نصب پایگاه داده MongoDB از بهترین فرصت‌ها برای به کارگیری یک قابلیت منحصر به فرد است. این پایگاه داده چندی پیش به صورت رسمی در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفت و به دلیل آسان بودن استفاده و قابلیت‌های متنوع، می‌توان MongoDB را یکی از بهترین پایگاه‌های داده به شمار آورد. (آموزش MongoDB)شما می‌توانید این پایگاه داده را به صورت رایگان روی سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس نصب کنید که در ادامه آموزش نصب MongoDB روی ویندوز و لینوکس به صورت کامل در اختیارتان است.

دوره معرفی شده در ویدئو

پایگاه داده MongoDB چیست؟

پایگاه داده MongoDB چیست؟ MongoDB یک پایگاه داده مبتنی بر داکیومنت است که در دسته بندی پایگاه‌های داده NoSQL قرار می‌گیرد و این دیتابیس بیشتر برای ذخیره داده‌های حجیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به جای استفاده از جدول‌ها و ردیف‌ها که در دیتابیس‌های مرسوم مورد استفاده است، MongoDB از داکیومنت‌ها و بسته‌های داده استفاده می‌کند و می‌توان با استفاده از آن به راحتی حجم بالایی از داده را ذخیره سازی کرد.

دلایل استفاده از پایگاه داده MongoDB

دلایل استفاده از پایگاه داده MongoDB بسیار هستند و این دیتابیس طیف وسیعی از قابلیت‌ها را در اختیار کاربر و توسعه دهنده قرار می‌دهد. از بهترین این قابلیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که قبل از آموزش نصب MongoDB بهتر است از آن‌ها مطلع شوید.

دلایل استفاده از پایگاه داده MongoDB

محل‌های استفاده از پایگاه داده MongoDB

محل‌های استفاده از پایگاه داده MongoDB متعدد است و شما می‌توانید هر جایی که به ذخیره سازی حجم بزرگی از داده نیاز بود، از این دیتابیس استفاده کنید. چند مورد از بهترین کاربردهای این دیتابیس به صورت زیر هستند.

محل‌های استفاده از پایگاه داده MongoDB

پیش نیازها برای نصب پایگاه داده MongoDB

برای آموزش نصب MongoDB بدون مشکل، شما نیاز به پیش نیازهایی خواهید داشت که به صورت سخت افزاری و نرم افزاری هستند. از نظر سیستم سخت افزاری پیش نیازها برای نصب پایگاه داده MongoDB شامل سیستم معمولی است و شما نیاز دارید تا حداقل سیستم زیر را در اختیار داشته باشید تا در مراحل استفاده از این دیتابیس به مشکل برخورد نکنید.

  • حداقل فضای ذخیره سازی ۱۰ گیگابایت
  • حداقل RAM چهار گیگابایت

برای استفاده از این دیتابیس شما نیاز خواهید داشت تا درک خوبی از پایگاه‌های داده و نحوه به کارگیری آن‌ها داشته باشید. همچنین، برای آموزش نصب MongoDB نیاز است تا توانایی کار کردن با خط فرمان ویندوز یا لینوکس را داشته باشید تا به صورت بهینه و در کمترین زمان ممکن این دیتابیس را نصب کرده و به کار بگیرید.

نصب MongoDB روی ویندوز

نصب MongoDB روی ویندوز به راحتی و با استفاده از دانلود پکیج آن از این وب سایت امکان پذیر است. با مراجعه به این آدرس اینترنتی در وب سایت رسمی MongoDB شما می‌توانید نسخه مورد نیاز را انتخاب کنید. پس از دانلود فایل نصبی برای ویندوز، شما می‌توانید آن را اجرا کنید و طی چند مرحله ساده این دیتابیس را روی ویندوز معمولی یا ویندوز سرور نصب کنید.

دقت کنید که پس از نصب فایل اصلی، شما می‌توانید از طریق این آدرس، رابط کاربری GUI این دیتابیس را نیز دریافت کنید که امکانات بیشتری را تحت یک محیط گرافیکی در اختیارتان قرار خواهد داد.

پس از نصب این دو ابزار، شما لازم خواهید داشت تا محیط Shell این دیتابیس را نیز از طریق این لینک دانلود کرده و نصب کنید که بخش مهمی از آموزش نصب MongoDB به شمار می‌رود. با استفاده از این محیط شما به یک قابلیت منحصر به فرد برای ارتباط گرفتن با دیتابیس و تست کوئری‌ها دسترسی خواهید داشت.

نصب MongoDB روی ویندوز و لینوکس

نصب MongoDB روی لینوکس

برای آموزش نصب MongoDB روی لینوکس بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید. قبل از دانلود و نصب این دیتابیس روی توزیع لینوکس باید به نسخه سیستم عامل و نسخه دیتابیس دانلودی توجه کنید چرا که در نسخه‌های قدیمی لینوکس اوبونتو، امکان استفاده از آن وجود ندارد. 

برای رسیدن به بهترین کارایی، بهتر است این دیتابیس را روی نسخه ۲۰ یا ۲۲ اوبونتو نصب کنید. برای شروع به نصب، ترمینال لینوکس را باز کرده و کد دستوری زیر را در آن وارد کنید.

wget -qO - https://www.mongodb.org/static/pgp/server-5.0.asc | sudo apt-key add -

 

در صورت موفق بودن پروسه، شما باید پیام تایید آن را دریافت کنید. اگر پیامی مبنی بر نصب نبودن پکیج gnupg دریافت کردید، با استفاده از دستور زیر می‌توانید این پکیج را نصب کنید. با نصب این پکیج می‌توانید دستور بالا را در ترمینال وارد کرده و Public Key مربوط به نصب دیتابیس را روی سیستم وارد کنید.

 

sudo apt-get install gnupg

 

با وارد کردن این Public Key، شما نیاز دارید تا یک لیست فایل برای نسخه سیستم عامل بسازید که با کد دستوری زیر به راحتی می‌توانید در ترمینال این کار را انجام دهید.

echo "deb [ arch=amd64,arm64 ] https://repo.mongodb.org/apt/ubuntu focal/mongodb-org/5.0 multiverse" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/mongodb-org-5.0.list

 

با وارد کردن این کد دستوری نیاز است تا دیتابیس پکیج منیجر لینوکس با دستور زیر آپدیت شود.

 

sudo apt-get update

 

با پایان آپدیت پکیج منیجر، با کد زیر پایگاه داده MongoDB روی سیستم شما نصب خواهد شد.

 

sudo apt-get install -y mongodb-org

 

شما می‌توانید برای دریافت آخرین آپدیت‌ها یا آموزش‌ها به این آدرس اینترنتی نیز مراجعه کنید و تنظیمات دلخواه خود را روی دیتابیس انجام دهید.

جمع بندی

آموزش نصب MongoDB به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی این دیتابیس قدرتمند و محبوب را روی سیستم خود نصب کرده و از آن استفاده کنید. این دیتابیس همواره به روز رسانی می‌شود و از نظر قابلیت‌ها و آسان بودن به کارگیری، یکی از بهترین پایگاه‌های داده NoSQL است. جالب است تا بدانید، شما می‌توانید با آموزش نصب MongoDB از آن در پایتون و جاوا اسکریپت به راحتی استفاده کنید.

چنناچه درمورد آموزش نصب MongoDB هرگونه سوالی دارید در ادامه همین صفحه در بخش دیدگاه ها سوالتان را مطرح کنید تا در کمترین زمان پاسخ مناسب دریافت کنید.