یونیتی چیست؟

یونیتی چیست و چرا باید آموزش یونیتی را فراگیریم؟ یکی از محبوب ترین موتورهای بازی‌سازی، موتور بازی‌سازی یونیتی (Unity) است که بیش از ۱.۵ میلیون سازنده فعال ماهیانه دارد، اگرچه خیلی از مشترکین این موتور بازی‌سازی به صورت کرکی از آن استفاده می‌کنند اما در آمار کاربران فعال آن قرار نمی‌گیرند. این موتور بازی‌سازی توسط استودیو یونیتی تکنولوژی (Unity Technologies) در سال ۲۰۰۵ عرضه شد و تقریبا در طی این دو دهه، با عرضه نسخه‌های جدید، دچار پیشرفت های چشمگیری شده است.

محبوبیت موتور بازی‌سازی Unity باعث شده است تا امروزه آموزش یونیتی رایگان توسط مدرسین و بازی‌سازان ایرانی تولید شده و علاقمندان در فضای وب، به سادگی به آن دسترسی پیدا کنند. اما اگر به دنبال آموزش جامع یونیتی هستید، بحث فرق می‌کند و بهتر است قبل از خرید دوره، اطلاعات مهمی که راجع به موتور بازی‌سازی یونیتی با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم را مطالعه کنید.


در ادامه علاوه بر اینکه به شما می‌گوییم یونیتی چیست؟ اطلاعات مهمی در رابطه با آموزش Unity نیز با شما به اشتراک می‌گذاریم. لطفا تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

دوره ی معرفی شده در ویدئو:

دلایل محبوبیت یونیتی چیست؟

محبوبیت بالای یونیتی باعث شده است تا امروزه آموزش‌ رایگان یونیتی به وفور یافت شود و شاید بتوان گفت همین دسترسی‌پذیری از دلایل محبوبیت یونیتی محسوب می‌شود. این مورد را در ویدیو به صورت خلاصه ذکر کرده ایم اما بهتر است دلایل محبوبیت یونیتی را لیست کنیم تا بهتر بفهمید یونیتی چیست؟ 

رایگان بودن

شاید بتوان گفت رایگان بودن موتور بازی‌سازی یونیتی از دلایل مهم محبوبیت این انجین محسوب شود. البته لازم به ذکر است که یونیتی در چهار نسخه تحت عنوان‌های پرسونال، پلاس، پرو و اینترپرایز عرضه شده است و نسخه رایگان آن پرسونال (Personal) است و اگر شما توانستید با رابط کاربری آن ارتباط برقرار کنید، می‌توانید برای پیشرفت در پروژه‌های بازی‌سازی خود، از نسخه‌های غیر رایگان آن استفاده کنید.

وجود دوره‌های جامع یونیتی فارسی

جهت آموزش و یادگیری جامع یونیتی چیست، پکیج کامل آموزش یونیتی در سایت‌های فارسی زبان بسیار زیاد است که اگر قصد ورود به دنیای بازی‌سازی را داشته باشید، با دیدن دوره‌های آموزش جامع یونیتی فارسی قادر خواهید بود تا تبدیل به یک بازی‌ساز خبره شوید. به صورت کلی شما هیچوقت خلاء نبود یک مدرس خوب در ایران را حس نخواهید کرد. در همین راستا ما نیز بر آن شدیم تا با قرار دادن آموزش یونیتی دانشجویار در این راه شما را یاری کنیم. بعد از خرید دوره آموزش یونیتی دانشجویار، شما با مدرس دوره در ارتباط خواهید بود و در صورتیکه سوالی داشته باشید، به صورت قدم به قدم راهنمایی خواهید شد.

از دیگر نکات مثبت دوره‌های فارسی زبان می‌توان به آپدیت بودن محتویات آن و تدریس طبق آخرین متدها اشاره کرد.

کراس‎پلتفرم بودن

یکی از مواردی که باعث می‌شود تا یک فرد علاقمند به دنیای بازی‌سازی، یک موتور بازی‌سازی را انتخاب کند، همین ویژگی کراس‌پلتفرم بودن آن است. ویژگی کراس‌پلتفرم این اجازه را به شما می‌دهد تا از پروژه بازی ایجاد شده، برای پلتفرم‌های مختلف مثل اندروید، آی او اس، کنسول پلی استیشن و ایکس باکس، پی‌سی و … خروجی بگیرید.
فارغ از اینها بیشترین سهم بازی‌های ساخته شده توسط موتور گرافیکی یونیتی مربوط به بازی‌های موبایلی اندروید و آی او اس است.

دلایل اهمیت یونیتی چیست

ویرایشگرهای حرفه ای

افرادی که نسخه‌های قدیمی یونیتی را نصب کرده و تجربه استفاده از آن را داشته باشند، حتما مطلع هستند که نسخه‌های قدیمی، ویرایشگر (IDE) مخصوص به خود را داشتند، اما در حال حاضر زمانی که برنامه را نصب می‌کنید، به صورت اتوماتیک ویرایشگر ویژوال استودیو را در سیستم شما نصب می‌کند و اگر با رابط کاربری آن راحت نباشید، می‌توانید از ویرایشگرهایی مثل زامارین و جت برین استفاده کنید. معمولا در دوره‌های آموزش ساخت بازی اندروید با unity بهترین ویرایشگر ممکن به شما آموزش داده خواهد شد.

پشتیبانی از زبان برنامه‌نویسی سی شارپ

شاید برای خیلی از علاقمندان به دنیای بازی‌سازی سوال به وجود بیاید که اصلا چرا پشتیبانی از زبان برنامه‌نویسی سی شارپ یک مزیت محسوب می‌شود. در پاسخ باید گفت که زبان برنامه‌نویسی سی شارپ و کلا دنیای سی، از آشناترین زبان‌ها در کشورمان محسوب می‌شود و حتی در دوران تحصیل دبیرستان و دانشگاه نیز به این زبان بسیار پرداخته اند. همچنین دوره‌های بسیار زیادی با محوریت این زبان برنامه‌نویسی در وب فارسی وجود دارد. اگرچه Unity از زبان‌هایی مثل جاوا اسکریپت، سی پلاس پلاس، بو و … پشتیبانی می‌کند اما تمرکز و محوریت اصلی خود را بر روی سی شارپ قرار داده است.

پشتیبانی از پلاگین‌های مختلف

پلاگین‌ها باعث می‌شوند تا کار شما در کدنویسی و بازی‌سازی بسیار ساده تر شوند. به عنوان مثال یکی از محبوب‌ترین پلاگین های موجود در موتور بازی‌سازی Unity، بازی‌سازی بدون کدنویسی است که شما قادر هستید با درگ دراپ کردن، اشیاء و المان‌های مهم را به بازی خود اضافه کنید.
به صورت کلی با دیدن آموزش unity با خیلی از این پلاگین‌ها آشنا خواهید شد که با یادگیری آنها، کار شما نیز بسیار ساده تر خواهد شد.

بازی‌ های ساخته شده با یونیتی

بازی‌های ساخته شده به کمک موتور بازی سازی یونیتی چیست؟ از مواردی که همه را جهت شروع کار ترغیب می‌کند تا آموزش unity را تماشا کنند، بازی‌های ساخته شده با این موتور بازی‎‌سازی است. بازی‌های شاخصی مثل فال گایز، کالاف دیوتی موبایل، امانگ آس جزو بازی هایی هستند که با یونیتی ساخته شده اند. هرکدام از این بازی‌ها در حال حاضر در اوج قرار دارند و شاید باورتان نشود که با موتور گرافیکی یونیتی ساخته شده اند. به طور مثال اگر ویدیو را تماشا کنید، متوجه کیفیت بالای بازی کالاف دیوتی موبایل خواهید شد (به ویدیو رجوع شود و آن را کامل تماشا کنید). 

در ویدیو و بخش‌هایی از متن، به برخی از بازی‌های توسعه یافته توسط موتور بازی‌سازی یونیتی اشاره کردیم، اما اگر بخواهیم به برخی از بازی‌های بزرگی که برای پلتفرم‌هایی به غیر از اندروید و آی او اس اشاره کنیم، می‌توانیم به کاپ هد، ریسک رین، سابنااوتیکا، راست، اسکیپ فرام تکرو اشاره کنیم. بازی‌هایی که اگر اسم نمیبردیم، شاید هیچوقت متوجه نمی‌شدید با این موتور بازی‌سازی توسعه پیدا کرده اند.

بازی‌های ساخته شده با یونیتی چیست

اگر آموزش کار با یونیتی اندروید و یا پکیج کامل آموزش یونیتی را تماشا کنید و یاد بگیرید، قادر خواهید بود تا بازی‌هایی در حد شاخص‌های بین المللی صنعت گیمینگ بسازید.

رقیب‌ های اصلی یونیتی در بازار بازی‌سازی

در ادامه صحبت هایمان درمورد یونیتی چیست بهتر است به این بپردازیم که آیا یونیتی در بازار رقیب خاصی دارد یا خیر؟ قدرت موتور بازی‌سازی Unity به حدی ثابت شده است که حتی خیلی‌ها بر این باورند که اصلا رقیب جدی برای این موتور بازی‌سازی، به خصوص در زمینه بازی‌های موبایل وجود ندارد. اما اگر بخواهیم به رقیب اصلی این موتور گرافیکی که این روزها بسیار رایج شده است و اکثر سایت‌های فعال خارجی در زمینه بازی‌سازی نیز به آن اشاره کرده اند اشاره کنیم، می‌توان به گیم سالاد، روبلاکس، چارت بوست و … اشاره کرد.

در ایران و خارج از کشور بازار کار یونیتی چیست

بازار کار یونیتی فقط در ایران محدود نشده است و اگر شما به بخش‌های مختلف آن تسلط پیدا کنید، بازار کار بسیار خارق العاده ای چه در ایران و چه در خارج از کشور برای شما وجود دارد. به طور مثال شما می‌توانید بعد از تماشای آموزش یونیتی رایگان و یا آموزش ساخت بازی اندروید با unity، به عنوان برنامه‌نویس گیم پلی، طراحی گرافیکی، لول دیزاین یا گیم دیزاین، ‌جلوه‌های گرافیکی یا صوتی و … در استودیوها و شرکت‌های بازی‌سازی، به صورت پروژه‌ ای مشغول به کار شوید.

بازار کار یونیتی چه در ایران و چه در خارج از کشور بسیار فوق العاده است، البته به شرط اینکه درک کرده باشید یونیتی چیست؟ که طبیعتا لازمه آن تماشای آموزش جامع یونیتی رایگان یا پولی است.

چگونه روش کار با یونیتی را یاد بگیرم؟

طبیعتا بدون تماشای آموزش Unity، شما قادر نخواهید بود که اصلا بفهمید یونیتی چیست و چگونه می‌توان با آن کار کرد. دوره‌های رایگان و غیر رایگان بسیار زیادی در فضای اینترنت موجود هستند که با تماشای هر کدام، شما یک قدم به حرفه ای شدن و آغاز کسب درآمد از حرفه بازی‌سازی نزدیک‌تر می‌شوید. شما با تهیه دوره‌ آموزش unity سایت دانشجویار علاوه بر اینکه متوجه می‌شوید یونیتی چیست؟ قادر خواهید بود تا رسما وارد صنعت گیم شوید. دوره مذکور به صورت پروژه‌محور است و در کنار یکدیگر تمامی چالش‌های مهمی که ممکن است در یک پروژه برای شما رخ دهد را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا در پایان دوره بتوانید با دیدن هر آموزش رایگان یونیتی که در فضای وب وجود دارد، درصدی به دانش خود اضافه کنید.

برای ایدگیری و آشنایی بیشتر با موتور بازی‌سازی یونیتی به وبسایت رسمی unity نیز مراجعه کنید.

فکر میکنم با این تفاسیر، حالا متوجه شده باشید که یونیتی چیست؟ و بازار کار آن به چه شکل است. اما اگر هنوز درمورد اینکه یونیتی چیست و چه کاربردهایی دارد در ذهنتان سوالی باقی مانده است در ادامه همین صفحه بخش نظرات سوالاتتان را مطرح کنید تا در کمترین زمان به جوابتان برسید. همچنین اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید در همین صفحه به اشتارک بگذارید.