صنعت بازی‌سازی، به‌عنوان یکی از پردرآمدترین صنعت‌های دنیا، امروزه طرفداران زیادی پیداکرده است . خیلی از شما شاید در طول عمرتان بازی‌های کامپیوتری زیادی را انجام داده باشید، اما تا به حال  به این فکر کردید که این بازی‌ها چطور ساخته شدند؟ شاید تا به حال عنوان موتور بازی سازی بارها به گوشتان خورده باشد، اما “موتور بازی سازی” دقیقاً چیست ؟

شاید بهترین راه برای اینکه بفهمیم “موتور بازی سازی” یعنی چی، این است که هدف آنها را بفهمیم. موتور بازی سازی ابزاری است که با آن می‌توان به خوبی یک بازی را توسعه داد و بر روی آن کنترل کامل داشت. البته این موتورها در کنار توسعه دهندگان با تجربه و پیشرفته، کارایی مطلوبی را دارند. موتورهای بازی سازی با ارائه انواع کتابخانه‌ها، ماژول و ابزارها باعث شدند تا دیگر نیازی نباشد که شما همه چیز را از صفر طراحی کنید و با اینکار در وقت شما صرفه جویی میشود و سرعت کار شما را بالا می برد.

 

کدام یک از موتورهای بازی سازی از بقیه محبوب‌ترند:

 

Unreal Engine

 

یکی از محبوب‌ترین و گسترده‌ترین موتورهای بازی سازی، Unreal Engine هست که نسخه اصلی اون در سال 1998 عرضه شد و اکنون پس از 20 سال هنوز هم بسیاری از بازی‌ها با این موتور بازی سازی ساخته می‌شوند. اگر شما می خواهید یک بازی بزرگ و پیچیده را بسازید، به یک موتور بازی سازی سه بعدی قدرتمند نیاز دارید که قطعاً Unreal Engine یکی از بهترین گزینه‌هاست. آخرین نسخه این موتور بازی سازی Unreal Engine 4 هست که با قدرت بسیار زیادی در اختیار متخصصین  بازی سازی قرار گرفته است.

توسعه دهنده: Epic Games

پلتفرم‌ها: Windos, Mac, Linux, IOS, Android, Playstation, Xbox و …

مشتریان: شرکت‌های Capcom, Activision, Ubisoft, Microsoft Studio و …

چند نمونه بازی ساخته شده با این موتور: Marvel Heroes, Batman, Arham Origins, Infinity Blade 3, WWE Immortals و …

 

Unity

یکی دیگر از موتورهای بازی سازی که بصورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته Unity هست. در حال حاضر حدود 34% از بازی‌های موبایل با Unity ساخته شدند. Unity یک پلتفرم برای هنرمندان، طراحان و توسعه دهندگان است که با استفاده از ابزارهای طراحی دو بعدی و سه بعدی، ابزارهای ویرایش سریع و … به راحتی میتوانید آنچه را می خواهید پیاده سازی کنید. در حالی که Unreal Engine بیشتر در زمینه PC و کنسول‌های بازی محبوبت خودش را  کسب کرده است، Unity در بین سازندگان بازی‌های موبایل محبوبیت بالایی دارد. همچنین این موتور بازی سازی در زمینه “واقعیت مجازی” در حال رشد است و در حال حاضر، برای ساخت 90% از بازی‌های واقعیت مجازی Samsung و 53% از بازی‌های oculus Rift games مورد استفاه قرار گرفته است.

توسعه دهنده: Unity Technologies

پلتفرم‌ها: Windows, Mac, iOS, Android, Playstation, Xbox, Windows Phone, Tizen و …

مشتریان: Electronic Arts, LEGO, Ubisoft, Square Enix و …

چند نمونه از بازی‌های ساخته شده با این موتور: Pokémon GO, Super Mario Run, Angry Birds 2, Wasteland 2 و …

 

Gamemaker Studio

 

بر خلاف اکثر موتورهای بازی سازی، Gamemaker بصورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است، چون اصلاً نیازی به دانش برنامه نویسی ندارد و بجای ان کاربران فقط با کلیک و کلیک کردن میتوانند یک بازی بسازند.همچنین کسانی که دانش کدنویسی را دارند می توانند برای بهتر کردن بازی از این موتور استفاده کنند. تنها مشکلی که این موتور بازی سازی و سایر موتورهایی که از روش کلیک استفاده می کنند این است که خیلی محدودتر از سایر موتورهای بازی سازی هستند.

توسعه دهنده: YoYo Games.

پلتفرم‌ها:  Microsoft Windows, Android, iOS,  Android , Microsoft UWP, PlayStation 4, Xbox One و …

بازی‌های ساخته شده با این موتور بازی سازی: Spelunky, Hotline Miami, Super Crate Box و..

 

Godot Engine

 

Godot یک موتور بازی سازی چند منظوره و چند سکویی، برای ساخت بازی‌های دو بعدی و سه بعدی است. یک مجموعه بزرگ شامل تعدادی ابزار، ویرایشگر بصری، محیط کاربرپسند و … که امکانات زیادی را برای متخصصان و طراحان برای ساخت بازی‌های زیبا فراهم می کند. این موتور بازی سازی کاملاً رایگان و Open Source هست و شما میتوانید بازی را تا هرجایی که خواستید تا آخرین خط و بدون هیچ محدودیتی، توسعه دهید.

توسعه دهنده: Community developed.

پلتفرم‌ها: Windows, Mac, Linux, iOS, Android, iOS, BlackBerry, HTML5, PlayStation, Nintendo و …

مشتریان: Rock Milk, Guaranapps, Searchlight Games و…

بازی‌های ساخته شده با این موتور بازی سازی:  City Game Studio, Reakt, Get Teddy و …

 

CryEngine

 

CryEngine یک موتور بازی سازی بسیار قدرتمند است که بصورت رایگان و Open Source در اختیار توسعه دهنده‌ گان برای ساخت بازی قرار گرفته است. این موتور بازی سازی به خاطر خروجی گرافیکی شگفت انگیز، تصاویر فوق العاده، ابزارهای صوتی قدرتمند و … مورد توجه بسیاری از متخصصین بازی سازی قرار گرفته است.

توسعه دهنده: Crytek

پلتفرم‌ها: iOS, Android, Windows, Linux, Playstation, Xbox و Wii

بازی‌های ساخته شده با این موتور بازی سازی: Far Cry, Crysis, Sniper: Ghost Warrior 2 و …

 

Marmalade SDK

یک بار بنویس و در همه جا اجرا کن. پس شما میتوانید با یک بار کد نوشتن آن را بر روی همه پلتفرم‌هایی که قابلیت اجرا دارند، اجرا کنید. از این موتور بازی سازی بیشتر برای ساخت بازی‌های موبایل استفاده می شود. انواع کتابخانه‌ها، نمونه کدها، مستندها و ابزارهای کمکی، برای ساخت بازی در این موتور پیش بینی شده که کار کاربر را بسیار سریع‌تر میکند.

توسعه دهنده: Marmalade Technologies Limited

پلتفرم‌ها: iOS, Android, Windows Phone, Tizen, Blackberry, Windows, Mac و …

بازی‌های ساخته شده با این موتور بازی سازی: Doodle Jump, Plants vs. Zombies, Need for Speed: Shift, Cut the Rope و …

 

Appgamekit

 

این موتور بازی سازی هم شبیه Marmalade به این صورت است که شما یک بار کد مینویسید  و آن را روی چند پلتفرم اجرا میکنید. Appgamekit اسکریپت مخصوص به خودش را دارد که میتوانید با آن بازی‌ها را بسازید و یا از کتابخانه‌های آن در C++ استفاده کنید. از این موتور هم بیشتر برای ساخت بازی‌های موبایل استفاده میشود.

توسعه دهنده: The Game Creators, Ltd

پلتفرم‌ها: iOS, Android, Windows Phone, Windows, Mac, Linux و …

بازی‌های ساخته شده با این موتور بازی سازی: Na4, Towerbots, Squashies World, Bad Robot و …