مقایسه angular و Vuejs

سلام در این مقاله میخواهیم به مقایسه angular و Vuejs دو فریمورک معروف بپردازیم اگر شما دوست دارید برنامه نویسی یاد بگیرید و کسب درآمد کنید عجله نکنید و با بررسی و انتخاب مناسب روشی رو انتخاب کنید که بهینه تر باشد.دو فریمورک Vueو  Angular زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت هستند مطمئناً هردو فریمورک ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارند و اینکه کدام بهتر است انتخاب شماست.

دراین مقاله قصد داریم با مقایسه angular و Vuejs بگیم کدام بهتر است و نظرکاربران را جلب کرده است.

درواقع کار با جاوا اسکریپت خالی  نسبتاً  سخت بود چون هم  کدهای شما زیاد میشد ، هم خطاگیری دشوار  بود کم کم جای خالی ابزارهای فرانت اند حس میشد که بتوانند این کار را آسان کند.با ظهور فریمورک ها و کتابخانه ها از جمله ی Angular , Vue.js  و…که به نظر میرسد Vue.js برای ساخت سایت های تک صفحه ای عملکرد خوبی که داشته  بیشتر استارتاپ های جهانی از این فریمورک استفاده میکنند.

فریمورک Angular (انگولار) در سال ۲۰۱۰ و توسط شرکت گوگل توسعه و منتشر شد. مفاهیم پایه و عمومی این فریمورک  بسیار خوب هست، ماژولار بودن این فریمورک باعث شده  کنترل ما بر روی پروژه ها را  بالا ببرد. کتابخانه های جدا از هم دارد  ولی به سادگی میشه آنها را به پروژه اضافه کنید.

برای استفاده از Angular  به یادگیری TypeScript  نیاز داریم.استفاده از تایپ اسکریپت به ما کمک میکند تا کد هایمان را بهتر بنویسیم.برای یادگیری TypeScript به زمان نیاز دارید . اما برای یادگیری vue js نیازی به یادگیری Typescript نداریم.جاوااسکریپت از روشی برای برنامه نویسی استفاده میکند که به عنوان MVC  شناخته می شود و انگولار یک فریمورک   قدرتمندی بر پایه  MVC هست.

در این فریمورک از HTML میتوانید به عنوان زبان قالب استفاده کنید و از سینتکس های آن اجزای نرم افزار را گسترش دهید.از نظر بازار کار  جهانی درسال 2019 و باتوجه به سایت indeed.com، استفاده انگولار بیشتر است در حالی که برنامه نویسان Vue.js  نسبت به این فریمورک زیاد بازار خوبی ندارند.البته  فریمورک Vue.js در یکی دو سال اخیر بسیار پیشرفت داشته است و قطعا صاحبان شرکت های بزرگ در آینده  به دنبال  استخدام برنامه نویسان Vue.js  خواهند رفت.

Anguluar  برای ساخت نرم افزار های تک صفحه ای توصیه می شود. نرم افزار های تحت وب مانند Gmail و  سامانه بام (بانک ملی )  و… برای سرویس دهی به کاربران استفاده می کنند.انگولار چهارچوبی برای ساختن صفحات وب هست و می تواند کدهای صفحات وب را به صورت بهینه و حرفه ای بنویسد.

یکی از امکانات انگولار، دارا بودن یک سیستم  اعتبار سنجی بسیار قدرتمند است که  داده های ورودی  را بررسی می کند. همچنین می توانید از بستر آماده این فریم ورک برای تست برنامه های خود استفاده کنید.

Vue.js  در سال ۲۰۱۴ توسط شخصی به نام Evan You  به وجود آمده است . جالب است بدانید فریمورک محبوب Laravel  همواره از حامیان Vuejs هست .  در سپتامبر سال ۲۰۱۶، نسخه های جدیدی Vue.js v2 منتشر شد و در اختیار کاربران قرار گرفت.به گونه ای طراحی شده است که به طور پیوسته قابل پذیرش باشد، به همین دلیل برای ادغام به پروژه هایی که از دیگر کتابخانه های جاوا اسکریپت استفاده می کنند از Vue استفاده می شود.

یکی از دلایل محبوبیت Vue.js در برنامه نویسی وب آن است که میتوانیم از افزونه های موجود در این فریمورک استفاده کنیم، مثلاً ابزار Emmet Vetur   با استفاده از این ابزار  می توانید میانبرهای خود را اضافه کنید و برای ایجاد کدهای بهتر  از آن  استفاده کنیدو همچنین موجب صرفه جویی زیادی در زمان خواهد شد.

فریمورک Vue در حال حاضر در چه جایگاهی است؟

در سال  2020 فریمورک Vue js در بسیاری از وبسایت ها مانند گیت هاب بالاتر از فریمورک های دیگر قرار گرفت، در حال حاضر فریمورک انگولار توسط شرکت گوگل و ری اکت توسط شرکت فیسبوک پشتیبانی می شوند.

شباهت زیاد vue به Angular1

نسخه ی اول انگولار محبوبیت خاصی در بین کاربران دارد. فریمورک vue به دلیل شباهت هایی به فریمورک انگولار باعث شده که  برنامه نویس های انگولار را به خود جلب کند وبسیاری از آنها هم اینک از vue استفاده کنند

ساده بودن یادگیری فریمورک Vuejs

vue از سینتکس ساده و خوانایی کدهای بالایی برخوردار است و یادگیری آن ساده تر است و همچنین تیم توسعه دهنده این فریمورک به دنبال ساده کردن دستورات هستند، با توجه به اینکه فریمورک های جاوا اسکریپت سریع هستند اما فریمورک vuejs  سرعت بسیار بالاتری دارد و دلیل آن  virtual dom  و سبک بودن این فریمورک است.

 پلاگین

برای این فریمورک پلاگین های کاربردی بسیاری  نوشته شده و میتوانید پلاگین ها را به پروژه های خود اضافه کنید، پکیج های بسیار زیادی برای این فریمورک وجود دارد که در هر پروژه به راحتی میتوانید از آنها استفاده کنید. Vuejs بدون وابستگی به تمپلیت خاصی با html و css خالی کار می کند و همچنین شما می توانید روی هر فریمورک css  یا تمپلیت دیگر نیز از آن استفاده کنید .همینطور Vue به دلیل اینکه با فریمورک Laravel که محبوب ترین فریمورک php در ایران است، سازگاری بالایی دارد، بازار  خوبی را در ایران دارد.

استفاده شرکت ها از فریمورک ها

  • بروزرسانی

در فریمورک Vue.js بنابر ادعای تیم سازنده، 90% از API ها به هنگام بروزرسانی تغییر نمی کنند، همچنین با استفاده از ابزار Migration helper   میتوانید  فریمورک را بروز کنید.البته نگران بروز رسانی ها و از دست رفتن کدهای خود نباشید.معمولا  آپدیت ها  اهمیت بیشتری دارند و نیازمند اعمال برخی ترفندها برای راه اندازی مجدد فریمورک می باشند.فریمورک انگولار طی یک برنامه شش ماهه بروزرسانی می شود.

  • جامعه آماری و توسعه

پس از آشنایی با تاریخچه و ترند‌های هر کدام از دو فریمورک Angular و  Vue.js قصد داریم تا با جامعه آماری و توسعه دهندگان این فریمورک ها را بررسی کنیم. آپدیت های این دو فریمورک نشان دهنده در حال توسعه بودن هر کدام از آنها می باشد. با نگاهی به جدول زیر در وبسایت Github میپردازیم .

Vue.js Angular
5700 3300 ناظران
122000 43000 ستاره ها
17000 11000 شاخه ها
81 446 پروژه انجام شده در ماه اخیر
240 798 مشارکت کنندگان

 

همین طور که مشخص است ، در جدول فریمورک Vue.js تعداد پروژه های انجام شده در مقایسه با فریمورک دیگر کمتر است. اما ناظران، ستاره ها، و شاخه های آن بیشتر است واین به معنی محبوبیت بیشتری در بین کاربران است و دلیلش هم این است که به طور متن باز در اختیار کاربران قرار گرفته. البته آمار نشان می دهد که هر دو فریمورک  محبوبیت بالایی دارند که در آینده نیز افزایش پیدا می کند.

نتیجه گیری

  • فریمورک Angular :

فریمورک انگولار نیاز به یادگیری مفاهیم دیگری مانند TypeScript و الگوی معماری سه لایه  MVC  می باشد. باید زمان زیادی برای یادگیری این فریمورک در نظر بگیرید.

  • فریمورک Vue :

این فریمورک در بسیاری از ویژگی ها با فریمورک Angular  و React مشترک می باشد. بنابراین اگر آن دو فریمورک را بلد باشید به راحتی  Vue.js را یاد میگیرید.البته  رفع خطاها و تست کدهای نوشته شده در آن  دشوار می باشد.استفاده از فریمورک ها برای پروژه های بزرگ نامحدود است، و در آخر اگر میخواهید که یک فریمورک برای طراحی پروژه های ساده و سریع یاد بگیرید که کار با آن راحت باشد میتوانید به سراغ vue بروید و از آن استفاده کنید، ولی اگر قصد یادگیری یک فریمورک برای پروژه های بزرگ و سازمانی را دارید از Angular استفاده کنید

 

دوره آموزش جامع و پروژه محور فریم ورک Vue.js

آموزش مبانی انگولار ۲