در فن آوری PHP ، CodeIgniter Web Framework  یکی از قدرتمندترین و محبوب ترین فریمورک ها است. فریمورک کدیگنایتر (CodeIgniter)  با ترکیب منابع مفید مختلف مانند کتابخانه ها ، راهنماها و افزونه ها ، برنامه یا کار توسعه وب را آسانتر و بهتر از بسیاری از فریمورک های کنونی دیگر می کند. با استفاده از این منابع ، توسعه دهندگان می توانند با بهره گیری از دانش خود در مورد فناوری PHP ، روشها و کارکردهای پیچیده توسعه را هوشمندانه انجام دهند.

اولین نسخه عمومی CodeIgniter توسط EllisLab در 28 فوریه 2006 منتشر شد.در 9 ژوئیه 2013 ، الیس لاب اعلام کرد که به دنبال مالک جدید CodeIgniter است و با استناد به کمبود منابع برای توجه به چارچوب مورد نظر خود را که شایسته آن است ، ارائه می دهد. در 6 اکتبر 2014 ، الیس لاب اعلام کرد که CodeIgniter تحت نظارت مؤسسه فناوری British Columbia  توسعه را ادامه خواهد داد.

بنابراین ، این فریم ورک PHP عمدتاً با عملکرد بسیار خوبی که دارد ، از همه فعالیت های لازم در سیستم برخوردار است و از این رو ، توسط بسیاری از توسعه دهندگان و برنامه نویسان وب ترجیح داده می شود.

فریمورک کدیگنایتر (CodeIgniter)چیست ؟

CodeIgniter یک فریمورک MVC PHP است که توسعه دهندگان برای توسعه برنامه های مختلف در مدت زمان کوتاه تر از آن استفاده می کنند. این فریمورک کتابخانه های پیشرفته برای اتصال به بانک اطلاعاتی و همچنین انجام فعالیت ها و عملیات مختلفی مانند بارگذاری پرونده ها ، دست زدن به جلسات و ارسال ایمیل و غیره را فراهم می کند.

ویژگی اصلی فریمورک CodeIgniter این است که؛ به طور طبیعی کوچک است و راه حل های مقیاس پذیر ، ساده و پیشرفته با اسناد کاملاً ساده و واضح و همچنین ویژگی های کاملاً قابل تنظیم ارائه شده است. برای دستیابی به کارکردهای مختلف توسعه وب مانند حل پیچیدگی نحو PHP ، ساده کردن برنامه نویسی صفحه وب و مرتب سازی نگرانی های پیچیده در هنگام توسعه سایت های حرفه ای ، فریمورک وب CodeIgniter به عنوان یک راه حل عالی برای توسعه دهندگان PHP ظاهر می شود.

ویژگی های CodeIgniter Web Framework

برای به دست آوردن اعتماد به نفس در فریمورک CodeIgniter ، ضروری است که درک روشنی از ویژگی های مختلف این فریمورک PHP داشته باشید. با دانستن این ویژگی ها ، یک توسعه دهنده یا برنامه نویس جدید می تواند تصمیم بگیرد آیا باید آن را برای پروژه های توسعه فعلی یا آینده PHP انتخاب کند یا خیر. بنابراین ، بیایید ویژگی های مختلفی را بررسی کنیم که CodeIgniter را به فریمورک PHP امروزی تبدیل کرده است.

  • ردپای کوچک

کل کد منبع فریمورک CodeIgniter تقریبا 2 مگابایت است که درک کردن CodeIgniter برای یک کاربر راحت است. یادگیری نحوه عملکرد این فریم ورک به دلیل ردپای کوچک آن برای کاربر جدید بسیار ساده می شود. این ویژگی مهم همچنین به ساده کردن روند به روزرسانی و به کارگیری آن کمک می کند.

  • نصب سریع

افرادی که برنامه هایی را دوست دارند که با سرعت زیاد پاسخ دهند و بارگذاری شوند ، در لیست انتظار مصرف کنندگان مدرن نیست. بنابراین ، توسعه دهندگان که تجربه کار در فریمورک های مختلف مدرن را دارند ، کاملاً می دانند که محصولات کسری از ثانیه را برای بارگیری بلافاصله پس از نصب می گیرند.

برنامه های ساخته شده و توسعه یافته در CodeIgniter Web Framework می توانند به طور متوسط ​​کمتر از 50 میلی ثانیه بارگیری شوند. اگرچه انتخاب CodeIgniter در پروژه های توسعه برنامه ، زمان اضافی برای بهینه سازی با سایر فریمورک ها کاهشی است. بدان معناست که در زمان کمتری با فریمورک CodeIgniter کار بیشتری انجام دهید.

  • Lightly Coupled  CodeIgniter

برخی از ویژگی های داخلی را دارد که به آرامی جفت شده اند تا توسعه دهندگان بتوانند تنها و به طور مستقل کار کنند بدون اینکه خیلی به اجزای وابسته باشند . این ویژگی ها وظیفه به روزرسانی یا حفظ برنامه را آسان می کند.

  • معماری

    MVC

    (مدل ، ویو و کنترل شده)

فریمورک CodeIgniter بر پایه معماری MVC است که در حین تهیه برنامه ها و برنامه های وب ، از شیوه های استاندارد توسعه صنعت استفاده می کند. این نوع از طراحی معماری ، منطق ، داده ها و ارائه آن را به روشی مناسب تقسیم می کند.

  • مستندات یکپارچه

مستندات یکپارچه CodeIgniter آن را به یک فریمورک منتخب PHP برای توسعه دهندگان تبدیل می کند. به راحتی می توانید آموزش آموزنده ، کتاب و همچنین پاسخ های سریع از انجمن های  فریمورک کدیگنایتر (CodeIgniter)را پیدا کنید. بدان معنی است که می توانید راه حل های آماده برای همه مشکلاتی که در طی مراحل توسعه برنامه PHP با آن روبرو هستید را بیابید، زیرا شخصی از جامعه باید زودتر با آن روبرو بوده و با آن برخورد کرده باشد. بنابراین ، می توانید آن راه حل را از همان جا پیدا کنید.

  • اجزای خاص برنامه

این فریمورک PHP دارای مؤلفه هایی است که مخصوص برنامه ها هستند و این مؤلفه ها شامل مدیریت داده ها ، ارسال ایمیل ، مدیریت جلسه و غیره می باشد.

  • به راحتی قابل گسترش است

از آنجا که این فریم ورک از کتابخانه های مختلف و خارج از کمک جعبه پشتیبانی می کند ، به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا ویژگی های موجود یک برنامه را مطابق نیاز یا خواسته شما گسترش دهند. به عنوان مثال ، اگر می خواهید یک عملکرد خاص در برنامه داشته باشید ، اما در آنجا وجود ندارد ، می توانید با ایجاد کمک ، کتابخانه ها و بسته ها ، به راحتی هر ویژگی موجود را پیاده سازی کنید.

  • منحنی یادگیری سریع است

این فریمورک برای شخصی که دانش کمتری نسبت به PHP در مدت زمان بسیار کوتاهی دارد ، بسیار مناسب است و می توانید به سرعت و سهولت یادگیری را داشته باشد.

سایر ویژگی های برتر فریمورک کدیگنایتر (CodeIgniter):

  • فریمورک MVC با کاربرد ساده
  • رمزگذاری داده ها را ارائه می دهد
  • URL های دوستانه موتور جستجو
  • فریمورک وزن بسیار سبک
  • فرم و اعتبارسنجی داده ها را ارائه می دهد
  • مدیریت جلسه
  • کلاس بارگذاری پرونده
  • خطا در ورود به سیستم
  • کتابخانه دستکاری تصویر
  • برای تقویم ، موتور قالب ، و آزمایش واحد کلاس ارائه می دهد
  • پشتیبانی از صفحه بندی
  • الحاقات کلاس
  • پشتیبانی داخلی برای ارسال نامه
  • امنیت بالا و جلوگیری از حملات XSS

نتیجه گیری:

CodeIgniter یک فریمورک PHP بسیار قوی و قدرتمند است. بنابراین ، اگر می خواهید برنامه های وب کاملاً برجسته ایجاد کنید ، پس CodeIgniter ساده ترین و ظریف ترین فریمورک برای انجام این کار است. به عبارت دیگر ، بهترین فریمورک PHP برای ایجاد وب سایت های پویا است.