تفاوت React js و React native

React js یا React native سوالی مشابه جاوا یا جاوااسکریپت :)
React js  یک فریم ورک جاوا اسکریپ است که کار طراحی front-end را برای ما آسان کرده است اما react native  برای ما به این صورت است که می‌توانیم برنامه‌های cross platform بسازیم، برنامه‌های cross platform برنامه‌هایی هستند که با یک بار کد‌نویسی به سادگی می‌توانیم در چندین دستگاه مختلف آن را اجرا کنیم.
مثلاً برنامه‌های cross platform موبایلی که ما با react native می‌نویسیم، به سادگی می‌توانیم با یکبار کد‌نویسی خروجی اندروید و IOS بگیرید.
React Native و React JS هر دو از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپ پشتیبانی می‌کنند بنابراین با زبان جاوا اسکریپت می‌توان برای موبایل و یا اندروید، IOS و دسکتاپ برنامه ‌نویسی کنید. در صورتی که به یادگیری React JS یا React native علاقه مند هستید پیشنهاد میکنیم دوره های دانشجویار را بررسی کنید.

دوره های معرفی شده در ویدئوی React js و React native

React native چیست؟

React native  در سال ۲۰۱۵ از طرف شرکت فیسبوک معرفی شد. React Native در یک چهارچوب توسعه‌ی نرم‌افزاری استوار است که امکان توسعه‌ی برنامه‌های اندروید و IOS را بر رابط UI برای ما ایجاد می‌نماید.
این فریمورک بر پایه‌ی جاوا اسکریپت و ترانسفورماتور BABEL است که قابلیت‌های بسیاری را ارائه می‌دهد.
که یکی از ویزگی‌هایی بسیار کاربردی که ری اکت نیتیو دارد این است که می‌تواند با کمک کد جاوا اسکریپ برای پلتفرم‌های اندروید و‌ای او اس اپلیکیشن بسازد.
این ویژگی می‌تواند بسیار برای پیشبرد کاری ما سودمند باشد. React Native از یک زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند و نیازی به یادگیری‌ای او اس و دریافت دو خروجی ندارید.

مزایای ری اکت نیتیو

React js چیست؟

شرکت فیسبوک React js را در سال ۲۰۱۱ میلادی برای اولین بار معرفی کرد که در سایت فیسبوک قرار داد که در سال ۲۰۱۳ میلادی به صورت عمومی انتشار یافت.
React js  کتابخانه‌ایی متن باز جاوا اسکریپتی است که برای اپلیکیشن‌های تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کتابخانه مسئول ویو اپلیکیشن است و به توسعه دهنگان کمک می‌کند تا بخش کوچکی از کامپوننت UI پیچیده‌ایی را بر روی آن ایجاد نمایند.
ری اکت از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول همان کامپوننت‌ها است که کد‌های HTML را دارا است و می توان با یک دفعه نوشتن کامپوننت از آن در بخش های دیگر استفاده کرد و یک رابط کاربری یا User_Interface است.
دومین بخش داکیومنت HTML است که تمامی کامپوننت‌ها در داخل آن رندر می‌شود.
ری اکت نیتو از نظر syntax تقریبا مشابه ری اکت جی اس است اما از کامپوننت‌های بومی به جای کامپوننت‌های وب استفاده می‌کند.

 

مزایای استفاده از ری اکت جی اس

مزایای استفاده از react js

1_آسون بودن یادگیری ری اکت جی اس:

اولین مزیت از مزیت‌های react js می‌تواند آسان بودن آن است.
کتابخانه‌ی ری اکت جی اس نسبت به سایر رقبا توانسته است محبوبیت بیشتری را در این زمینه کسب کند چرا که سریع‌تر می‌تواند مطالب را القا کنند و بسیاری از افراد در یادگیری آن مشکلی ندارند.
برای یادگیری ری اکت باید جاوا اسکریپت را به خوبی بیاموزید.

2_آسان بودن ایجاد اپلیکیشن‌های دینامیک:

در ری اکت جی اس این امکان وجود دارد که راحت‌تر بتوانید اپلیکیشن‌هایی را تولید کنیم که بسیار پیشرفته‌تر از دیگر اپلیکیشن‌ها باشند.
در گذشته از اپلیکیشن‌های تحت وب از HTML استفاده می‌شد و به دلیل کدنویسی‌های پیچیده‌ایی که وجود داشت، کمی کار کردن سخت‌تر بود.

3_کامپوننت‌های قابل استفاده مجدد:

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار جالب react js می‌تواند استفاده از کامپوننت‌ها باشد که هر کدام از آن کد‌نویسی مخصوص خودشان را دارند از کامپوننت‌ها می‌توان در اپلیکشن‌ها هرطور که نیاز دارید مورد استفاده مجدد قرار دهید.

4_بهبود کارایی React js

در ری اکت جی اس از virtual dom استفاده می‌شود و همین امر باعث بالا رفتن کارایی آن می‌شود. Virtual dom ریکت به طور کلی در حافظه یا مموری قرار می‌گیرد که معرف آن DOM می‌باشد. وفتی یک کامپوننت ری اکت را در آن تعریف می‌کنیم آن کامپوننت به صورت مستقیم در داخل DOM نوشته نمی‌شود. ویرچوال کامپوننت در کامپوننت ایجاد شده تعریف می‌شود که ریکت آن را به DOM  تبدیل می کند و همین امر سبب بهبود سرعت کارایی اپلیکیشن می‌شود.

5- پشتیبانی از ابزار‌های کاربردی:

ری اکت جی اس از بسیاری از ابزار‌هایی که امکان کد‌نویسی ساده‌تر و قابل فهم‌تر را به برنامه‌نویسان می‌دهد پشتیبانی می‌کند.

6- SEO Friendly

فریم ورک‌های رایج در جاوا اسکریپ از لحاظ سئو می‌توانند مشکلاتی را با خود به همراه داشته باشند. اما ری اکت جی اس توانسته است با قابلیت‌های خود به این مشکل خاتمه دهد و به تمامی توسعه‌دهندگان کمک کند تا بتوانند زحماتی که در زمینه‌ی ارائه‌ی اپلیکیشن کشیده‌اند در نتایج جست و جوی گوگل هم نمایش پیدا کند.

7_تست کد‌ها:

تست اپلیکیشن‌های ری اکت بسیار ساده است. به راحتی می‌توانند وب اپلیکیشن‌های ری اکت را ارزیابی کنند.