حتما تا بحال برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید سیستم خود را از راه دور کنترل کنید و به راحتی بتوانید با آن کار کنید .


vncمخفف کلمه Virtual Network Computing هست یعنی میتوان گفت در عمل مثل همان remote desktop connection ویندوز ولی تفاوت های زیادی دارد
Remote desktop connection صرفا برای ویندوز ساخته شده در حالی که vnc میتواند گستره ای فرا تر از سیستم عامل را شامل شود . در اینجا نمی خواهیم تکنولوژی VNC را شرح دهیم . فقط می خواهیم به یکی از کاربرد های آن اشاره کنیم .

فرض کنید می خواهید در دانشگاه مطلبی را در قالب پاورپوینت ارائه بدهید. در این حالت شما باید پشت لپ تاپ باشید تا بتوانید اسلایدها را جابجا کنید که در این صورت قدرت ارائه شما کاسته خواهد شد . یا باید یک همکار داشته باشید تا اسلایدها را عوض کند که در این صورت ممکن است ناهماهنگی بوجود بیاید و یا باید با ریموت لپ تاپ این کار را انجام دهید که این مورد هم بعضا با عدم آنتن دهی و مشکلاتی روبرو می شود .

بهترین کار برای حل این مشکل این است که شما از طریق گوشی خود بتوانید رایانه را کنترل و با آن کار کنید.

Tightvnc نرم افزاری است که خیلی راحت این امکان را در اختیار شما می گذارد تا بتوانید از طریق موبایل به سیستم خود دسترسی داشته باشید و بتوانید آن را کنترل کنید . با این نرم افزار شما میتوانید سیستم را از هرجایی از طریق اینترنت کنترل کنید و یا از طریق شبکه از یک اتاق ، سیستم خود را که در اتاقی دیگری ست کنترل کنید .

شاید خیلی از افراد Teamviewer را برای این کار ترجیح بدهند اما باید به این نکته توجه داشت که Teamviewer یک سرویس میانجی دارد که ابتدا اطلاعات به آنجا ارسال و بعد برای مبدا ارسال می شود که در اینجا امنیت اطلاعات کمی دچار اختلال می شود . اما در Tightvnc شما بدون استفاده از یک سرویس متمرکز و میانجی می توانید سیستم خود را کنترل کنید .

ما در این مطلب قصد داریم تا طریقه کار با این نرم افزار را برای شما عزیزان آموزش بدهیم .

در ابتدا باید نسخه سرور Tightvnc را روی سیستمی که می خواهید به آن دسترسی داشته باشید نصب کنید .

برای این کار نسخه سرور این نرم افزار را از اینجا دانلود کنید .

بعد از دانلود نصب را آغاز کنید . نصب این برنامه هم به مانند تمام نرم افزار های دیگر کار بسیار راحتی است . بعد از اجرای فایل دانلود شده آن را اجرا کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود :

بعد از زدن کلید Next پنجره زیر نمایش داده می شود :

در این صفحه تیک موافقت را زده و بر روی کلید Next کلیک کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود .

در این صفحه مدل نصبی را که مد نظر دارید انتخاب کنید که معمولا گزینه Typical انتخاب می شود . بعد از انتخاب گزینه مورد نظر پنجره زیر نمایش داده می شود :

در این پنجره تمام تیک ها را می زنیم و بر روی Next کلیک می کنیم تا پنجره زیر باز شود :

در این پنجره بر روی کلید Install کلیک می کنیم .

در حین نصب برنامه پنجره زیر نمایش داده می شود که شما باید دو رمز عبور را به نرم افزار بدهید . یک رمز عبور برای وصل شدن و کنترل سیستم و یک رمز عبور برای مدیریت نرم افزار .

در نهایت بعد از نمایش پنجره زیر بر روی کلید Finish  کلیک کنید .

بعد نصب این برنامه ، هر زمان که سیستم شما روشن باشد ، این برنامه نیز در پس زمینه اجرا خواهد شد . که البته می توانید هر زمان که نیازی نداشتید آن را غیر فعال کنید .

بعد از اجرای برنامه پنجره زیر نمایش داده می شود که برخی از گزینه های مهم و کاربردی آن را توضیح می دهیم .

فعال بودن گزینه Accept incoming connections به این معناست که شما اجازه اتصال به سیستم خود را می دهید .

گزینه Enable file transfers برای فعال و غیر فعال کردن امکان جابجایی فایل بین سیستم کنترل کننده و سیستم کنترل شونده می باشد .

اگر تیک گزینه Hide desktop wallpaper را بزنید ، تصویر زمینه سیستم شما برای کسی که کنترل آن را به دست گرفته نمایش داده نمی شود . با این کار سرعت عمل بیشتر خواهد شد.

گزینه های دیگر و شماره پورت ها در همان حالت پیش فرض باقی بمانند .

 

اگر برنامه بدون مشکل اجرا شود آیکون آن در قسمت Notification area شما وجود خواهد داشت و شما اگر موس را بر روی آن ببرید ، IP های در دسترس برای شما نمایش داده خواهد شد .

در هنگام اتصال به مودم

 

در هنگام اتصال به هاتسپات موبایل

 

چگونه از طریق موبایل سیستم را کنترل کنیم ؟

برای اینکه بتوانید با استفاده از تکنولوژی VNC از طریق موبایل سیستم خود را کنترل کنید ، باید یکی از نرم افزارهایی که این امکان را به شما می دهند دانلود کنید . ما در اینجا از نرم افزار 16nine استفاده می کنیم .

برنامه را از اینجا دانلود و نصب کنید .

بعد از اجرای برنامه در صفحه اول با کلیک بر روی علامت +  در گوشه سمت راست بالا پنجره زیر برای شما نمایش داده می شود .

در کادر اول IP سیستمی که قرار است آن را کنترل کنید و در قسمت رمز عبور ، همان رمز عبوری را که برای Tightvnc برای کنترل سیستم تنظیم کرده اید را وارد می کنید .  مابقی موارد را تغییر ندهید و در صورتی که پورت Tightvnc را تغییر داده اید ، اینجا نیز همان پورت را وارد کنید . در نهایت بر روی Save کلیک کنید .

IP سیستم مورد نظر در لیست قرار خواهد گرفت و با کلیک بر روی IP می تواند کنترل آن سیستم را بدست بگیرید .

بعد از اتصال به سیستم صفحه ای مانند دسکتاپ آن ، با برخی کلید های کنترلی بر روی گوشی شما ظاهر خواهد شد .


همچنین شما از طریق گوشی می توانید به تمام کلید هایی که یک صفحه کلید کامپیوتر دارد ، دسترسی داشته باشید .

از طریق گوشی شما امکان تایپ کردن در کامپیوتر را نیز دارید و به راحتی می توانید فایل های متنی را ویرایش کنید .

شما امکانات دیگری را نیز از طریق گوشی دارید . طبق تصور زیر گزینه Touchpad گوشی شما را دقیقا به تاچ پد لپ تاپ تبدیل خواهد کرد .

گزینه Touch به این معنی است که شما هر نقطه ای را لمس کردید موس در همان جا قرار گیرد .

انتخاب گزینه Draw به منزله گرفتن کلیک چپ موس و درگ کردن است .

با انتخاب گزینه Disable pointer ، نشانگر موس غیر فعال خواد شد .

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید و برای شما کاربردی و مفید باشد .

شما می توانید نظرات خود و همچنین سوالاتتون رو از قسمت نظرات بیان کنید .