پاندمی کرونا با همه خرابی‌هایی که برای زندگی عموم مردم در سراسر جهان ایجاد کرد، یک درس خوب به همه ما انسان‌ها داد، دنیا تغییر کرده است. در این چند وقتی که به اجبار خانه نشین شدیم، بیشتر با تکنولوژی و اینترنت آشنا شدیم. شاید تا چند سال دیگر هم این شوک و رشد ناگهانی در خرید آنلاین اتفاق نمی‌افتاد. این اتفاق باعث شد تا بسیاری از کسانی که کسب‌وکارشان در شرف نابودی بود، بیزینس خود را ارتقا دهند و به این نتیجه رسیدند که فروش آنلاین می‌تواند بسیار بهتر از فروش حضوری باشد.

در همین حین، جوانان و نوجوانان خلاق دست به شروع کاری زدند که توسط بسیاری از افراد در جامعه انجام شد. آن‌ها با ساختن حساب کاربری در اینستاگرام و جمع کردن فالوور/دنبال کننده و انتشار عکس و ویدئو از محصولاتی که در دست داشتند، رسماً وارد دنیای بیزینس و فروش آنلاین شدند. اگرچه کمپانی اینستاگرام به خاطر تحریم‌ها خدمات تبلیغات خود را از ایرانیان منع کرده، اما باز هم بسیاری از مردم توانستند پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته باشند. این روزها وقتی وارد اینستاگرام می‌شویم، از هر 10 پستی که در بخش اکسپلور مشاهده می‌کنیم، حداقل 2 پیج تبلیغاتی وجود دارند.

این یعنی تعداد آنلاین‌ شاپ‌ها به شدت رو به افزایش است و فرصت دیده شدن برای افرادی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند، خیلی بالا نیست! از طرفی دیگر، خیلی از کسانی که فروش زیادی داشتند، امروز به یک سود معمولی رسیده‌اند، این یعنی اعتماد مردم نسبت به پیج‌های اینستاگرامی در حال کاهش است. همه این‌ها به خاطر ایمن نبودن این فضا است، هر کسی که بخواهد می‌تواند یک صفحه باز کند و پول مردم را بالا بکشد. در این وضع باید چه کرد؟ بیزینس خود را ارتقاء دهید، یک سایت بزنید!

تبدیل انلاین‌شاپ اینستاگرامی به سایت فروشگاهی

اولین قدم برای داشتن یک سایت فروشگاهی قدرتمند

بر خلاف تصورات، اولین قدمی که باید برای داشتن یک سایت برداشت، خرید یا طراحی سایت نیست! اولین قدم روشن‌سازی راه بیزینس شماست! شما اول باید به این نتیجه برسید که چه نوع سایتی می‌خواهید، یک سایت کاملاً اختصاصی یا یک سایت نیمه اختصاصی؟ سایت‌های اختصاصی کاملاً منحصر به فرد هستند و برای اداره همچین سایتی، یا باید خودتان مهارت کدنویسی/برنامه نویسی داشته باشید و یا یک برنامه نویس/کدنویس را برای همکاری استخدام کنید. هزینه طراحی این نوع سایت‌ها کمی بالا است و البته این سایت‌ها هزینه نگهداری هم دارند.

بر خلاف سایت‌های اختصاصی، سایت‌های نیمه اختصاصی هزینه طراحی بالایی ندارند. معروف‌ترین نوع سایت‌های نیمه اختصاصی، سایت‌های وردپرسی هستند. این سایت‌ها به صورت آماده از خود وردپرس با قیمت‌های مناسب خریداری می‌شوند. البته بعد از خرید سایت وردپرسی، شما می‌توانید تغییراتی در سایت اعمال کنید که البته به کمک یک برنامه نویس احتیاج خواهید داشت. سایت‌های نیمه اختصاصی خیلی پیچیده نیستند و برای اداره آن‌ها نیاز به سواد کدنویسی بالایی نیست. پس اگر شما هم می‌خواهید یک سایت خوب و کم‌هزینه برای خود دست‌وپا کنید، سایت‌های وردپرسی بهترین گزینه هستند.

قدم دوم، خرید هاست

یک سایت زمانی عملکرد خوبی خواهد داشت که یک هاست (host) خوب داشته باشد. مانند سایت‌‎ها، هاست‌ها هم به دو نوع اشتراکی و اختصاصی تقسیم می‌شوند. اما تفاوت بین این دو نوع هاست چیست؟ هاست‌های اشتراکی از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند، اما خوب، هر ارزانی بی‌دلیل نیست! وقتی شما یک هاست اشتراکی می‌خرید، فقط اطلاعات سایت شما نیست که روی آن هاست ذخیره می‌شود، بلکه افراد دیگری که از آن هاست استفاده می‌کنند نیز می‌توانند اطلاعات سایت خودشان را روی آن ذخیره کنند. اگر سایت شما ورودی زیادی ندارد و یا صرفاً قصد شما داشتن یک سایت است، این نوع هاست برای شما مناسب است.

و اما هاست‌های اختصاصی. هاست‌های اختصاصی فقط مختص سایت شماست و فقط اطلاعات سایت شما را ذخیره می‌کند. این کار باعث می‌شود که سرعت سایت شما بسیار بالاتر از سایت‌های معمولی باشد. البته ‌‎هاست‌های اختصاصی کمی هزینه بیشتری نسبت به هاست‌های اشتراکی دارند. بعد از خرید هاست مناسب، نوبت به پیشرفت سایت شما می‌رسد.

 

قدم سوم، سئو

سفارش پروژه سئو قدم بعدی در تبدیل یک آنلاین شاپ ساده به یک سایت قدرتمند است. اما سئو چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند. سئو یک کلمه انگلیسی است که مخفف عبارت Search Engine Optimisation است. هدف سئو پیش بردن سایت شما طبق قوانین و الگوریتم‌های موتورهای جستجو، مخصوصاً گوگل، است. سئو شامل بخش‌های مختلفی است که هر بخشی، تلاش می‌کند تا سایت شما را از جنبه‌های مختلف بهتر کند. اما همه بخش‌ها در نهایت به بهبود رتبه شما در نتایج جستجو ختم می‌شود.

خرید پروژه‌ سئو برای پیشرفت سایت شما ضروری است. یک تیم سئوی خوب می‌تواند سایت شما را به یک سایت قدرتمند تبدیل کند. یکی از مهم‌ترین کارهای تیم سئو تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی برای بیزینس شماست. کلمات کلیدی سایت شما همان مواردی هستند که باعث می‌شوند شما در نتایج جستجوی گوگل حاضر باشید. بهتر است تا جایی که امکان دارد، خودتان دست به تعیین کلمات کلیدی برای سایت نزنید. در انتخاب کلمات کلیدی فاکتورهای زیادی مورد بررسی قرار می‌گیرند و بعداً برای همین کلمات، لینک سازی انجام می‌شود. پس بهتر است وظیفه سئو کردن را به تیم سئوی خود بسپارید.

 

قدم چهارم، برای سایت خود محتوا تولید کنید

محتوا، محتوا و محتوا! به نظر من محتوا و مقالات برای سایت حکم یک آسانسور سریع‌السیر را دارد. آسانسوری که می‌تواند شما را به بالاترین رتبه‌های گوگل برساند، یا انقدر پایین ببرد که دیگر کسی شما را در فضای اینترنت نبیند. تولید محتوای اصولی و سئو محور می‌تواند برای شما ترافیک(ورودی) بالایی به ارمغان بیاورد. این اتفاق برای یک سایت فروشگاهی فوق‌العاده است. فرض کنید شما در زمینه فروش “لوازم آرایشی” فعالیت می‌کنید و یکی از مطالب سایت شما با عنوان “بهترین کرم برای پوست‌های خشک” رتبه بالا بگیرد. کاربر روی لینک شما کلیک می‌کند و وارد سایت شما می‌شود. بعد از جمع‌آوری اطلاعات تصمیم به خرید می‌گیرد به احتمال زیاد شما انتخاب او خواهید بود!

برای سایتتان تولیدمحتوا کنید

اما همانطور که در بخش قبلی گفتم، مقالات یا همان آسانسورها گاهی می‌توانند سایت شما را زمین‌گیر کنند، اما چگونه؟ یکی از دلایل آن کپی بودن مقالات سایت است. اگر گوگل متوجه شود که شما بخشی یا کل مقاله خود را از یک منبع دیگر(بدون ذکر منبع) کپی کرده‌اید، مطمئناً شما را جریمه خواهد کرد. آن مقاله کپی از نتایج جستجو حذف می‌‌شود و دیگر شانس کمی برای خوانده شدن توسط افراد دارد. اگر تعداد این نوع صفحات در سایت شما زیاد باشد، سایت شما پر از صفحات زامبی می‌شود و این شروع مرگ تدریجی سایت شماست. البته گاهی ممکن است که واقعاً شما مطلبی را از جایی کپی نکرده باشید اما همچنان مورد جریمه‌های گوگل قرار بگیرید. برای اینکه از این دست اتفاقات دوری کنید، بهتر از به سایت plagiarismdetector.net مراجعه کنید و مطلب خود را قبل از انتشار در این بخش آپلود کنید. این ابزار به شما خواهد گفت که آیا مطلب شما کپی است یا خیر!

پی‌نوشت: صفحات زامبی به صفحاتی گفته می‌شود که هیچ کاربردی برای سایت ندارند. مثلاً شما یک مطلب در سایت خودتان منتشر می‌کنید که نه تنها هیچ لینکی به هیچ صفحه‌ای ندارد، بلکه هیچ صفحه‌ای هم به این مقاله لینک نشده است. این باعث می‌شود که شانس شما برای بودن در نتایج جستجو به پایین‌ترین حد خود برسد. وقتی هیچ لینکی برای این صفحه ساخته نشده است و در نتایج جستجوی گوگل هم رتبه بسیار پایینی دارد، طبیعتاً هیچ‌کسی هم با این مقاله مواجه نخواهد شد. این نوع صفحات کیفیت سایت شما را پایین می‌آورند و باعث می‌شوند که روند پیشرفت سایت شما یا کند و یا متوقف شود.

قدم پنجم، ای‌نماد

یکی از دلایلی که امروزه خیلی‌ها به پیج‌های اینستاگرامی برای خرید آنلاین اعتماد نمی‌کنند، نداشتن ضمانت برای دریافت محصول است. اما این موضوع در سایت‌ها بسیار متفاوت است. سایت‌های فروشگاهی باید برای کسب اجازه فعالیت خود، حتماد نماد اکترونیکی اعتماد یا همان ای‌نماد را دریافت کنند. این نماد نشان دهنده این است که این سایت فروشگاهی، مجوز فعالیت و فروش اینترنتی را دارد و کاربران می‌توانند به آن اعتماد کنند.

حرف آخر

داشتن یک سایت قدم بعدی همه بیزینس‌های آنلاین اینستاگرامی است. بهتر است به جای پرداخت هزینه‌های هنگفت برای تبلیغات که گاهاً بی‌اثر هستند، یک سایت راه اندازی شود تا همه پروسه خرید و ثبت سفارش به صورت آنلاین انجام شود. در ضمن، در یک سایت شما لازم نیست دائم تلفن به دست آماده پاسخگویی دایرکت‌ها باشد!