یکی از مواردی که طراحان حرفه‌ای از آن مکرراً استفاده می‌کنند، خطوط راهنما است. کاربرد این خطوط از آنجایی حائز اهمیت است که اندازه‌گیری و فاصله‌گذاری دقیق را در دل خود جای می‌دهد. خیلی مواقع برای اینکه شما فاصله دو یا چند جسم را به میزان یکسان از هم داشته باشید، نیاز به ابزارهای خاصی دارید. مقیاس این ابزارها به‌واسطه نیاز شما می‌تواند تمامی یکاها را دربر بگیرد. با ما همراه باشید تا خطوط راهنما در فتوشاپ را به‌صورت کاربردی برای شما عزیزان تشریح کنیم.

خطوط راهنما در فتوشاپ, خطوط راهنما,,ابزار Grid,ابزار Guide

خطوط راهنما در فتوشاپ:

یکی از موارد مهم که تحت عنوان گام اول معرفی می‌شود، تعین اندازه طرح شما بر اساس خروجی موردنیاز است. یکی از بخش‌های مهم در فتوشاپ فرمت و اندازه مشخص برای خروجی نهایی می‌باشد. برای مثال اگر شما ابعاد طرحتان را مشخص نکنید، هنگام چاپ به مشکل بر خواهید خورد و نیاز به ویرایش مجدد خواهد بود.

چنانچه به تصویرسازی در فتوشاپ علاقه مند هستید دوره مربوطه برایتان در دانشجویار قرار داده شده است.

در هر کاری که انسان وارد شود این امکان وجود ندارد که خطا را به صفر برساند. اما کاهش خطاهای احتمالی با پیش گرفتن یک سری ابزارها امکان‌پذیر است. در نظر گرفتن بستری همچون محدوه امن برای طراحی‌ها نیاز است. برای مثال در طراحی کارت ویزیت بهتر است طراحی به‌اندازه تقریباً 5 میلی‌متر از لبه‌ها فاصله داشته باشد. این کار باعث جلوگیری از آسیب وارده در طرح اول می‌شود و به طرح اصلی مشکلی وارد نمی‌کند.

ابزار Guide:

کلمه Guide به معنای راهنما است. برای اینکه ضمن طراحی مشکلی پیش نیاید و طرح از محدوده مدنظر خارج نشود، از ابزار Guide استفاده می‌کنیم. با استفاده از این ابزار به‌راحتی می‌توانید مرز برای طرح خود تعریف کنید و در یک چارچوب مشخص با خیالی راحت شروع به طراحی کنید.

دو روش برای استفاده از ابزار خطوط راهنما وجود دارد:

  • واژه خط کش در زبان انگلیسی Ruler نام دارد. برای آشکارسازی خط کش های اطراف فضای فتوشاپ، Ctrl+R را به‌صورت هم‌زمان بگیرید. به این صورت عمل کنید که با هدایت موس به سمت بالا یا چپ فضای فتوشاپ، روی خط‌کش درگ کنید و آن را به سمت چپ یا بالا حرکت دهید.
  • یک روش فوق‌العاده دقیق وجود دارد که کار شما خیلی راحت می‌شود. بدون زحمت و اذیت وارد بخش View شوید و New Guide را انتخاب کنید. با واردکردن فاصله موردنیاز از سمت چپ یا بالای تصویر، طرحی دقیق خواهید داشت.

 این موضوع هم یادآوری شود که خطوط راهنما در هنگام چاپ نمایش داده نخواهد شد.

مخفی کردن خطوط راهنما:

کافی ست به بخش View بروید و با کلیک روی عبارت Clear Guides خطوط راهنما را مخفی کنید. البته در بعضی نسخه‌های فتوشاپ می‌توان با فشردن هم‌زمان Ctrl+R خط کش را مخفی بفرمایید. درصورتی‌که قصد حذف فقط یکی از خطوط راهنما را دارید، کافی ست روی آن خط بروید. با تغییر کرسر موس به حالت دست، می‌توانید آن خط را به‌طرف مربوطه بکشید.

واحد اندازه‌گیری خطوط راهنما:

طبق دستورالعملی که خدمت شما معرفی می‌کنم می‌توانید یکای موردنظر را به اینچ، پیکسل، سانتی‌متر، میلی‌متر و … تغییر دهید. در ابتدا وارد بخش Edit می‌شوید. سپس با ورود به بخش Preferences، قسمت Units&Rulers را انتخاب می‌کنید. به این روش واحد اندازه‌گیری را می‌توان تغییر داد.

خطوط Smart Guides:

ازجمله ابزارهایی که بسیار در جابجایی راحت اشکال کمک می‌کند همین قسمت است. ازجمله خطوط راهنما در فتوشاپ که قسمت‌های خاصی از شکل شامل کناره‌ها، انتها، وسط و ابتدای آن را انتخاب می‌کند، همین ابزار است. شما با رجوع به بخش View و کلیک روی گزینه Show می‌توانید Smart Guides را انتخاب کنید.

تفاوتی که در این مدل از خطوط راهنما در فتوشاپ نمایان می‌شود، لایه موردنظر است که با رنگ صورتی انتخاب می‌شود. پیشنهاد میکنیم مقاله مرتبط با معرفی لایه‌ ها در فتوشاپ را در وبسایت دانشجویار مطالعه کنید.

ابزار Grid:

زمانی که شما قصد تراز بندی به‌صورت دستی را دارید به کمک ابزار Grid به‌راحتی این کار را انجام می‌دهید. با انجام این کار خطوط شطرنجی روی لایه‌ها ظاهر خواهد شد که به تفکیک می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. تشابه این ابزار همچون ابزار Guides در این است که در هنگام چاپ مشاهده نخواهد شد.

این ابزارها مربوط به بخش Move می‌باشند و در حالت کلی تراز بندی با فتوشاپ در حالت خودکار هم وجود دارد. این امکان هم وجود دارد که فاصله بین لایه‌ها را یکسان قرار دهیم.

اگر کمی کنجکاو هستید کافی ست با فشردنF1  تا F12 شاهد تغییرات به وجود آمده در فضای فتوشاپ باشید.

در پایان یک نکته جهت خلاقیت و به کاربرد بیشتر ضمن طراحی به شما هدیه خواهد داد. درصورتی‌که در طراحی‌های خود و استفاده از خطوط راهنما در فتوشاپ، قصد تغییر رنگ این خطوط را دارید، به‌صورت زیر عمل کنید.

Edit > Preferences > Guides > Grids&Slides

 

مشاهده دوره مقدماتی آموزش کاربردی نرم افزار فتوشاپ

مشاهده دوره پیشرفته آموزش کاربردی نرم افزار فتوشاپ