نرم افزار Adobe XD یکی از پرکاربردترین نرم افزارها در حوزه طراحی رابط کاربری (UI) و طراحی سایت است. با استفاده از این برنامه، امکان طراحی و انجام چیدمان سایت یا حتی اپلیکیشن و تبدیل آنها به کد برنامه نویسی شده، وجود دارد. در مدت گذشته، شرکت ادوبی تصمیم به توسعه برخی از نرم افزارهای خود به صورت تحت وب گرفت و نتیجه، رونمایی از نسخه آنلاین فتوشاپ، ایلاستریتور و همچنین Adobe XD شد. در ادامه این مطلب دانشجویار در راستای ارتقای سطح دانش در زمینه آموزش adobe xd ، قصد داریم نحوه نصب Adobe XD در محیط ویندوز را به دو صورت آنلاین و آفلاین بررسی کنیم.

دوره معرفی شده در ویدئو

معرفی نرم افزار Adobe XD

نرم افزار Adobe XD را می‌توان بهترین نرم افزار برای طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) دانست. این برنامه در سال 2017 به صورت رسمی توسط شرکت Adobe منتشر شد و به عنوان اصلی‌ترین ابزار طراحان UI و UX مورداستفاده قرار می‌گیرد. نام کامل این نرم افزار Adobe Experience Design است و برای دو سیستم عامل ویندوز و MAC منتشر شده است. این یکی از مزایای این نرم افزار است؛ زیرا بسیاری از ابزارهای طراحی UI UX تنها برای یک سیستم عامل منتشر می‌شوند.

نکته
مقاله پیشنهادی: adobe xd چیست؟

از آنجایی که این ابزار رایگان است، بنابراین افراد زیادی در سراسر دنیا اقدام به استفاده از آن می‌کنند. گرچه در صورت غیر رایگان بودن نیز، امکان استفاده رایگان از آن برای ما ایرانی‌ها وجود دارد!

معرفی نرم افزار Adobe XD

قابلیت‌ها و ویژگی‌های نرم افزار ادوبی ایکس دی

قبل از اینکه ادوبی تصمیم به توسعه و انتشار Adobe XD بگیرد، طراحان رابط کاربری مجبور به استفاده از ابزارهای غیر تخصصی دیگری مثل فتوشاپ بودند. به دلیل عدم وجود امکانات کامل برای طراحی، طراحان مجبور بودند از عناصر مختلف و ترکیب آنها استفاده کنند. به عنوان مثال، هر آیتم باید به عنوان یک لایه به پروژه اضافه می‌شد که مدیریت آنها را سخت می‌کرد. همچنین امکان ایجاد لیست یا صفحات مختلف وجود نداشت و باید هر کدام را به صورت پروژه جداگانه ایجاد می‌کردیم.

قابلیت‌ها و ویژگی‌های نرم افزار ادوبی ایکس دی

با انتشار و نصب Adobe XD توسط کاربران، آنها متوجه امکانات و قابلیت‌های جذاب این ابزار شدند و به مرور، تمامی کاربران و طراحان به استفاده از این ابزار و ابزارهای رقیب مثل فیگما روی آوردند.

یکی از قابلیت‌های فوق العاده Adobe XD، رابط کاربری روان و دلچسب آن است که راحتی آن را می‌توان پس از مدتی کار کردن حس کرد. این آسان و روان بودن رابط کاربری ابزار، باعث افزایش سرعت توسعه و طراحی می‌شود. ابزارهای مختلف موجود در این برنامه، همواره در دسترس هستند و می‌توانید به سادگی با استفاده از موس یا میانبر های کیبورد، به آنها دسترسی داشته باشید.

استفاده از فضای ابری، دیگر قابلیت مهم و کاربردی این نرم افزار است که اشتراک گذاری و دسترسی به پروژه را آسان تر می‌کند. به این صورت، می‌توانید در دستگاه‌های مختلف به پروژه‌های خود دسترسی داشته باشید. همچنین در صورت نیاز به اشتراک گذاری پروژه، تنها کافی است لینک آن را برای همکاران خود ارسال کنید! این کار در پروژه‌های گروهی و زمانی که قصد همکاری با یک تیم طراحی UI را دارید، بسیار کاربردی است.

نکته
همچنین بخوانید: فیگما یا Adobe XD

سازگاری با پلتفرم‌های مختلف، طراحی و استفاده از انیمیشن در پروژه‌ها، امکان تغییر رابط کاربری به صورت دلخواه و ده‌ها مورد دیگر، بقیه قابلیت‌های این برنامه را شامل می‌شوند. در ادامه به بخش اصلی این مطلب، یعنی نصب Adobe XD می‌پردازیم.

نصب برنامه Adobe XD در ویندوز

به صورت کلی، دو راه برای نصب Adobe XD وجود دارد که استفاده از هرکدام، مزایا و معایب خاصی دارد. روش اول، دانلود نرم افزار از سایت‌های ایرانی مثل سافت98 است که امکان دانلود رایگان و بی‌دردسر نرم افزار همراه با کرک وجود دارد. روش دوم، نصب Adobe XD Install از برنامه Creative Cloud ادوبی است که به دلیل رایگان بودن این ابزار، کار راحتی است.

دانلود و نصب Adobe XD از سایت‌های ایرانی، مزیت‌هایی دارد. به عنوان مثال، می‌توانید نسخه مناسب سیستم عامل خود را دریافت کنید یا حتی پیش نیازهای نرم افزار را نیز مشاهده کنید. همچنین کرک یا Patch نرم افزار نیز درون این سایت‌ها وجود دارد که با فعالسازی آن، می‌توانید از امکانات غیر رایگان نرم افزار نیز استفاده کنید. راهنمای فعالسازی و استفاده از کرک نیز در این سایت‌ها قرار گرفته است. با وجود این مزایا به علاوه تعرفه اینترنت نیم بها سایت‌های داخلی، چرا باید از سایت اصلی نرم افزار را دانلود کنیم؟

اصلی‌ترین علت این کار، امکان استفاده از پلاگین‌های مختلف در طراحی است. استفاده از این افزونه‌ها، تاثیر بسزایی در خروجی نهایی پروژه دارد. گرچه امکان استفاده از افزونه‌ها در نسخه کرک شده نیز وجود دارد؛ اما در هنگام دانلود و نصب Adobe XD، باید فایل افزونه‌ها نیز دانلود و فعال شود. دیگر ویژگی مثبت استفاده از نسخه آنلاین یا همان install Adobe XD با استفاده از Creative Cloud، استفاده از فضای ابری است. به این صورت، امکان دسترسی به پروژه‌های خود در دستگاه‌های مختلف را خواهید داشت.

دیگر نکته مثبتی که نصب نسخه اصلی ادوبی ایکس دی دارد، امکان گروهی کار کردن روی یک پروژه است. در مواردی که یک تیم روی پروژه‌ای مشغول کار هستند، نیاز به انجام کارها به صورت همزمان دارند. این امکان در نسخه اصلی این ابزار وجود دارد که دارندگان نسخه کرک XD، از آن بی‌بهره هستند. آخرین مورد این لیست نیز امکان اشتراک گذاری پروژه است که در صورتی که نصب Adobe XD نسخه قانونی را انجام داده باشید، می‌توانید از آن استفاده کنید.

نصب Adobe XD نسخه آفلاین

به سایت سافت 98 مراجعه کنید و در کادر جستجو، Adobe XD را جستجو کنید. پس از پیدا کردن نرم افزار، وارد صفحه آن شده و نسخه متناسب با سیستم عامل خود را دانلود کنید. معمولا نسخه‌های مختلفی از نرم افزار در این سایت وجود دارد. پس از دانلود نرم افزار، ان را به مکان مناسب منتقل کرده و با کلیک راست روی فایل، گزینه Extract Here را انتخاب و بعد از وارد کردن رمز، آن را از حالت فشرده خارج کنید.

نصب Adobe XD نسخه آفلاین

پیش از هرچیز، دقت داشته باشید برای نصب نرم افزارهای کرک شده، حتما اینترنت خود را قطع کنید. سپس روی پوشه ایجاد شده کلیک و فایل Autoplay.exe را اجرا کنید. با باز کردن این فایل، پنجره نصب برای شما باز می‌شود. برای نصب Adobe XD تنها کافی است گزینه Install را انتخاب کنید تا فرآیند نصب آغاز شود. بسته به قدرت سیستم شما، مدت زمان نصب نیز متفاوت است. پس از نصب کامل برنامه، پیغام Cracking Complete.injoy برای شما نمایش داده می‌شود که نشان دهنده کرک نرم افزار است. اکنون می‌توانید از قابلیت‌های نسخه آفلاین این برنامه برای طراحی و پیشبرد پروژه‌های UI خود استفاده کنید.  

نصب ادوبی xd

نصب Adobe XD نسخه آنلاین

برای نصب Adobe XD به صورت آنلاین، نیاز به اتصال نرم افزار به Creative Cloud خواهید داشت. این نرم افزار را می‌توانید در سایت‌های ایرانی یا سایت رسمی به آدرس Adobe.com/creativecloud دریافت کنید. دقت داشته باشید سایت ادوبی، برنامه Creative cloud installer را برای دانلود این برنامه قرار داد است؛ در صورتی که سایت‌های داخلی، خود برنامه را قرار داده‌اند.

بعد از دانلود برنامه، آن را اکسترکت کرده و اجرا کنید. پس از باز کردن این برنامه، با صفحه ثبت نام (Sign in) مواجه می‌شویم که باید با استفاده از اکانت گوگل خود، وارد حسابمان شویم. در صورتی که در نرم افزارهای دیگر ادوبی مثل فتوشاپ یا ایلاستریتور دارای حساب هستید، می‌توانید به همان حساب متصل شده و ادامه روند نصب را طی کنید. در پنجره بعدی، کار خاصی نیاز نیست و تنها باید دکمه Install را انتخاب کنید.

نصب Adobe XD نسخه آنلاین

دقت داشته باشید که برای نصب Creative Cloud و اتصال آن به Adobe XD، نیاز به اتصال فعال اینترنت به همراه یک نرم افزار گذر از تحریم هستید. بنابراین در هنگام نصب حتما اتصال اینترنت را فعال نگه دارید و در کنار آن، VPN را هم روشن کنید. علت این کار، این است که Creative Cloud Installer فایل‌های مورد نیاز خود را از اینترنت دانلود می‌کند.

پس از اتمام فرآیند دانلود و نصب این نرم افزار، می‌توانید وارد برنامه Adobe XD شوید و تغییرات ایجاد شده را مشاهده کنید. به عنوان مثال، اگر نشانگر موس را روی آیکون فضای ابری ببرید، می‌توانید فضای ابری قابل استفاده خود را مشاهده کنید. همچنین تصویر اکانت شما نیز باید به کاراکتر اول ایمیلتان یا عکسی که برای آن انتخاب کرده‌اید، تغییر کند. همچنین می‌توانید به پروژه‌های خود نیز دسترسی داشته باشید.

نحوه نصب پلاگین در Adobe XD

پس از اتصال Creative Cloud به برنامه، وارد ادوبی ایکس دی شوید و پروژه‌ای را باز کنید. در پنجره سمت چپ، فضایی به نام plugins مشاهده می‌شود که امکان نصب و استفاده از افزونه‌های مختلف این برنامه را ممکن می‌سازد. با انتخاب گزینه Discover Plugin، وارد بخش دانلود پلاگین‌ها در کریتیو کلود می‌شویم. در اینجا می‌توانید نام پلاگین مورد نظر خود را جستجو و در صفحه جستجو، فیلترهایی را اعمال کنید. به عنوان مثال، باید در فیلترها، در بخش APPS تیک برنامه XD را فعال کنید تا افزونه‌های موجود برای آن نمایش داده شود.

بعد از پیدا کردن پلاگین، گزینه Get پایین آن را انتخاب کنید تا فرآیند دانلود و نصب برنامه آغاز شود.

جمع بندی

در این مطلب از سایت دانشجویار، به معرفی Adobe XD، قابلیت‌ها و ویژگی‌ها و در نهایت نیز بررسی و تشریح فرآیند نصب Adobe XD به دو صورت آفلاین و آنلاین پرداختیم. همچنین در ادامه نحوه نصب افزونه‌ها را در نسخه آنلاین شرح دادیم. یادگیری Adobe XD برای طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) بسیار مهم است. در صورت عدم یادگیری این نرم افزار یا برنامه‌های مشابه، امکان پیاده سازی طرح‌های خود را نخواهید داشت.

در صورتی که سوال یا مشکلی در نصب Adobe XD دارید، می‌توانید با شرح آن در قسمت نظرات، پاسخ را دریافت کنید.