با عرض سلام خدمت کاربران محترم سایت دانشجویار.در این مقاله به بررسی انیمیشن سازی خواهیم پرداخت.

امروزه کمتر فردی را پیدا می کنید که حداقل یکبار انیمیشن ندیده باشد. در هر سنی که باشید حتما با انیمیشن ها خاطرات خوبی دارید. ابتدا بهتر است برای درک بهتر انیمیشن، تئوری مطرح شده توسط پیتر مارک رُژه را توضیح دهیم. تداوم دید یا persistence of vision  را پیتر مارک رُژه مطرح کرد. یکی از ویژگی های فوق العاده چشم، تداوم دید است. مغز انسان ها قادر است تصویری که بر شبکیه چشم می افتد را تا مدت محدودی حفظ کند. بعد از کنار رفتن آن تصویر، حدود  تا  ثانیه بعد از آن همچنان آن تصویر برایمان وجود دارد.

این پدیده اساس ایجاد انیمیشن سازی است. جان بخشی به تصاویر و اشکال همراه با نمایش پیوسته، انیمیشن یا پویا نمایی نام دارد. شاید ساده تعریف انمیشن همین باشد. انیمیشن ها تاریخی دیرینه دارند.این صنعت جذاب یعنی انیمشن سازی، با اختراع چند وسیله کاربردی شکل گرفت. اختراع برخی وسایل مثل phenakistoscope(فریب بین) و Zoetrope (زنده گرد)را می توانیم پایه گذار صنعت انیمیشن سازی بدانیم.

فناکیس‌توسکوپ یا فریب بین در سال 1832 اختراع شد. فریب بین از دو صفحه گرد روی یک محورتشکیل شده است.یک صفحه دارای شکاف و صفحه دیگر شامل شکل هایی است که نشان دهنده عملی هستند. لازمه دیدن تصاویر قرار گرفتن جلوی آینه است.اگر شخصی از میان شکاف نگاه کند، تصاویر را به صورت متحرک خواهد دید.

زوئتروپ یا زنده گرد در سال 1834 اختراع شد. این وسیله هم با استفاده از تداوم دید تصاویر را  به صورت متحرک به چشم کاربر منتقل می کرد. شیوه کار این وسیله بسیار ساده است. به این صورت بود که تصاویر با تغییرات جزئی روی یک کاغذ در کنار همدیگر کشیده می شدند. این نوار کاغذی داخل استوانه که شامل شیار است قرار می گیرد. بعد از چرخاندن استوانه و نگاه به شیار ها، بیننده شکل های روی کاغذ را به صورت متحرک می بیند.

اما بهتر است بدانید قبل از همه این اختراع ها هم انیمیشن وجود داشته است. سفالینه ای که قدمت 5000 هزار ساله دارد و در شهر سوخته کشف شده، بیانگر این ماجراست. روی این سفالینه تصویری از یک بز که در 5 حرکت برگی را می خورد، وجود دارد.با توجه به این کشف ارزشمند با افتخار اولین انیمیشن دنیا را می توانیم متعلق به کشور خودمان بدانیم.از دهه 1980 با ورود کامپیوتر، حوزه انیمیشن سازی دچار تغییرات وسیعی گردید.

قابلیت های شگفت انگیزی که فناوری ها فراهم می کردند، مراحل ساخت انیمیشن ها را به طور کلی درگرگون ساخت. امروزه کمتر انیمیشنی پیدا خواهید کرد که از این فناوری ها در ساخت آن استفاده نشده باشد.به دلیل جذابیت و سودآوری فراوان شرکت های مختلفی ایجاد گردیدند و به دنیای انیمیشین شکل دیگری دادند.

این شرکت ها از انیماتور های زیادی برای ساخت انیمیشن های خود بهره می گیرند. انیماتور ها همان سازندگان انیمیشن هستند. انیماتور ها برای موفقیت باید دارای ویژگی هایی خاصی باشند. خلاقیت مناسب، صبر، تمرکز و مهارت های خوب در استفاده از نرم افزار های این حوزه ضروری است.

انواع انیمیشن

انیمیشن ها انواع مختلفی دارند و می توانیم آن ها را به 5 دسته اصلی زیر طبقه بندی نمائیم.

  • انیمیشن های سنتی

جز یکی از قدیمی ترین روش ها محسوب می شود. گاهی به انیمیشن سنتی، دو بعدی هم گفته می شود. در این روش انیماتور به صورت جداگانه و تک تک فریم های انیمیشن را طراحی  می کند.

  • انیمیشن های دو بعدی مبتنی بر بردار

انیمیشن هایی هستند که با رایانه تولید می شوند و تکنیک های آن ها شبیه انیمیشن های سنتی است.

  • انیمیشن های سه بعدی

شیوه تولید این نوع از انیمیشن ها با روش های سنتی کاملا متفاوت است. با ایجاد انیمیشن های سه بعدی صنعت انیمیشن دچار تغییرات شگرفی گردید. در انیمیشن های سه بعدی علاوه بر طول و عرض، عمق نیز اضافه می شود. این گونه می شود که انیمیشن ها به دنیای واقعی شباهت پیدا می کنند.

  • موشن گرافیک

به نوعی موشن گرافیک (آموزش فتوموشن) را هم می توانیم جز خانواده انیمیشن ها دسته بندی کنیم. موشن گرافیک از ترکیب دو کلمه ساخته شده است. موشن و گرافیک در کنار هم به معنی تصاویر متحرک است. در انیمیشن معمولا به شخصیت ها پرداخته می شود اما تمرکز در موشن گرافیک بیشتر به جنبه های سمبولیکی محدود می شود.

  • استاپ موشن

در این روش به جای حرکت نقاشی ها، اجسام ثابت را حرکت می دهند. از اجسام در حالت های مختلف تصویر برداری می کنند و در انتها این تصاویر را  کنار هم قرار می دهند تا توهم حرکت ایجاد شود.

معرفی بهترین نرم افزار های انیمیشن سازی

  • Moho

یکی از تخصصی ترین برنامه ها برای انیمیشن سازی دو بعدی، موهو است. برای اولین بار در سال 1999 میلادی این نرم افزار روانه بازار شد. نام قبلی این نرم افزار Anime Studio بود. با استفاده از این نرم افزار می توانید به سرعت انمیشن دلخواه خود را بسازید.

  • Adobe Photoshop

نسخه های جدیدتر فتوشاپ امکانات ارزشمندی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. امروزه از این نرم افزار جامع در زمینه های مختلف استفاده می گردد. یکی از همین کاربرد ها استفاده از فتوشاپ در انیمیشن سازی است.

  • Adobe After Effects

یکی دیگر از نرم افزار های حرفه ای در زمینه طراحی تصاویر متحرک همراه با افکت گذاری است. این نرم افزار با وجود امکانات مختلفی که دارد ولی بسیار ساده طراحی شده است. امروزه کمتر کسی پیدا می شود که در حوزه انیمیشن سازی فعال باشد و از این نرم افزار استفاده نکرده باشد.

  • Cinema 4D

Cinema 4D برنامه است که توسط شرکت MAXON  طراحی گردیده است. برای انیمیشن سازی، موشن گرافیک و رندرینگ از این نرم افزار کاربردی استفاده می گردد. این برنامه از رابط کاربری مناسبی برخوردار است. همچنین می توان از این نرم افزار در معماری، بازی های کامپیوتری و مصورسازی های فنی هم استفاده کرد. ابزار های Cinema 4D علاوه بر سادگی استفاده، قدرت بالایی را در اختیار کاربران قرار می دهند.

  • Autodesk Maya

این نرم افزار توسط شرکت Autodesk ارائه شده است. از این نرم افزار در انیمیشن سازی، شبیه سازی گرافیکی، فیلم های سینمایی، صنعت بازی، طراحی معماری و… استفاده می شود. با استفاده از این نرم افزار می توانید انیمیشن های پیچیده را به شکل فوق العاده جذاب بسازید.

  • Blender

یکی دیگر از نرم افزار های محبوب در انیمیشن سازی Blender نام دارد. این نرم افزار ابزار های مختلفی را برای خلق شخصیت های انیمیشنی در اختیار کاربران خود قرار می دهد. برای استفاده از Blender به سخت افزار خاصی نیاز ندارید و با یک سیستم معمولی هم قابل استفاده است.

  • Autodesk 3ds Max

این نرم افزار یکی از نرم افزار پرطرفدار است که کاربرد های مختلفی دارد. این نرم افزار توسط شرکت Autodesk که نرم افزار های پیشرفته مهندسی را تولید می کند، معرفی شده است. این نرم افزار ابزار های مناسبی را برای انیمیشن سازی فراهم آورده است.

نتیجه گیری

انیمیشن سازی در طول زمان تغییرات مختلفی را به خود دیده است. این صنعت جذاب و پرطرفدار مورد علاقه قشر جوانان است. شما هم می توانید با یادگیری این نرم افزار ها به این صنعت جذاب و پردرآمد وارد شوید. امروزه ابزار های انیمیشن سازی تاثیر عظیمی بر شکل گیری محتوا های جذاب داشته اند.

امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.