adobe xd چیست؟ برای کسانی که در طراحی گرافیک تخصص دارند، ابزارهای نرم افزاری مختلف ادوبی بهترین ابزاری هستند که می‌توانند برای پیشبرد پروژه‌های خود استفاده کنند. برنامه های کامپیوتری و نرم افزارهای تخصصی بسیار متنوع است. نرم افزار تخصصی adobe xd می‌تواند مهارت های طراح را بهبود بخشد و تجربه، مهارت و برتری او را به نمایش بگذارد. توسعه دهنده نرم افزار Adobe همیشه در تلاش است تا نیازهای کاربران خود را برآورده کند.

در جدیدترین آپدیت‌های ساخته شده توسط این غول دنیای فناوری و توسعه نرم افزار، کاربران ابزارهای تخصصی و کاربردی جدیدی دریافت کرده‌اند که به نظر می‌رسد سرعت، کارایی و قابلیت‌های بالایی را در یک مکان و به صورت رایگان ارائه می‌دهند.

ابزار Adobe XD یک ابزار طراحی منحصر به فرد و قدرتمند است که هر آنچه را کاربران حرفه ای نیاز دارند به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد. اگر هنوز با این نرم افزار آشنایی ندارید و از آن برای تجربه طراحی حرفه‌ای استفاده نکرده‌اید، با ما همراه باشید تا با مشخصات و ویژگی‌های نرم افزار Adobe XD بیشتر آشنا شوید. برای آشنایی شما ویدیویی در سایت قرار گرفته که به شما پیشنهاد می کنیم آن را تماشا کنید.

دوره معرفی شده در ویدئو

مفهوم adobe xd

شاید برای همه ما این سؤال پیش بیاید که adobe xd چیست؟ نیاز به نرم افزارهای گرافیکی برای طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) در سال های اخیر روز به روز در حال افزایش است. به عبارت دیگر اگر بخواهیم مفهوم  adobe xd را بررسی کنیم می‌توان به ابزاری اشاره کرد که شرکت ادوبی برای نمونه سازی و طراحی توسعه داد و به کاربرانش اجازه می‌دهد تا به راحتی کارهای طراحی و نمونه سازی محصولات خود را در وب و موبایل انجام دهند.

نکته
مقاله پیشنهادی: نصب adobe xd

تا چند سال پیش طراحان وب، نرم افزارها و اپلیکیشن های موبایل مجبور به استفاده از نرم افزارهای غیر تخصصی مانند فتوشاپ یا حتی طراحی روی کاغذ و استفاده از نرم افزار Wireframe بودند. این ابزارها برای پاسخگویی به نیازهای طراحان گرافیک نه طراحان رابط کاربری پیشرفت زیادی کردند ولی فاقد ابزارهای پیش فرض طراحی UI هستند.

تاریخچه adobe xd

در پاسخ به این سوال که تاریخچه adobe xd چیست می‌توان گفت اولین نسخه آزمایشی سیستم عامل مکینتاش، Adobe Experience Design CC، در 14 مارس 2016 برای افرادی که دارای حساب های کاربری Adobe هستند منتشر شد. در تاریخچه adobe xd آمده که نسخه آزمایشی Adobe XD  برای ویندوز 10 در 13 دسامبر 2016 در دسترس کاربران قرار گرفت.

در 18 اکتبر 2017، ادوبی از پایان نسخه آزمایشی این نرم افزار و انتشار نسخه آزمایشی Adobe XD خبر داد.

در سال 2016، Adobe با معرفی یک برنامه تخصصی به نام Adobe xd، تجربه جدیدی از طراحی رابط کاربری را معرفی کرد.

در پاسخ به سوال adobe xd چیست؟ باید گفت که این برنامه به شما این امکان را می‌دهد که طرح خود را در چندین پلتفرم نمایش دهید و پیش نمایش کاملی از طرح تان را قبل از اجرای طرح نهایی داشته باشید تا بتوانید به راحتی تصمیمات و اصلاحات طراحی را انجام دهید.

نکته
مقاله پیشنهادی:خروجی گرفتن در Adobe xd 

رقبای Adobe XD را بشناسید

adobe xd چیست و رقبای آن کدام است؟ Adobe XD اولین رابط کاربری تخصصی و نرم افزار طراحی UX نیست و مطمئناً رقبای قدرتمندی در بازار دارد. امروزه تعداد نرم افزارهای تخصصی طراحی رابط و تجربه کاربری بسیار افزایش یافته است، اما می‌توان گفت که بازیگران اصلی این حوزه Figma و  Sketch  اخیراً Webflow هستند. از جمله رقبای اصلی نرم افزار Figma، XD است که می‌توانید آن را به صورت رایگان از صفحه Figma دانلود کنید.

پروژه comet و تاریخچه آن

پروژه comet و تاریخچه آن با نام Adobe Experience Design شناخته می شود. این ابزار یک رابط برداری مبتنی بر تعامل کاربر است که هم برای برنامه های تحت وب و هم برای موبایل قابل استفاده است. این ابزار توسط Adobe طراحی و توسعه یافته است.

Adobe برای اولین بار در سال 2015 اذعان کرد که در حال توسعه و انتشار یک رابط طراحی و ابزار نمونه سازی به نام Project Comet است. سپس، در سال 2016، Adobe Experience Design CC را برای سیستم عامل مک منتشر کرد. سرانجام اولین نسخه Adobe XD در سال 2017 در اختیار عموم گذاشته شد.

در واقع وقتی می گوییم adobe xd چیست؟ یعنی منظور کارکردها و اصول اولیه این نسخه است که مشابه طراحی وکتور و UX برای ویرایش رابط کاربری و گرافیک مورد استفاده قرار می گیرد. این اپلیکیشن هم اکنون به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است.

علت تغییر از project comet به adobe xd

یکی از دلایل اصلی ایجاد XD توسط Adobe رقابت با نرم افزار Sketch بود. قبل از Sketch، طراحان UI و UX از نرم افزارهایی مانند Photoshop برای طراحی رابط های کاربری استفاده می کردند که برای طراحی UI و UX مناسب نبودند و از الزامات طراحان رابط و تجربیات کاربر فراتر می رفتند و چیزهای زیادی نمی توانستند یاد بگیرند. بنابراین Sketch  با تکیه بر این نقاط ضعف و توسعه بهترین نرم افزار برای طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری بسیار محبوب شده اند.

برای عقب نماندن از رقبا، ادوبی Adobe XD را به عنوان یک نرم افزار اختصاصی برای طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری معرفی کرد و نیازهای طراحان را با ابزار طراحی رابط کاربری ساده و کاربردی و تعاملی برآورده ساخت تا کاربر در مسابقه با رقیبان خود حرفی برای گفتن داشته باشد.

مزیت های adobe xd نسبت به project comet

شاید این سؤال برای شما هم مطرح شود که اساساً چطور این نرم افزار شرکت ادوبی در همین مدت زمان کوتاه توانسته به اصلی ترین ابزار طراحی UX تبدیل شود و جای سایر برنامه های مشابه مانند Sketch  را بگیرد؟

مزیت های adobe-xd چیست

نرم افزار Adobe XD با هر سیستم عامل و پلتفرمی سازگاری کامل دارد و نسخه های جداگانه ای برای سیستم عامل های اندروید و ویندوز و محصولات اپل برای آن نوشته شده است.

اما در مورد برنامه ای مانند project comet، این نرم افزار صرفاً روی سیستم عامل مک کار می‌کند. با توجه به همین موضوع ساده، استفاده از Adobe XD بر سایر برنامه ها ارجحیت دارد.

adobe xd چیست؟ این نرم افزار مزایای زیادی برای کاربران و طراحان حرفه ای و با تجربه دارد از اجرای اولیه پروژه تا طراحی و مدیریت پروژه های بزرگ در مقیاس بزرگ  همه چیز با این نرم افزار در سطح کیفی بالاتری انجام می‌شود. طراحان و تیم های بزرگ طراحی در سراسر جهان از نرم افزار Adobe XD برای مشارکت در فرایند طراحی، ایده و توسعه استفاده می‌کنند. این نرم افزار دارای تعدادی از ویژگی های است که می‌تواند روند پروژه را به ویژه سرعت آن را به صورت قابل توجهی سریع تر پیش ببرد.

اعضای تیم پروژه می‌توانند پروژه‌ها و لینک‌های خود را به اشتراک بگذارند و با کامنت گذاشتن مستقیم و مشاهده نظرات دیگران به راحتی در مورد موارد کاری مختلف اظهار نظر کنند.

در واقع دلیل اصلی استفاده از Adobe XD نسبت به سایر نرم افزارهای طراحی مشابه مانند فتوشاپ، افزایش سرعت و کیفیت کار است. این برنامه می تواند تغییرات بسیار چشمگیری را در فرآیندهای مختلف طراحی ایجاد کند. یکی از بزرگترین دستاوردهای طراحان با استفاده از Adobe XD، یک طوفان فکری سریع و پرسرعت ایجاد می کند. Adobe XD زمان طراحی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 محیط کاربری Adobe XD چگونه است؟

قابلیت‌های نرم‌افزار Adobe XD دسترسی کاربران به طیف وسیعی از ویژگی‌های خاص را که قبلاً در برنامه‌های دیگری مانند فتوشاپ وجود داشت، اما استفاده از آنها تقریباً غیرممکن بود، آسان‌تر می‌کند. در محیط کاربری Adobe XD ابزارها و ویژگی های بیشتری در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

این نرم افزار دارای کیفیت و سرعت بسیار خوب و ایده آلی است. همچنین می‌توان محیط آن را بهترین ابزار برای مدیریت گردش کار پروژه ها دانست که برای ایجاد تعامل و هماهنگی خوب بین اعضای تیم استفاده بهینه می‌شود.

پلاگین‌های Adobe XD

اگر یک طراح رابط هستید و می‌دانید adobe xd چیست باید با پلاگین Adobe XD آشنا باشید، دنیای طراحی در سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده است و یکی از ابزارهای مجهز و مبتنی بر نرم افزار وکتور را Adobe XD  می‌داند. برنامه Adobe XD ابزار بسیار قدرتمندی است، اما کاری که Adobe انجام داده است توسعه پلاگین های قدرتمند است. موج اول پلاگین های Adobe XD همه را امیدوار کرد.

معرفی پلاگین های adobe xd

بهترین پلاگین‌های Adobe XD که روند طراحی‌ها را سرعت می‌بخشد به شرح زیر است:

UI Faces: آواتار مناسب پروژه ها بدون خروج از Adobe XD

Vizzy Chart: تولید نمودارهایی با داده های واقعی

Auto icon: جستجوی آنلاین آیکون ها

undrawn: جستجوی تصاویر و تغییر رنگ  آنها

Google Sheets: غنی کردن طراحی با محتوا و داده‌های واقعی

Trello: مدیریت کارهای تیمی

Web Export: ارسال فایل‌های طراحی به کد HTML یا CSS

Icons 4 Design: بهبود طراحی ها با کمک نمادها و برچسب‌های بردار

Color Designer: ایجاد طرح ها با پالت رنگ و سایه

Mockplus : ساده سازی روند کار و تحویل محصول از خروجی پروژه‌ها و ابزار ها

Stock: جستجو سریع تصویر مورد نیاز برای ساده سازی کار طراحی

Lorem Ipsum :  ایجاد متن‌ها  را برای طرح بندی

وب‌سایت رسمی و کانال یوتیوب adobe xd

برای دانلود نرم افزار Adobe X (تغییر آدرس IP قبل از دانلود به دلیل تحریم ها)، به صفحه دانلود Adobe XD در وب سایت رسمی آن رفته و روی Get Started Free کلیک کنید. اگر Adobe ID ندارید، ابتدا باید یک حساب کاربری در وب سایت ایجاد کنید.

سخن پایانی

حال فکر می کنیم بدانیم نرم افزار adobe xd چیست؟ پس در یک جمله ساده می توان گفت که هر وب مستری باید برای طراحی یک وب سایت با Adobe XD وقت گذاشته و آموزش ببیند. اگرچه هنوز برخی از ویژگی های مهم هنوز در XD وجود ندارد، اما این نرم افزار دائماً در حال پیشرفت است. امروزه با هر به روز رسانی، ویژگی های جدیدی به برنامه اضافه می شود تا عملکرد آن بهبود یابد. در نهایت با کمک این نرم افزار فرآیند طراحی برای طراحان، توسعه دهندگان و مشتریان ساده تر و یکپارچه تر از همیشه می شود.

نظرات و سوالات خود را در کادر زیر با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در تمامی ساعات شبانه روز پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.