اگر شما هم جز آن دسته از کسانی هستید که تا بحال طراحی سایت انجام داده اید یا در این باره تحقیق کرده اید قطعا به کلمه “سئو” برخورده اید.حتما با خود گفتید سئو چیست و چه کاربردی دارد . با ما همراه باشید تا در این مقاله بطور کامل به بررسی الگوریتم های سئوی گوگل بپردازیم.

سئو و کاربرد آن

سئو مخفف کلمه Search Engine optimization یکی از روش های متداول دیجیتال مارکتینگ در جهت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است .( برای آشنایی با اصطلاحات عمومی سئو می توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید). در بازار رقابتی امروز ، سئو بیش از پیش دارای اهمیت شده و با هدف کسب جایگاه بهتر سایت شما در موتور های جستجو باعث افزایش بازدیدکنندگان سایت شده و در نتیجه رونق کسب و کارتان را بهمراه دارد.

موتورهای جستجو مثل گوگل سیستم شان تمام اطلاعات مربوط به هر صفحه در اینترنت را برای پاسخ دادن به سوالات کاربران جمع آوری می کند.هر موتور جستجو برای جمع آوری این اطلاعات و تبدیل شان به اطلاعات مفید قابل استفاده، یک الگوریتم دارد که بطور محرمانه از آن محافظت می کند. حال اگر شما صاحب وب سایتی باشید که رتبه آن در گوگل برای کسب و کارتان مهم باشد ، باید سایتتان را طوری طراحی کنید که مطابق با الگوریتم های گوگل باشد. به این کار  Search Engine optimization یا بهینه سازی برای موتور های جستجو می گویند.پیشنهاد میکنم قبل از بررسی الگوریتم های گوگل حتما مقاله آموزش سئو را مطالعه کنید.

نکته
همچنین بخوانید: الگوریتم چیست؟

حال به بررسی چند نمونه از الگوریتم های سئو گوگل می پردازیم تا با کاربرد هر یک آشنا شوید.

در گذشته اگر در گوگل جستجو می کردید با تبلیغات های نامربوط و پاپ های متعدد و یا محتوای مخالف نظر خود مواجه می شدید. به تدریج گوگل با طراحی و توسعه الگوریتم های پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار اولین راهکار خود برای مقابله با سایت های اسپم را ارائه کرد.

این الگوریتم ها تولید محتوای با کیفیت را به کاربران آموختند و دو هدف مهم و سرنوشت ساز داشتند :

  • کاهش رتبه سایت های با محتوای بی کیفیت
  • افزایش رتبه سایت های با ارزش

الگوریتم پاندا چیست؟

در سال 2011 با افزایش میزان نارضایتی کاربران از موتور جستجوی گوگل، ایده این الگوریتم با هدف از بین بردن محتوای کوتاه بی کیفیت و مبارزه با اسپم های ایجاد شده کاربران ، در ذهن متخصصان گوگل شکل گرفت.

اما الگوریتم پاندا به چه معیارهایی توجه می کند؟

  • طراحی زیبا : ایجاد ظاهری مناسب و کاربر پسند برای ترغیب کاربر به مطالعه مطالب و افزایش زمان حضور کاربر در سایت
  • محتوای تکراری:متن های کپی شده، بازنویسی های نادرست و تکرار بیش از حد یک موضوع در مقاله باعث مشکوک شدن گوگل به سایت شما می شود
  • ارزش افزوده : منظور از ارزش افزوده محتوایی است که اطلاعات جدید را به دانش کاربران بیافزاید و تنها تکرار محتوای سایر سایت ها نباشد
  • کیفیت متن :متنی که اطلاعات با ارزشی در مورد موضوع مورد بحث را در اختیار کاربران قرار دهد .
  • نکات نگارشی : رعایت نکات نگارشی و املایی باعث می شود الگوریتم های گوگل محتوای شما را جزو محتواهای با کیفیت قرار دهد.
  • تبلیغات : وب سایت هایی که دارای تبلیغات زیاد و لینک های متعدد در داخل محتوای خود هستند و یا اصلا محتوایی ندارند توسط پاندا جریمه می شوند.حذف تبلیغات اضافی در بهبود سایت شما موثر است.
  • تعداد کلمات :از دیگر مواردی که در الگوریتم پاندا مورد بررسی قرار می گیرد کمیت محتوای تولید شده است و یک متن کوتاه به عنوان متن بی کیفیت شناخته می شود البته این به معنای نوشتن متن های بسیار طولانی هم نیست.
نکته
آموزش پیشنهادی: آموزش گوگل آنالایتیک

الگوریتم پنگوئن

این الگوریتم در زمان های مختلف به وب سایت ها مراجعه می کند و در صورت مشاهده نشانه هایی از لینک سازی اسپم و استفاده از موارد غیر طبیعی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج ، ممکن است وب سایت خاطی را جریمه کند.

این الگوریتم در سال 2012 معرفی شد و پس از آن با اپدیت های متعدد ادامه پیدا کرد و در حال حاضر جز هسته اصلی الگوریتم های گوگل به شمار می آید.اهداف اصلی این الگوریتم جلوگیری از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی و جلوگیری از لینک سازی اسپم می باشد.

چه مواردی پنگوئن گوگل را به وب سایت ما حساس می کند؟

  • خرید بک لینک
  • تبادل لینک : تبلیغات متقابل بین دو سایت که موجب افزایش رتبه در هر دو سایت می شد از نظر گوگل مشمول جریمه خواهد بود.
  • استفاده افراطی از پست مهمان
  • سرویس های ایجاد بک لینک اتوماتیک
  • قرار دادن لینک در فوتر سایت
  • کامنت گذاری ها بی ارزش بهمراه لینک به سایت

فراموش نکنید که بهترین روش برای محبوبیت وب سایت شما در اینترنت ، ارائه محتوای با کیفیت و اختصاصی می باشد .

با این وجود اگر گرفتار جریمه این الگوریتم شدیم ، چگونه وب سایت خود را رفع جریمه کنیم؟

در بعضی موارد با وجود تلاش وب مستران برای پاکسازی لینک های اسپم و بازگردانی جایگاه وب سایت ، باز هم دچار بخشش نشدند و ممکن است دلیل آن یکی از موارد زیر باشد.

دلایل احتمالی عدم بازگشت رتبه:

  • بی اعتبار بودن جایگاه بدست آمده :ممکن است جایگاه وب سایت شما به طور کل نامعتبر بوده و توسط لینک های مشکوک بدست آمده باشد.
  • جایگزین نشدن لینک های سابق با لینک های معتبر و طبیعی
  • حذف نشدن کامل لینک های زائد
  • ممکن است جریمه گوگل مربوط به لینک های اسپم نبوده

در صورتیکه شما مورد بخشش گوگل قرار گرفتید و فرایند بازگردانی جایگاه شما شروع شد ، نباید انتظار این را داشته باشید که دقیقا به رتبه قبلی خود بازگردید.به دلیل اینکه برآورد ارزش لینک ها ، برای مالکان وب سایت ها مشکل بوده و مجبور به بی اثر کردن تمام لینک ها می شدند.با این کار بسیاری از لینک های با ارزشی که باعث افزایش جایگاه شما شدند از بین می روند و باعث کاهش رتبه شما می شود.

یکی از راه های رهایی از لینک های مخرب ، کسب لینک های طبیعی مفید و معتبر و انجام فعالیت هایی که توجه و اعتماد گوگل را بدست آورد . هرچقدر فعالیت های اعتمادساز و طبیعی بیشتری داشته باشید ، شانس رهایی شما از چنگال الگوریتم پنگوئن بیشتر خواهد بود.

الگوریتم مرغ مگس خوار

ماموریت اصلی این الگوریتم درک مفهوم و معنای عبارت جستجو شده توسط کاربر می باشد.

گوگل در سال 2013 با ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار به جای تمرکز بر روی کلمات کلیدی، معنا و مفهوم عبارات را معیار کار خود قرار داد و به کمک این الگوریتم به درک بهتر از جستجو کاربران خود رسید.

هدف  الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

اهداف اصلی الگوریتم های گوگل درک رفتار و جلب رضایت کاربران خود است . الگوریتم مرغ مگس خوار علاوه بر دنبال کردن این دو هدف، با درک مفهوم و عبارات جستجو شده توسط کاربران ، حس کنجکاوی آن ها را تحریک می کند.

بنظر شما گوگل چگونه متوجه منظور و هدف ما می شود ؟

برای پاسخ به این سوال نیاز است با دو مفهوم گراف دانش و جستجوی معنایی گوگل آشنا شوید.

  • گراف دانش

گراف دانش در واقع مجموعه ای از اطلاعات جمع آوری شده از منابع مختلف است  که در زمان جستجوی یک موضوع در گوگل، اطلاعات مکمل مرتبط با جستجوی شما را در اختیارتان قرار می دهد. باکس های محتوایی که سمت راست صفحات جستجوی شما قرار دارند، محصول همین گراف دانش هستند

  • جستجوی معنایی

در جستجوی معنایی گوگل تمرکز خود را بر روی معنا و مفهوم کلمات شما قرار داده و دیگر نیاز نیست برای گرفتن پاسخ خود کلمه ای منحصر بفرد و خاص را جستجو کنید .

با توجه به قابلیت های کاربردی و جذاب این الگوریتم ، باید بدانیم چگونه از آن برای بهبود سئو سایت خود استفاده کنیم؟

  • استفاده متنوع از کلمات کلیدی: هرگز نباید در محتوای خود از یک کلمه کلیدی چندین بار استفاده کنید بلکه به جای آن می توانید از مترادف ها و یا عبارات کلیدی طولانی استفاده کنید.
  • زبان نشانه گذاری استاندارد (schema ) :استفاده از schema در سایت موجب ساده شدن تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت برای موتورهای جستجو و بهبود عملکرد جستجو در گوگل می شود.
  • افزایش زمان حضور کاربر در سایت : هر موردی که باعث شود کاربر زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند مانند : طراحی زیبا ، ویدئو و … مورد توجه الگوریتم مرغ مگس خوار می باشد.

 

در حقیقت از این الگوریتم به بعد میتوان مفهوم سئو(Search Engine optimization) را بهSearch Experience Optimization  یا بهینه سازی تجربه جستجو برای کاربر  تغییر داد .

الگوریتم رنک برین

می توان از پیشرفت الگوریتم های گوگل دریافت که شرکت گوگل به دنبال بهبود تجربه جستجو و رضایت کاربران می باشد . الگوریتم رنک برین این وظیفه مهم را بر عهده دارد و به نوعی نتایج جستجو را به نفع کاربران بهینه کرد .

رنک برین در واقع الگوریتم کمکی برای مرغ مگس خوار است که تلاش می کند با پردازش داده های کاربران و با رتبه بندی مفهومی وب سایت ها بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد .در این الگوریتم گوگل به کمک هوش مصنوعی که دائما در حال یادگیری از جستجوی کابران است ، نتایج جستجوی بهتری را به نمایش می گذارد

رنک برین با توجه به نکات زیر نقش خود را به عنوان یک الگوریتم تاثیر گذار ایفا می کند.:

  • شناسایی مفهوم کلیدی براساس جستجوی کاربران
  • بررسی رفتار کاربر بعد از نمایش نتایج جستجو

در شناسایی مفهوم کلیدی گوگل با بررسی و درک کلمات کلیدی کاربر و با در نظر گرفتن بیش از 200 عامل مختلف از جمله موقعیت جغرافیایی و تاریخچه جستجوی کاربران و … عملکرد متفاوتی را در نمایش جستجوها خواهد داشت.از طرفی درصد رضایت کاربران از این صفحات را در نتیجه گیری های خود در نظر میگیرد. در نهایت گوگل با مقایسه جایگاه وب سایت ها و رفتار کاربران ، نسبت به تغییر جایگاه صفحات تصمیم گیری می کند.

اما فاکتور های مورد تاکید این الگوریتم چیست ؟

  • فاکتور های مهم برای رضایت کاربر پیش از ورود به سایت
  • مفهوم گرایی در محتوا
  • بررسی رضایت کاربر حین جستجو
  • بررسی فعالیت های کاربران روی سایت
  • استاندارد های نگارشی
  • بررسی انکرتکست ها

در نهایت هوش مصنوعی گوگل در حال نزدیک شدن به درکی  که کاربران از وب سایت شما دارند، می شود .پس باید تمام تلاش شما در جهت رضایت کاربر و ایجاد محتوای با ارزش برای آن ها باشد.

الگوریتم BERT

با بررسی الگوریتم رنک برین متوجه شدیم که گوگل تا حد زیادی زبان طبیعی را با زبان ماشین جایگزین کرده اما الگوریتم BERT به عنوان مکمل رنک برین میتواند نتایج بهتر و دقیق تر در اختیار کاربران قرار دهد .

تابحال دقت کرده اید مطالبی که گوگل به ما پیشنهاد می دهند معمولا به زبان عامیانه کاربران هستند؟ این کار توسط الگوریتم BERT گوگل انجام می شود که به الگوریتم های گوگل کمک میکند تا زبان محاوره و روزمره مردم را درک کند. بیشتر تمرکز این الگوریتم بر روی جستجو های طولانی و دیالوگ محور می باشد. برای این الگوریتم هیچ روش بهینه سازی وجود ندارد و تنها باید نیاز کاربر را درک و براساس آن شروع به تولید محتوا کنیم.

یکی از ویژگی های خوب این الگوریتم ، پیشبینی هدف کاربر با درصد خطای پایین می باشد بطوری که اگر شما کلمه ای را اشتباه تایپ کنید در کمال تعجب میبینید که گوگل به درستی منظور شما را متوجه می شود .!

الگوریتم رقص گوگل

فرصت برای تمام سایت هایی که می خواهند در صفحه اول نتایج جستجو بروند ، یکسان است . گوگل برای زیر نظر گرفتن این سایت ها الگوریتم رقص گوگل را معرفی کرد. با بررسی و آنالیز وب سایت ها توسط ربات های گوگل ،تعدادی از این سایت ها به عنوان کاندید به الگوریتم رقص گوگل معرفی می شوند و گوگل برای جایگاه هر کدام بر اساس کلمه کلیدی جستجو شده تصمیم گیری می کند.

در الگوریتم رقص گوگل چه مواردی اهمیت دارد؟

همانند سایر الگوریتم های گوگل، اصلی ترین معیار ارزش گذاری سایت ها در این موتور جستجو ، رضایت کاربران است .

عوامل موثر در جلب رضایت کاربران:

عوامل پیش از نمایش وب سایت به کاربر : نمایش صحیح سایت در موبایل ، سرعت سایت و …

عوامل بعد از ورود کاربر به وب سایت : کلیه فعالیت های کاربر در وب سایت را شامل می شود . مانند : زمان حضور کاربران در وب سایت شما ، نرخ کلیک کاربران ، ثبت دیدگاه و اشتراک گذاری محتوای وب سایت شما.

اگر بطور ناگهانی جهشی در رتبه سایت خود مشاهده کردید ، دلیل آن توجه این الگوریتم به شما می باشد .اما باید هر لحظه منتظر بازگشت به جایگاه قبلی خود باشید . در واقع با قرار گرفتن سایت شما در صفحه اول، گوگل به آنالیز محتوای سایت های شما می پردازد و در صورتی که در آزمون های آن موفق شدید ، جایگاه شما را بهبود می بخشد و یا در صورت عدم رعایت معیار های عنوان شده به جایگاه قبلی خود بازمی گردید.

نوسان و جابه جایی در دنیای سئو امری طبیعی است و دلیل این اتفاق تغییر در سیستم رتبه بندی گوگل یا همان الگوریتم رقص گوگل می باشد.

الگوریتم کبوتر

همه ما تا بحال در شرایطی قرار گرفته ایم که به دنبال رستوران ، پمپ بنزین و یا فروشگاه خاص در اطراف خود باشیم . در این مواقع معمولا به سراغ جستجو در گوگل می رویم . گوگل به خوبی با طراحی و تعریف یک الگوریتم موفق توانسته این مشکل ما را رفع کند . الگوریتم کبوتر راه حلیست که گوگل ارائه داده و هدف آن بررسی عبارات جستجو شده کاربران و ارجاع آن به نزدیک ترین کسب و کار های محلی بر اساس مکان شماست .

نکته مهم در الگوریتم کبوتر این است که شاید وب سایت شما به واسطه کلمه کلیدی خاص خودتان جایگاه پایینی داشته باشد اما با اعمال دستورات الگوریتم کبوتر ممکن است جایگاه وب سایت شما بالاتر برود . دلیل آن هم میتواند تاثیر پارامترهایی مانند : فاصله مکانی ، ساعت کاری ، دسترسی مناسب و … باشد.

فاکتور های مهم برای خوشامدگویی این الگوریتم به شما :

  • ثبت وبسایت در نقشه گوگل
  • درج نام و اطلاعات تماس در تمامی صفحات وب سایت
  • حضور در دایرکتوری های تخصصی کسب و کار
  • پرسش و پاسخ کاربران در بخش review گوگل
  • زبان نشانه گذاری اسکیما (schema )

پیشنهاد می کنم به الگوریتم کبوتر به عنوان یک فرصت برای کسب و کار خود نگاه کنید تا این الگوریتم در پیشرفت و موفقیت شما را یاری کند.

جمع بندی

تا کنون فکر کرده اید اگر الگوریتم‌های گوگل وجود نداشت چه می‌شد؟ در این صورت با سرچ یک عبارت در گوگل، نتایجی را مشاهده می‌کردید، که هیچ ربطی به سوال شما نداشت و سایت‌هایی که محتوای کاربردی و مفیدی داشتند، رتبه پایین‌تری از سایت های تبلیغاتی و اسپم داشتند. ولی با وجود به‌روزرسانی‌های متعدد در الگوریتم گوگل و استفاده از هوش مصنوعی، بهترین محتوا در سریع‌ترین و راحت‌ترین حالت ممکن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

تقریبا تمام الگوریتم های گوگل به دنبال هدف اصلی رضایت کاربران می باشند و الگوریتم های خود را بر همین اساس از قدیمی ترین الگوریتم گرفته تا جدید ترین آن ، بروزرسانی می کند.یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل رنک برین است که با استفاده از هوش مصنوعی گوگل ، بهترین نتایج را به کاربر نمایش می دهد.گوگل حتی از قدیمی ترین الگوریتم های خود هم استفاده می کند و تنها میزان هوشمندی و دقت آن را بهبود می دهد.

امیدواریم از مقاله بررسی الگوریتم های گوگل براس سئو لذت کافی را برده باشید.