طراحی سایت با وردپرس، یک روش کم هزینه و رایگان است. برای این کار، شما نیاز به دامین، هاست و تسلط به وردپرس در حد مقدماتی دارید. اما برای اینکه بتوانید سایت زیبا و منحصر به‌فردی طراحی کنید، باید به برخی از افزونه‌های وردپرس تسلط داشته باشید. المنتور بهترین و بزرگترین افزونه صفحه ساز وردپرس است که امکان ساخت انواع صفحات را به شما می‌دهد. این افزونه امکانات کاربردی و متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهد. قالب‌های صفحات المنتور، یکی از این امکانات هستند. در ادامه این مقاله از سری مقالات آموزش المنتور، به معرفی قالب های المنتور و برخی از مهمترین آنها می‌پردازیم.

دوره آموزشی معرفی شده در ویدئو 

المنتور چیست؟

افزونه المنتور یک افزونه صفحه ساز است. این افزونه قادر به ساخت انواع صفحات وبسایت و شخصی سازی انها است. با استفاده از المنتور، امکان طراحی صفحات مختلف وبسایت نظیر صفحه وبلاگ، صفحه نوشته، درباره ما، ارور 404 و هر صفحه موجود در سایت وجود دارد. این افزونه با بیش از 6 میلیون نصب فعال، یکی از بزرگترین و پراستفاده‌ترین افزونه‌های وردپرس است.

elementor با استفاده از المان‌های مختلف، طراحی صفحات را انجام می‌دهد. تعداد این المان‌ها بسیار زیاد است و یادگیری آنها نیازمند آموزش در این زمینه است. علاوه بر این، برای اینکه بتوانید از همه قابلیت‌ها و امکانات المنتور استفاده کنید، باید با بخش‌های مختلف آن به خوبی اشنا شوید. در دوره آموزش صفر تا صد المنتور پروژه محور که توسط اقای امیررضا تقی پور تدریس شده، می‌توانید نحوه استفاده از المنتور را از سطح مقدماتی تا پیشرفته فرا بگیرید.

قالب های المنتور

همانطور که در بالا گفته شد، المنتور امکان طراحی صفحات مختلف سایت را به کاربر می‌دهد. این افزونه قدرتمند، بسته به نوع صفحه مدنظر، دموهایی در اختیار شما قرار می‌دهد. این دموها که به قالب های المنتور مشهور هستند، کار طراحی صفحات را برای شما راحت‌تر می‌کنند. به این صورت، می‌توانید در زمان کمتری صفحات موردنیازتان را طراحی کنید. در ادامه، سه قالب را به شما معرفی می‌کنیم. می‌توانید با مشاهده ویدیوی بالا، به خوبی با بخش‌های مختلف این قالب‌ها آشنا شوید.

قالب بایگانی

صفحه بایگانی یا آرشیو، در واقع به دسته‌ای از مقالات اشاره دارد که دارای ویژگی‌های یکسانی هستند. برای مثال، نوشته‌های یک نویسنده در یک سایت، به عنوان آرشیوهای آن نویسنده شناخته می‌شوند. برای مثال، اگر به ابتدای همین صفحه بروید و روی نام نویسنده کلیک کنید، به صفحه‌ای منتقل می‌شوید. این صفحه حاوی اطلاعاتی از نویسنده و مطالب منتشر شده توسط وی است که به عنوان آرشیو نویسنده درنظر گرفته می‌شود. البته آرشیو‌ها نمونه‌های دیگری نیز دارند که توضیح آنها در این مطلب مقدور نیست.

در المنتور، امکان شخصی‌سازی صفحه بایگانی با استفاده از المان‌های موجود در این افزونه وجود دارد. مواردی مثل نام نویسنده، نوشته‌ها، اضافه کردن توضیحات، تصویر، لینک و تقریبا هر المان عمومی دیگری در این صفحه وجود دارد.

قالب جستجو

زمانی که در یک سایت کلماتی را سرچ می‌کنید، نتایجی به شما نمایش داده می‌شود. این نتایج به صورت مطالبی پشت سرهم نمایش داده می‌شوند. به این صفحات، صفحه جستجو گفته می‌شود. یکی از قالب های المنتور، قالب صفحه جستجو است که امکان شخصی سازی این صفحه را فراهم می‌کند. از نظر فنی و دموهای قرار داده شده، این بخش تفاوت چندانی با قالب بایگانی ندارد.

قالب 404

ارور 404 یکی از ارورهای رایج در سایت‌های مختلف است. در صورتی که آدرسی را جستجو کنید که صفحه‌ای برای آن وجود نداشته باشد، این ارور نمایش داده می‌شود. برای درک بهتر، لینک زیر را مشاهده کنید:

https://www.daneshjooyar.com/hello

این لینک از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول https:// که نشان دهنده استفاده از پروتکل http است. بخش دوم، دامین سایت دانشجویار است (www.daneshjooyar.com). بعد از دامین، یک علامت اسلش (/) قرار گرفته و ادامه آدرس یعنی کلمه Hello آمده است. به دلیل عدم وجود صفحه‌ای با این آدرس در سایت دانشجویار، شاهد خطای 404 در سایت هستیم.

نمایش خطای 404 تاثیر منفی روی سئو سایت می‌گذارد؛ بنابراین اگر مدیر سایتی هستید، باید حدالامکان از بروز چنین خطاهایی جلوگیری کنید. یکی از راه‌هایی که می‌تواند از تاثیر منفی این خطا بکاهد و آن را مفید کند، استفاده از قالب 404 اختصاصی و جذاب است. اگر به آدرس مثالی که در بالا استفاده شد، نگاهی بیندازید، متوجه صفحه‌ای می‌شوید که با المان‌های مختلف و لینک‌های داخلی به صفحات مختلف سایت ساخته شده است. این صفحه نسبت به صفحه 404 موجود در قالب های المنتور، جذابیت بیشتری دارد و کاربر را به سایت هدایت می‌کند. به این صورت، تاثیر منفی صفحه 404 تبدیل به لینک‌های داخلی مفیدی می‌شود که کاربر را به سایت هدایت می‌کند.

چطور قالب های المنتور را شخصی سازی کنیم؟

برای شخصی سازی قالب های المنتور، باید وارد صفحه قالب جدید در افزونه Elementor شوید. در این صفحه، با قالب‌های مختلفی مواجه می‌شوید. هرکدام از این قالب‌ها، صفحاتی را پوشش می‌دهند. کافی است روی گزینه افزودن صفحه جدید کلیک کنید. یک پنجره برای شما باز می‌شود که یک لیست کشویی و یک کادر دارد. در لیست کشویی، نوع صفحه را انتخاب و در کادر دوم نیز نام صفحه را تایپ کنید. پس از تایید و زدن گزینه ساخت صفحه، می‌توانید از بین دموهای موجود، یکی را انتخاب کنید. پس از آن صفحه جدیدی ساخته می‌شود و ابزارها و المان‌های المنتور نیز نمایش داده می‌شوند.

حال می‌توانید با توجه به طراحی مدنظرتان، صفحه را بسازید. هر قالب المان‌های مخصوصی دارد که بالاتر از دیگر المان‌ها قرار می‌گیرند. البته امکان استفاده از المان‌های مختلف وجود دارد و اینطور نیست که امکان استفاده از المان A که در قالب جستجو وجود دارد، در قالب 404 وجود نداشته باشد!

برای آشنایی بهتر و عملی با مباحث گفته شده، پیشنهاد می‌کنیم ویدیویی که در ابتدای صفحه قرار داده شده بود را تماشا کنید. این ویدیو،، یکی از جلسات دوره آموزش المنتور صفر تا صد به صورت پروژه محور است که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است. برای یادگیری سایر مباحث المنتور، می‌توانید در دوره مذکور شرکت کنید.

جمع‌بندی

قالب های المنتور محدود به این 3 مورد نیستند. شما می‌توانید برای صفحات و بخش‌های مختلف سایت نظیر پاورقی، هدر، صفحه نوشته و… را نیز طراحی کنید. تنها کافی است قالب المنتور و دموی موردنظتان را انتخاب کنید و به طراحی صفحه مشغول شوید. فراموش نکنید یادگیری المنتور به تنهایی، نمی‌تواند شما را به یک طراح وردپرس حرفه‌ای تبدیل کند. شما باید پروژه‌های مختلف را در طول زمان انجام دهید و همواره اطلاعات و دانش خود را بروز نگه دارید.

در صورتی که سوالی درباره بخش‌های مختلف صفحه قالب های المنتور دارید، می‌توانید در بخش نظرات آن را بپرسید.