در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که .NET Core چیست و چرا .NET Core مهم است . .NET Core یک نرم‌افزار منبع باز برای توسعه فریمورک است که از سیستم عامل‌های مختلفی مانند ویندوز، مک او اس و سیستم عامل‌های لینوکس پشتیبانی می‌کند. این نرم‌افزار به طور کامل از C# و F# و تا حدودی از Visual Basic.Net پشتیبانی می‌کند. CoreFX و CoreCLR اجزای اصلی .Net Core هستند که می‌توان آن‌ها را با CLR و FCL در .Net Framework مقایسه کرد. در ادامه این مقاله از سری مقالات آموزش asp.net core با ویژگی‌های این نرم‌افزار و دلایل اهمیت آن بیشتر آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

لوگو NET Core

نکته
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد asp  می توانید به مقاله ASP. Net Core چیست؟ مراجعه فرمایید.

تفاوت .NET Core با .NET Framework چیست؟

در صورت استفاده از نرم‌افزار .NET Core از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

  •  .NET Core نرم‌افزاری کاملاً جدید، مدرن و بازنویسی شده از .NET Framework محسوب می‌شود.
  • برخلاف .NET Framework این نرم‌افزار می‌تواند بر روی چندین سیستم عامل ماند ویندوز، لینوکس و مک اجرا شود.
  • نرم‌افزار .NET Core منبع باز است درصورتی‌که .NET framework این ویژگی را ندارد.
  • .NET Core نسبت به .NET framework سریع‌تر و مقیاس‌پذیرتر است و برای کار با کتابخانه‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن امروزی طراحی شده است.
  • Entity Framework Core که در نرم‌افزار .NET Core مورد استفاده قرار می‌گیرد نسبت به Entity framework که در .NET Frameworkاستفاده می‌شود از نظر عملکردهایی مانند اجرای جستجو و انتقال بهتر عمل می‌کند.
  • مایکرو سرویس‌هایی که در .NET Core و تحت SOA ارائه می‌شوند به راحتی در قطعات کوچک‌تر قابل استفاده هستند.
  • ویژگی‌هایی مانند بازتاب‌ها توسط .NET Core پشتیبانی می‌شوند.
  • .NET Core بسیار سبک‌تر و مدولارتر از .NET Framework است.
  • NET Core در مقایسه با .NET Framework بسیار سریع‌تر است.

چرا .NET Core مهم است ؟

.NET Core و.NET Framework هر دو کاربردهای خاص خود را دارند. اما چرا .NET Core مهم است ؟ از این نرم‌افزار اغلب برای توسعه کاربردهای چند سکویی (cross-platform)، فراهم کردن امکان کنترل CLI (رابط خط فرمان) برای توسعه دهندگان و برای گسترش برنامه‌های ابری سازمانی استفاده می‌شود. به دلیل داشتن ماهیت مدولار و مقیاس‌پذیر این نرم‌افزار بهتر است زمانی از آن استفاده شود که لازم است مایکروسرویس‌ها توسط یک شرکت توسعه پیدا کنند است. این نرم‌افزار به دلیل داشتن انعطاف‌پذیری پویا به یک کسب و کار اجازه می‌دهد از مایکرو سرویس‌های متعددی برای ارائه خدمات کاربری مفیدتر استفاده کند. در ادامه بررسی می‌کنیم که چرا باید از نرم‌افزار .NET Core استفاده کرد.

چرا .NET Core مهم است؟

نکته
شما می توانید دوره طراحی سایت با asp.net را مشاهده فرمایید.

چرا باید از نرم‌افزار .NET Core استفاده کرد؟

تا اینجا مزایای زیادی در مورد نرم‌افزار .NET Core بیان کردیم. برای مثال بسیاری از افراد به دلیل اینکه این نرم‌افزار منبع باز است یا بر روی سیستم عامل‌های مختلفی اجرا می‌شود از آن استفاده می‌کنند. در ادامه مهم‌ترین دلایلی را که باید از این فریمورک استفاده کنید را با هم بررسی می‌کنیم.

  • نرم‌افزار .NET Core تنوع زیادی دارد

همانطور که ذکر شد نرم‌افزار .NET Core یکی از متنوع‌ترین فریمورک‌های موجود برای توسعه برنامه‌ها است. به دلیل داشتن قابلیت چند سکویی این نرم‌افزار، توسعه دهندگان می‌توانند از آن بر روی طیف گسترده‌ای از سیستم عامل‌ها و چیپست‌ها استفاده کنند. با وجود نرم‌افزار .NET Core دیگر توسعه دهندگان مجبور نمی‌شوند که فقط با برنامه‌های ویندوز و با مجوزهای گران آن کار کنند. برای مثال در حال حاضر بسیاری از کاربران سیستم عامل لینوکس می‌توانند از نرم‌افزار .NET Core استفاده کنند. درصورتی‌که سیستم عامل‌هایی مانند لینوکس توسط .NET framework پشتیبانی نمی‌شوند. بنابراین هم‌اکنون کاربران سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس، مک او اس و… می‌توانند به راحتی از نرم‌افزار .NET Core استفاده کنند.

اگر هنوز نمی‌دانید چرا .NET Core مهم است بهتر است بدانید که این نرم‌افزار حتی بر روی سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس هم قابل اجرا است. با استفاده از Xamarin توسعه دهندگان می‌توانند از .NET Core برای توسعه برنامه‌های تلفن‌های همراه نیز استفاده کنند.

نرم‌افزار .NET Core از وب‌سایت‌ها و ارائه خدمات در فضای ابری هم پشتیبانی می‌کند. ASP.NET Core یکی از اجزای .NET Core است که امکان توسعه برنامه‌های وب را فراهم می‌کند. از نرم‌افزار .NET Core می‌توان برای توسعه برنامه‌ها، سرویس‌ها و سیستم‌های ابری قدرتمند و حتی برای برنامه‌های اینترنت اشیاء استفاده کرد.

  • چرا .NET Core مهم است؟ مزایای ویژگی منبع باز بودن .NET Core

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌هایی که در نرم‌افزار .NET Core به چشم می‌خورد تصمیم مایکروسافت برای بهبود زمان اجرا، ایجاد کتابخانه‌ها و همچنین منبع باز بودن .NET Core بود. NET framework نسبت به این نرم‌افزار جدید محدودتر است و امکان سفارشی کردن فریمورک یا اضافه کردن ویژگی‌های اضافی به آن وجود ندارد.

به دلیل اینکه بیشتر کدهای ارائه شده برای سیستم .NET Core روی GitHub و توسط جوامع منبع باز مایکروسافت مدیریت می‌شوند، این پلتفرم می‌تواند پیشرفته‌تر و ایمن‌تر باشد و با سرعت و کارایی بیشتری تکامل پیدا کند.

نکته
چناچه می خواهید تفاوت asp.net core و mvc را بیاموزید می توانید مقاله تفاوت asp.net core و mvc را بررسی فرمایید.
  •  نسخه Side-By-Side باعث کاهش ارورها و اختلالات می‌شود

یکی دیگر از مواردی که ثابت می‌کند چرا .NET Core مهم است ویژگی جدیدی است که مایکروسافت به این برنامه اضافه کرده است. نرم‌افزار .NET Core به کاربران اجازه می‌دهد که نسخه‌های مختلف این نرم‌افزار را بر روی یک دستگاه به صورت هم‌زمان نصب کنند. این ویژگی خدمات متعددی را روی سرویس ارائه می‌دهد و با این کار باعث کاهش خطر و صرفه‌جویی در عملیات IT می‌شود. اگر از Net Framework استفاده می‌کنید حتما می‌دانید که امکان نصب نسخه‌های مختلف این برنامه در یک دستگاه غیرممکن است و نسخه‌های جدید جایگزین نسخه قبلی می‌شوند.

تصویری از مفهوم NET Core

  • امکان استفاده از گزینه‌های سرور و طراحی فضای بیشتر

پیش از این سیستم دات نت نیازمند استفاده از سیستم‌ها و سرورهای ویندوز بود که برای استفاده از آن‌ها باید مجوزهای گرانی تهیه می‌شد. اما نرم‌افزار .NET Core به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که روش استفاده از فریمورک‌های توسعه از جمله فضاهای کاربری متفاوت، سیستم عامل‌های متنوع‌تر، سرورها، سخت‌افزارها و… را از میان گزینه‌های بیشتری انتخاب کنند.

نکته
چناچه علاقه مند به آشنایی با unit of work هستید می توانید دوره unit of work چیست را مشاهده فرمایید.

جمع‌بندی: چرا .NET Core مهم است؟

با وجود مواردی که ذکر شد حالا دیگر میدانید نرم‌افزار .NET Core مزایای بیشتری نسبت به .NET framework دارد. زیرا این نرم‌افزار به توسعه دهندگان و شرکت‌ها اجازه می‌دهد که در زمان استفاده از این پلتفرم قدرتمند آزادی عمل و انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید از ASP.NET و سایر اجزای خانواده .NET برای ساخت برنامه‌های وب قدرتمند، سرویس‌های ابری، نرم‌افزارهای دسکتاپ و حتی برنامه‌های اینترنت اشیاء استفاده کنید.