قصد داریم به یکی از جذاب ترین و هیجان انگیزترین مباحث دنیای کامپیوتر ورود پیدا کنیم. زبان برنامه نویسی، زبان مشترک خیلی از دانشجویان و علاقه مندان به دنیای کد نویسی می باشد. اما همان طور که در دنیای کنونی شاهد تفاوت در زبان انسان ها هستیم، در دنیای کد نویسی هم تفاوت هایی وجود دارد.

دغدغه یک انسان در دنیای کنونی نباید این باشد که به چه صورت می توان زبان برنامه نویسی مورد علاقه ش را بیاموزد. چراکه در حال حاضر به واسطه مجموعه های آموزشی، فضای مجازی، آموزش های آنلاین و آفلاین، شرایط یادگیری هر زبانی آسان شده است. دنیای برنامه نویسی به واسطه سریع بروز شدن آن، آسان ترین دوره های آموزشی را به مخاطبان خود هدیه می دهد.

در ابتدا معرفی کوتاهی از انواع زبان های برنامه نویسی را خواهیم داشت و در پایان این موارد شما هستید که بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع را برگزینید.

نکته ای که بهتر است توجه کنید، اطلاع از کلمات تخصصی این بخش می باشد. حتما برای اینکه متوجه تک تک کلمات تخصصی شوید، آن را در گوگل جستوجو کنید. چرا که توضیح آنها باعث خروج از هدف اصلی مقاله خواهد شد. با ما همراه باشید تا بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع را بیابید.

JavaScript

javascript

در ابتدای کار تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت را توضیح می‌دهیم. جاوا اسکریپت زبانی برای توسعه Front End می‌باشد. استفاده از این زبان به دلیل Cross Platform بودن آن خیلی بالاست. خبر خوش اینجاست که جاوا اسکریپت به دلیل اجرای راحت روی مرورگر، نیازی به کامپایلر ندارد.

اگر به توسعه وب علاقه دارید می‌توانید این زبان جذاب و ساده را جزو اولویت‌های خود برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی قرار دهید. Syntax موجود در جاوا اسکریپت شباهت زیادی با زبان برنامه‌نویس C دارد. این کار باعث استمرار در یادگیری زبان‌های برنامه نویسی می‌شود.

خیلی از کارآموزها در ابتدای کار به دنبال زبانی هستند که هم‌سطح دشواری مناسبی داشته باشد و هم کاربردی باشد. من به شما زبان جاوا اسکریپت را به دلیل آسان و روان بودن در ضمن کد نویسی پیشنهاد می‌کنم. مورد دیگری هم که در آن مشهود است، این زبان مقدمه خوبی برای ورود به دنیای C++ می‌تواند باشد.

البته عده‌ای معتقد هستند که یادگیری جاوا اسکریپت به نیت ورود به دنیای برنامه نویسی شئ گرایی جالب نیست. علاوه بر بخش شئ گرایی عده‌ای هم بر این باورند که یادگیری این زبان برای توسعه دهنده های نرم افزار هم توصیه نمی‌شود.

با تمامی این مواردی که گفته شد، ورود به دنیای برنامه نویسی با یادگیری جاوا اسکریپت مثمر به ثمر خواهد بود. موارد استفاده این زبان توسعه وب می باشد. که از مزایای آن می‌توان به سازگاری با کراس پلتفرم، عدم نیاز به کامپایلر و دروازه‌ای برای ورود به زبان‌های دیگر اشاره کرد.

معایب آن شامل شئ گرایی ضعیف، عدم نیاز به نوع گذاری و مشکلاتی در ضمن شکل گذاری اشاره کرد.

آیا تا اینجای کار احتمال می‌دهید که این زبان بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع هست یا خیر؟

مشاهده دوره آموزش جامع جاوا اسکریپت

Ruby on Rails

این زبان به‌اختصار “روبی” نامیده می‌شود. این زبان مزیتی برای افرادی است که تجربه برنامه نویسی نداشته‌اند. استفاده بسیار زیادی از این زبان در دنیای شئ گرایی و توسعه وب می‌شود. به دلیل عدم استفاده از سری دستورات کد نویسی، این زبان از سادگی خوبی برخوردار است. زبان روبی به دلیل Frame work بودن آن می‌توان جزو مجموعه‌ای از کلیدهای میانبر در نظر گرفت.

شروع یادگیری این زبان برای سطوح کوچک کسب و کار ها، کاربردی و درآمد زاست. شما با یادگیری این زبان قادر به فعالیت در کسب و کار های نوپای اینترنتی خواهید شد. از موارد استفاده این زبان می‌توان به توسعه وب اشاره کرد که مزیت آن در استفاده زیاد این زبان، مجموعه‌ای کلیدهای میانبر و بازار قابل قبولی برای اشتغال است. از معایب آن می‌توان به حذف کردن یک سری کلیدهای میانبر اشاره کرد که برای برخی افراد فرار است.

تا اینجا از بین این دو زبان (Ruby on Rails) به نظر شما بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع ازنظر شما کدام است؟

Python

 زبان برنامه نویسی پایتون

معرفی این زبان فوق‌العاده و جذاب برای من هیجان‌انگیز است. این زبان به خاطر حوزه استفاده گسترده‌ای که در نرم افزار های Desktop و تحت وب دارد، مخاطبان خاصی به خود گرفته است. پایتون به دلیل شئ گرا بودن و همچنین پشتیبانی برنامه نویسی تابعی جامعیت آماری قابل‌توجهی از نویسندگان را در خود جای داده است.

شاید واژه “متن باز” برای شما آشنا باشد. زبان برنامه نویسی پایتون جزو همین دسته است. شروع برنامه نویسی در گام اول با پایتون کمی مشکل به نظر می‌آید. پیشنهاد ما این است که این زبان در اولویت‌های نخست شما نباشد.

موارد استفاده از پایتون در توسعه وب و توسعه اپلیکیشن است. مزیت‌های آن شامل متن باز بودن و استفاده‌ای است که در نرم‌افزارهای دسکتاپ دارد. از معایب آن می‌توان به‌دقت نام‌گذاری و سایر قراردادهای ضمن کد نویسی اشاره کرد.

مشاهده دوره آموزش پایتون

Java

java

یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیای برنامه نویسی جاوا است که روی گوشی‌های قدیمی وجود داشت. گسترده بودن کاربرد این نرم افزار در قسمت اپلیکیشن های دسکتاپ، تحت وب، سیستم‌عامل و خیلی از موارد دیگر از مزیت‌های دیگر آن است. زبان جاوا شئ گرایی می باشد.

اگر قصد یادگیری زبانی چالش‌برانگیز را دارید، این زبان به شما پیشنهاد می‌شود. در ابتدا برای ورود به دنیای جاوا می‌بایست از زبان‌های C , C++ آشنایی خوبی داشته باشید. چراکه بخش قابل قبولی از جاوا ناشی از سینتکس های C , C++ می باشد. نظر شما درباره‌ی بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع با جاوا چیست؟

اما این را بدانید که پس از یادگیری این زبان، می‌توانید خود را برنامه نویس بنامید. آیا جاوا بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع می باشد؟ شروع این زبان در همان گام اول توصیه نمی‌شود. چراکه پایه محکم و دانش برنامه نویسی قوی و قدیمی پشت این موضوع، باعث شده تا برای شروع کمی دشوار باشد.

جاوا در توسعه وب و نرم افزار کاربرد دارد. از مزیت‌های آن به محبوبیت بالای آن، قدمت قابل‌توجه این زبان، منابع آموزشی زیاد و کمک به تبدیل این زبان به‌عنوان زبان پایه برنامه نویسی خود اشاره کرد.

معایب آن شامل پیش‌نیازهایی همچون یادگیری زبان C , C++ می باشد و به تفکر تحلیلی قوی نیازمند است.

مشاهده دوره آموزش جامع جاوا

C , C++

این دو غول برنامه نویسی در دنیای کد نویسی پایه و مقدماتی هستند. این دو زبان مقدمه‌ای برای یادگیری زبان جاوا هستند. زبان C++  ارائه‌دهنده کلاس‌های شئ گرایی است. درصورتی‌که علاقه به ویدئوهای بازی و بازی‌سازی دارید، این زبان کمک شایانی به شما می‌کند. این زبان علاوه به وب، در موبایل و نرم‌افزارهای کامپیوتری هم کاربرد زیادی دارد. هر برنامه نویسی برای درک بهتر مفاهیم دنیای کد نویسی، بهتر است این دو زبان را بیاموزد. بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع این دو زبان هم می‌توانند باشند. چراکه یادگیری این موارد پایه فوق‌العاده‌ای برای شما می‌سازد.

کاربرد این دو زبان در توسعه اپلیکیشن می باشد. مزیت‌های آن شامل پایه قوی برای ورود به برنامه نویسی و کاربردی برای توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی و نرم افزار می باشد. عیب این زبان که می‌تواند تفاوت این دو باشد، دشواری زبان C++ نسبت به C  است.

C#

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع ,سریع ترین زبان برنامه نویسی , بهترین زبان برنامه نویسی 2018 , زبان برنامه نویسی ایرانی , بهترین زبان برنامه نویسی اندروید , زبان برنامه نویسی پایتون

زبان سی شارپ گزینه مناسبی برای تازه‌کارها می باشد. شما می‌توانید Visual Studio Express را دانلود بفرمایید و موارد لازم ازجمله SQL Express را در اختیار داشته باشید. دامنه فعالیت‌های این نرم افزار بسیار بالاست. این زبان در اکثر زمینه‌ها ازجمله توسعه وب، کنترل و بهینه‌سازی نرم افزار ها و … کاربرد دارد. این زبان برخلاف سایر زبان‌ها، از کامپایلرهای متعددی برخوردار است. این زبان می‌تواند گزینه‌ای برای بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع باشد.

موارد استفاده از این زبان در توسعه اپلیکیشن است. مزیت آن شامل دامنه استفاده گسترده، آسان‌تر شدن با راه‌اندازی Visual Studio Express، فوق‌العاده برای درک علوم رایانه، آسان برای استفاده IDE می باشد. یکی از برجسته‌ترین معایب آن پیچیده بودن کامپایلر می باشد.

مشاهده دوره های آموزشی سی شارپ موجود در سایت

 

امیدوارم متوجه شده باشید که بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع شما کدام است. شاد باشید.