب برنامه نویس ها، طراحان نرم افزار، گرافیست‌هایی که قصد دارند به صورت تخصصی در زمینه وب یا تلفن همراه کار کنند، طراحان سایت، طراحان اپلیکیشن های تلفن همراه، مدیران محصول نرم افزاری، و علاقه مندان طراحی رابط و تجربه کاربری می‌باشد.

آنچه در دوره آموزش UI و UX خواهید دید:

  • بخش مقدماتی
    • بهتر است بدانیم! …. لینک شرکت در این فصل
      • چه چیزی خواهیم آموخت؟!
      • رابط کاربری، واسط کاربری، تجربه کاربری چیست؟
      • نقشه راهی برای حرفه ایی شدن
      • فرآیند طراحی UI , UX
      • هر آنچه که شما به آن نیاز خواهید داشت.
      • اگر وقت کافی برای کل دوره ندارید، از ویدیو استفاده کنید!
    • مقدمه – مهارت هایی که باید کسب کنیم …. لینک شرکت در این فصل
      • مهارت های یک طراح  UI , UX
      • مهارت های رفتاری
      • معرفی Wireframing
    • بخش اول – شناخت کاربر …. لینک شرکت در این فصل
      • مختصری در رابطه با روش انجام کار
      • جایگاه کاربران در تجربه کاربری
      • فرضیه های طراحی
      • دستور العمل هایی برای افزایش کیفیت
      • شناخت کاربر
      • تحقیقاتی راجع به کاربر
      • طراحی اپلیکیشن، طراحی وب، طراحی نرم افزار؛ تفاوت ها و روش ها
    • بخش دوم – روانشناسی تخصصی UI & UX …. لینک شرکت در این فصل
      • روابط بصری
      • کنترل چشم کاربر – هدایت بصری
      • روانشناسی رنگ و انتخاب صحیح ست رنگ در طراحی محصول
      • روش های انتخاب رنگ برای طراحی محصول
      • نرم افزارها و سایت های جانبی برای انتخاب و ست کردن رنگ ها
      • انواع رنگ های جامد (Solid) ، شیب رنگ (Gradient) و نحوه ی ایجاد و استفاده از آنها
      • روانشناسی فضای کاری محصول
      • روانشناسی اشکال هندسی و استفاده در طراحی
      • تست ۵ ثانیه ایی برای سلسله مراتب بصری
    • بخش سوم – تصویر در طراحی محصول …. لینک شرکت در این فصل
      • انواع سبک تصاویر
      • طراحی فضایی و مجسم سازی از طریق تفریق
      •  آنچه که به انتخاب بهتر کمک می کند
      • کار با ابزار های مدیریت و ویرایش تصاویر بخش اول
      • کار با ابزار های مدیریت و ویرایش تصاویر بخش دوم
      • نحوه ی صحیح ذخیره سازی و بهینه سازی تصاویر برای استفاده در وب
      • انواع پسوندهای ذخیره سازی تصویر برای استفاده در وب و اپلیکیشن
      • نحوه صحیح استفاده از تصاویر ، پترن ها و رنگ ها بعنوان پس زمینه ی قالب گرافیکی وب سایت
      • مفهوم شفاف بودن (Transparent) و استفاده از تصاویر شفاف در طراحی
      • اشتباهات رایج در استفاده از تصاویر
      • ترفند هایی برای استفاده بهتر از ابزار های مورد نیاز طراحی UI
    • بخش چهارم – متن در طراحی محصول …. لینک شرکت در این فصل
      • مبانی تایپ و نمایش آن
      • استفاده صحیح از فونت های مناسب در رابط کاربری
      • سایز مناسب و استاندارد متون در قالب گرافیکی (وب – اپلیکیشن)
      • جلوه های ویژه و افکت های مناسب برای متون
  • بخش تکمیلی
    • بخش پنجم– ابزار های طراحی رابط کاربری: فتوشاپ
      • تنظیمات سند
      • چگونگی ساخت اشکال زنده
      • کار با متن ها
      • سازمان دهی محتوا
      • چالش: خلق یک پوشش ویدیویی
      • ایجاد دارایی ها پایدار
      • زخیره کردن نمونه ها
      • دستگرمی در طراحی!!!!
      • طراحی یک صفحه فرود برای آبمیوه فروشی (Landing Page )
      • تعادل استفاده از متن و تصویر
      • طراحی صفحه ثبت نام اپلیکیشن
      • قدم به قدم تا طراحی دکمه های فلت
      • طراحی اپلیکیشن موزیک پلیر
    • بخش ششم– آموزش ساخت نمونه اولیه
      • پروتوتایپینگ کاغذی – بخش اول
      • نمونه سازی در فرایند طراحی کاربر محور (UCD)
      • ایجاد نمونه اولیه
      • روش های تست نمونه
      • نتیجه گیری و قدم بعدی
      • نمونه سازی فایل های PSD به صورت آنلاین
      • آموزش صفر تا صد Adobe Experience Design
      • پروتوتایپینگ در Adobe XD
      • پروژه طراحی نرم افزار رستوران Adobe XD
      • پروژه طراحی فروشگاه الکترونیک با Adobe XD
      • پروژه طراحی تاکسی آنلاین با Adobe XD
      • تست کردن و به اشتراک گذاری پروژه ها
    • بخش هفتم– خلاقیت و بهینه سازی طرح
      • خلاقیت ذاتی است یا به دست آوردنی؟
      • چگونه خلاق تر شویم؟
      • استفاده از خلاقیت در طراحی تجربه کاربری
      • چگونه اندازی گیری کنیم؟
      • معرفی ابزار هایی برای هوشمندی
      • نکات طلائی و عملی برای باز طراحی محصولات
      • طراحی قابل اندازه گیری
      • گشتی در زندگی ( آنچه که باید در طرح جریان داشته باشد)
  • بخش پیشرفته
    • بخش نهم – انیمیشن در طراحی
      • چگونه پویانمایی خلق کنیم
      • کجا از جلوه های بصری استفاده کنیم
      • منابع آماده
    • بخش دهم – نکات تکمیلی
      • فوت کوزه گری – موفقیت در رابط کاربری
      • فوت کوزه گری – موفقیت در تجربه کاربری
      • روش های افزایش مهارت
      • مروری سریع بر طراحی نرم افزار های تحت ویندوز و تکنیک های آن
      • سه اصل کلیدی: مشتری – عمر محصول – کاربران
      • اشتباهات رایجع در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری در ایران
      • بومی سازی و ایده برداری
      • ابزار های حرفه ایی طراحی
      • چگونه یک طرح آزمایش می شود؟
      • آنچیزی که برای طراحی تخصصی باید دنبال کنید ( نرم افزار – وب – اپلیکیشن )
      • منابع این دوره آموزشی
      • چیز هایی که از قلم افتاد . . .

 

دریافت بخش های اول تا ششم دوره که منتشر شده است : (سایر بخش های این دوره در حال تدریس می باشد.)

مشاهده بخش اول

مشاهده بخش دوم

مشاهده بخش سوم

مشاهده بخش چهارم

مشاهده بخش پنجم

مشاهده بخش ششم