یکی از محبوب‌ترین فریمورک‌های جاوا اسکریپت، فریمورک انگولار است که بین طراحان وب، طرفداران زیادی دارد. این فریمورک به عنوان یکی از برترین فریمورک‌های توسعه فرانت‌اند شناخته می‌شود و در طراحی و توسعه انواع سایت و وب‌اپلیکیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از شرکت‌ها انگولار را به عنوان انتخاب اول خود در نظر می‌گیرند. در این مطلب آموزشی در حوزه آموزش angular، به سوالاتی مانند “انگولار چیست؟”، “مزایا و معایب انگولار چیست؟” و همچنین “آیا کدهای HTML در انگولار قابل استفاده هستند؟” پاسخ خواهیم داد.

دوره معرفی شده در ویدئو

Angular چیست؟

همانطور که در وبسایت angular.io اشاره شده است فریمورک انگولار یک ابزار مناسب برای توسعه برنامه‌های تحت وب SPA است. سایت‌ها و وب اپلیکیشن SPA، به سایت‌هایی گفته می‌شود که بدون نیاز به ریلود و بارگذاری مجدد صفحه، تغییرات را اعمال می‌کنند. به عنوان مثال، می‌توان به نسخه جدید سایت دیجی کالا اشاره کرد که هنگام انتخاب فیلترهایی مثل پرفروش‌ترین محصولات، صفحه ریلود نمی‌شود. بلکه محتوای بخش Body آن تغییر می‌کند. به سایت‌های این چنینی، SPA یا تک صفحه‌ای نیز گفته می‌شود.

فریمورک انگولار در سال 2009 توسط دو برنامه نویس به نام‌های میسکو هوری و آدام برونز توسعه داده شد. بعدها توسعه این فریمورک به گوگل واگذار شد و از آن سال تا به الان، گوگل مسئولیت توسعه این فریمورک متن باز را برعهده دارد. آخرین نسخه انگولار تا الان، نسخه 15 آن است که در نوامبر 2022 منتشر شده است.

angularjs (انگولار جی اس) چیست؟

انگولار جی‌اس، نام اولین نسخه از این فریمورک پرکاربرد است. در واقع نسخه‌ای که هوری و برونز توسعه دادند، به این نام شناخته می‌شود. طی تصمیمی که انجمن انگولار گرفته‌اند، نسخه‌های 2 به بعد این فریمورک، تنها با نام Angular و بدون هیچ حرف اضافه‌ای خوانده می‌شود.

دلایل اهمیت فریمورک انگولار چیست؟

شاید بزرگترین علت اهمیت بالای فریمورک انگولار، حمایت و توسعه مستقیم آن توسط ابرشرکت گوگل باشد. همانطور که می‌دانید، گوگل بزرگترین شرکت فناوری در جهان است که محصولات بی‌شماری دارد. Angular یکی از پروژه‌هایی است که گوگل با بدست آوردن امتیاز آن، مالکیت آن را برعهده دارد.

پشتیبانی از برنامه‌هایی که با معماری MVC توسعه داده شده‌اند، یکی دیگر از دلایلی است که انگولار را به یک فریمورک کاربردی تبدیل کرده است. MVC نوعی معماری نرم افزار است که برنامه را به سه بخش Model، View و Controller تقسیم می‌کند. هرکدام از این موارد به ترتیب برای ارتباط با پایگاه داده، ایجاد رابط کاربری و همچنین پردازش دستورات عمل می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل اهمیت فریمورک Angular، رابطه خوب آن با توسعه دهندگانی است که طرفدار پروژه‌های متن باز هستند. برخی از افراد علاقه زیادی به برنامه‌های اوپن سورس یا منبع باز دارند؛ زیرا می‌توانند با استفاده از دانش خود، آنها را تغییر و بهبود دهند. اوپن سورس بودن انگولار، یک مزیت مهم برای آن به شمار می‌رود؛ زیرا همواره یک انجمن خودجوش و پرتلاش وجود دارد که مشکلات انگولار را برطرف کرده یا به گوش توسعه دهندگان حاضر در گوگل برساند.

ساختار انگولار چیست؟

ساختار انگولار دارای 3 بخش اصلی است.

بخش اول، قالب نام دارد و رندر کدهای نوشته شده را به زبان HTML نشان می‌دهد. بخش دوم، کلاس‌ها هستند که از متغیرهای جاوا اسکریپت و دستورات انگولار ساخته شده‌اند. این بخش وظیفه ارسال خروجی به قالب را برعهده دارد. بخش سوم متا دیتا (MetaData) است که نقش مهمی در اجرای کامپوننت‌ها دارد. در واقع این بخش است که تصمیم می‌گیرد کدام کامپوننت اجرا شود. همچنین این بخش به شما می‌گوید که کامپوننت موردنظر، از کدام قالب و کلاس‌ها تشکیل شده است.

این موارد، ساختار کلی انگولار را تشکیل می‌دهند.  

مزایای استفاده از Angular چیست؟

در این بخش مهمترین مزایای استفاده از انگولار به عنوان یک فریمورک طراحی وب آورده شده است.  

مزایای استفاده از فریم ورک Angular

جامعه بزرگ توسعه دهندگان و انجمن فعال جهانی

وجود جامعه بزرگی از برنامه نویسان، نویدبخش این است که انگولار آینده درخشانی در پیش دارد. تعداد زیادی از برنامه نویسان خصوصا طراحان وب، از این فریمورک در پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. همچنین انجمن بزرگ و فعال این فریمورک، همواره برنامه نویسان مبتدی را راهنمایی می‌کند و محفلی برای انتقال تجربیات برنامه نویسان با تجربه است.

چند سکویی یا کراس پلتفرم

از آنجایی که کدهای نوشته شده انگولار در مرورگر تفسیر و اجرا می‌شوند، بنابراین امکان استفاده از آنها در تمام سیستم عامل‌ها وجود دارد. سایت‌ها و اپلیکیشن نوشته شده توسط این فریمورک، در تمامی دستگاه‌های دارای مرورگرهای مدرن همچون کروم، اج، فایرفاکس و… قابل اجرا و استفاده هستند.

معماری MVC

همانطور که در بالا نیز گفته شد، انگولار رابطه خوبی با معماری MVC دارد و می‌توانید پروژه‌های انگولار خود را با استفاده از این معماری پیاده سازی کنید.

معایب انگولار چیست؟

معایب زبان برنامه نویسی انگولار

  1. یکی از معایب برنامه نویسی انگولار، این است که کارکردن با کتابخانه آن برای افراد مبتدی سخت است. به دلیل پیچیدگی بالا، برنامه نویسان مبتدی ممکن است در هنگام توسعه پروژه‌های خود با انگولار، گیج شوند.
  2. مورد بعدی، تعدد و ازدحام زیاد کتابخانه‌های فریمورک Angular است. در صورتی که هنگام استفاده از این کتابخانه‌ها بی‌دقتی کنید، ممکن خودتان را در جهنمی پیدا کنید که تنها راه بازگشتتان، عقب بردن پروژه باشد.
  3. یکی دیگر از معایب و دلایلی که ممکن است شما را از استفاده از انگولار بازدارد، این است که امروزه فریمورک‌های دیگری ایجاد شده‌اند که بهتر از انگولار عمل می‌کند. ری‌اکت (React) و وو جی‌اس (Vue.js)، رقبای تازه نفس و قدرتمند انگولار هستند که با استفاده از زبان جاوا اسکریپت، توسعه پیدا کرده‌اند. با این حال، هنوز هم انگولار کاربران و توسعه دهندگان خاص خودش را دارد و در مواردی، برتر از دو فریمورک نام برده عمل می‌کند.
  4. و آخرین مورد در لیست معایب انگولار، فرآیند دیباگ کردن (Debuging) سخت پروژه‌های نوشته شده با انگولار است. این کار بسیار طاقت فرسا بوده و زمان زیادی را از شما خواهد گرفت.

اینها برخی از دلایلی هستند که ممکن است شما را از یادگیری فریمورک Angular بازدارند. با این حال، همچنان تصمیم گیرنده نهایی شما هستید.

ویژگی‌های Angular چیست؟

مهمترین ویژگی‌های angular چیست؟

  •       شاید مهمترین ویژگی این فریمورک را بتوان کراس پلتفرم (Cross Platform) بودن آن دانست. این موضوع، به این معنی است که امکان اجرای پروژه‌های نوشته شده با فریمورک angular در پلتفرم‌های مختلف وجود دارد. به عنوان مثال، برنامه شما امکان اجرا در پلتفرم موبایل (اندروید و iOS)، دسکتاپ (مک، ویندوز و لینوکس و…) و حتی مرورگر را دارا است. به این ترتیب، می‌توانید با بهینه سازی پروژه خود، آن را در پلتفرم‌های مختلف اجرا و منتشر کنید. این کار باعث عدم نیاز شما به توسعه چند پروژه به صورت جداگانه می‌شود.
  •       سرعت و کارایی بالای کدها، یکی دیگر از ویژگی‌های فریمورک انگولار است. انگولار از قابلیت‌هایی مثل Code Generation پشتیبانی می‌کند. این یعنی زمانی که یک قالب را در انگولار طراحی می‌کنید، کدهای آن به کدهایی بسیار بهینه برای ماشین مجازی جاوا اسکریپت تبدیل می‌شوند. تفکیک کدها (Code Spliting) یکی دیگر از دلایل کارایی بالای کدهای نوشته شده با angular است. این قابلیت باعث می‌شود زمانی که محتوای صفحه تغییر پیدا می‌کند، نیازی به رفرش صفحه نباشد و تنها کدهای بخش Body سایت، تازه‌سازی شوند.

ویژگی‌های این فریمورک پرکاربرد، تنها محدود به این موارد نیستند؛ اما امکان شرح همه آنها در این مطلب نیز وجود ندارد.

نمونه کد Angular

در زیر، یک نمونه کد از کدهای نوشته شده با انگولار را مشاهده می‌کنید. خروجی این کدها، عبارت معروف سلام دنیا (Hello World) است. لازم نیست از تعدد خط‌های نوشته شده بترسید. اگر علاقمند به یادگیری انگولار دارید، می‌توانید بعد از فراگرفتن زبان‌های HTML، CSS و جاوا اسکریپت، انگولار را در مدت زمان نسبتا کوتاهی فرا بگیرید.

import { Component } from '@angular/core';

 

@Component ({

   selector: 'my-app',

   template: `<h1>Hello {{name}}</h1>`,

})

export class AppComponent  { name = 'World'; }

امکان استفاده از کدهای HTML در انگولار وجود دارد؟

به صورت خلاصه، بله! انگولار از تمام نسخه‌های زبان نشانه گذاری HTML پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید این دو را در کنار یکدیگر مورداستفاده قرار دهید و طراحی زیبا و اصولی را پیاده سازی کنید. شما با استفاده از HTML، قالب اصلی خود را ایجاد می‌کنید و با استفاده از انگولار، می‌توانید سینتکس HTML را گسترش داده و آن را کاربردی و داینامیک کنید.

بارگذاری داده‌ها در انگولار به چه شکل است؟

تمامی داده‌ها و اطلاعاتی که نیاز به آپلود و استفاده پروژه در فریمورک محبوب angular دارند، به صورت داینامیک بارگذاری می‌شوند.

تفاوت Angular js و انگولار چیست؟

زمانی که توسعه این فریمورک به گوگل سپرده شد، آنها این فریمورک را از نو نوشتند. همچنین برخی موارد در سینتکس آن را نیز تغییر دادند و نتیجه، دومین نسخه از انگولار شد. از نظر فنی، تفاوت‌هایی بین انگولار و Angular js وجود دارد؛ اما از نظر تاریخچه، هردو متعلق به انگولار هستند. شاید بپرسید تفاوت بین Angular js و Angular چیست؟ پاسخ به شرح زیر است:

تفاوت برنامه نویسی انگولار و angularjs

  •       سینتکس انگولار ساده‌تر است.
  •       امکان توسعه برنامه‌های موبایلی با انگولار وجود دارد.
  •       انگولار از زبان‌های برنامه نویسی جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت پشتیبانی می‌کند؛ در صورتی که انگولار جی‌اس، تنها محدود به جاوا اسکریپت است.

باقی موارد نیاز به توضیحات بیشتری دارند و نمی‌توان آنها را به صورت لیست شرح داد.

تفاوت انگولار و انگولار جی‌اس: معماری

معماری Angular تا حد زیادی وابسته به کامپوننت‌ها است. این یعنی هر برنامه ساخته شده با انگولار، از چندین کامپوننت مختلف تشکیل شده است. این قضیه در Angular JS کمی متفاوت است؛ زیرا از معماری‌هایی مثل MVC و MVVM استفاده می‌کند.

تفاوت Angular و Angular js: عملکرد و سرعت پروژه‌ها

عملکرد و سرعت در فریمورک انگولار بالاتر از برادر بزرگتر است. یکی از دلایل عملکرد بالای پروژه‌های این فریمورک، ویژگی به نام اتصال داده است. این ویژگی به کاربر این امکان را می‌دهد که محتوای صفحه را در زمان واقعی و بدون نیاز به کدنویسی زیاد تغییر دهد. همچنین همانطور که در بالا نیز گفته شد، تغییرات در محتوای صفحه تنها در بخش Body کدهای HTML رخ می‌دهد. این یعنی برای تازه سازی محتوای صفحه، نیازی به بارگیری مجدد آن نیست. همچنین به دلیل امکان رندر سمت سرور در انگولار، برنامه‌های ساخته شده با این فریمورک از سرعت بالایی برخوردار هستند.

در مقابل، angular JS دارای قابلیتی موسوم به اتصال دوطرفه است که در ایجاد صفحات وب داینامیک، کمک زیادی به توسعه دهنده می‌کند. به همین دلیل، عملکرد برنامه‌های ساخته شده با انگولار جی‌اس نیز خوب است؛ اما به برنامه‌های مدرن نمی‌رسد.

تفاوت Angular JS و آنگولار چیست: سهولت در یادگیری

در اینها، کفه ترازو به سمت انگولار جی‌اس کمی سنگینتر است. در انگولار باید قواعد و قوانینی وجود دارد که در صورت عدم پیروی از آنها، دچار مشکلاتی خواهید شد. این موضوع زمانی که بخواهید پروژه‌ای در سمت فرانت اند سایت ایجاد کنید، کاملا ملموس خواهد بود. در مقابل، Angular JS یادگیری به شدت راحت‌تری نسبت به انگولار جدید دارد.

تفاوت Angular و انگولار JS: سئو

تا به امروز، هیچ راه حل منطقی و کارآمدی برای Seo پروژه‌های نوشته شده با استفاده از Angular JS پیدا نشده است. اما در سوی دیگر، انگولار رابطه بسیار خوبی با سئو دارد و به راحتی می‌توانید فرآیندها و دستورالعمل‌های سئو را در پروژه خود پیاده سازی کنید تا کاربران بتوانند شما را پیدا و از خدماتتان استفاده کنند.

تفاوت انگولار جی‌اس و Angular: مقیاس پذیری و مدیریت پروژه

این نیز یکی دیگر از برتری‌های انگولار بر نسخه قدیمی و مادر است. در انگولار، برای مدیریت پروژه، ساختار مناسبی تعریف شده است. در صورتی که توسعه برنامه خود را طبق این ساختار جلو ببرید، می‌توانید پروژه‌های بزرگ را هم مدیریت کنید. در خصوص Angular JS، هیچ ساختاری وجود ندارد و بدترین کار، این است که با استفاده از آن، یک پروژه بزرگ را توسعه دهید. این کار مثل این است که بخواهید با نی، یک لیوان را پر از آب کنید؛ در صورتی که امکان استفاده از آبسردکن وجود دارد!

آیا انگولار با فریمورک‌های دیگر هم سازگاری دارد؟

بله، انگولار با فریمورک‌ها و کتابخانه‌های دیگری نیز سازگاری دارد. این فریمورک با استفاده از ماژول‌ها و کامپوننت‌های قابل استفاده در سایر برنامه‌های جاوااسکریپت، می‌تواند با فریمورک‌ها و کتابخانه‌های دیگری مانند React، Vue.js، jQuery و… سازگاری داشته باشد. به علاوه، انگولار از وب‌پک (Webpack) به عنوان ابزار مدیریت و ادغام بسته‌ها و وابستگی‌ها استفاده می‌کند که از سازگاری با فریمورک‌های دیگر بهره می‌برد. به طور کلی، با استفاده از APIهای موجود در انگولار، می‌توانید با فریمورک‌ها و کتابخانه‌های دیگری نیز ارتباط برقرار کنید.

جمع بندی

در این مطلب از سایت دانشجویار، به مواردی مثل انگولار چیست؟ انگولار JS چیست؟ تفاوت بین این دو و همچنین مزایا، معایب، ویژگی‌ها و ساختار انگولار پرداختیم. در صورتی که علاقمند به یادگیری فریمورک انگولار هستید، می‌توانید دوره جامع آموزش انگولار Angular 12 به صورت پروژه محور که توسط آقای علی چاوشی تدریس شده را از سایت دانشجویار خریداری کنید. با شرکت در این دوره آموزشی، انتظار می‌رود که که بتوانید یک پروژه را به همراه یک Backend API با استفاده از این فریمورک پیاده سازی کنید.

در صورت علاقمندی به این فریمورک، عجله کنید و آموزش انگولار را تهیه کنید. در صورتی که سوالی راجع به این فریمورک یا دوره دارید، می‌توانید آن را در پایین ارسال کنید. همکاران ما در دانشجویار به سوالات شما پاسخ می‌دهند.