معرفی زبان برنامه‌نویسی کاتلین:

 کاتلین، یک زبان برنامه‌نویسی ایستا (Statically typed) برای ماشین مجازی جاوا (JVM)، اندروید و مرورگر (Browser) است که از چندی پیش رسماً از طرف گوگل برای برنامه‌نویسی اندروید معرفی شد. کاتلین نیز مانند جاوا که به‌عنوان زبان پیش‌فرض توسعهٔ اندروید شناخته می‌شود، زبانی است که روی ماشین مجازی جاوا یا JVM کار می‌کند و اکنون می‌توان برای توسعهٔ اندروید، از کاتلین و دیگر زبان‌های مبتنی بر JVM بهره گرفت.
کاتلین در سال ۲۰۱۱ توسط کمپانی Jetbrains معرفی شد و اولین ورژن پایدار (Stable) آن در سال ۲۰۱۶ به نام ورژن ۱٫۰ ارائه شد. کاتلین در ابتدا با هدف تعامل و سرعت بخشیدن به برنامه‌های ساخته‌شده با زبان جاوا و از میان برداشتن ضعف‌های ساختاری جاوا عرضه شد. سرپرست تیم توسعه‌دهندگان کاتلین Andrey Breslav بیان داشته که کاتلین یک زبان قدرتمند و شیءگرا است که قصد دارد از جاوا بهتر عمل کند و به برنامه نویسان جاوا اجازه مهاجرت تدریجی به این زبان را بدهد.

در سال ۲۰۱۷ گوگل رسماً این زبان را به‌عنوان زبان دوم برنامه‌نویسی برای اندروید معرفی کرد. در حقیقت از این تاریخ به بعد بود که Kotlin توجه بیشتری از برنامه نویسان را به خود جلب کرد. زیرا کاتلین زبانی ذاتاً کامپایل شده است و سریع‌تر از زبان‌های دیگر عمل می‌کند و درنتیجه اپلیکیشن هایی بهتر و قوی‌تری می‌توان با آن تولید کرد. از همه مهم‌تر اینکه این زبان با زبان‌های پراستفاده دیگر اندروید مانند جاوا کاملاً سازگار است. تعداد برنامه‌هایی که با کاتلین نوشته‌شده‌اند می‌توان به pinterest, coursere, Trello, Evernote و غیره اشاره کرد.

چند مزیت و ویژگی مهم زبان کاتلین که برنامه نویسان را از زبان جاوا به زبان کاتلین راغب می‌کند:

  1. اولین دلیل قدیمی بودن زبان جاواست که قدمتی ۲۲ ساله دارد و شاید خیلی از تکنولوژی‌های جدید را نتوان و یا به‌سختی و پیچیدگی فراوان بتوان با آن پیاده‌سازی کرد.
  2. کد کمتر: در کاتلین کدها بسیار مختصرتر شده و کد بسیار کمتری نسبت به جاوا نیاز به نوشتن دارند.
  3. با استفاده از کاتلین می‌توان اپلیکیشن های اندرویدی جذاب‌تری نسبت به جاوا نوشت. در کاتلین، می‌توانید کدهای واضح‌تر و مؤثرتری بنویسید که اشکالات کمتری دارند.
  4. یکی از برترین نقاط قوت کاتلین قابلیت استفاده از آن همراه با جاوا است به این معنی که می‌توانیم به‌صورت هم‌زمان در پروژه هم از کاتلین و هم از جاوا استفاده کنیم.
  5.  این زبان یک زبان برنامه‌نویسی منبع باز است. همچنین دارای ابزاری به نام one-click است که به برنامه‌نویس امکان می‌دهد کدهای فعلی جاوا را ‌به‌سادگی به کاتلین تبدیل کند.
  6. طبیعتاً به خاطر ساختار ساده‌تر این زبان نسبت به جاوا یادگیری آن‌هم برای افراد مبتدی آسان‌تر است.

 

آنچه در دوره جامع آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین فرامی گیرید:

دوره صفر تا صد برنامه نویسی اندروید به زبان کاتلین، دوره ای جامع و کامل جهت ورود به دنیای برنامه نویسی اندروید می باشد. در این دوره، ابتدا زبان برنامه نویسی کاتلین به صورت جامع و کامل آموزش داده شده و سپس برنامه نویسی اندروید به زبان کاتلین در محیط اندروید استودیو مورد بررسی قرار می گیرد؛ یعنی کار با تمامی ویو های پایه و ساخت انواع حالت ها در نرم افزار و نیز کار با کتابخانه های بزرگ جهت زیبا سازی و بالا بردن سرعت نرم افزار، همه و همه با زبان قدرتمند کاتلین پیاده سازی می شوند. اشخاصی که قصد ورود به دنیای اندروید را دارند، ملزم به تماشا و یادگیری مباحث این دوره می باشند. برای اطلاعات بیشتر نسبت به مباحثی که در این دوره مورد بررسی و آموزش قرار گرفته است، به سرفصل های دوره مراجعه کنید.

در این دوره تمامی نکات پایه و نیازمندی های لازم جهت برنامه نویسی اندروید و ورود به بازار توسعه دهندگان اندروید آموزش داده شده و پس از گذراندن این دوره، دانش اندوزان توانایی کافی برای قدم گذاشتن به بازار توسعه دهندگان اندروید را خواهند داشت.

پیش نیاز دوره :

 این دوره نیازمند هیچ پیش نیاز خاصی نبوده و توانایی کار با کامپیوتر و اینترنت و نیز داشتن انگیزه برای یادگیری کامل این دوره کافی می باشد.

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

  • برای مبتدیان و کسانی که به‌تازگی قصد شروع برنامه‌نویسی اندروید و ورود به بازار کار بزرگ اندروید را دارند. و نیز افرادی که تمایل دارند از زبان جاوا به‌سوی زبان کاتلین کوچ کنند.
  • برای افراد در سطح متوسط و کسانی که با زبان‌های برنامه‌نویسی به‌خصوص جاوا آشنا دارند و چند پروژه شخصی انجام داده‌اند.
  • و همچنین افراد حرفه‌ای. معمولاً این افراد به دنبال چالش‌های جدید می‌باشند, کاتلین به‌احتمال‌زیاد چالش خوبی برای شما خواهد بود پس از همین‌الان شروع به یادگیری کاتلین  کنید.

کاتلین , Kotlin ,اندروید,اپلیکیشن,android, طراحی اپلیکیشن , برنامه نویسی, موبایل , cross platform

سرفصل های دوره جامع آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین – بخش اول:

  • معرفی دوره، زبان کاتلین و سیستم عامل فیوشا
  • نیازمندی های نرم افزاری دوره و آموزش نصب هر کدام
  • معرفی محیط اندروید استودیو – ایجاد اولین پروژه و کار با SDK manager
  • معرفی محیط اندروید استودیو – ایجاد شبیه ساز اندروید در ویندوز
  • معرفی محیط اندروید استودیو – آشنایی با ساختار پروژه و کار با Gradle
  • شروع آموزش سینتکس کاتلین – برسی انواع داده و مفاهیم مربوط به متغیر ها
  • تعریف متغیر ها و کار با آنها در IDE
  • توضیح مفصل ساختار شرطی if و آموزش کار با آن
  • کار با ساختار شرطی when و به کارگیری Ranges
  • کار با حلقه های تکرار for و while و نیز به کارگیری کلمات کلیدی continue و break
  • حلقه do while و آموزش کار با step و down to
  • کاربرد آرایه و آموزش کار با آرایه ها
  • کار با Array List و Hash Map
  • آشنایی با متد های کاربردی کلاس String
  • کار با متغیر های null پذیر
  • شیوه تعریف متد یا Function و آموزش کار با آن
  • مفاهیم شی گرایی و ساخت اولین کلاس ها
  • کار با سازنده ها یا همان Constructor
  • تعیین سطوح دسترسی و ایجاد کلاس داخلی
  • وراثت (Inheritance) و کار با open و Protected
  • فیلد های Static در کاتلین و کار با apply
  • گریزی به مباحث مدیریت حافظه در اندروید و حافظه stack و heap
  • تعریف get() و set() و کار با Extension Function
  • کار با Lambda Function
  • ادامه Lambda و کار با متد های جنریک
  • کار با Data Class و Enumeration Class
  • کار با abstract و interface
  • آشنایی با object ها و تعریف ثابت در کاتلین
  • چگونگی Exception Handling یا همان مدیریت خطا
  • مفهوم Delegation و کار با set و type alias
  • شروع آموزش اندروید با کاتلین – آشنایی با Activity و xml
  • آموزش کار با view group ها (بخش اول)
  • آموزش کار با view group ها (بخش دوم)
  • آموزش کار با view group ها (بخش سوم)
  • آموزش کار با view group ها (بخش چهارم)
  • طراحی ظاهر نرم افزار گرفتن فال حافظ
  • طراحی صفحه Landscape برای نرم افزار
  • کد نویسی لازم برای نرم افزار فالگیر در اکتیویتی و آشنایی با (on Click , Toast , text)
  • آشنایی با مفهوم Context و پیاده سازی on Click به روشی متفاوت برای چندین ویو
  • کار با Edit Text جهت دریافت ورودی از کاربر و نیز تغییر عکس Image View از طریق کد نویسی در Activity
  • خطایابی در اندروید استودیو (Debugging)
  • کار با Toggle Button ، Check Box و Switch
  • کار با Frame Layout و ایجاد تایمر در اندروید
  • ایجاد تایمر شمارش معکوس
  • بهبود عملکرد تایمر شمارش معکوس
  • ایجاد لایوت مربوط به پروژه ماشین حساب ساده و آموزش کار با Table Layout
  • کد نویسی مربوط به پروژه ماشین حساب بخش اول
  • کد نویسی مربوط به پروژه ماشین حساب بخش دوم
  • دانلود آیکون و کار با Input Layout
  • طراحی صفحه لاگین به صورت کامل
  • کار با List View و Spinner
  • کار با Auto Complete Text view
  • ایجاد adapter سفارشی برای لیست ها
  • افزودن View Holder به adapter

برای مشاهده بخش دوم آموزش روی کلید زیر کلیک کنید. این بخش مرداد ماه منتشر خواهد شد:

بخش دوم دوره جامع آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین