وردپرس و جوملا دو سیستم مدیریت محتوای (CMS) قدرتمند و کاربردی هستند. بسیاری از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی ساخته شده در اینترنت، با استفاده از این دو ساخته شده‌اند. مقایسه وردپرس و جوملا به عنوان پراستفاده‌ترین CMS در تمام دنیا از نظر امنیت، سئو (SEO)، سختی نصب و… از مواردی است که در این مقاله از سری مقالات آموزش وردپرس و آموزش جوملا به آن می‌پردازیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب را برای اطلاع از مزایا و معایب و برنده مقایسه وردپرس و جوملا مطالعه کنید.

CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟

واژه CMS مخفف Content Management System است؛ سیستم‌های مدیریت محتوا در واقع نوعی نرم افزار برای مدیریت اطلاعات و محتواهای وبسایت‌ها در سطح اینترنت هستند. با استفاده از CMS امکان اضافه کردن هر نوع محتوا و ایجاد انواع تغییرات بصری در سایت وجود دارد.

در حال حاضر وردپرس و جوملا، دو سیستم مدیریت محتوای پراستفاده در جهان هستند. با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توانید سایت خود را بدون حتی یک خط کدنویسی ایجاد کنید. شما تنها با نصب وردپرس در هاست خود (معمولا توسط شرکت هاستینگ انجام می‌شود) و نصب یک قالب رایگان، سایت اولیه خود را راه اندازی کنید. برای طراحی سایت با جوملا نیز همین رویه برقرار است.

CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟

وردپرس

وردپرس را می‌توان محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا دانست. این CMS در سال 2003 به عنوان یک سرویس وبلاگدهی ساخته شد؛ پس از مدتی با توسعه مداوم و افزودن قابلیت‌های متنوع به وردپرس، تعداد کاربران آن افزایش پیدا کرد.

در آن زمان سرویس Moveable Type که بزرگترین سرویس وبلاگدهی در جهان بود، قیمت خدمات خود را به یکباره افزایش داد. در این زمان کاربرانی که نمی‌خواستند هزینه خود را افزایش دهند، به استفاده از پلتفرم‌های کوچک روی آوردند. وردپرس یکی از مقاصد آن زمان کاربران بود.

وردپرس بر اساس PHP توسعه پیدا کرده و متن باز است.

جوملا

جوملا نیز درست مانند وردپرس، یک سیستم مدیریت محتوا است که با استفاده از PHP توسعه داده شده است. این CMS متن باز است و کاربران می‌توانند از آن برای ساخت هر نوع سایت و فروشگاه اینترنتی ساده یا پیشرفته استفاده کنند. متن باز بودن جوملا باعث شده که کاربران حرفه‌ای با کدنویسی، تغییرات موردنیاز خود را در آن انجام دهند و آن را به صورت اختصاصی توسعه دهند.

جوملا تا آغاز دهه 2010 برترین سرویس CMS در تمام دنیا بود؛ اما به دلیل برخی کم‌کاری‌ها و همچنین عدم پشتیبانی کافی، کاربران و بازار خود را به وردپرس باخت. در ادامه به مقایسه وردپرس و جوملا در جنبه‌های مختلف می‌پردازیم.

تفاوت‌های اصلی جوملا و وردپرس

مسلما هر سرویس تفاوت‌هایی با سرویس‌های مشابه خود دارد. بین جوملا و وردپرس نیز این رویه برقرار است و این دو تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. در ادامه به بررسی این تفاوت ها خواهیم پرداخت. همچنین پیشنهاد میکنم مقاله مربوط به این موضع را در وبسایت javatpoint نیز مطالعه کنید.

مزایا و معایب وردپرس و جوملا

به صورت کلی، وردپرس توسعه دهندگان و افزونه‌های بیشتری نسبت به جوملا دارد. دلیل آن نیز وجود کاربران بیشتر است. در جوملا توسعه دهندگان کمتری وجود دارد و طبیعتا تنوع قالب‌ها و افزونه‌های آن کمتر است. البته این طور نیست که افزونه‌های کافی برای وبسایت‌های مختلف نداشته باشد.

افراد حرفه‌ای استفاده از فروشگاه‌ساز جوملا برای سایت‌های فروشگاهی حرفه‌ای را بهتر از وردپرس می‌دانند؛ اما اگر نیاز به سایت خبری، شخصی یا شرکتی دارید، وردپرس گزینه مناسبتری می‌باشد.

مقایسه وردپرس و جوملا در امنیت و سئو

امنیت و سئو، دو فاکتور مهم در انتخاب CMS هستند. این دو نقش کلیدی در موفقیت سایت شما دارند.

مقایسه وردپرس و جوملا در امنیت

عموما سیستم‌ها و برنامه‌های متن‌باز، به دلیل دسترسی به کدها بیشتر در معرض هک قرار می‌گیرند. برای کاهش خطر هک شدن و افزایش امنیت وبسایتتان، باید برخی اقدامات امنیتی را انجام دهید.

برای مثال، در صورت ارائه آپدیت امنیتی برای CMS، به سرعت سایت خود را آپدیت کنید؛ همچنین بهتر است از افزونه‌های فایروال (ترجیحا نسخه پولی) استفاده کنید که باعث پوشش برخی از آسیب پذیری‌های وبسایت می‌شوند.

مقایسه وردپرس و جوملا در سئو

سئو مجموعه‌ای از کارها است که موتور جستجو را مجاب به نمایش سایت شما در نتایج می‌کند. در وردپرس دو افزونه یواست سئو و رنک مث، پرکاربردترین افزونه‌های سئو هستند. جوملا نیز ابزارها و افزونه‌های مناسبی برای این کار در اختیار دارد؛ اما هرگز به پای وردپرس نمی‌رسد.

کدام یک ارزش سرمایه گذاری دارند؟

همان طور که در بالا گفته شد، جوملا به دلیل استفاده از یک فروشگاه‌ساز پرکاربرد، بهترین انتخاب برای ساخت فروشگاه اینترنتی است. در طرف دیگر، وردپرس برای ساخت سایت‌های غیرفروشگاهی، بهترین گزینه است.

بنبراین تصمیم با شماست. با گذراندن آموزش جوملا یا آموزش وردپرس، می‌تونید سایت خود را (فارغ از نوع آن) به سادگی بسازید. حتی اگر علاقه‌ای به یادگیری این دو CMS ندارید، می‌توانید فردی را استخدام کنید که این کار را برای شما انجام دهد.

نصب کدام CMS سخت تر است؟

برای نصب وردپرس یا جوملا، عملا کار خاصی نیاز نیست! معمولا سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی از هاست یا فضای میزبانی استفاده می‌کنند و شرکت هاستینگ به صورت خودکار، CMS را روی هاست نصب می‌کند. تنها کار موردنیاز این است که هاست سازگار با سیستم مدیریت محتوای موردنظرتان را خریداری کنید.

معمولا هاست لینوکسی برای وردپرس و جوملا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محدودیت‌های وردپرس و جوملا

هیچ نرم افزار و سیستمی کامل نیست و مشکلاتی دارد. در ادامه به مقایسه وردپرس و جوملا از نظر محدودیت‌های مختلف آنها می‌پردازیم.

محدودیت‌های وردپرس

به صورت کلی، اشکالات و معایب وردپرس عبارتند از:

محدودیت‌های جوملا

جوملا 4 مشکل اساسی دارد:

جمع‌بندی

دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا، در بین کاربران خود محبوبیت بالایی دارند. وردپرس به دلیل رابط کاربری ساده‌تر، وجود توسعه دهندگان و افزودنی‌های بیشتر و همچنین دارا بودن انجمن‌های فعال با زبان‌های مختلف، انتخاب بهتری نسبت به جوملا است. در طرف دیگر، فروشگاه‌ساز جوملا برای افرادی که نیاز به یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای دارند، نسبت به ووکامرس برتری دارد.

در هر صورت این شما هستید که باید از بین این دو، یکی را برای یادگیری انتخاب کنید. پیشنهاد ما به شما، یادگیری وردپرس است. در سایت دانشجویار دوره‌های متعدد اموزش وردپرس وجود دارد که می‌تواند با تهیه آنها، یادگیری این سیستم مدیریت محتوای قدرتمند را آغاز کنید.

نظر شما درباره مقایسه وردپرس و جوملا چیست؟ آیا ممکن است CMS دیگری جای این دو را بگیرد؟ نظر خود را در بخش نظرات ارسال کنید.