انتشار نسخه 5.2 وردپرس
انتشار نسخه 5.2 وردپرس

انتظار می رفت که وردپرس 5.2 در آخرین ماه آوریل ماه جاری میلادی منتشر شود که البته این انتشار محقق نشد و باید در ماه می منتظر انتشار این نسخه از وردپرس باشیم. به استناد سایت رسمی وردپرس 7 می زمان انتشار نهایی نسخه جدید وردپرس است. اما ما به دنبال توسعه وردپرس نسخه بتای آن را آزمایش و ویژگی های جدید آن را به شما معرفی می کنیم.

وردپرس همیشه یک، دو یا سه نسخه بتا معرفی می کند که توسعه دهندگان آن را آزمایش و در صورت وجود اشکال آن را گزارش یا رفع می نمایند. ویژگی های قابل توجهی که در نسخه 5.2 وردپرس وجود دارد عبارتند از: بهبود ویرایشگر بلاک یا گوتبنرگ، بررسی کننده سلامت وبسایت، ارتقاء حداقل نسخه مورد نیاز PHP و رفع چند اشکال و تغییرات جزئی می باشد.

نکته: شما هم می توانید نسخه بتای وردپرس 5.2 را روی کامپیوتر خود و یا روی محیط اصلی با استفاده از افزونه WordPress Beta Tester نصب و آزمایش کنید.
وردپرس 5.2 همچنان زیر آزمایش و توسعه است و این به این معنی است که بعضی از ویژگی هایی که معرفی می کنید ممکن است در انتشار نهایی حذف شود.

می توانید جدیدترین نسخه وردپرس را از سایت وردپرس فارسی دریافت نمایید.

در این مقاله به بررسی ویژگی های جدید این نسخه از وردپرس می پردازیم:

 

حفاظت خطای مرگبار بهبود یافته در وردپرس

عموم خطاهای وردپرس معممولا خطای مرگبار یا Fatal error تولید و کاربر را از ادامه فعالیت در بخش پیشخوان مدیریت جلوگیری می کند.
کاربر هم مجبور است تغییراتی که انجام داده را با استفاده از کلاینت FTP، سی پنل، دایرکت ادمین و یا درخواست از کمپانی هاستینگ به عقب برگرداند تا خطا رفع شود.

وردپرس 5.2 حالت ریکاوری جدیدی برای مدیریت سایت معرفی کرده است. در مورد یک خطای مرگبار شما ابتدا پیام «این سایت مشکلات فنی را تجربه می‌کند.» را مشاهده خواهید کرد که در حالات مختلف متن پیام اندکی فرق خواهد داشت.

خطای مرگبار در وردپرس 5.2

وردپرس بعد از نمایش این صفحه یک ایمیل به آدرس ایمیل مدیر سایت با محتوای لینک اختصاصی ورود ارسال می کند.

بعد از کلیک می توانید روی لینک ریکاوری یا بازیابی کلیک و وارد سایت شده و افزونه یا قالب مشکل دار را غیر فعال یا کد ها را ویرایش کنید.

این ویژگی نعمت بزرگی برای تازه کارها که میخواهند دنبال رفع خطاهای سخت باشند.

 

معرفی ابزار سلامت سایت وردپرس

در نسخه جدید وردپرس ابزاری تحت عنوان سلامت سایت اضافه شده که از بخش ابزارها » سلامت سایت در دسترس هست که خود شامل دو بخش «وضعیت سلامت سایت» و «درباره سایت» می باشد.

ابزار سلامت سایت وردپرس
ابزار سلامت سایت وردپرس

الف) وضعیت سلامت سایت:

در این صفحه به شما درصد سلامت سایت ارائه می شود این درصد که در قسمت بالا قابل مشاهده است و بر اساس معیارهای مختلف در بخش اصلی امنیتی و عملکرد ارائه می شود. البته اینکه همیشه بتوان درصد را به صد رساند اندکی مشکل است چون توسعه دهنده همیشه به سرور دسترسی ندارد که بتواند ماژول های اضافه را نصب یا PHP خود را بروز کند تا بتواند درصد سلامت را بالا ببرد.

مثلا این شاخص سلامت توصیه می کند که افزونه ها و قالب های غیر فعال خود را حذف نمایند. خب چرا؟

هر چند افزونه در روی وردپرس شما غیرفعال است اما ممکن است به دلیل وجود باگ امنیتی به مهاجم این امکان را بدهد که از طریق همین افزونه غیر فعال نیز به سیستم نفوذ و به سایت شما آسیب برساند.

شاخص های سلامت سایت به طور کلی به دو بخش اصلی تقسیم می شود:

شاخص های بررسی عملکرد

  • آخرین نسخه وردپرس
  • بروز بودن نسخه PHP
  • بروز بودن نسخه SQL server
  • نیازمندی ها و توصیه ها برای اینکه کدام ماژول های پی اچ پی نصب شوند
  • پشتیبانی از UTF8MB4
  • رویدادهای برنامه ریزی شده
  • کارکردن درخواست های HTTP
  • در دسترس بودن REST API
  • توانایی انجام درخواست های برگشت پذیر

 

شاخص های بررسی امنیتی

  • تنها پوسته های فعال در حال اجرا باشند
  • افزونه ها به روز باشند
  • بررسی اتصال HTTPs
  • ارتباط امن
  • وضعیت دیباگ غیر فعال باشد
  • توانایی ارتباط با wordpress.org
  • بروزرسانی پس زمینه کار کند

 

ب) درباره سایت

در این بخش اطلاعات کاملی از تنظیمات وردپرس، سرور، زبان برنامه نویسی، پایگاه داده و … جهت رفع خطا ارائه می دهد که به توسعه دهنده یا میزبان شما برای رفع خطای سایت شما یا خودش کمک زیادی می کند.

در این قسمت دکمه ای تحت عنوان «کپی اطلاعات سایت به کلیپ برد» قرار گرفته که با کلیک روی آن می توانید اطلاعات سایت را کپی و برای رفع خطا برای توسعه دهنده یا میزبان خود ارسال نمایید.

ابزار سلامت سایت بخش اطلاعات سایت
ابزار سلامت سایت بخش اطلاعات سایت

این صفحه دارای صدها داده متخلف درباره سایت شماست که بدون شک این صفحه جدید به توسعه دهندگان برای گرفتن اطلاعات درباره سایت مشتری کمک بسیاری می کند.

در زیر تنها بخشی از این اطلاعات آمده که می توانید مشاهده کنید.:

  • وردپرس: نسخه وردپرس، زبان سایت، زبان کاربر، آدرس صفحه خانه و سایت، ساختار لینک ها، وضعیت چندسایته و تعداد کاربران
  • دایرکتوری و اندازه ها: مکان دایرکتوری وردپرس، اندازه، مکان آپلود و اندازه آن، مکان پوسته و اندازه آن، مکان افزونه و اندازه آن، اندازه بانک اطلاعاتی، مجموع حجم نصب
  • پوسته فعال: نام پوسته، نسخه، نویسنده، وبسایت نویسنده، پوسته مادر، ویژگی های قالب، مکان دایرکتوری پوسته.
  • افزونه های Must Use: جزئیات هر افزونه Must Use که در حال حاضر در حال اجراست، تعداد، نسخه و نویسندگان آن
  • افزونه های فعال: افزونه های فعالی که در حال اجرا هستند، شماره نسخه و نام نویسندگان آن.
  • اجرای رسانه ها:شماه نسخه های Active Editor و ImageMagick، محدودیت منابع، نسخه GD، نسخه GhostScript
  • سرور: معماری سرور(مثل لینوکس، ویندوز یا …)، وب سرور(مثل آپاچی یا ان جینکس)، نسخه PHP و کانفیگ آن(مثل حداکثر تعداد متغیر های ورودی، محدودیت زمان، محدودیت حافظه، حداکثر زمان ورودی، حداکثر حجم آپلود فایل، حداکثر حجم ارسالی پارامتر های POST، نسخه Curl، وضعیت کتابخانه Imagick و رول های htaccess )
  • بانک اطلاعاتی: ماژول ها، نسخه سرور، نسخه کلاینت، کاربر دیتابیس، هاست، نام و پیشوند جداول
  • ثابت های وردپرس: نمایش مقدار ثابت های وردپرس، وضعیت تعریف نشده بودن و یا غیر فعال بودن برخی ویژگی که از طریق ثابت امکان تعیین وضعیت آن ممکن است
  • دسترسی های فایل های سیستمی: بررسی دسترسی به پوشه های اصلی وردپرس و اینکه قابل خواندن یا نوشتن هستند یا خیر

 

بروزرسانی ویرایشگر بلاک یا گوتنبرگ در نسخه 5.2 وردپرس

ویرایشگر بلاک وردپرس یا گوتنبرگ در نسخه 5 وردپرس معرفی شد. از آن به بعد توسعه این ویرایشگر ادامه پیدا کرده و در حال بهبود یافتن و وردپرس 5.2 هم با ارائه ویژگی های جدید و بهبود امکانات این روند توسعه را ادامه داده است.

بهبود عملکرد

ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس خیلی سریع تر از نسخه ویرایشگر کلاسیک است. هر چند که شاید در زمانی که پست های طولانی وبلاگ و بلاک های زیاد را ویرایش می کنید کمی کند تر باشد.

وردپرس 5.2 با ویژگی بهبود عملکرد وارد میدان شده و در این نسخه 35 درصد سرعت بالاتر در ویرایش پست های بزرگ دارد.

 

بهبود دسترسی

هدف وردپرس مردمی کردن انشارات و ساخت نرم افزاری است که برای همه کاربران در دسترس باشد. وردپرس 5.2 برای گوتنبرگ چندین ویژگی که دسترسی پذیری کاربر را بالا می برد را بهبود داده است:

  • ویراشگر بلاک اکنون کاهش حرکت تنظیمات مرورگر کاربر را پشتیبانی می کند.
  • نشانی اینترنتی پست یا Slug راحت تر عنوان گذاری می شود و همچنین لینک کمکی ارائه شده که به انتخاب عنوان slug کمک بهتری خواهد کرد.
  • ویرایشگر بلاک تمرکز استایل تمیزتر و استوارتر برای ناوبری بین نشانه ها خواهد داشت.
  • وردپرس 5.2 همچنین تجربه صفحه خوان ها با صحبت پیام ها را بهبود داده است. صحبت پیام های کنونی نیز بهبود داده شده تا تمیز تر باشد.

 

معرفی بلاک های جدید:

وردپرس 5.2 همچنین در ویرایشگر پیش فرض خود بلاک های جدید زیر را معرفی کرده است. برخی از آن ها که تنها به عنوان ابزارک در دسترس بودند را الان می توانید از آنها در برگه ها و پست ها هم استفاده کنید.

  • بلاک RSS: این بلاک به شما اجازه می دهد که به آسانی هر نوع خوراک Rss را بگیرید و در داخل پست ها و یا برگه های وردپرس خود نشان دهید.
  • بلاک جاسازی محصول از آمازون: به شما اجازه می دهد که محتوا و محصول خود را از آمازون فرخوانی کنید.
  • بلاک جستجو: ویژگی جستجوی پیش فرض در محتوای وردپرس را اضافه می کند.
  • بلاک تقویم: تقویم پست های وبلاگ شما نمایش می دهد و به کاربر اجازه می دهد روی یک تاریخ کلیک کند تا پست هایی که در آن روز منتشر شده را ببیند.
  • بلاک ابر برچست: ابر برچسب را در محتوای شما نمایش می دهد.

 

یک ابزار جدید مدیریت بلاک

به صورت پیش فرض ویرایشگر گوتنبرگ با چند بلاک پیش فرض ارائه شده. همچنین افزونه ها و قالب هایی که اضافه می کنید هر کدام می توانند بلاک های اختصاصی خود را داشته باشند.

هر چند در واقعیت ممکن است شما هرگز از همه بلاک ها استفاده نکنید. خیلی از کاربران معمولا از تعداد انگشت شماری از بلاک ها برای نوشتن تمام محتوای خود استفاده می کنند.

وردپرس 5.2 یک ابزار جدید مدیریت بلاک ها را ارائه کرده است که به شما اجازه خواهد داد تا بلاک هایی که نمی خواهید از آنها استفاده کنید را مخفی کنید.

 

ویرایشگر بلاک گوتنبرگ در وردپرس 5.2
ویرایشگر بلاک گوتنبرگ در وردپرس 5.2

 

مدیریت بلاک لیست خواهد کرد تمامی بلاک هایی که در سایت شما در دسترس هستند. شما میتواندی به راحتی بلاک هایی که نمیخواهید استفاده کندی را تیک آن را بردارید تا در قسمت بلاک شما نمایش داده نشود.

 

مخفی و نمایش دادن بلاک ها در گوتنبرگ
مخفی و نمایش دادن بلاک ها در گوتنبرگ

 

حداقل نسخه مورد نیاز PHP

وردپرس توسط میلیون های نفر در سراسر جهان استفاده می شود که از شرکت های و محیط های هاستینگ مختلف برای راه اندازی سایت وردپرس خود استفاده می کنند.

به این دلیل وردپرس هنوز از برخی نسخه های قدیمی تر PHP که هنوز اندکی مشکل سازند پشتیبانی می کند. کاربران ممکن است حتی ندانند که می توانند با استفاده از نسخه جدید PHP سرعت و عملکر وبسایت خودشان را بهبود و افزایش دهند!

وردپرس 5.2 حداقل نسخه مورد نیاز پی اچ پی وردپرس را نسخه 5.6 آن تنظیم خواهد کرده که البته هنوز هم قدیمی است(نسخه فعلی PHP نسخه 7.3.2 است). هدف افزایش تدریجی حداقل نسخه مورد نیاز  PHP است که به استفاده کنندگان وردپرس ضربه ای وارد نشود.

کاربران روی نسخه PHP قدیمی یه اعلان خواهند دید، که استفاده اعلام می کند سایت از نسخه قدیمی تر PHP استفاده می کنند و باید آن را بروز کنید.

 

حداقل نسخه php در وردپرس 5.2
حداقل نسخه php در وردپرس 5.2

تغییرات برای توسعه دهندگان در وردپرس 5.2

تغییراتی نیز در نسخه 5.2 وردپرس ارائه شده که بیشتر برای توسعه دهندگان مناسب است.

  • کاربران قادرخواهند بود تا یک مسیر فال لاگ ارائه بدهند کافی است وقتی که WP_DEBUG_LOG را در فایل wp-config.php اضافه کنند عوض TRUEبه عوان مقدار ثابت آدرس جدید فایل لاگ خود را وارد کنند. پیش تر این مقدار قابل تعیین نبود و فقط در آدرس wp-content/error.log لاگ ها ثبت می شدند.#18391
  • افزونه ها قادرخواند بود تا حداقل نسخه پی اچ پی مورد نیاز خود را تعیین کنند.#40934
  • آیکون های وردپرس موسوم به Dashicon که به عنوان آیکون های پیش فرض بخش مدیریت وردپرس استفاده می شود تعداد 25 آیکون جدید برای استفاده ارائه داده است.#41074

 

امیدواریم این مقاله آنچه که در نسخه جدید 5.2 وردپرس ارائه می شود را به خوبی برای شما بیان کرده باشد.

با عضویت در کانال @wordpress_pro اطلاعات خود را در زمینه وردپرس بروز نگه دارید.