سرفصل های دوره

۵ فصل
۱۷۵ جلسه
۲۴ ساعت
۱

معرفی دوره و نصب نرم افزار های مورد نیاز

۳ قسمت
۰۰:۴۸:۱۶
1

معرفی دوره

رایگان
۰۷:۱۶
2

نصب ابزار های مورد نیاز 1

رایگان
۲۱:۳۵
3

نصب ابزار های مورد نیاز 2

رایگان
۱۹:۲۵
۲

آموزش زبان برنامه نویسی دارت

۸ قسمت
۰۰:۵۱:۳۰
۳

فصل مقدماتی

۱۹ قسمت
۰۳:۱۷:۳۷
۴

فصل متوسطه

۴۵ قسمت
۰۶:۱۱:۱۹
۵

فصل پیشرفته

۱۰۰ قسمت
۱۳:۰۰:۵۲

آموزش فلاتر می‌تواند بسیار حیاتی باشد، زیرا فلاتر یک ابزار توسعه کراس پلتفرم است. اما فلاتر چیست؟  flutter یکی از ابزارهای تازه شناخته شده در زمینه طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی است که توجه بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. راحتی استفاده از این ابزار در کنار قابلیت‌های متعدد آن باعث شده تا برنامه‌نویسان علاقه‌مند به آشنایی و کار با آن شوند. فلاتر در سال 2017 توسط گوگل معرفی شد و برای استفاده عموم در دسترس است. با استفاده از فلاتر، بدون نیاز به یادگیری چندین زبان برنامه‌نویسی برای سیستم‌عامل‌های گوناگون موبایلی، می‌توان اپلیکیشن طراحی کرد. از سوی دیگر، کار با این ابزار و یادگیری آن حتی برای افرادی که آشنایی چندانی با دنیای برنامه‌نویسی ندارند آسان خواهد بود. در ادامه، می‌توانید با فلاتر و این فریم‌ورک کاربردی و آینده‌دار بیشتر آشنا شوید.

نرم افزارهای مورد استفاده در دوره آموزش فلاتر

اندروید استودیو ← وی اس کد

دانلود برنامه اندروید استودیو + دانلود برنامه vs code

در دوره جامع آموزش فلاتر چه می آموزید ؟

دوره فلاتر به صورت جامع و کامل تدریس شده که در آن تمامی موارد و مباحث پلتفرم فلاتر و زبان برنامه نویسی دارت که یکی از زبان های برنامه نویسی موبایل محسوب میشود آموزش داده شده است. در این آموزش زبان برنامه نویسی دارت که ربان اصلی و زبان مادر فلاتر است کاملا آموزش داده شده است . در ادامه آموزش به طراحی و پیاده سازی پروژه های عملی از جمله طراحی اپلیکیشن to do list پرداخته شده است. پروژه عملی در طی دوره اموزش فلاتر موجب درک عمیق دانشجو از مباحث تدریس شده می‌باشد.

سرفصل دوره آموزش برنامه نویسی فلاتر :

  • زبان برنامه نویسی دارت
  • شی گرایی
  • استیت منیجمت (State Management) ← GetX
  • کار با دوربین/ میکروفون / جی پی اس موبایل
  • کار با انیمیشن ها
  • دریافت اطلاعات از سمت سرور
  • ساخت پیامرسان موبایلی
  • کار با وب سرویس (API)
  • کار با دیتابیس ها در پروژه
  • ریسپانسیو (Responsive) کردن اپلیکیشن ها
  • 5 پروژه کاربردی برای ورود به بازار کار
  • تمام ویجت های فریمورک فلاتر
  • ساخت فروشگاه موبایلی

پیش نیازهای دوره آموزش فلاتر

این دوره به صورت صفر تا صد آموزش داده شده و شما بدون دانش برنامه نویسی میتوانید شروع به دیدن این آموزش کنید. اما از آنجایی که فلاتر از مباحث پیچیده بدون بیان جزئیات استفاده میکند و رابط گرافیکی نرم افزار هم به صورت Drag and Drop (همانند برنامه نویسی کاتلین) پیاده سازی نمیشود، شاید درک مفاهیم آن کمی سخت باشد. برای ساده سازی این دشواری شما میتوانید از برنامه نویسی کاتلین شروع کرده و سپس برای ارتقا دانش خود فلاتر را هم یاد بگیرید.

دوره آموزش فلاتر برای چه کسانی مناسب است؟

  • علاقمند به برنامه نویسی موبایل
  • علاقه مندان به برنامه نویسی
  • علاقه مندان به یادگیری مباحث تخصصی و کاربردی
  • علاقه مندان به اجرای پروژه های تخصصی و هیجان انگیز
  • و حتی کسانی که آشنایی جزئی به برنامه نویسی ندارند .

آموزش فلاتر چه بازارکاری دارد ؟

توانایی و مهارت در هر زمینه می تواند موجب پیشرفت روز افزون و همچنین کسب در آمد شود. در حال حاضر به دلیل ترند بودن و جدید بودن مبحث فلاتر و توانایی بالای آن زمینه ی پیشرفت فراوانی وجود دارد بخصوص که پشتوانه ی قدرتمندی به اسم گوگل آن را پشتیبانی می کند.

  • همچنین امروزه با وجود دستگاه های هوشمند و ترند شدن بحث iot دیگر برنامه نویسی برای موبایل برای ارتباط برقرار کردن با آن ها بیش از پیش مورد نیاز جامعه خواهد بود.
  • همچنین شرکت های متعددی در این زمینه نیازمند نیرو ی کار هستند.

مزایا و معایب زبان برنامه نویسی فلاتر

قطعا بزرگترین مزیت فریمورک فلاتر همین کراس پلتفرم بودن آن است. یعنی با یکبار کدنویسی کردن میتوانیم در سیستم عامل های مختلف از آن خروجی گرفته و استفاده کنیم. اما یکی از معایب این پلتفرم هم سخت بودن آپدیت و از دست دادن ساختار در پروژه های سنگین است. پروژه ای مانند دیجی کالا را هرگز با فلاتر پیاده سازی نمیکنند. چراکه فلاتر در چنین ابعادی، ساختار خود را از دست میدهد. اما برای پروژه های سبک تر بسیار جذاب بوده و سبب کم شدن هزینه های پیاده سازی و کاهش زمان خواهد شد.

سیستم مورد نیاز فلاتر

سیستم مورد نیاز برای اکثر زبان های برنامه نویسی همان چیزی است که در مقاله ( سیستم مورد نیاز برنامه نویسی ) عنوان کردیم. اما برای فلاتر شما با سیستمی معقول قادر به برنامه نویسی خواهید بود و نیازی به سیستم آنچنان قوی ندارید. قطعا مهمترین قطعه در کامپیوتر برای حوزه برنامه نویسی، پردازنده میباشد. پس تمام تلاش خود را برای داشتن و تهیه کردن یک پردازنده قوی تر به کار بگیرید. لازم به ذکر است که یک CPU از نوع Core i5 نسل 8 میتواند نیاز های شما را برآورده کند.

اپلیکیشن های طراحی شده با فلاتر

جالب است بدانید که رقابت بسیار تنگاتنگی میان فلاتر و سایر فریم‌ورک‌هایی که به طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی کمک می‌کنند، در جریان است. سایر طراحان و برنامه‌نویسان در تلاش هستند تا با استفاده از فلاتر بتوانند بازی‌ها و برنامه‌هایی باکیفیت بالا و استقبال فراوان تولید نمایند. از جمله پروژه‌های موفقی که تاکنون به‌واسطه استفاده از فلاتر طراحی شده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اپلیکیشن InKio: این اپلیکیشن یک برنامه فنلاندی است که برای سهولت خرید بلیت سینما و انتخاب فیلم‌ها طراحی شده است. کد مبنای این برنامه 40% میان فلاتر و وب مشترک است.
  • اپلیکیشن Music Tutor: باهدف آموزش موسیقی و نت‌خوانی طراحی شده و توانسته رتبه بالا در میان اپلیکیشن‌های سیستم‌عامل ios کسب نماید.
  • اپلیکیشن Topline: برنامه‌ای جذاب و کاربردی به‌منظور ثبت آسان و سریع ایده‌های آهنگ‌سازی است که پروسه ساخت آن تنها طی 10 هفته انجام شده است.
  • اپلیکیشن Xianyu: این اپلیکیشن فروشگاهی بیش از 200 میلیون کاربر ثبت‌نام‌شده به خود اختصاص داده است.
  • اپلیکیشن Google Ads: یک اپلیکیشن کاربردی در جهت بازاریابی آنلاین و مدیریت تبلیغات در سطح گوگل است.

از فلاتر میشه کسب درآمد کرد؟

فلاتر یعنی برنامه نویسی موبایل و برنامه نویسی موبایل هم یکی از زمینه های پردرآمد برنامه نویسی محسوب میشود. هرچند استفاده از زبان نیتیو اندروید یعنی کاتلین میتواند عملکرد بهتری در نرم افزار نهایی داشته باشد و به همین دلیل شرکت های نرم افزاری حتی اگر به دنبال برنامه نویس فلاتر هم باشند، برنامه نویسی مدنظرشان خواهد بود که کاتلین را به صورت حرفه ای یاد گرفته باشد. اما در هر صورت فلاتر دارای بازار کاری مطلوب و قابل قبول است که میتوان از آن کسب درآمد کرد.

چقدر زمان میبره تا آموزش فلاتر رو تمام کنیم؟

یادگیری فلاتر به دلیل ساده بودن زبان برنامه نویسی دارت زیاد وقت گیر نیست. هرچند اگر شما برنامه نویسی کاتلین را یاد گرفته باشید، درک مفاهیمی چون async و view group ها و غیره برایتان ساده تر خواهد بود؛ اما در کل یادگیری فلاتر بیشتر از 3 ماه زمان بر نیست. البته پس از یادگیری فلاتر بایستی بر روی پروژه نویسی و ایجاد رزومه خود کار کنید.

دلیل استفاده از زبان برنامه‌نویسی دارت در فلاتر

هنگامی‌که شما از فلاتر برای طراحی اپلیکیشن استفاده می‌کنید، زبان برنامه‌نویسی دارت در اختیار شما خواهد بود. دارت یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی است که بر نوع اطلاعات یا داده شیءگرا طراحی شده است و به طور اختصاصی برای توسعه فرانت‌اند مورداستفاده واقع می‌شود. این زبان از اویل سال 1390 شمسی توسط گوگل دارت ارائه شده و تا به امروز با بهبود‌های عملکردی زیادی همراه شده است. استفاده از این زبان برنامه‌نویسی در فلاتر به دلایل گوناگونی انجام می‌شود که در اینجا ما به مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

·       پیشگیری و کاهش مشکلات اجرایی

هنگامی‌که شما از زبان‌های برنامه‌نویسی ترجمه شونده و یا Languages Compiled Programming استفاده می‌کنید، امکان بروز مشکلات اجرایی یا عملکردی بسیار زیاد خواهد بود درصورتی‌که زبان برنامه‌نویسی دارت در سیستم‌عامل‌های مختلف موبایلی (اندروید و ios) با عملکرد جلوتر از زمان (Ahead of Time- OUT) خود، کدهای نوشته شده را به کد بومی ترجمه یا به‌اصطلاح دقیق‌تر کامپایل خواهد کرد.

·       افزایش سرعت آپلود و دسترسی

استفاده از زبان دارت باعث می‌شود تا شما دیگر به یک پل جاوا اسکریپت برای ترجمه کدها نیاز نداشته باشید و بدون واسطه اطلاعات را اجرایی نمایید. این عملکرد به افزایش سرعت آپلود اطلاعات اپلیکیشن و در نتیجه باز شدن آن کمک خواهد کرد.

·       تنوع بسته‌های نرم‌افزاری

بسته‌های نرم‌افزاری متعددی به‌واسطه زبان برنامه‌نویسی دارت در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت. این بسته‌های نرم‌افزاری کمک می‌کنند تا شما بتوانید قابلیت‌های جدیدی را ایجاد نمایید و یا برنامه‌های مختلفی را طراحی کنید. از نمونه این بسته‌های می‌توان به خدمات دسترسی به Firebase، طراحی اپلیکیشن‌های Serverless، دسترسی به انبار داده‌های Redux، دسترسی به سرویس‌های یک سیستم‌عامل و… اشاره نمود.

جمع‌بندی

ممکن است فلاتر به دلیل جدید بودن نتواند چندان اعتماد برنامه‌نویسان را به خود جلب نماید اما باتوجه‌به قابلیت‌ها و پشتیبانی‌هایی که از این ابزار می‌شود، می‌توان امیدوار بود که در آینده شاهد محبوبیت هرچه بیشتر آن هستیم. خوب است به این نکته اشاره کنیم که Flutter پتانسیل‌های خوبی برای ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های پیچیده و سخت نیز در اختیار کاربران قرار خواهد داد. تسلط بر دوره‌های آموزش فلاتر به شما کمک می‌کند تا در کمترین فرصت و به‌آسانی توانایی اجرای ایده‌های برنامه‌نویسی خود را به بهترین شکل ممکن داشته باشید.

 

ادامه متن دوره ...