فریم ورک asp.net core چیست و چه تفاوت‌هایی با دات نت دارد؟ در این آموزش قصد داریم شما را با این محیط برنامه نویسی وب آشنا کنیم. فریم ورک asp.net core یک محیط مدرن و پیشرفته است که با آن می‌توان اپلیکیشن‌ها و ابزارهای تحت وب NET. را توسعه داد. این فریم ورک توسعه وب Cross Platform است و عملکرد عالی در توسعه و اجرای اپلیکیشن‌های تحت وب دارد. با فریم ورک asp.net core شما می توانید ابزارهایی را روی فضای ابری توسعه دهید و امکان توسعه برای اینترنت اشیا، بک اند وب، لینوکس و ویندوز فراهم شده است. امروز در سلسله مقالات آموزش asp.net core دانشجویار به بررسی Asp.net core و جزییات و کاربرد آن پرداخته ایم.

دوره معرفی شده در ویدئو:

Asp.net یک پلتفرم متن‌باز برنامه‌نویسی بوده که قابلیت توسعه نرم‌افزار کراس پلتفرم را دارا است. این پلتفرم بر مبنای زبان برنامه‌نویسی C# ساخته شده و از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر همانند ویژوال بیسیک نیز پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم با توجه به متن‌باز بودن خود توجه برنامه‌نویسان زیادی را نسبت به دیگر پلتفرم‌های مایکروسافت نسبت به خود جلب کرده است. اهمیت بالای این زبان و کاربردها و مزایای بسیار آن در تولید نرم‌افزارهای کراس پلتفرم موجب شده تا در مقاله Asp.net core چیست به بررسی این زبان برنامه‌نویسی بپردازیم.

محیط NET. چیست؟

محیط NET. یک پلتفرم توسعه رایگان و چند سکویی است که می‌توانید با به کارگیری آن از چندین زبان، ویرایشگر و کتابخانه‌ها استفاده کنید و با استفاده از آن می‌توانید برای موبایل، دسکتاپ و سیستم عامل‌های لینوکس، مک و ویندوز برنامه نویسی وب انجام دهید.

برای افرادی که سوال دارند ASP.NET چیست، بهتر است ابتدا قابلیت‌های NET. معرفی شوند. شما در NET. می‌توانید از زبان‌هایی مانند سی شارپ، ویژوال بیسیک و #F استفاده کنید و به راحتی زبان‌های مدرن را که کاربرد آسانی دارند، برای توسعه وب و ابزارهای جانبی به کار بگیرید.

محیط NET. دارای قابلیت Cross Platform است و شما از این محیط می‌توانید روی پلتفرم‌های لینوکس، ویندوز و مک استفاده کنید.

فریم ورک ASP.Net چیست؟

فریم ورک ASP.NET کور یک فریم ورک برای توسعه اپلیکیشن‌های مدرن وب و تحت فضای ابری است که با آن می‌توان برای محیطهای بک اند وب، اینترنت اشیا و اپلیکیشن‌های موبایلی برنامه نویسی کرد. این فریم ورک طوری طراحی شده است که به اجزای برنامه نویسی مانند APIها، کامپایلرها و زبان‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت تکامل پیدا کنند.

فریم ورک asp.net core یک پلتفرم پایه، قدرتمند و در عین حال پشتیبانی شده برای توسعه و اجرای برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها ارائه می‌دهد. از جمله مزایای اساسی این فریم ورک امکان نصب و راه اندازی نسخه‌های مختلف ASP.NET روی یک سرور است و شما می‌توانید با استفاده از آن پروژه‌های دلخواه‌تان را روی یک سرور و با استفاده از نسخه‌های مختلف پیاده‌سازی کنید.

تاریخچه ASP.NET چیست؟

تاریخچه ASP.NET کور به سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد. جالب است تا بدانید قبل از ارائه نسخه یک asp.net core این فریم ورک محبوبیت چندانی نداشت و این فریم ورک در واقع با نام ASP.NET در سطح جهانی شناخته می‌شد. دلیل این نبود محبوبیت اپن سورس نبودن محیط قبلی بود اما پس از ارائه نسخه متن باز این فریم ورک، این قابلیت محبوبیت جهانی پیدا کرد. شما در نسخه‌های قبل‌تر ASP.NET مجبور بودید که برای استفاده از این قابلیت هزینه‌هایی را پرداخت کنید که همین امر از پیشرفت، محبوبیت و کاربرد آن جلوگیری کرده بود.

در کشور ایران هم بسیاری از برنامه نویس‌ها ترجیح می‌دادند از فریم ورک‌ها و محیطهای برنامه نویسی دیگر مانند پایتون و PHP استفاده کنند که به صورت رایگان و متن باز در اختیار توسعه دهنده‌ها قرار گرفته‌اند.

نکته مهم این است که در صورتی که شما با استفاده از ASP.NET یا MVC برنامه نویسی می‌کردید، حتما نیاز بود تا پروژه را روی هاست ویندوزی قرار می‌دادید. در واقع، شما در آن زمان نمی‌توانستید پروژه خودتان را با سرعت بالا روی لینوکس اجرا کنید. نکته جالب در مورد نوع جدیدتر ASP.NET یعنی asp.net core این بود که برنامه‌ها به صورت سلف هاست بودند و شما به راحتی می‌توانستید از قابلیت کراس پلتفرم در این فریم ورک استفاده کنید. در این صورت، شما می‌توانید از این فریم ورک به راحتی در ویندوز، مک، لینوکس و … استفاده کنید و از آن برای توسعه اپلیکیشن‌ها و ابزارهای تحت وب استفاده کنید.

کاربردهای پلتفرم برنامه‌نویسی Asp.net core

اگر نگران یادگیری asp.net core هستید، باید بگوییم سخت در اشتباهید. در صورتی که قبلا با کاربردهای ASP.NET سر و کار داشته‌اید، دیگر هیچ نگرانی از نظر یادگیری و به کارگیری این فریم ورک جدید وجود ندارد. در واقع، NET. یک بازنویسی جامع از محیط قبلی است که قابلیت‌ها و قدرت آن بهتر شده است.

همچنین، در ورژن اخیر یعنی ورژن ۶ این فریم ورک نیز شما با یک محیط مدرن و منحصر به فرد مواجه هستید که تمامی قابلیت‌های توسعه وب را در اختیارتان قرار خواهد داد.

کاربردهای پلتفرم برنامه‌نویسی Asp.net core

کاربرد ASP.NET چیست سوال بسیاری از شما عزیزان است. برای توضیح ASP NET Core و کاربردهای آن بهتر است اشاره‌ای به قابلیت بی نظیر Cloud-based بودن آن کنیم که شما می‌توانید از این فریم ورک روی فضاهای ابری نیز استفاده کنید. در صورت استفاده از این محیط توسعه وب، شما می‌توانید کاربردهای زیر را از آن انتظار داشته باشید.

  • توسعه وب اپ‌ها و خدمات تحت وب
  • توسعه برای ابزارهای اینترنت اشیا
  • توسعه برای سمت بک اند موبایل
  • توسعه روی پلتفرم‌های لینوکس، ویندوز و مکینتاش
  • توسعه ابزارها روی فضاهای ابری و سیستم‌های On-premise
نکته
مقاله پیشنهادی: php یا asp.net

برای توسعه سایت، کاربرد ASP.NET چیست؟

برای توسعه سایت، کاربرد ASP.NET مثال زدنی است. زمانی که در مورد طراحی وب سایت و توسعه بک اند صحبت به میان می‌آید، دات نت کور یکی از بهترین‌ها به شمار می‌رود. به عقیده بسیاری از کارشناسان، فریم ورک asp.net core بهترین محیط برای این کار است که قابلیت‌های منحصر به فردی را در اختیار توسعه دهنده قرار خواهد داد.

در واقع، این فریم ورک امتحان‌های خود را در توسعه وب پس داده است و تمامی توسعه دهنده‌ها به ارزش آن پی برده‌اند. به همین دلیل است که در نظر سنجی‌های مختلف جهانی، محیط توسعه فریم ورک asp.net core به عنوان یکی از بهترین قابلیت‌های توسعه وب و بک اند موبایل دسته بندی می‌شود.

چگونه از Dot Net Core استفاده کنیم؟

سوال بسیاری از شما این است که چگونه از Dot Net Core استفاده کنیم. برای استفاده از این محیط برنامه نویسی، نیاز است تا شما تسلط کافی به محیط سی شارپ داشته باشید. در واقع، تنها نیاز شما برای شروع به توسعه با این فریم ورک دانش کافی از سی شارپ است که پس از نصب ویژوال استودیو مایکروسافت به راحتی می‌توانید این فریم ورک برنامه نویسی وب را به کار بگیرید.

چه موقع از دات نت کور استفاده نکنیم؟

چه موقع از دات نت کور استفاده نکنیم؟ این مورد یکی از مهم‌ترین موضوعات قبل از استفاده از دات نت کور است. در صورتی که اپلیکیشن‌ها و ابزارهای کاربردی ندارید و نمی‌خواهید روی سرورهای چندگانه و پلتفرم‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود از همان MVC استفاده شود. در صورتی که زمان کافی برای یادگیری مطالب جدید ندارید و پروژه شما خیلی پیچیده نیست، بهتر است از امکانات دیگر استفاده کنید.

در فریم ورک asp.net core شما نیاز دارید تا قابلیت‌های جدید را بیاموزید که با استفاده از آن‌ها امکانات بیشتری در اختیارتان قرار خواهد داشت تا توسعه وب و پروژه‌ها را پیش ببرید. برای نمونه، در فریم ورک جدید، شما قابلیت Top Level Statement را در اختیار دارید که با استفاده از آن می‌توانید از پیچیدگی کدها بکاهید و برنامه‌های ساده‌تری را توسعه دهید.

مزایای استفاده از Asp.net core چیست

در قسمت قبلی مقاله Asp.net core چیست به بررسی کاربردهای این پلتفرم توسعه متن‌باز اشاره کردیم. کاربردهای بسیار زیاد این پلتفرم، محبوبیت آن را در میان توسعه دهندگان افزایش داده و برنامه‌های فراوانی تحت این پلتفرم ساخته شده‌اند. عملاً این زبان یکی از بهترین زبان‌های توسعه نرم‌افزار کراس پلتفرم است که مزایای خاص خود را دارا بوده که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کراس پلتفرم

در این مقاله به طور مختصر راجع به کراس پلتفرم بودن Asp.net core صحبت کردیم. این مزیت امکان توسعه نرم‌افزار تنها با نوشتن یک کد برای سیستم‌عامل‌های مختلف را فراهم می‌کند. شما با Asp.net core می‌توانید تنها با نوشتن یک کد برنامه موردنظر خود را روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس اجرا کنید. البته لازم به ذکر است که امکان استفاده از Xamarin نیز توسط کدهای نوشته شده تحت این پلتفرم وجود دارد.

عملکرد بالا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر نرم‌افزار سرعت بالا و کیفیت بالای آن است. Asp.net core هرآنچه که لازم دارید تا یک نرم‌افزار بهینه توسعه دهید را در اختیار شما قرار می‌دهد. این پلتفرم محبوب به بهره‌بردن از تکنولوژی IIS  و وب سرورهای سبک و سریع توسعه نرم‌افزار را سریع، بهینه و باکیفیت می‌کند.

پشتیبانی از چهارچوب‌های ناهم‌زمان

استفاده از چهارچوب‌های ناهم‌زمان موجب شده تا این پلتفرم توانایی مدیریت درخواست‌های هم‌زمان را به بهترین نحو ممکن داشته باشد. ارسال چند درخواست به‌صورت هم‌زمان به سرورها ممکن است سرور را دچار اختلال کند که این موضوع با توجه به استفاده از Asynchronous via async/await به طور کامل مدیریت شده است.

پشتیبانی از MVC و وب API

یکی از ضروری‌ترین امور در پروژه‌ها استفاده از وب‌سرویس‌ها در آن‌ها است؛ چراکه در صورت درست عمل‌نکردن Web Api پروژه دچار مشکل می‌شود. اما زمانی که از Asp.net استفاده می‌کنید، درخواست‌ها از HTML به سمت JSON می‌روند سپس در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. استفاده از این راه‌حل موجب شده سرعت انتقال اطلاعات نسبت به XML بالاتر باشد.

امکان توسعه جداگانه

توسعه دهندگان می‌توانند به‌صورت جداگانه قسمت‌های اپلیکیشن خود را توسعه داده و پیشرفت هر قسمت از برنامه خود را به‌صورت مجزا دنبال کنند. این ویژگی Asp.net core این امکان را به استارتاپ‌ها می‌دهد که کدهای نوشته شده را در چندین بخش مختلف استفاده کنند و در نتیجه در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی نمایند.

تزریق وابستگی‌ها

بزرگ‌ترین مزیت Asp.net core نسبت به دیگر پلتفرم‌ها، قابلیت تزریق وابستگی‌ها در آن است. این ویژگی فوق‌العاده دسترسی کاربران را به پایگاه‌داده محدود کرده و با استفاده از رابط داده‌ها را به دست آن ها می‌رساند. تزریق وابستگی‌های در Asp.net core ایمنی پایگاه‌داده‌ها را بالاتر برده و موجب می‌شود دسترسی به داده‌های اصلی سرور توسط کاربر تقریباً غیرممکن باشد.

Asp.net core چیست: محبوبیت جهانی

این پلتفرم محبوب توسط کمپانی بزرگ مایکروسافت توسعه داده شده و پروژه آن به‌صورت متن‌باز در گیت‌هاب در دسترسی است. این امر Asp.net core را به یک پلتفرم جهانی باقابلیت‌های بسیار و نقص کمتر تبدیل کرده که خود می‌تواند یک عامل مهم در انتخاب آن به‌عنوان یک پلتفرم برای یادگیری توسعه دهندگان باشد.

تفاوت  Asp.net mvc با Asp.net core چیست

تفاوت asp.net core و mvc مورد توجه بسیاری از توسعه دهندگان وب است. شما در asp.net core می‌توانید امکانات سی شارپ ۱۰ را نیز در اختیار داشته باشید. دقت داشته باشید که زبان‌های برنامه نویسی و تکنولوژی‌های مرتبط روز به روز در حال پیشرفت هستند و شما نیاز دارید تا اطلاعات خود را به روز نگه دارید.

تفاوت Asp.net core با Asp.net mvc

شاید بپرسید ویژگی‌های اختصاصی ASP.NET چیست؟ ویژگی‌های مختلفی در مقایسه دو فریم ورک وجود دارند که وجه تمایز این دو محیط به حساب می‌آیند. اولین ویژگی مهم متن باز بودن فریم ورک asp.net core نسبت به ASP.NET MVC است و در کنار آن شما در فریم ورک دات نت کور می‌توانید برنامه‌های Cross Platform را توسعه دهید.

نکته مهم در مورد این دو محیط توسعه وب این است که شما در محیط متن باز امنیت بسیار بالاتری را در اختیار دارید که در مورد اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های تحت وب نکته‌ای اساسی است. در کنار این مورد‌، محیط ASP.NET Core سرعت بسیار بالایی را به توسعه دهنده‌ها پیشنهاد می‌دهد و شما به راحتی می‌توانید محیطهایی را طراحی کنید که قابلیت اجرا در کسری از ثانیه را دارند.

بهتر است اشاره کنیم که قابلیت تزریق وابستگی در ASP.NET Core از جمله ویژگی‌های اساسی آن است که می‌توان برای ساخت برنامه‌های تست پذیر و مقیاس پذیر از آن استفاده کرد.

چرا از Asp.net core استفاده کنیم

تا این قسمت از مقاله Asp.net core چیست، به طور کامل راجع به مزایای استفاده از این پلتفرم صحبت کرده‌ایم؛ اما ویژگی‌های هستند که این معماری را مناسب استفاده در پروژه‌ها می‌کنند و آن را نسبت به Asp.net core برتر کرده اند. Asp.net core یک بستر مناسب برای ساخت اپلیکیشن‌های تحت وب با ساختار کراس پلتفرم بوده و به‌صورت مداوم در حال به‌روزرسانی است. پس اگر از یادگیری مباحث جدید هراسی ندارید و علاقه دارید که برنامه‌های خود را مدام به‌روزرسانی کنید، قطعاً Asp.net core یک گزینه مناسب برای توسعه نرم‌افزارهای شما است.

روش نصب Asp.net core چیست و چگونه می‌توان آن را نصب کرد؟

برای اطلاع از روش نصب ASP.NET بهتر است در ادامه مطلب با ما همراه باشید. برای نصب و استفاده از asp.net core شما نیاز دارید تا ویژوال استودیو را از وب سایت مایکروسافت در این آدرس اینترنتی دریافت کنید. دقت داشته باشید که در صورت مراجعه به وب سایت مایکروسافت شما سه نسخه رایگان، Professional و نسخه Enterprise را در اختیار دارید.

برای آموزش اولیه و شروع به یادگیری نسخه رایگان یا Community کافی است و با کلیک روی دانلود این نسخه، می‌توانید آن را به صورت رایگان از وب سایت مایکروسافت دریافت کنید.

با دانلود فایل مربوطه از وب سایت مایکروسافت شما می‌توانید فایل مورد نظر را اجرا کنید که احتمالا در اول کار نیاز است تا فایل اجرایی یک سری از ابزارها و فایل‌های اضافی را از سرورهای مایکروسافت دریافت کند. با دانلود فایل‌های اضافی، صفحه اول نصب در اختیار شما قرار خواهد گرفت که از طریق آن می‌توانید به راحی فریم ورک ASP.NET را انتخاب کنید تا این محیط به همراه ویژوال استودیو نصب شود.

جمع بندی نهایی مقاله Asp.net core چیست

در این مقاله ابتدا تعریفی از این پلتفرم محبوب را ارائه کردیم تا شما به‌طور کامل با asp.net core آشنا شوید؛ سپس مزایای استفاده از آن و کاربردهای آن در توسعه نرم‌افزار را توضیح دادیم و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن را شرح دادیم. از تفاوت‌های این پلتفرم توسعه متن‌باز با Asp.net mvc نیز گفتیم تا بتوانید بین این دو پلتفرم یکی را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید. در نهایت این شما هستید که باتوجه‌به آموخته‌های قبلی خود تصمیم خواهید گرفت که استفاده از این پلتفرم می‌تواند مناسب شما باشد یا این که استفاده از زبان‌های پایتون، جاوا، PHP و پلتفرم‌های آن را ترجیح می‌دهید.