پریمیر یک نرم افزار حرفه‌ای برای ویرایش و تدوین ویدیوهاست. افکت‌ های پریمیر، جلوه‌های صوتی و تصویری است که روی ویدیوها قابل اعمال هستند. با استفاده از این افکت‌ها، می‌توانید نور، رنگ و صدای ویدیوها را تغییر دهید. برای ویرایشگر ویدیو، یادگیری افکت‌ها در پریمیر ضروری است تا بتواند ویدیوها را به صورت خلاقانه و حرفه‌ای ویرایش کند. با استفاده از افکت‌ها، جلوه‌های ویژه‌تری را به ویدیوها اضافه کنید. این افکت‌ها به ویرایشگران امکان می‌دهند ویدیوهای خود را به سطح بالاتری برده و جلوه‌های خیره‌کننده‌تری را ایجاد کنند. تسلط به افکت‌ها نیازمند تمرکز و تجربه است. اگر به دنبال یادگیری و آموزش افکت های پریمیر هستید تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا بطور جامع به معرفی افکت های پریمیر بپردازیم.

⚡️ویدئو بالا بخشی از دوره آموزش پریمیر (مسترتدوینگر) می‌باشد که توسط همین مدرس تدریس شده است ⚡️

افکت چیست؟ توضیح افکت در پریمیر

افکت به معنای جلوه میباشد که در دو نوع صوتی و تصویری مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا هنگام فیلم برداری یا عکس‌برداری، تصاویر و ویدیو های ما ممکن است دچار تضاد رنگی شده و کیفیت خوبی نداشته باشند. اما جلوه ها یا افکت های پریمیر قابلیت تصحیح رنگ و افزایش کیفیت ویدیو ها را برای ما ایجاد می‌کنند. شما میتوانید از حالت های پیشفرض افکت ها یا حالت شخصی سازی با استفاده از Key Frame ها برای جلوه دادن به ویدیو استفاده کنید.

انواع افکت برای پریمیر (premiere effect)

نرم افزار Premiere Pro دارای انواع مختلفی از افکت های داخلی برای استفاده در تدوین و ویرایش ویدیو میباشد. برخی از این افکت های پریمیر از نوع ثابت بوده که قبلا ایجاد یا ساخته شده اند و برخی دیگر افکت های استانداردی هستند که میتوانید با همان حالت پیشفرض به ویدیو های خود اضافه کنید. علاوه بر این برخی از افکت ها مبتنی بر کلیپ و تعدادی دیگر مبتنی بر تراک هستند. (یعنی بر روی یک سکانس اعمال خواهند شد). نکته جذاب این است که شما میتوانید از افکت های ایجاد شده توسط شرکت های خارجی نیز به عنوان پلاگین یا افزونه در پریمیر استفاده کنید. در ادامه انواع افکت های موجود در Premiere را بررسی میکنیم :

انواع افکت های پریمیر یا همان premiere effect

افکت های ثابت پریمیر و نحوه استفاده از آنها

افکت های ثابت یعنی همان افکت هایی که از پیش تعیین و ساخته شده اند که در پنل Effect Control قابل ویرایش و شخصی سازی خواهند بود. زمانی که یک کلیپ جدید را به Time Line نرم افزار پریمیر اضافه میکنید، افکت هایی به صورت ثابت برای آن کلیپ فعال میباشد. افکت های ثابت معمولا ویژگی های ذاتی یک کلیپ را مورد ویرایش و دستکاری قرار داده و کنترل میکنند. البته همانطور که گفته شد، این کنترل کردن از پنل افکت کنترل قابل مدیریت خواهد بود. انواع افکت های ثابت عبارتند از :

افکت های ثابت پریمیر

Motion Effects :

با استفاده از این نوع افکت میتوانید عملیات های چرخاندن (Rotate)، متحرک سازی (Animate) و مقیاس بندی را بر روی کلیپ های خود اعمال کنید. علاوه بر موارد ذکر شده، شما با استفاده از Motion Effects قادر به تنظیم ویژگی anti-flicker کلیپ های خود نیز خواهید بود و میتوانید کلیپ های خود را با دیگر کلیپ ها ادغام و ترکیب کنید.

افکت های Opacity :

کلمه Opacity به معنای شفافیت بوده و در نرم افزار هایی نظیر فتوشاپ و ایلاستریتور نیز برای تعیین میزان شفافیت آیتم ها مورد استفاده قرار میگیرد. در افکت های پریمیر نیز از Opacity Effects برای تعیین شفافیت و کدری کلیپ استفاده میکنیم. افکت هایی نظیر overlays ، fades و dissolves زیر مجموعه Opacity Effects میباشند که در تعیین کدر بودن یک ویدیو تاثیرات اثر بخش و مفیدی دارند.

Volume Effects :

همواره برخی از کلیپ های ما یا بهتر است بگویم بخش اعظم کلیپ هایی که با آنها سر و کار خواهیم داشت، شامل صوت هستند. برای مدیریت کردن افکت های صوتی میتوانیم از Volume کمک بگیریم. این افکت برای هر ویدیو یا کلیپی که حاوی صوت یا همان صدا باشد، میزان صدای کلیپ را کنترل و مدیریت میکند.

Time Remapping :

گزینه های این بخش به شما این امکان را میدهند تا سرعت هر بخشی از کلیپ خود را کاهش داده یا میزان آنرا افزایش دهید. با استفاده از امکانات این بخش شما میتوانید کلیپ های خود را معکوس کرده و از انتها به ابتدا پخش کنید. علاوه بر تمام این موارد، شما قادر به مسدود سازی یک یا چند فریم و عدم نمایش آنها نیز خواهید بود که تمام این امکانات با بهترین حالت ممکن قابل کنترل و مدریریت میباشند.

افکت های استاندارد در Premiere Pro

در کنار افکت های پریمیر ثابت که برای هر کلیپی وجود دارد، افکت های استاندارد نیز برای استفاده ما محیا شده اند. premiere effect های از نوع استاندارد یک سری از افکت های اضافه ای هستند که میتوانیم به کلیپ های خود در سکانس مدنظر اضافه کنیم. در استفاده کردن از این افکت ها، دست ما باز بوده و به تعداد دلخواه میتوانیم از این افکت های جذاب بهره ببریم. معمولا از افکت های استاندارد برای اعمال یک سری از ویرایش های خاص نظیر تنظیم Tone یا پیرایش پیکسل ها استفاده میشود.

نرم افزار Premiere Pro دارای انواع و اقسام افکت های استانداردی است که در پنل Effect قابل دسترسی میباشند. این نکته نیز حائز اهمیت است که ما تمام خصیصه های افکت های استاندارد را میتوانیم از طریق پنل افکت کنترل مدیریت کرده و متحرک سازی را با استفاده از Key Frame ها انجام دهیم. افکت های استاندارد را باید به صورت دستی به کلیپ های خود اضافه کرده و سپس از طریق Effect Control مدیریت کنیم.

افکت های پریمیر مبتنی بر کلیپ و تراک

تمام افکت هایی که تا اینجا مورد بررسی قرار دادیم ( هم افکت های ثابت و هم افکت های استاندارد ) همه از نوع مبتنی بر کلیپ هستند. یعنی بر روی کلیپ های تکی تاثیر گذاشته و اعمال میشوند. اما افکت های صوتی را میتوانیم علاوه بر کلیپ ها، بر روی تراک ها نیز اعمال کنیم. دقت کنید که برای اعمال افکت های پریمیر مبتنی بر تراک از Audio Mixer استفاده شده و از طریق Time Line تنظیم و مدیریت میشوند.

افزونه های افکت یا Effect Plugins

یکی از قابلیت های به شدت جذاب پریمیر این است که شما در کنار افکت های پریمیر که به صورت پیشفرض وجود دارند، قادر به استفاده از پلاگین های افکت نیز خواهید بود. پلاگین ها نرم افزار های جانبی هستند که توسط شرکت Adobe یا سایر شرکت های مورد تایید ادوبی ساخته و عرضه میشوند. با نصب این افزونه ها شما میتوانید از بینهایت افکت های جذاب صوتی و تصویری نهایت استفاده را بکنید. البته دقت کنید که همه این افکت ها رایگان نیستند. هرچند در ایران قوانین کپی رایت رعایت نشده و میتوانید از نسخه های کرکی استفاده کنید.

قطعا برای یک تدوینگر حرفه ای، استفاده از افکت های خاص میتواند به شدت حیاتی و مثمر ثمر باشد. افکت های خاص هم به صورت رایگان بر روی خود پریمیر عرضه نمیشوند. بلکه افکت های پریمیر یک سری از نیاز های اولیه تدوینگر ها را برآورده کرده و در سطوح حرفه ای کاربردشان را از دست میدهند. در استفاده از پلاگین های افکت دقت کنید که حتما فایل این افزونه ها باید در پوشه common Plug-ins پریمیر موجود باشد. این پوشه به صورت پیشفرض در آدرس زیر واقع شده است :

  • (Windows) Program Files\Adobe\Common\Plug-ins\<version>\MediaCore
  • (Mac OS) /Library/Application Support/Adobe/Common/Plug-ins/<version>/MediaCore

افکت متن در پریمیر

یکی از اساسی ترین موضوعات در تدوین کردن ویدیو ها، متون خواهند بود. یک متن ممکن است به صورت زیر نویس وارد صفحه شده یا در ابتدا و انتهای ویدیو قرار بگیرد. جذابیت وارد شدن و خارج شدن یک متن از ویدیو قطعا وابسته به افکت متن پریمیر خواهد بود. با افکت متن در پریمیر میتوانیم جذابیت ورود و خروج متون را دو چندان کنیم. این افکت های متن در پریمیر بسیار متنوع، کاربردی و زیاد هستند.

منظور از افکت های شتاب دهنده چیست؟

برای تدوینگر ها یکی از اساسی ترین موضوعات ممکن، قدرت و سرعت رندرگیری خواهد بود. حتی اگر شما از یک کارت گرافیک به شدت خفن و قدرتمند هم استفاده میکرده باشید، باز به تسریع سرعت رندرگیری کارت گرافیک نیازمند خواهید بود. افکت های شتاب دهنده آن دسته از افکت های پریمیر هستند که سبب افزایش سرعت رندرگیری کارت های گرافیک میشوند. البته در استفاده کردن از افکت های شتاب دهنده بایستی نهایت دقت را داشت که افکت مورد استفاده، معتبر و تایید شده باشد.

افکت های شتاب دهنده از تکنولوژی CUDA که از موئلفه های موتور Mercury playback است، استفاده میکنند. برای استفاده از شتاب دهنده ها از گزینه Accelerated Effects استفاده میشود اما برای فعال بودن این گزینه شما به یک کارت گرافیک معتبر نیاز دارید که از تکنولوژی CUDA پشتیبانی میکرده باشد. عدم پشتیبانی کارت گرافیک از این تکنولوژی سبب غیر فعال بودن گزینه Accelerated Effects در پریمیر خواهد شد.

فعال یا غیرفعال سازی شتاب دهنده GPU در افکت ها

  1. باز کردن گزینه General از بخش Project Settings موجود در گزینه File بدین شکل ( File> Project Settings> General )
  2. انتخاب رندر Mercury Playback Engine GPU Acceleration و یا Mercury Playback Engine Only Software از بخش Video Rendering And Playback

فهرستی از انواع افکت های شتاب دهنده در Premiere Pro

فهرستی از انواع افکت های شتاب دهنده در Premiere Pro

در تصویر بالا برخی از انواع افکت های شتاب دهنده پریمیر را ذکر کردیم، در ادامه نیز نام برخی از این افکت ها را آورده‌ایم.

  • Sixteen-Point Garbage Matte
  • Three-way Color Corrector
  • Vertical Flip
  • Crop
  • Drop Shadow
  • Edge Feather
  • Eight-Point Garbage Matte
  • Alpha Adjust
  • Basic 3D
  • Black & White
  • Brightness & Contrast
  • Color Balance (RGB)
  • Extract
  • Fast Color Corrector
  • Four-Point Garbage Matte
  • Gamma Correction
  • Garbage Matte (4, 8, 16)
  • Gaussian Blur
  • Horizontal Flip
  • Invert
  • Additive Dissolve
  • Film Dissolve
  • Warp Stabilizer
  • Levels
  • Luma Corrector
  • Luma Curve
  • Noise
  • Directional Blur
  • Fast Blur

چطور میتونم از افکت های متنوع در کنارهم استفاده کنم؟

به دو روش می‌توانید از افکت‌های متنوع پریمیر در کنار هم استفاده کنید، برای این منظور باید مراحل توضیح داده شده برای هرکدام را دنبال کنید:

  1. استفاده از افکت‌های مختلف بر روی متن: شما می‌توانید از افکت‌های متنوعی بر روی یک متن خاص استفاده کنید. برای این کار، متن را در Timeline قرار داده و از پنجره‌ی “Effect Controls” می‌توانید به تنظیمات افکت‌های مختلف دسترسی داشته باشید. برخی از افکت‌های رایج بر روی متن شامل تغییر رنگ، تغییر اندازه، اعمال سایه، افکت‌های حرکتی و غیره است. با استفاده از این افکت‌های متن در پریمیر، می‌توانید متن خود را جذاب‌تر و جذاب‌تر کنید.
  2. استفاده از لایه‌های متنوع در پنجره‌های مختلف: شما می‌توانید از لایه‌های متنوعی در پنجره‌های مختلف استفاده کنید تا افکت‌های مختلف را در کنار هم قرار دهید. برای این کار، لایه‌های متنوع را در Timeline قرار داده و به ترتیب مطلوب در پنجره‌های مختلف قرار دهید. سپس می‌توانید بر روی هر لایه تنظیمات و افکت‌های موردنظر را اعمال کنید. با استفاده از این روش، می‌توانید ترکیبی از افکت‌های مختلف را در کنار هم استفاده کنید و نتایج خلاقانه‌تری ایجاد کنید.

به هر حال، برای استفاده موثر از افکت‌ها و لایه‌ها، توصیه می‌شود با ابزارها و قابلیت‌های مختلف پریمیر آشنا شوید و با آزمایش و تجربه ترکیب‌های مختلف را امتحان کنید.

بهترین افکت پریمیر پرو کدام است؟

در دنیای تکنولوژی و فناوری اطلاعات هرگز چیزی به عنوان بهترین وجود نخواهد داشت. انواع افکت های پریمیر برای استفاده در تدوین ویدیو ساخته شده‌اند. هرکدام از آنها ممکن است در جایی از مرحله تدوین به بهترین افکت تبدیل شوند. به عنوان مثال هنگام استفاده از شتاب دهنده ها نمیتوان یک افکت اصلاح رنگ در پریمیر را به عنوان بهترین معرفی کرد و در بحث افکت های تصحیح رنگ هم هرگز نمیتوانیم از یک افکت صوتی سخن به میان آوریم. پس هر کدام از افکت های پریمیر در سر جای خود میتواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

بهترین پلاگین های رایگان پریمیر پرو

بهترین پلاگین های رایگان پریمیر پرو

گروه بندی افکت های پریمیر

در نرم افزار پریمیر میتوانیم افکت های دلخواه را در گروه بندی های سفارشی قرار داده تا بعدا به آسانی بتوانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم. برای این کار کافیست وارد پنل Effects شده و بر روی دکمه New Custom Bin کلیک کنیم. سپس یک مخزن سفارسی برای ما ایجاد خواهد شد. حالا به راحتی هرچه تمام تر، با درگ کردن افکت ها به داخل این مخزن ( drag and drop ) میتوانیم یک کپی از افکت مدنظر در مخزن جدید داشته باشیم. در این حالت دسترسی به افکت های برگزیده بسیار حرفه ای تر و راحت تر خواهد شد. در ضمن برای حذف کردن مخزن سفارشی هم میتوانیم آن را انتخاب و بر روی دکمه Delete Custom Items کلیک کنیم.

کپی و پیست کردن افکت‌ها در پریمیر

گاهی اوقات ممکن است یک افکت اعمال شده بر روی یکی از کلیپ ها بسیار جذاب به نظر برسد. به صورتی که بخواهیم دقیقا از همان افکت با همان تنظیمات بر روی سایر کلیپ های خودمان استفاده کنیم. برای این کار به راحتی میتوانیم آن افکت را کپی و پیست کرده و بدین شکل تنظیمات افکت ما نیز حفظ خواهد شد. این شیوه اعمال افکت میتواند سبب افزایش سرعت کار ما شده و تدوین را حرفه ای تر کند. در نتیجه برای کپی پیست کردن افکت، بدین شکل عمل میکنیم :

کلیپ مد نظر خودمان را که دارای افکت میباشد انتخاب کرده و دکمه های ترکیبی Ctrl + C را میزنیم. حال بایستی به سراغ کلیپی برویم که میخواهیم این افکت را بر روی آن اعمال کنیم. پس روی کلیپ مدنظر راست کلیک کرده و گزینه Paste Attributes را انتخاب میکنیم. اینگونه افکت ما دقیقا جایگذاری شده و اعمال میشود. لازم به ذکر است که برای حذف یک افکت هم پس از کلیک راست، گزینه Remove Attributes را انتخاب میکنیم.

نحوه حذف افکت در پریمیر

برای حذف یک افکت در پریمیر، می‌توانید از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. انتخاب کلیپ: در Timeline، کلیپی که می‌خواهید افکت را حذف کنید را انتخاب کنید. برای انتخاب کلیپ، می‌توانید روی آن کلیک کنید و یا با استفاده از کلیدهای ماوس Shift و Arrow، کلیپ را انتخاب کنید.
  2. باز کردن پنجره “Effect Controls”: در قسمت بالای پریمیر، روی تب “Effect Controls” کلیک کنید. این کار پنجره‌ای را باز می‌کند که در آن می‌توانید تنظیمات افکت‌ها را بررسی و تغییر دهید.
  3. حذف افکت: در پنجره “Effect Controls”، لیستی از افکت‌هایی که روی کلیپ اعمال شده است را مشاهده خواهید کرد. برای حذف یک افکت، افکت موردنظر را انتخاب کنید و سپس روی آیکون “Trash” در بالای پنجره کلیک کنید یا کلید حذف (Delete) را در صفحه کلید فشار دهید.
  4. بستن پنجره “Effect Controls”: پس از حذف افکت، می‌توانید پنجره “Effect Controls” را ببندید. این کار باعث می‌شود نمایشگر بیشتری در صفحه پریمیر در دسترس شما قرار بگیرد.

با انجام این مراحل، افکت موردنظر شما روی کلیپ حذف خواهد شد. این روش را می‌توانید برای حذف هر افکتی که روی کلیپ اعمال شده است، استفاده کنید. همچنین، در صورتی که بیش از یک افکت روی کلیپ اعمال شده است، می‌توانید همه‌ی افکت‌ها را به ترتیب حذف کنید.

اگر مشکلی در حذف افکت دارید، لطفاً اطمینان حاصل کنید که کلیپ صحیح انتخاب شده است و پنجره “Effect Controls” به درستی باز شده است. همچنین، ممکن است برخی از افکت‌ها و تنظیمات پیچیده‌تر نیاز به روش‌های دیگری برای حذف داشته باشند. در این صورت، می‌توانید به مستندات پریمیر مراجعه کنید یا سوال خود را با جزئیات بیشتر مطرح کنید تا بتوانم شما را بهتر راهنمایی کنم.

سخن آخر

فهمیدیم که افکت های پریمیر در جهت انجام اصلاحات بر روی صدا و تصویر در نرم افزار Premiere Pro مورد استفاده قرار میگیرند. از آنجایی که نرم افزار پریمیر به صورت تخصصی در زمینه تدوین ویدیو استفاده میشود، پس افکت های ثابت و استاندارد، مهمترین بخش های این نرم افزار محسوب خواهند شد. البته با وجود اینکه افکت های پیشفرض این نرم افزار قادر به رفع نیازهای یک تدوینگر خواهند بود، اما برای انجام تدوین های حرفه ای تر، بایستی از پلاگین ها استفاده کنیم. پلاگین های پریمیر حاوی بهترین افکت ها برای اصلاح رنگ و نور تصویر و نویز صدا در کلیپ میباشند.

ویدئوی بالا را اگر مشاهده کرده باشید بطور خیلی دقیق تری درمورد افکت های جذاب پریمیر صحبت کرده‌ایم. اگر مشتاق به یادگیری بیشتر این افکت ها و مباحث مربوط به پریمیر و نحوه کار کردن با آن هستید. پیشنهاد ما بررسی دوره جامع آموزش نرم افزار پریمیر دانشجویار است