یکی از بهترین و محبوبترین پایگاه‌های داده در سرتاسر جهان، پایگاه داده MySQL است. این پایگاه داده براساس نظرسنجی سال 2022 سایت Stack Overflow، محبوبترین و پراستفاده‌ترین دیتابیس در جهان است که هم توسعه دهندگان حرفه‌ای و هم برنامه نویسان تازه‌کار، از آن در پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل، اگر قصد یادگیری برنامه نویسی در حوزه وب دارید، بهتر است به این پایگاه داده تسلط کافی داشته باشید. خیلی از افراد MySQL و SQL Server را با یکدیگر اشتباه میگیرند اما باید گفت تفاوت های زیادی در این بین وجود دارد. برای توضیح بیشتر به این نکته توجه کنید SQL Server یک دیتابیس رابطه ای است که توسط کمپانی مایکروسافت ارائه شده و وظیفه ذخیره و بازیابی اطلاعات را بر عهده دارد. تفاوت های این دو در مقاله دیگری از دانشجویار مورد بحث قرار گرفته است و آنچه در این مقاله مورد بحث ما میباشد راه هایی است که به یادگیری  MySQL  کمک کند. راه‌های زیادی برای آموزش وجود دارد؛ با این وجود، بسیاری ترجیح به خواندن کتاب mysql دارند. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در این مطلب 5 کتاب در زمینه آموزش این دیتابیس را به شما معرفی کنیم.

معرفی mysql

پایگاه داده MySQL یک دیتابیس متن باز است که توسط شرکت بزرگ اوراکل توسعه داده شده است. این دیتابیس در سال 1995 عرضه شد؛ اما اوراکل توسعه آن را از دهه 1970 آغاز کرده بود و از آن در پروژه‌های خود استفاده می‌کرد.

یکی از دلایل محبوبیت بالای MySql، کاربری راحت‌تر نسبت به دیتابیس Oracle است. علاوه بر این، این پایگاه داده با زبان برنامه نویسی PHP نیز سازگاری بالایی دارد؛ در نتیجه بسیاری از توسعه دهندگان مسلط به PHP از Mysql استفاده می‌کنند. البته زبان‌های برنامه نویسی دیگری مثل جاوا، پایتون و C# نیز کاملا با این دیتابیس سازگار هستند. دیتابیس فوق امکان نصب روی بسیاری از سیستم عامل‌های دسکتاپ و سرور را دارد. شما می‌توانید MySQL را روی ویندوز، لینوکس، یونیکس وغیره راه اندازی کنید.

از جمله ویژگی‌های MySQL می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سهولت در مدیریت و استفاده
  • مقیاس پذیری بالا
  • سازگاری با سیستم عامل‌های مختلف و جدید
  • هزینه پایین برای استفاده
  • کارایی بسیار بالا و بارگذاری داده‌ها با استفاده از کش
  • عملکرد فوق العاده
  • امنیت و حفاظت قدرتمند از داده‌ها
  • وغیره

بهترین روش‌های یادگیری Mysql چیست؟

در مجموع روش‌های زیادی برای یادگیری MySQL وجود دارد که هرکدام مزای  و معایب خاص خود را دارند. شما می‌توانید در دوره‌های آموزش مای اس‌کیوال شرکت کنید یا اینکه به یک بوت کمپ بروید. همچنین اگر از ظریق خواندن بهتر یاد می‌گیرید، می‌توانید از کتاب‌های آموزش MySQL استفاده کنید. کتاب MySQL معمولا قیمت مناسبی دارند و آموزش‌های اساسی و پایه را به شما ارائه می‌دهند. در نتیجه می‌توانید هر زمان که نیاز به یادآوری یا مرور بخش خاصی از آموزش MySQL را داشته باشید، به کتاب مراجعه کنید.

شرکت در دوره آموزش MySQL

دوره‌های زیادی در اینترنت وجود دارند که می‌توانید با شرکت در آنها، به یادگیری پایگاه داده Mysql بپردازید. اما بسیاری از این دوره‌ها، تنها ترجمه دوره‌های انگلیسی هستند و معمولا کیفیت پایینی دارند. بنابراین شرکت در آنها با پرداخت هزینه‌های قابل توجه، اصلا منطقی نیست.

دوره جامع آموزش MySql سایت دانشجویار، توسط خانم مهرنوش زندی تدریس شده و نحوه کار با این پایگاه داده را در 4 زبان برنامه نویسی مختلف، به شما آموزش می‌دهد. در این دوره 12 ساعته، در ابتدا با پایگاه داده Mysql اشنا می‌شوید و مفاهیم پایه آن را یاد می‌گیرید. در ادامه نیز نحوه کار با این پایگاه داده با استفاده از چهار زبان برنامه نویسی PHP، پایتون، جاوا و C# به شما تدریس می‌شود. برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید به صفحه دوره مراجعه کنید.

یادگیری با کتاب MySQL

یکی دیگر از روش‌های یادگیری پایگاه داده مای اس‌کیوال، استفاده از کتاب‌های آموزش mysql است. به همین دلیل، در ادامه به معرفی 5 کتاب برای آموزش این دیتابیس می‌پردازیم. 3 کتاب اول به زبان انگلیسی هستند و دو کتاب دیگر، توسط نویسندگان ایرانی تالیف شده‌اند.

بهترین کتاب Mysql به زبان انگلیسی

در ادامه، 3 کتاب برتر در زمینه آموزش Mysql به زبان انگلیسی را به شما معرفی می‌کنیم. لینک خرید نسخه چاپی و دانلود نسخه دیجیتال نیز برای هر کتاب قرار گرفته است.

کتاب Murach’s MySQL

این کتاب توسط نویسنده سرشناس در زمینه کتاب‌های آموزش برنامه نویسی، یعنی جوئل موراک نوشته شده است. وی بیش از 20 سال در زمینه تالیف کتاب‌های مربوط به برنامه نویسی فعالیت می‌کند. با توجه به نظرات ثبت شده برای این کتاب و همچنین سوابق نویسنده، کتاب Murach’s MySQL اولین پیشنهاد ما برای خرید یک کتاب Mysql است.

کتاب Murach’s MySQL

خرید نسخه دانلودی کتاب

خرید کتاب

کتاب Mysql با کارایی بالا (High Performance Mysql)

کتاب  Mysql با کارایی بالا، یکی از بهترین کتاب‌های آموزش این دیتابیس در سطح پیشرفته است. این کتاب تکنیک‌های پیشرفته در زمینه‌های مختلف Mysql را پوشش می‌دهد. با استفاده از این کتاب، می‌توانید مباحث پیشرفته‌ای نظیر تنظیم سرور Mysql، سیستم عامل و سخت افزار، طراحی نمایه‌ها و… را دارید. به این صورت، می‌توانید از حداکثر پتانسیل این دیتابیس در پروژه‌های مختلف استفاده کنید.

کتاب Mysql با کارایی بالا (High Performance Mysql)

خرید نسخه دانلودی کتاب

خرید کتاب

کتاب آشپزی Mysql

کتاب Mysql Cookbook در واقع یک راهنمای جامع رای حل مشکلات خاص در کار با mysql است. این کتاب که توسط Paul Dubois نوشته شده؛ یک منبع جامع برای تکنیک‌ها و راه حل‌های مشکلات پایگاه داده مای اس‌کیوال است. کتاب Mysql Cookbook مثال‌های متعدد همراه با توضیحات و همچنین کدهای کوتاه را به شما ارائه می‌دهد. با استفاده از لینک‌های زیر، می‌توانید نسبت به خرید کتاب فیزیکی یا دانلود آن اقدام کنید.

کتاب آشپزی Mysql

خرید نسخه دانلودی کتاب

خرید کتاب

بهترین کتاب MySql به زبان فارسی

کتاب‌های زیادی برای یادگیری این پایگاه داده به زبان فارسی وجود ندارد. با این حال، برخی از این کتاب‌ها مباحث را به شکل مناسبی توضیح می‌دهند.

کتاب آزمایشگاه MySQL

این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های آموزش Mysql به زبان فارسی است که توسط رمضان عباس نژادورزی نوشته شده است. آقای نژادوردی ثمره و تجربیات چندین ساله خود در زمینه پایگاه داده را در این کتاب گنجانده است. کتاب آزمایشگاه Mysql را می‌توان برای شروع یادگیری پایگاه داده مورداستفاده قرار داد.

کتاب آزمایشگاه MySQL

خرید کتاب

خرید نسخه دانلودی کتاب

کتاب آموزش گام به گام Mysql

این کتاب توسط نویسنده مشهور ایرانی در زمینه کامپیوتر و برنامه نویسی، یعنی اقای عین‌الله جعفرنژاد قمی نوشته شده است. در این کتاب، نحوه کار با MySQL و همچنین مباحث مختلف را از پایه یاد می‌گیرید. در ادامه نیز مباحث پیشرفته و نحوه اتصال PHP به Mysql را نیز فرا می‌گیرید. این کتاب برای کسانی که قصد یادگیری پایگاه داده از سطح مقدماتی تا پیشرفته را دارند، مناسب است.

کتاب آموزش گام به گام Mysql

خرید کتاب

جمع‌بندی

روش‌های زیادی برای یادگیری دیتابیس و استفاده از آن وجود دارد. با این حال، استفاده از یک کتاب Mysql می‌تواند به خوبی شما را با این حوزه برنامه نویسی اشنا کند. همچنین در صورت استفاده از یک کتاب مرجع و معتبر، می‌توانید تا سال‌ها از اطلاعات آن استفاده کنید. همچنین در صورتی که طی توسعه به مشکلی برخوردید، می‌توانید با مراجعه به این کتاب‌ها، راه حل مشکل موردنظرتان را پیدا کنید.

در صورتی که فکر می‌کنید کتاب دیگری نیز لایق حصور در این لیست است، می‌توانید نام آن را در بخش نظرات ارسال کنید.