در دنیای امروز که همه چیز آنلاین شده است و بسیاری از کسب کارها به سمت فعالیت آنلاین رفته اند، شاید شما هم تصمیم بگیرید هرچه سریع تر یک وبسایت برای کسب و کار و یا سازمان خود راه اندازی کنید و یا از قبل یک وب سایت داشته اید و الان می خواهید آن را احیا کنید. زمانی که دنبال راه اندازی یک وب سایت هستید و در حال مطالعه در خصوص مطالب مختلف مربوط به آن هستید، حتما به واژه ای تحت عنوان سئو (SEO) برخورد خواهید کرد. سئو چیست ؟ ما در این مقاله به شما خواهیم گفت.

سئو چیست ؟

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای “بهینه سازی موتور جستجو” می باشد . به مجموعه اقداماتی که شما برای رسیدن به رتبه های بالا در نتایج جستجوی گوگل یا دیگر موتورهای جستجو انجام می دهید سئو می گویند . البته تبلیغات گوگلی که در آن شما با پرداخت هزینه سایت خود را در نتایج اولیه نمایش می دهید، شامل سئو نمی شود . اگر می خواهید در وب سایت خود ترافیک بیشتری رو به دست بیاورید و اصطلاحاً کاربر بیشتری به سایت شما بیاید، باید با دقت و جدیت خاصی بر روی سئو کار کنید.

اگر یک سایت فروشگاهی دارید، اصلی ترین عامل برای افزایش درآمد شما، سئوی مناسب سایت شما خواهد بود. کمتر کاربری آدرس فروشگاه را مستقیم در نوار آدرس وارد می کند و اغلب از طریق جستجوی گوگل به سمت نتایج مختلف هدایت می شوند. پس اگر می خواهید به کسب و کار اینترنتی خود رونق ببخشید سئو را فراموش نکنید.

دقت داشته باشید سئو یک فرآیند ساده نیست که با انجام چند عمل به نتیجه مناسب دست پیدا کنید، بلکه نیاز به دانش زیاد و البته صبر دارد و همچنین با تغییر مداوم الگوریتم های موتورهای جستجو، همواره باید دانش سئو به روز نگه داشته شود. پس اگر می خواهید سئوی سایت شما در وضعیت مطلوبی قرار بگیرد، بهتر است این کار را به یک فرد متخصص یا همان سئوکار بسپارید .

معیارهای الگوریتم گوگل برای رتبه بندی سایت

تمامی نتایج جستجو به وسیله الگوریتم گوگل رتبه بندی می شوند. اینکه کدام سایت ها اول نمایش داده شوند را الگوریتم ( ویکی پدیا ) گوگل مشخص می کند. هرچند هیچ کس از نحوه عملکرد این الگوریتم به درستی اطلاعی ندارد و هنوز مشخص نیست گوگل این رتبه بندی را بر اساس چه معیارهایی انجام می دهد، اما سال ها تلاش و آزمایش متخصصان سئو بر روی عوامل مختلف، تجربیات خوبی را در اختیار آن ها قرار داده است که با استفاده از آنها می توانند سئوی وبسایت را بهبود ببخشند. فاکتورهای مهم در رتبه بندی نتایج، به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

عوامل on-page (داخل سایت) مهم در سئو :

بخشی از عوامل مؤثر بر رتبه وبسایت شما در نتایج جستجو مربوط به خود سایت و پارامترهای درونی سایت برای بهینه سازی است که اصطلاحاً آنها را پارامترهای on-page می گویند. این عوامل عبارتند از جنبه های فنی (کیفیت کدنویسی سایت و سرعت آن) و جنبه های مرتبط با محتوا (ساختار وب سایت، میزان رعایت کپی کردن مطالب، انتشار و به روزرسانی مرتب محتوا و …) . این عوامل همگی در بهبود رتبه وب سایت شما در نتایج جستجو تاثیر بسزایی دارند .

عوامل off-page (خارج سایت) مهم در سئو :

علاوه بر عوامل داخلی مؤثر در سئو، بعضی از عوامل هم هستند که از خارج از سایت بر سئوی سایت شما تاثیر می گذراند . این عوامل عبارتند از لینک هایی که از سایت های دیگر به سایت شما داده شده است، بک لینک های شبکه های اجتماعی، تبلیغات در سایت هایی نظیر یکتانت و سایر فعالیت های بازاریابی خارج از وب سایت. این کارها شاید کمی مشکل تر از مدل قبل باشد. مهمترین عامل در این دسته، تعداد و کیفیت بک لینک های مربوط به سایت شما از دیگر سایت ها و کانال هاست.

یکی دیگر از عوامل خارج از صفحه رقابت شما در ارتباط با موقیعت و جایگاه کسب و کارتان است. در برخی از موقیعت ها کسب رتبه بهتر نسبت به رقبا سخت تر است. بنابراین رقابت در بازار تاثیر مستقیمی و زیادی در شانس شما برای کسب رتبه‌ بهتری در گوگل دارد.

سئوی جامع

البته به صورت کلی هدف ما باید ساخت و نگه داشتن وبسایت در بهترین جایگاه ممکن باشد، سعی نکنید که همیشه به گوگل متکی باشید، اما برای آن یک استراتژی جامع و پایدار طولانی مدت داشته باشید. اگر وب سایت شما از کیفیت خیلی بالایی برخوردار باشد رتبه وب سایت شما به طور خودکار افزایش پیدا می کند. هدف گوگل بر اسا مأموریتی که در بین اطلاعات آنلاین برایش تعریف شده است هدایت کاربران به وب سایت های درست است که کاربران را به پاسخ جستجویشان برساند.

کسب رتبه خوب دائم در گوگل نیازمند یک استراتژی گسترده است که روی تمام جنبه های وبسایت و بازاریابی آن متمرکز باشد.از لحاظ بخش فنی و تکنیکال، تجربه کاربر در وبسایت یا Ux و محتوای وبسایت شما. برای ماندن در رتبه برتر در گوگل باید مدام در حال توسعه باشید و همیشه دانش خود را درباره سئو و گوگل به روز کنید.

نتیجه‌گیری

پس در جواب سوال سئو چیست باید گفت سئو روش بهینه‌سازی وب سایت برای رسیدن به موقعیت بالا در نتایج جستجوی گوگل یا یک موتور جستجوی دیگر است.  ما معتقدیم که سئوی جامع بهترین روش برای کسب رتبه برتر وب سایت شما است چون شما بر روی تمام جنبه های سایت وقت می گذارید. از تکنیک های سئوی کلاه سیاه استفاده نکنید، چون در نهایت، باعث نتایج منفی رتبه شما خواهد شد. به جای آن، سئوی پایدار در طولانی مدت تأثیر خیلی بهتری دارد.