پریمیر یا افتر افکت؟ شما برای ادیت فایل‌های تصویری و فیلم از کدام یک استفاده می‌کنید؟ آیا اصلا قبل از انتخاب بین پریمیر یا افتر افکت در مورد معایب و مزایای آن‌ها تحقیق کرده‌اید؟ در این مطلب قصد داریم تا شما را با ویژگی‌های این دو ابزار کاربردی و تخصصی آشنا کنیم تا در شرایطی منحصر به فرد بتوانید بهترین گزینه را برای کارهای حرفه‌ای و معمولی انتخاب کنید. پریمیر و افترافکت برای کار روی فایل‌های ویدیویی و ویرایش آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان با افزونه‌های بی نظیر آن‌ها، بهترین خروجی را از این دو نرم افزار دریافت کرد.

دقت داشته باشید که هر دو این ابزارها از طرف شرکت ادوبی آمریکا ارائه شده است و می‌توان هر دو را جزو قدرتمندترین و بهترین ابزارها برای کار روی فیلم‌ها به شمار آورد. با این حال، پریمیر و افترافکت مطمئنا دارای تفاوت‌هایی هستند که کاربرد آن‌ها را از همدیگر متمایز می‌کند. در حالت کلی، ادوبی پریمیر برای افرادی مناسب است که قصد ویرایش فیلم‌ها را دارند و برای تدوین فیلم به یک نرم افزار قدرتمند نیاز دارند. در نقطه مقابل، ادوبی افترافکت برای اعمال افکت‌های دیجیتالی و موشن گرافیک یک ابزار عالی است و در مواردی مانند برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های رایانه‌ای به کار می‌رود.

نرم‌افزار افترافکت چیست؟

نرم افزار افترافکت چیست و چه کاربردی دارد؟ افترافکت در واقع یکی از نرم افزارهایی است که قدرت بالایی در اعمال افکت‌ها روی فایل‌های ویدیویی دارد و این ابزار در سال ۱۹۹۳ و تقریبا ۳۰ سال قبل در اختیار کاربران قرار گرفت. دقت داشته باشید که After Effect با استفاده از زبان برنامه نویسی C و C++ توسعه داده شده است و به همین دلیل یکی از پر سرعت‌ترین و بهینه‌ترین نرم افزارهایی است که می‌توان روی سیستم عامل ویندوزی یا مکینتاش از آن استفاده کرد. پریمیر و افترافکت هر دو دارای ویرایش‌های مختلفی هستند که در مورد افترافکت شما می‌توانید از نسخه ۲۰۲۲ آن در حال حاضر استفاده کنید.

نسخه آخر این ابزار از طریق وب سایت رسمی آن قابل دریافت است و می‌توان گفت، افترافکت محصولی ارزان در مقایسه با سایر رقبا در بازار است. نکته جالب این جا است که ادوبی افتر افکت در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان تولید مدیا و صنعت بازی سازی را از مهم‌ترین آن‌ها به شمار آورد. کمپانی‌های بزرگ بازی سازی تمرکز زیادی روی استفاده از این ابزار دارند و برای خلق صحنه‌های جذاب و تاثیرگذار از Adobe After Effect استفاده می‌کنند. صنعت موشن گرافیک و رسانه‌های جمعی از دیگر کاربردهای افترافکت است که این نشان دهنده محبوبیت و قدرت عالی این نرم افزار در مقایسه با رقبای خود از سایر شرکت‌ها است.

پریمیر یا افتر افکت هر دو دارای افزونه‌هایی هستند که امکان استفاده از قابلیت‌های اضافی را برای این دو ابزار فراهم می‌کنند. برای مثال، شما با استفاده از پلاگین‌ها می‌توانید روی فایل‌های ویدیویی سه بعدی کار کنید و به خروجی مورد نظرتان برسید. در واقع، امکان دسترسی به پلاگین‌ها مزیتی رقابتی است که در این گونه ابزارها شرایط را برای افزایش قابلیت‌ها و حتی یکپارچه سازی با دیگر ابزارهای گرافیکی فراهم خواهد ساخت.

کاربردهای افتر افکت

بر اساس نظرات کاربران، امکان ساخت انیمیشن و کار روی موشن گرافیک از بهترین کاربردهای افتر افکت است چرا که Adobe After Effect قدرت بسیار بالایی در پردازش نمونه‌های موشن گرافیک و VFX دارد. از جمله قابلیت‌هایی که محصولات شرکت ادوبی برای کاربر فراهم می‌کنند، امکان کار روی لایه‌های مختلف است و این موضوع در مورد افتر افکت نیز صادق است. شما می‌توانید لایه‌های مختلفی برای ویرایش فایل ویدیویی داشته باشید و بدون آسیب رساندن یا ویرایش لایه اصلی به نتیجه دلخواه‌تان دست پیدا کنید. 


افکت‌های حرفه‌ای و در سطح سینمایی که می‌توان از افتر افکت دریافت کرد، دیگر کاربرد بی نظیر آن است. شما می‌توانید افکت‌های مخصوص خودتان را در این ابزار طراحی و تولید کنید و با ذخیره آن‌ها، در پروژه‌های آینده از هر کدام استفاده کنید. قابلیت‌های ذخیره سازی حرفه‌ای که به صورت یک فایل اختصاصی انجام می‌شوند، مزیت مهم ابزارهای این شرکت است که در افتر افکت زمان زیادی را برای شما صرفه جویی خواهد کرد.

البته، دقت داشته باشید که امکان تنظیم حرفه‌ای فرمت فایل‌های خروجی و کیفیت آن‌ها در پریمیر یا افترافکت وجود دارد و گرفتن خروجی با تنظیمات دقیق در این ابزارها به راحتی امکان پذیر است. سرعت در دریافت این خروجی‌ها وابسته به سخت افزار شما و قدرت پردازشی آن است و در صورتی که بخواهید به صورت حرفه‌ای به کار تدوین فیلم یا جلوه‌های بصری ادامه دهید، بهتر است به فکر آماده کردن یک سیستم سخت افزاری قدرتمند باشید. 

مزایا و معایب افترافکت

مزایا و معایبی برای پریمیر و افترافکت وجود دارند که هر کدام را از دیگر ابزارهای موجود متمایز می‌سازند. در مورد مزایا و معایب افترافکت بهتر است ابتدا با نقاط قوت این نرم افزار شروع کنیم. افترافکت به شما اجازه می‌دهد که در سطح بسیار حرفه‌ای و شرایط کنترل بالا کارهای خود را انجام دهید و تقریبا هر جزئیاتی را می‌توان در مراحل ویرایش یک فایل ویدیویی و خلق آن کنترل کرد. امکان کنترل سرعت، مقیاس و جهت در بخش موشن گرافیک به کاربر اجازه می‌دهد که به یک خروجی دلخواه و با کیفیت دست پیدا کند و از دیگر قابلیت‌های افترافکت باید به امکان افزودن پلاگین‌های اضافی امکان کنترل سرعت، مقیاس و جهت در بخش موشن گرافیک نیز اشاره کرد.

در واقع، در صورتی که افزونه‌های موجود نیازتان را بر طرف نکنند، می‌توانید از پلاگین‌های بسیار حرفه‌ای استفاده کنید که روی نرم افزار نصب خواهند شد و قدرت بیشتری به پریمیر یا افترافکت خواهند داد. مزیت مهم افتر افکت رابط کاربری حرفه‌ای و کاربر پسند آن است که با این شرایط هیچ زمان از کار با Adobe After Effect خسته نخواهید شد. منو و ابزارها به صورتی طراحی شده‌اند که حتی یک فرد تازه کار هم می‌تواند در کمترین زمان ممکن یک خروجی اولیه از آن دریافت کرده و آموزش با این ابزار را شروع کند.

نرم افزارهای مشابه با افتر افکت

نرم افزارهای مشابه با افتر افکت بسیار هستند اما شاید شما در آن‌ها نتوانید تمامی قابلیت‌ها را با همدیگر در اختیار داشته باشید. البته، بعضی از نرم افزارهای مشابه با افتر افکت در حال حاضر جزو بهترین ابزارها برای تولید انیمیشن و اعمال افکت‌های حرفه‌ای هستند. باید اشاره کرد که در این دسته بندی شما می‌توانید از ابزار رایگان Blender استفاده کنید که به صورت اپن سورس توسعه داده شده است و قابلیت‌های آن منجر شده است تا محبوبیت این ابزار همواره بین کاربران حفظ شود.

ابزار HitFilm Pro و Fusion Studio از دیگر گزینه‌هایی است که در اختیار شما قرار دارد و در کنار آن، شرکت کورل نیز با عرضه نرم افزار VideoStudio سعی کرده است تا رقیبی قدرتمند برای افترافکت ارائه دهد. در حالت کلی، شما برای پریمیر یا افتر افکت می‌توانید نرم افزارهای مشابه زیادی را بین شرکت‌ها مشاهده کنید که یادگیری آن‌ها می‌تواند به کار حرفه‌ای شما کمک زیادی کند.

دوره پیشنهادی ما

نرم افزار پریمیر چیست؟

نرم افزار پریمیر چیست؟ این اولین سوالی است که شاید پس از تصمیم به ورود به دنیای تدوین فیلم با آن مواجه شوید. پریمیر ابزاری قدرتمند است که کمتر رقیبی را می‌توان برای آن یافت و این محصول شرکت ادوبی قابلیت‌های منحصر به فردی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. پریمیر و افترافکت با کمی فاصله روانه بازار شده‌اند و می‌توان گفت، ادوبی پریمیر ابزاری جدیدتر نسبت به افترافکت است. کاربران می‌توانند آخرین نسخه آن را که مربوط به سال ۲۰۲۲ است، از وب سایت رسمی دریافت کرده و روی سیستم خود نصب کنند.

ادوبی پریمیر در سال ۲۰۰۳ میلادی روانه بازار شد و مزیت مهم این ابزار امکان نصب آن روی سیستم عامل‌های ویندوز و مکینتاش است. از قابلیت‌هایی که پریمیر در اختیار شما قرار خواهد داد باید به امکان تدوین فیلم و ادیت حرفه‌ای فایل‌های ویدیویی اشاره کرد. دقت داشته باشید که برای بسیاری از کاربران، پریمیر ابزار اولویت دار برای ورود به دنیای تدوین فیلم به شمار می‌رود. در صورتی که هدف شما رسیدن به بهترین کیفیت در تدوین فیلم است و می‌خواهید قابلیت شخصی‌ سازی حرفه‌ای را در اختیار داشته باشید، ادوبی پریمیر می‌تواند بهترین گزینه در این مسیر باشد.

امکان ویرایش فیلم‌ها با رزولوشن بسیار بالا و با تکنولوژی‌های جدید از مزایایی است که Adobe Premiere برای شما فراهم خواهد کرد و دقت داشته باشید که در کنار این قابلیت‌ها، شما می‌توانید از افزونه‌های حرفه‌ای نیز برای دسترسی به امکانات بیشتر استفاده کنید. جالب است تا بدانید، پریمیر یا افترافکت هر دو قابلیت ویرایش سه بعدی را برای کاربر فراهم خواهند کرد و از این نظر شما با محدودیت مواجه نیستید.

کاربردهای پریمیر

کاربردهای پریمیر و افترافکت بیشتر در صنایع تولید مدیا است که طیف وسیعی از رده‌های شغلی را به خود اختصاص می‌دهد. تولید انیمیشن می‌تواند بهترین کاربرد در مورد ادوبی پریمیر و افترافکت باشد و در کنار آن، شما با استفاده از پریمیر می‌توانید وارد صنایع تولید مدیا در بخش رسانه‌ای شوید. در واقع، شرکت ادوبی با عرضه Adobe Premiere قابلیتی را در اختیار کاربران قرار داده است که با استفاده از آن بتوانند به سرعت و در محیطی کاربر پسند، نیاز خود از نظر ویرایش ویدیو و اعمال افکت‌ها را بر طرف کنند.

سرعت عمل پریمیر منجر شده است تا شرکت‌های مختلف روی آن حساب باز کنند و شرکت‌های بزرگ جهانی که در عرصه تولید رسانه و مدیا فعالیت دارند، به صورت دائمی از Adobe Premiere استفاده می‌کنند. امکان ویرایش سه بعدی فیلم در این نرم افزار مزیت بسیار مهم آن به شمار می‌رود و باید اشاره کرد که شما می‌توانید با استفاده از پریمیر در فرمت‌های رایج و معروف خروجی مورد نظر را دریافت کنید.

نکته
مقاله پیشنهادی: افکت های پریمیر

افرادی که در حوزه تولید محتوای ویدیویی فعالیت دارند و برای دریافت خروجی‌های با کیفیت برای رسانه‌های اجتماعی به دنبال یک ابزار خوب می‌گردند، مطمئنا باید ادوبی پریمیر را روی سیستم خود نصب کنند. در صورتی که شما بتوانید قابلیت‌های این نرم افزار را به خوبی آموزش ببینید، تقریبا تمامی نیازهایتان از نظر دسترسی به یک ابزار تمام عیار ویرایش و تدوین فیلم بر طرف خواهد شد. 

مزایا و معایب پریمیر

مزایا و معایب پریمیر شامل مواردی هستند که شما پس از استفاده از محصول متوجه آن‌ها خواهید شد. البته، معایب پریمیر یا افترافکت در مقایسه با سایر گزینه‌ها در حد قابل چشم پوشی است. در نگاه اول، یک مزیت بزرگ ادوبی پریمیر امکان استفاده از یک محیط کاربر پسند و حرفه‌ای است که دسترسی به این محیط حرفه‌ای امکان انجام سریع پروژه‌ها را فراهم خواهد کرد. شما در این ابزار سرعت بالایی را برای انجام کارها در اختیار دارید و این به دلیل بهینه بودن کدنویسی این ابزار است.

البته، برای دست یابی به یک محیط سریع و گرفتن خروجی‌های پر سرعت، ادوبی پریمیر هم نیاز به سیستم سخت افزاری مناسبی دارد که بهتر است قبل از نصب آن سیستم مورد نیاز را در مورد پریمیر یا افترافکت بررسی کنید. مزیت مهم دیگر در مورد Adobe Premiere پلاگین‌هایی است که ویژگی‌های اضافی به این ابزار خواهند داد و شما در صورت نیاز می‌توانید تعداد بسیار زیادی از پلاگین‌های کاربردی را روی این نرم افزار نصب و اجرا کنید.

نرم افزارهای مشابه با پریمیر

مشابه ادوبی افترافکت، شما در مورد پریمیر نیز می‌توانید ابزارهای مشابهی را بیابید. نرم افزارهای مشابه با پریمیر قدرتمند هستند و می‌توانند کار شما را برای ورود به دنیای حرفه‌ای تدوین آسان کنند. در واقع، اگر علاقه‌ای به محصول شرکت ادوبی نداشته باشید، می‌توانید از نرم افزارهایی مانند DaVinci Resolve یا Pinnacle Studio استفاده کنید که در بسیاری از شرایط همان قابلیت‌های پریمیر را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

ابزار Camtasia و iMovie دیگر نرم افزارهایی هستند که در این دسته ارائه شده‌اند و برای تدوین و ویرایش فیلم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در صورتی که هدف شما نصب یک نرم افزار ساده برای ویرایش یا کات کردن فایل‌های ویدیویی است، گزینه‌های کم حجمی نیز وجود دارند که از بهترین آن‌ها می‌توان به Windows Movie Maker اشاره کرد. در کنار این نرم افزار سبک، شما با نصب بسته نرم افزاری Vegas Pro، می‌توانید به صورت حرفه‌ای و در سطح پریمیر ویرایش و تدوین فیلم‌ها را انجام دهید.

با این حال، اگر قصد آموزش یک نرم افزار حرفه‌ای تدوین را داشته باشید و می‌خواهید بدون دردسرهای آینده یک تخصص بیاموزید، پیشنهاد ما همان ادوبی پریمیر است.

دوره پیشنهادی ما

تفاوت‌های پریمیر و افترافکت

بر اساس اعلام وب سایت رسمی شرکت Adobe، پریمیر و افترافکت برای کاربردهای خاصی طراحی شده و در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند. کاربران می‌توانند از Adobe Premiere در زمانی استفاده کنند که قصد ویرایش یک فایل ویدیویی و تدوین آن را دارند که در این صورت ابزارهای داخلی بسیاری را در پریمیر در دست خواهند داشت. زمانی که شما بخواهید یک قطعه فیلم ضبط شده را ویرایش کنید و به آن افکت‌هایی را پس از ضبط اضافه کنید نیز، ادوبی پریمیر یک نرم افزار قدرتمند و در دسترس خواهد بود.

در کنار این نرم افزار، افترافکت نرم افزاری است که به شما کمک می‌کند موشن گرافیک‌ها و ویژوال افکت‌های حرفه‌ای و در حد سینمایی ایجاد کنید و خروجی‌ها را در کیفیت‌های منحصر به فرد دریافت کنید. افراد حرفه‌ای که در حوزه تولید انیمیشن فعالیت می‌کنند و قصد تولید صحنه‌های جذاب و زیبا را دارند، بهتر است روی یادگیری افترافکت تمرکز داشته باشند.

بررسی بازار کار پریمیر و افترافکت

برای بررسی بازار کار پریمیر و افترافکت بهتر است به بازار کار تدوین فیلم و ساخت جلوه‌های بصری و انیمیشن دقت داشته باشید. در واقع، این دو ابزار تنها شما را کمک خواهند کرد تا وارد بازار کار تدوین یا جلوه‌های بصری شوید. در حالت کلی، هر دو بازار کار در شرایط خوبی قرار دارد و شما با حرفه‌ای شدن در این بخش‌ها می‌توانید به درآمدهای مناسبی دست پیدا کنید. در صورتی که علاقه به تخصص تدوین فیلم دارید، فرصت ورود به بازار کار در بخش‌های خصوصی بسیار زیاد است و شرکت‌های بسیاری وجود دارند که به دنبال متخصصان تدوین هستند. 

در کنار این تخصص، تسلط به جلوه‌های بصری نیز می‌تواند فرصت خوبی برای ورود به بازار کار باشد و در صورت رسیدن به این تخصص می‌توانید در شرکت‌های بزرگ تولید انیمیشن و بازی سازی مشغول به فعالیت شوید. باید اشاره کرد که هدف شما برای انتخاب بین تدوین و جلو‌ه‌های بصری شرط مهمی است و برای این موضوع بهتر است سری به وب سایت‌های آگهی شغلی ایرانی و خارجی بزنید.

نصب پریمیر و نرم افزار افترافکت

برای نصب پریمیر یا افتر افکت بهتر است حتما قبل از این کار به وب سایت رسمی آن مراجعه کرده و شرایط و سیستم مورد نیاز را بررسی کنید. با دریافت آخرین نسخه این نرم افزارها می‌توان از آن‌ها در سیستم عامل‌های مکینتاش یا ویندوز استفاده کرد اما ممکن است در یک نسخه خاص کارایی خوبی از آن‌ها مشاهده نکنید. نصب پریمیر و نرم افزار افترافکت در سیستم عامل‌های معروف و ویرایش‌های مختلف آن امکان پذیر است و شما برای این کار به فایل نصبی نیاز خواهید داشت.

در حال حاضر، ویندوز نسخه ده و نسخه‌های آخر مکینتاش بهترین گزینه برای نصب پریمیر و افتر افکت به شمار می‌روند و شما می‌توانید از تمامی قابلیت‌های این نرم افزارها به صورت یکجا استفاده کنید.

سخن آخر

پریمیر یا افترافکت کدام یک بهتر است؟ بهتر است بگوییم هر دو این ابزارها در کاربرد خاص آن جزو بهترین گزینه‌ها در جهان هستند. شما بر اساس نیاز خود باید بین افتر افکت و پریمیر انتخاب کنید و در این مورد اهداف شما برای ورود به بازار کار نکته تعیین کننده هستند. برای ورود به دنیای جذاب تدوین فیلم گزینه خوب پریمیر است و در کنار آن، شما برای خلق صحنه‌های موشن گرافیک جالب می‌توانید از ادوبی افترافکت استفاده کنید. تسلط به پریمیر یا افتر افکت دو تخصص پر تقاضا را برای شما فراهم خواهند کرد که با هر یک از آن‌ها می‌توانید وارد بازار کار حرفه‌ای تولید رسانه در کشورهای مختلف شوید. در ادامه مطلب خوشحال خواهیم شد تا نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.