یکی از سوالات متداول در شروع فعالیت وبسایت تصمیم گیری برای خرید هاست و فضای میزبانی مناسب می باشد . انتخاب هاست مناسب تاثیر بسزایی در روند فعالیت وبسایت از لحاظ فنی و تجربه مشتری خواهد داشت. پس حتما باید با اطلاعات کافی و رعایت پارامتر های دارای اهمیت ، بهترین هاست را انتخاب کنیم.در ادامه سعی کرده ایم به مهمترین پارامترهای این موضوع پرداخته و آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

زبان برنامه نویسی مورد استفاده ی ما یا نرم افزار سایت بر پایه ی چه زبانی است؟

Asp یا php

نوع فناوری و زبان برنامه نویسی سایت  از دلایل مهم برای تصمیم گیری در مورد انتخاب هاست مناسب برای سایت است.چه نوع هاستی.ویندوزی یا لینوکسی؟کدهای asp روی هاست ویندوزی استفاده می شوند اما کدهای php روی هر دو هاست ویندوز و لینوکس اجرا می شود.زبان  هاست شما برای پشتیبانی از زبان مخصوص وب سایت شما باید ماژول بندی خاصی را اجرا کند. پس زبان برنامه نویسی مورد استفاده ی شما باید با هاست شما سازگاری بالایی داشته باشد.

موقعیت مکانی مورد نظرمان کجا باشد بهتر است ؟ ایران یا خارج کشور

منظور از ایران و خارج کشور همان محل قرارگرفتن سروری است که هاست شما روی آن قرار گرفته است. هاست های ایرانی که در حال حاضر وجود دارند، سرور ها در داخل کشور قرار گرفته اند و هاست های خارجی، درون مرکز داده در خارج از کشور قرار گرفته اند.به طور کلی هاست های خارجی ارزان تر و پایدارتر هستند و مشکلات کمتری از این نظر به سراغشان می آید. ولی هاست های ایران به این دلیل که در ایران قرار گرفتند، امکان سفارشی سازی بیشتری خواهند داشت.

 همچنین از دیگر مزیت های هاست ایرانی سرعت بالاتر سایت در داخل ایران است. به دلیل اینکه محل قرارگیری سرورها نزدیک سیستم بازدید کنندگان است.سرعت بارگذاری صفحات مختلف بالاتر خواهد رفت. برای شروع می توانید از هاست های خارجی با قیمت پایین تر استفاده کنید. به طور کلی هاست ایرانی برای کاربران داخل ایران سرعت بیشتری دارد و هاست خارجی برای کاربران خارجی و برای موتور های جستجو خارج کشور سرعت بیشتری دارد.

قصد تهیه هاست برای سایت با بازدید بالا داریم یا بازدید کم و معمولی؟

بسته به مقدار بازدیدی که از سایت شما انجام می شود ، نوع هاستی که برای سایت تهیه می کنید متغیر است. در ابتدای کار می توانید از هاست معمولی استفاده کنید.اما توجه به این نکته ضروری است که قابلیت ارتقا داشته باشد.

مقدار هزینه ای که برای تهیه هاست سایت در نظر گرفته ایم چقدر است؟

عامل های گوناگونی بر قیمت هاست تاثیر می گذارند و شما با توجه به بودجه و عوامل مختلف می توانید تصمیم بگیرید.مثلا هزینه خرید هاست لینوکس ارزانتر از هاست ویندوز هست ، و این به خاطر  ابزارهای مورد استفاده در این سیستم ها می‌باشد که برنامه های مورد استفاده در هاست ویندوز ، هزینه نگهداری و خدمات بیشتری دارند. دلیل ارزان بودن هاست بر روی سرور لینوکس رایگان بودن تمامی برنامه های کاربردی و از جمله خود سیستم عامل لینوکس می باشد که در اینجا شما با توجه به درآمد سایتتان هم می توانید تصمیم بگیرید و اگر سایت  با درآمد بالایی دارید می توانید هزینه بیشتری درنظر بگیرید.

از کدام شرکت و یا سایت هاست بخریم؟

سایت هایی که در زمینه ارائه میزبانی وب فعالیت می کنند را می توان به چندین دسته تقسیم نمود که انواع خدمات میزبانی وب را ارائه می کنند، مانند انواع سرور، فضای ابری، انواع هاست های دانلود، هاست های پر مصرف.اما نکته مهم اینجاست که گول ظاهر سایت و تعداد مشتریان را نباید بخوریم.

بعد از طرح و پاسخ به این سوالات باید نکاتی را برای این که چه نوع هاستی برای سایت خود بخریم  در نظر داشته باشیم.

12 اصل در انتخاب هاست مناسب برای سایت:

1. فضا ی مد نظر

اگر هدف شما راه اندازی وب سایت برای یادگیری است، می توانید از مقدار فضای کوچک شروع کنید، این مقدار برای آپلود چند فایل کم حجم و پروژه ها کافی می باشد.به طور کلی مجموع فضای لازم برای فایل ها، اسکریپت ها مقداری است که بیش از 20 % فضای هاست را اشغال نکند. در این صورت شما 30 % برای فضای ایمیل ها و 50 % برای بک آپ وب سایت خود رزرو می کنید.

اگر قصد راه اندازی وب سایت های خدماتی دارید، بهتر است حداقل از پلن شرکتی برای پیشبرد هدف خود استفاده کنید.بعضی شرکت های ارئه دهنده هاست وعده ی فضای نامحدود را در تبلیغات بیان می کنند.این وعده در عمل ناممکن می باشد. چون تمامی اطلاعات بر روی هارد های شرکت ارائه دهنده ی هاست نگهداری می شوند و این هارد ها فضای محدودی را شامل می شوند. و البته این هارد ها بین همه ی مشترکین تقسیم می شود. پس شعار نامحدود فقط جنبه ی تبلیغاتی دارد و در عمل ناممکن است.

2. پهنای باند

نکته ی بسیار با اهمیت قبل از خرید هاست، مشخص کردن مقدار پهنای باند لازم برای وب سایت شما است. وقتی شما اینترنت خانگی دارید در طول هر بازه ی زمانی محدودیت استفاده ی اینترنت را حس می کنید، برای هاست ها هم این اتفاق می افتد. شرکت های ارئه دهنده ی هاست ها برای هر پلنی پهنای باند خاصی را در نظر گرفته اند که اگر بیشتر از ترافیک ماهیانه مصرف کنید، سرویس شما معلق می شود تا دوباره برای خرید پهنای باند هزینه بپردازید.

3. بانک اطلاعاتی

بانک اطلاعاتی محلی است که تمامی اطلاعات کاربران سایت و مطالب در آن نگه داری می شود.

هرچه سایت شما کاربران ثبت نام کرده و همچنین مطالب و فرآیند بیشتری داشته باشد به همان مقدار حجم بانک اطلاعاتی آن بیشتر می شود. شرکت هایی که هاست های رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند، اجاز ه ی استفاده از حجم مشخصی از دیتابیس را به کاربر های خود می دهند ولی در سرویس ها و پلن های تجاری شرکت ها با توجه به نوع سرویس مقدار فضا برای دیتابیس نیز متغیر است. پس با توجه به همه ی موارد انتخاب پلن مناسب برای وب سایت خود را لحاظ کنید تا با مشکل کمبود فضا برای دیتابیس مواجه نشوید.

4.قصد تهیه هاست

تعدادی از اسکریپت ها در پروژه های طراحی سایت برای اینکه به درستی کار کنند نیاز به ماژول های خاصی دارند که بر روی سرور فعال باشند.

5. پشتیبانی

از موارد  مهم در انتخاب شرکت ارائه دهنده ی هاست توجه کردن به نوع و کیفیت پشتیبانی است.باید بررسی شود که  در چه بازه زمانی پاسخ سوالات شما از طریق تیکت داده میشود و آیا شرکت، پشتیبانی تلفنی هم دارد؟  آیا پشتیبان چت آنلاین دارد؟ و اینکه سطح دانش نیروی پشتیبان پاسخگو در چه حدی است؟یک پشتیبانی  سریع و دقیق به دلیل افزایش بهای تمام شده سرویس، ارزش مقداری پرداخت هزینه بالاتر را دارد چون در وقت نیاز واقعا برایتان بسیار کارآمد خواهد بود..

6. ssh

در سرور های اختصاصی برای انجام عملیات مدیریتی و نصب و حذف برنامه ها از روی سرور به دسترسی های خاصی نیازمندید که در هاست لینوکس از طریق SSH و در هاست ویندوز از طریق Remote Desktop این امر قابل انجام است. سرویس دهنده  هاست شما باید این دسترسی ها را بر روی هاست ارائه شده در اختیار شما قرار بدهد. پس قبل از خرید باید از سرویس دهنده خود بپرسید آیا این امکانات بر روی هاست موجود هست یا نه ؟

7. پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی

همه ی سایت و برنامه ها از یک زبان برنامه نویسی مانند : Php , Asp , Asp .net , java , Javascript , phyton و سایر زبانهای برنامه نویسی رایج تحت وب استفاده می کنند. هاست شما برای پشتیبانی از زبان مخصوص وب سایت شما باید ماژول بندی خاصی را اجرا کند. پس زبان برنامه نویسی مورد استفاده ی شما باید با هاست شما سازگاری بالایی داشته باشد تا بتوانید به اهداف خود برسید.

8. بک آپ

نکته بسیار مهم دیگری که هنگام خرید هاست باید به آن توجه کرد بک آپ گیری منظم توسط خود سرویس دهنده است. به عنوان مسئول طراحی سایت باید خودتان در بازه های زمانی مختلف از مطالب و فایل های خود فایل پشتیبان  Backup داشته باشید تا بتوانید اگر مشکلی برای سایت پیش آمد بلافاصله از آن پشتیبان استفاده کنید و سایت خود را به حالت اول برگردانید. اکثر سرویس دهندگان با کیفیت به صورت منظم از تمامی سرور ها و فایلهای آن بک آپ گیری روزانه، هفتگی یا ماهیانه دارند. اگر فراموش کنید از سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید می توانید از سرویس دهنده ی هاست بخواهید از بک آپ استفاده کنند و یا سایت شما را اصلاح کنند.

9. سیستم عامل

سیستم عامل هاست ارتباط مستقیمی با زبان طراحی وب سایت شما دارد. همان طور که اطلاع دارید سیستم عامل ویندوزی هاست برای اجرای اسکریپت هایی با زبان های Asp و .Net مناسب است  و میزبانی با سیستم عامل لینوکس برای اجرای وب سایت های با زبان Php بهترین گزینه می باشد. در حالت کلی هر نوع زبان طراحی قابلیت نمایش برای سیستم عامل مخصوص خود را دارد. پس در انتخاب به سیستم عامل آن هاست و زبان طراحی وب سات خود نیز توجه داشته باشید.

10. آپدیت بودن

یک شرکت ارائه دهنده ی هاست هم از نظر نرم افزاری و هم از لحاظ سخت افزاری باید آپدیت باشد. چونکه سیستم های قدیم امکانات بسیار کمتری را ارئه می دهند و در کنار این مساله از لحاظ امنیتی و نفوذ نیز آسیب پذیری بالایی از خود نشان می دهند.زمانی که نرم افزار ها و سخت افزار های یک هاست ارتقا پیدا می کند، علاوه بر افزودن به امکانات فعلی از لحاظ امنیتی نیز ارتقا پیدا می کند. پس در انتخاب هاست حتما مساله آپدیت بودن را لحاظ فرمایید.

11. آپ تایم

وب سایت شما در تمام طول روز در حال نمایش می باشد. پس وب سایت شما باید همیشه در دسترس باشد. از این رو اطمینان از آپ تایم هاست بسیار ضروری ست.

12. امنیت

حفظ امنیت هاست یکی از وظایف مهم شرکت ارائه دهنده ی هاست می باشد که البته کار راحتی نیست. برای تامین امنیت هاست، باید از افراد متخصص استفاده شود تا بتواند از عهده ی امنیت  بر آید.برای امنیت هاست، شرکت ارائه دهنده ی هاست باید از آخرین بروز رسانی سیستم عامل و همچنین نرم افزار های آپدیت شده استفاده کند.

در این میان استفاده از فایروال های سخت افزاری می تواند به  تامین امنیت کمک کند . همچنین کاربر نباید در سایت خود از اسکریپت های null شده استفاده کند، چون افرادی که اسکریپت های گرانقیمت را برای دانلود رایگان قرار می دهند از کد های مخرب  استفاده می کنند. در واقع شما با استفاده از اسکریپت های null شده خود را در معرض خطر قرار می دهید. توصیه ما این است که قبل از خرید هاست، وب سایت خود را از لحاظ امنیت مورد بررسی قرار دهید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید

امیدورارم با خواندن این مقاله تصمیم گیری برای انتخاب هاست مناسب برایتان آسان باشد.