سال‌های زیادی از تولد موشن گرافیک می‌گذرد و همچنان بسیاری از افراد، آن را با انیمیشن یکی می‌دانند. انیمیشن و موشن گرافیک دو هنر و تخصص جداگانه هستند که شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند؛ اما در عین شباهت، نمی‌توان از تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک نیز دریغ شد. در این مطلب از سری مقالات آموزش موشن گرافیک و آموزش انیمیشن دانشجویار، قصد داریم به بررسی تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن بپردازیم و این دو را در بخش‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم.

انیمیشن چیست؟

هنر انیمیشن یکی از زیرشاخه‌ها و بخش‌های گرافیک است که تصاویر متمایز را به صورت پیوسته و پشت هم به نمایش در می‌آورد. در انیمیشن، تمامی اشیاء و شخصیت‌ها مدلسازی می‌شوند و بر اساس یک داستان یا سناریوی از پیش تعیین شده توسط نویسنده، به نمایش درمی‌آیند. ساخت انیمیشن نسبت به موشن گرافیک وقت، هزینه و تجهیزات بیشتری نیاز دارد. جالب است بدانید انیمیشن‌ها نیز درست مثل فیلم‌های سینمایی دارای نورپردازی و دیالوگ هستند.

از نظر لغوی، ریشه کلمه Animation به کلمات Animo و Atio می‌رسد. Animo به معنای حرکت و Atio نیز به معنای درآوردن است. در واقع واژه انیمیشن به لاتین، به معنی به حرکت در آوردن است. ماهیت انیمیشن نیز همین است. تصاویر مختلف به صورت پیوسته و پشت سر هم به نمایش درمی‌آیند و مخاطب توهم حرکت را می‌زند.

تاریخچه انیمیشن

اگر بخواهیم تاریخچه چیزی که اروزه آن را به نام انیمیشن می‌شناسیم را شرح دهیم، باید به قرن 19 میلادی بازگردیم. در اواخر این قرن، یک مهندس فرانسوی به نام Charles Émile Reynaud دستگاهی به نام پراکسینوسکوپ اختراع کرد که با نمایش یک عکس‌های یک نوار عکس پشت سرهم، نوعی انیمیشن را تداعی می‌کرد. وی با استفاده از این دستگاه، یک فیلم کوتاه نیز ساخت که به عنوان اولین نمونه شناته شده انیمیشن شناخته می‌شود. این اثر اکنون در موزه گروین فرانسه قرار دارد.

قرن بیستم به عنوان کامل‌ترین و پرتحول‌ترین دوران انیمیشن شناخته می‌شود. در این دوره، افرادی همچون مک کی و والت دیزنی، ابداعات زیادی در انیمیشن‌ها به وجود آوردند و آن را به جهانیان معرفی کردند. به عنوان مثال، والت دیزنی اولین شخصی بود که از صدا و رنگ در انیمیشن خود استفاده کرد. در ادامه قرن 1900 میلادی، روش‌ها و تولیدات انیمیشنی بسیاری پدید آمد و به شهرت Animation در جهان افزود. در دهه 1990 میلادی، حاصل همکاری شرکت والت دیزنی و پیکسار، ارائه اولین انیمیشن سه بعدی ساخته شده به کمک گرافیک کامپیوتری  بود که تحول بزرگی در زمینه تولید انیمیشن ایجاد کرد.

موشن گرافیک چیست؟

اگر بخواهیم موشن گرافیک را در دو جمله شرح دهیم، به این عبارت می‌رسیم: موشن گرافیک، علم قرار دادن تصاویر در کنار یکدیگر همراه با حرکات از پیش تعیین شده و صداگذاری منحصر به فرد است!


موشن گرافیک شباهت زیادی با انیمیشن دارد و این دو در کلیات، کاملا شبیه به یکدیگر هستند. موشن گرافیک نیز شامل یک سناریو و احتمالا دیالوگ است که طبق آن، تصاویر موردنیاز تهیه شده و با پشت سر هم قرار گرفتن فریم‌ها، یک تصویر متحرک ساخته می‌شود. از دید لغت شناسی، Motion Graphic از دو بخش Motion به معنی حرکت و کلمه Graphic به معنای تصاویری به خصوص (در اینجا تصاویر دیجیتالی) تشکیل شده است. معمولا از موشن گرافیک برای ساخت تیزر و به عنوان یک معرفی کوتاه از محصول استفاده می‌شود. این نوع محتوا معمولا کمتر از 2 دقیقه طول دارد.

بگذارید یک تعریف کوتاه از گرافیک اشاره شده در بالا نیز ارائه دهیم. در واقع گرافیک تنها با استفاده از یک نرم افزار مادر معنا و مفهوم پیدا می‌کند. این نرم افزار مادر، فتوشاپ نام دارد که حتما با آن آشنا هستید. این نرم افزار کاربردهای گسترده‌ای در سرتاسر جهان دارد و به نوعی، مشهورترین نرم افزار گرافیکی محسوب می‌شود. برای اینکه یک فرد بتواند به دنیای گرافیک و مسیر گرافیست شدن وارد شود، باید فتوشاپ را به خوبی فرا بگیرد.

در ساخت موشن گرافیک، یکی دیگر از نرم افزارهای شرکت Adobe به نام افترافکت (After Effect) نیز کاربرد دارد که به نوعی، نرم افزار مادر موشن گرافیک محسوب می‌شود. با استفاده از این نرم افزار، امکان استفاده از تصاویر و صدا برای ساخت کلیپ‌ها را خواهید داشت. نکته قابل توجه این است که از نظر تئوری، موشن گرافیک به عنوان یکی از زیرشاخه‌های انیمیشن محسوب می‌شود. در ادامه تاریخچه Motion Graphic نیز به صورت خلاصه آورده شده است.

تاریخچه موشن گرافیک

ظهور موشن گرافیک تا حد زیادی به توسعه فرآیندهای ساخت تیتراژ فیلم‌های سینمایی مدیون است. در دهه 1940، اسکار فیشینگز و نورمن مک لارن طی یک پروژه آزمایشی، چیزی را خلق کردند که امروزه آن را با نام موشن گرافیک می‌شناسیم. طی دهه بعدی، طراحانی مثل پابلو فرو و ساول بس، موشن گرافیک‌های خود را به نمایش عمومی درآوردند و به این صورت، موشن گرافیک متولد شد.

با پیشرفت تکنولوژی، موشن گرافیک نیز به مرور به تکامل دست یافت. شاید بزرگترین این فناوری‌ها را بتوان ظهور گرافیک کامپیوتری دانست. با ظهور نرم افزارهای گرافیکی کاپیوتر و خصوصا CGI، موشن گرافیک نیز تا حد زیادی متحول شد و دسترسی به آن آسانتر شد. این تغییرات و پیشرفت نرم افزارها، باعث شد که گرافیست‌ها بتوانند در مدت زمان کمتری، موشن گارفیک‌هایی با تحرکات و جزئیات بیشتر خلق کنند. همچنین هزینه تولید موشن گرافیک و انیمیشن نیز تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

انواع انیمیشن و کاربردهای آن

به صورت کلی انیمیشن‌ها به 5 دسته کلی تقسیم می‌شوند. که در تصویر زیر آنها را ذکر کرده ایم و در ادامه نیز به توضیح هرکدام خواهیم پرداخت.

    انواع انیمیشن

در واقع تمامی انیمیشن‌هایی که تاکنون ساخته شده‌اند، در یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرند. همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شده بود، موشن گرافیک نیز یکی از انواع انیمیشن محسوب می‌شود. در ادامه به صورت مفصل به مقایسه موشن گرافیک و انیمیشن پرداخته می‌شود. اما حالا قصد داریم درباره هرکدام از انواع انیمیشن، توضیحاتی را ارائه دهیم.

انیمیشن‌های سنتی

انیمیشن‌های سنتی طی قرن بیستم میلادی مورداستفاده قرار می‌گرفتند. از دیگر نام‌های انیمیشن سنتی می‌توان به انیمیشن سل یا دست ساز اشاره کرد. البته در مواردی نیز لقب دو بعدی به آنها داده می‌شود که چندان بیراه هم نیست. در ساخت انیمیشن سنتی، انیماتورها مجبور به طراحی تمامی فریم‌های انیمیشن بودند. این یعنی هزاران طرح و نقاشی از انیمیشن موردنیاز بود. اگر با استفاده از این تکنیک، قصد ساخت یک انیمیشن را داشته باشیم، با توجه به تعداد فریم‌ها و مدت زمان اثر نهایی، چند هزار نقاشی موردنیاز است.

ساخت انیمیشن به روش سل هزینه زیادی داشته و بسیار زمانبر است و امروزه به روشی منسوخ شده بدل گشته است.

انیمیشن دو بعدی

انیمیشن‌های دو بعدی نوع دیگری از انیمیشن‌ها هستند که کاراکترها و محیط آن، تنها دارای طول و عرض هستند. وجه تمایز انیمیشن دو بعدی و سنتی، در وکتور بودن انیمیشن‌های دو بعدی است. البته مدل‌های دو بعدی با استفاده از کامپیوتر ساخته می‌شوند. دوران اوج این نوع انیمیشن به اواخر دهه 1990 و دهه 2000 میلادی بازمی‌گردد. در این سال‌ها، افراد بسیری به ساخت پویانمایی‌های دو بعدی با استفاده از نرم افزار فلش (Flash) روی آوردند. خریداری این نرم افزار توسط شرکت ادوبی نیز به محبوبیت بیشتر آن افزود.

یکی دیگر از تفاوت‌های انیمیشن دو بعدی و سنتی، این است که می‌توان شخصیت‌ها و مدل‌های دو بعدی را در کامپیوتر ریگ بندی کرد. به این‌صورت امکان حرکت اعضای بدن به صورت جداگانه وجود دارد. جدیدا افکت‌های دو بعدی بسیار محبوب شده‌اند و شرکت‌های انیمیشن سازی بزرگی مثل دریم ورکس، با ترکیب تکنیک سه بعدی و دو بعدی، انیمیشن‌های جذابی را تولید کرده‌اند. از جمله این موارد می‌توان به انیمیشن Bad Guys اشاره کرد.

انیمیشن‌های سه بعدی

انواع سه بعدی انیمیشن‌ها با استفاده از گرافیک کامپیوتری یا همان CGI ساخته می‌شوند. ظهور انیمیشن‌های سه بعدی باعث ایجاد یک تحول عظیم در صنعت انیمیشن شد. تا قبل از آن، معمولا انیمیشن‌ها به صورت دو بعدی بودند و گرافیک کامپیوتری بیشتر برای ساخت تیزرهای تلویزیونی، بازی‌های ویدیویی و یا جلوه‌های ویژه سینمایی کاربرد داشت. سال 1995 و عرضه انیمیشن داستان اسباب بازی‌ها، آغاز یک تحول عظیم در انیمیشن سازی بود. این انیمیشن اولین پویانمایی سه بعدی در دنیا بود که با استفاده از CGI تولید شده بود. در ادامه نیز انیمیشن‌های دیگری با این تکنیک تولید شدند و امروزه، گرافیک کامپوتری و انیمیشن‌های سه بعدی به عنوان پراستفاده‌ترین تکنیک ساخت انیمیشن شناخته می‌شوند.

موشن گرافیک

همان طور که در ابتدای مطلب تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن به آن اشاره شد، موشن گرافیک یکی از زیرشاخه‌های انیمیشن محسوب می‌شود. البته در بسیاری از جهات، تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک قابل لمس و کاملا مشهود است. معمولا از موشن گرافیک در ساخت تیزر و تبلیغات، ساخت ویدیوهای آموزشی کوتاه و همچنین تیتراژهای سینمایی استفاده می‌شود. در مواردی نیز از Motion Graphic برای انیمیت کردن لوگو استفاده می‌شود.

یکی دیگر از ده‌ها تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن، در مهات‌های موردنیاز برای یادگیری آنها است. اصولا یک موشن گرافیست نیازی به یادگیری و کسب دانش در زمینه حرکات بدن ندارد. اما موارد دیگری مثل حرکات دوربین یا ترکیب بندی، در تمام انواع انیمیشن موردنیاز است و یک انیماتور باید آنها را به خوبی فرا بگیرد.

استاپ موشن

پنجمین نوع انیمیشن که با نام استاپ موشن شناخته می‌شود را می‌توان دوست داشتنی‌ترین نوع انیمیشن دانست. انیمیشن‌های پرطرفداری مثل بره ناقلا، کورالین، آقای فاکس، مجموعع انیمیشن‌های Lego و صدها انیمیشن مشهور دیگر، با این تکنیک ساخته شده‌اند. در استاپ موشن از اشیا واقعی استفاده می‌شود و برای ثبت هر فریم، کاراکترها و محیط به مقدار اندگی جابجا می‌شوند. به طور مثال، برای ساخت انیمیشن حرکت یک مداد، باید آن را روی سطح موردنظر قرار داده و از آن عکس بگیرید. سپس مداد را اندک به جهت دلخواه جابجا کرده و مجددا فریم بعدی را ثبت کنید. این کار باید هزاران بار تکرار شود تا یک انیمیشن کوتاه ساخته شود.

انواع موشن گرافیک و کاربرد هر یک از آنها

انوع موشن گرافیک بر اساس کاربرد و نوع استفاده از آنها تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه مقاله مقایسه انیمیشن و موشن گرافیک، مهمترین انواع موشن گرافیک را برشمرده‌ایم.

انواع موشن گرافیک

البته بهتر است بدانید علاوه بر موارد بالا، انواع دیگری نیز از موشن گرافیک وجود دارد؛ اما برای کوتاه‌تر شدن این مطلب، از آنها صرف نظر می‌کنیم.

ویدیوهای آموزشی

در این نوع موشن گرافیک، یک آموزش کوتاه در حد یک تا دو دقیقه آماده می‌شود که برای اطلاع رسانی سریع مورداستفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در اوایل همه گیری کرونا، ویدیوهای موشن گرافیک زیادی در این مورد ساخته شدند. این نوع ویدیوهای آموزشی به دلیل کوتاه بودن و استفاده از عناصر گرافیکی متنوع، مدت زمان تماشای بیشتری از سوی مردم دریافت می‌کنند.

بازاریابی محصولات و خدمات

تولید ویدیوهای گرافیکی برای بازاریابی و معرفی محصولات یا خدمات، یکی دیگر از انواع Motion Graphic است. در این ویدیوها معمولا ویژگی‌های محصول و طریقه کارکرد و استفاده از آن تشریح می‌شود. علاوه بر معرفی محصولات، موشن گرافیک در تبلیغات نیز کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و به عنوان یکی از تاثیرگذارترین انواع تبلیغات ویدیویی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

آیکون‌های متحرک

در مواردی دیده شده که برای جذابیت بیشتر آیکون‌ها، از انواع متحرک آنها استفاده می‌شود. در بسیاری از مواقع، یک موشن گرافیک کوتاه برای هر آیکون ساخته شده و سپس به حالت گیف (Gif) درمی‌آیند. این گیف‌ها نیز در نهایت به عنوان دکمه مورداستفاده قرار می‌گیرند. این موارد در تجربه کاربری سایت و اپلیکیشن تاثیر مثبتی دارند.

لوگوموشن

لوگوموشن را می‌توان یکی از پرکاربردترین انواع موشن گرافیک دانست. لوگوموشن‌ها تلفیقی از صدا و المان‌های گرافیکی هستند که بر اساس لوگوی برند و کسب و کار شما ساخته می‌شوند و در ذهن مخاطب به خوبی باقی می‌مانند. بارزترین نمونه لوگوموشن را می‌توان به شرکت Pixar نسبت داد که حرف آی (i) توسط یک چراغ مطالعه له می‌شود.

شباهت‌های انیمیشن و موشن گرافیک

با توجه به گفته‌های بالا، اکنون می‌دانیم که موشن گرافیک یکی از انواع و زیرشاخه‌های انیمیشن محسوب می‌شود. قبل از اینکه بخواهیم به بررسی تفاوت‌ها و مقایسه موشن گرافیک و انیمیشن بپردازیم، بهتر است شباهت‌های این دو را بدانیم.

هم انیماتورها و هم طراحان موشن گرافیک از نرم افزارهای یکسانی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، تقریبا تمام گرافیست‌ها در تمام شاخه‌ها از نرم افزار فتوشاپ استفاده می‌کنند. از دیگر ابزارهای مشابه می‌توان به After Effect، 3Ds Max، Maya و دیگر نرم افزارهای مشابه اشاره کرد.

دیگر شباهت میان موشن گرافیک و انیمیشن، در هنر آنها است. هردو به جان بخشی به اشیا و المان‌های گرافیکی ثابت مشغول هستند. همچنین فرم‌های هنری بین این دو نیز کاملا یکسان است.  

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

تمام موارد بالا گفته شد تا در نهایت به این بخش برسیم. تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک در موارد زیادی مشهود است. از شخصیت پردازی و مدلسازی آنها گرفته تا بازار کار و حتی محل اکران، تمام این موارد در زمره تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن قرار می‌گیرند. در ادامه به مقایسه موشن گرافیک و انیمیشن در موارد مختلف می‌پردازیم. در اینجا برای اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله مربوط به تفاوت بین موشن گرافیک و انیمیشن در وبسایت motioncue را پیشنهاد میکنم.

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک: شخصیت پردازی و طراحی کاراکتر

در انیمیشن‌ها عموما یک داستان مطرح می‌شود و نیاز به شخصیت پردازی وجود دارد. همچنین در مدلسازی نیز معمولا انیمیشن‌ها زمان زیادی را برای مدلسازی به خود اختصاص می‌دهند. در صورتی که در موشن گرافیک، کاراکترها معمولا کاراکترهایی ساده و بدون نیاز به شخصیت پردازی و داستان هستند. همچنین در انیمیشن‌ها، شخصیت‌های مختلف و معمولا پرتعدادی حضور دارند ه هرکدام ویژگی‌های ظاهری خود را دارند. در موشن گرافیک به دلیل زمان محدودتر و همچنین کاهش هزینه طراحی کاراکتر، شاهد شباهت شخصیت‌ها به یکدیگر هستیم. این اولین تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک در این مطلب است.

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن: تبلیغات و بازاریابی محصولات یا خدمات

با توجه به مدت زمان کوتاه موشن گرافیک‌ها، از آنها استفاده گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی می‌شود. خوشبختانه این نوع محتوا طرفداران و بینندگان زیادی در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام دارد و همین موضوع، آنها را تبدیل به یک انتخاب عالی برای بازاریابی محصولات و خدمات می‌کند. در طرف مقابل، انیمیشن‌ها اصولا برای قشر کودک و نوجوان ساخته می‌شوند و خاصیت تبلیغاتی ندارند. نکته جالب این است که باید برای انیمیشن‌ها بازاریابی و تبلیغات انجام شود؛ در صورتی که موشن گرافیک، خود وسیله‌ای برای تبلیغات محسوب می‌شود. این نیز یکی دیگر از چندین تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک است.

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن: افزایش فروش

اگر محصولی برای فروش وجود داشته باشد، استفاده از موشن گرافیک برای معرفی و ترغیب مشتریان برای خرید آن، کار عاقلانه‌ای محسوب می‌شود. می‌توان با استفاده از یک Motion Graphic که به معرفی محصول و نوع کارکرد آن بپردازد، می‌تواند باعث افزایش فروش محصول شما شود. اصولا به دلیل هزینه تولید بالای انیمیشن، استفاده از آن معرفی و فروش محصولات توصیه نمی‌شود. البته اگر انیمیشن در حد چند ثانیه و کوتاه باشد، بسیار عالی می‌شود. طبق بررسی‌ها، انیمیشن در زمینه‌های عاطفی و احساسی بهتر عمل می‌کند که این مورد در موشن گرافیک کمتر است. این نیز یک تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن دیگر است.

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک: حوزه کاری

دیگر تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن که در این مطلب به آن می‌پردازیم، حوزه کاری این دو است. اصولا یک موشن گرافیست بیشتر با طراحی گرافیک سروکار دارد؛ در صورتی که انیمیشن سازی بیشتر به حوزه تصویرسازی مربوط می‌شود. موشن گرافیست وظیفه دارد که با استفاده از تصاویر گرافیکی، یک منظور و مفهوم را به مخاطب منتقل کند. در صورتی که انیمیشن تشکیل شده از یک داستان، شخصیت‌های متنوع و تصویرسازی‌های مختلف است.

موشن گرافیست‌ها برای اینکه بتوانند یک پروژه عادی را به سرانجام برسانند، نیازمند استفاده از ابزارهای مختلفی هستند. اصلی‌ترین ابزار هر شخصی که به نحوی با گرافیک سروکار دارد، فتوشاپ است. در مواردی نیز ممکن است نیاز به یادگیری نرم افزارهای صنعتی و قدرتمند مثل تری دی مکس باشد. همچنین تولید کنندگان موشن گرافیک باید نرم افزار افترافکت را نیز برای اجرای پروژه‌هایشان فرا بگیرند. انیمیشن نیز کم و بیش با ابزارهای یکسانی تولید می‌شود 3Ds Max به عنوان پای ثابت طراحی‌ها، در ساخت انیمیشن نیز کاربرد زیادی دارد. نرم افزارهایی مثل Maya، Blender یا لومیون نیز به عنوان محیط مخصوص انیمیت و متحرک سازی اشیا مورداستفاده قرار می‌گیرند. این مورد را می‌توان به جای تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن، به عنوان شباهت آنها به شمار آورد!

در بحث درآمدی نیز تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن به چشم می‌خورد. درآمد یک انیماتور در آمریکا چیزی بین 53 تا 73 هزار دلار در سال است. این مقدار در اروپا حدودا 15 درصد کمتر است و حداکثر درآمد 62 هزار دلار در ماه است. این مقادیر در صورتی است که یک موشن گرافیست آمریکایی می‌تواند تا سالیانه 110 هزار دلار در سال درامد داشته باشد. این مقدار در اروپا به مقدار قابل توجهی کمتر است و به 72 هزار دلار در سال محدود می‌شود.

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک: هزینه تولید

مسلما هزینه تولید موشن گرافیک نسبت به انیمیشن کمتر است. این تفاوت در هزینه ساخت به دلیل امکانات و تجهیزات متفاوت است. در انیمیشن، نیاز به داستان و دیالوگ، مدلسازی شخصیت‌ها، انیمیت و متحرک سازی، اسکلت بندی، گویندگی، طراحی صحنه، کارگردانی و… وجود دارد. هرکدام از این موارد ممکن است شامل یک یا چند فرصت شغلی شوند. به صورت معمول هزینه ساخت انیمیشن بالا است و ممکن است برای ساخت یک پویانمایی سینمایی 1 ساعته، هزینه چند میلیارد تومانی پرداخت شود.

موشن گرافیک به دلیل ماهیت و مدت زمان کوتاه خود، هزینه کمتری را نیز می‌طلبد. نرخ ساخت موشن گرافیک توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات محتوا، از دقیقه‌ای 500 هزار تومان شروع شده و بسته به موارد مختلفی مثل شخصیت پردازی، موشن گرافیک دو بعدی و سه بعدی، گویندگی، سناریو نویسی و موارد دیگر، تا دقیقه‌ای 10 میلیون تومان یا بیشتر نیز افزایش پیدا می‌کند. هزینه تولید نیز دیگر تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن است.

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک: محل اکران و نمایش

محل انتشار و نمایش یکی دیگر از ده‌ها تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن است. معمولا انیمیشن‌ها در سینما یا تلویزین نمایش داده می‌شوند؛ اما موشن گرافیک‌ها بسته به نوع خود، در مکان‌های مختلفی منتشر می‌شوند. به عنوان مثال، موشن گرافیک مربوط به یک محصول یا خدمات در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. حتی ممکن است یک موشن گرافیک درون یک سازمان و برای کارمندان پخش شود!

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک: جلوه‌های بصری

آخرین مورد، مربوط به جلوه‌های بصری مورد استفاده در انیمیشن یا Motion Graphic است. ممکن است جلوه‌های یک انیمیشن، بسیار کودکانه و رنگارنگ باشند و مفهوم خاصی را دنبال نکنند. این جلوه‌ها در موشن گرافیک کاربردی ندارند و به جای آنها، افکت‌های متنوع‌تر و مناسب برای انواع کاربری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این جلوه‌ها در واقع به جذابتر شدن پیام ارسالی به مخاطب کمک می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب از سایت دانشجویار، به بررسی تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن پرداختیم و آنها را از جوانب گوناگون مورد بررسی و مقایسه قرار دادیم. موشن گرافیک یکی از زیرشاخه‌های انیمیشن است که تفاوت‌هایی نیز در جزئیات با آن دارد. در این مطلب به شکل مفید آنها را معرفی و بررسی کردیم.

در صورتی که علاقمند به یادگیری نرم افزارهای گرافیکی هستید، می‌توانید درخواست‌تان را در قسمت نظرات ارسال کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.