امروزه گوگل همه‌جا وجود دارد. آن‌قدر راحت که شما می‌توانید این مطلب را بخوانید. یادگیری ماشین مدت‌ها بخشی از گوگل بوده است و الان نیز به نظر می‌رسد که در همه‌جا هم وجود دارد. از Google Search و Google Photo تا حتی Google Translate همه و همه از یادگیری ماشین استفاده می‌کنند. این‌ها فقط موارد متداول هستند.

گوگل و شرکت مادر آن Alphabet در همه زمینه‌های  قابل‌تصور مانند: محاسبات کوانتومی – بهداشت و درمان – رباتیک – ادراک و غیره سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق در زمینه یادگیری ماشین کرده‌اند. ساندار پیجای مدیرعامل گوگل اظهار داشت: “یادگیری ماشین روشی اساسی و تحول آمیز است که با استفاده از آن می‌توانیم دوباره به چگونگی انجام همه کارها فکر کنیم. فکر می‌کنیم آن را در تمام محصولات خود ، اعم از جستجو ، تبلیغات ، YouTube یا Google Play استفاده می‌کنیم. در روزهای اولیه آن هستیم ، اما خواهید دید که در همه این مناطق یادگیری ماشینی را اعمال می‌کنیم. “

بنابراین واضح است که در نهایت گوگل در تمام برنامه‌های خود قصد ادغام کامل یادگیری ماشین را دارد. اما با آن دنیای ایده آل هنوز کمی فاصله دارد! بیایید برخی از روش‌هایی را که Google در حال حاضر از Machine Learning استفاده می‌کند را ببینیم تا بتوانیم دامنه کامل برنامه‌های آن را در آینده درک کنیم.

Google Translate

آیا می‌خواهید متنی را از فارسی به انگلیسی ترجمه کنید اما انگلیسی را نمی‌دانید؟ خوب ، Google Translate ابزاری برای شماست! اگرچه 100٪ دقیق نیست ، اما هنوز هم ابزاری عالی برای تبدیل متن ، تصاویر یا حتی فیلم در زمان واقعی از یک‌زبان به زبان دیگر است. کم‌وبیش دقیق ترجمه می‌کند ، خوب Google Translate از Machine Learning نیز استفاده می‌کند!

Google Translate از ترجمه ماشین آماری SMT استفاده می‌کند که یک شیوه جالب برای گفتن است که میلیون‌ها سند را که قبلاً از یک‌زبان به زبان دیگر ترجمه شده‌اند (در این مورد فارسی به انگلیسی) ترجمه می‌کند و سپس به دنبال الگوهای معمول و واژگان اساسی آن است.

Google Photo

اگر کاربر اندرویدی نیز باشید ، از Google Photos استفاده زیادی می‌کنید. Google Photos به شما این امکان را می‌دهد تمام عکس‌های خود را در یک مکان واحد تهیه کنید و حتی اگر از چندین دستگاه عکس گرفته شده است ، از آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید و همچنین با استفاده از Machine Learning بسیاری از جلوه‌های جالب دیگر را برای شما ارائه می‌دهد.

به‌عنوان مثال ، Google Photos همچنین به طور خودکار آلبوم عکس‌های گرفته شده در یک دوره خاص و بدون هیچ‌گونه ورودی از طرف شما را ایجاد می‌کند. این‌همه چیز نیست ، می‌تواند “بهترین عکس‌ها” را نیز انتخاب کند. و اگر همه تصاویر خود را در آلبوم ها مرتب نکرده باشید ، می‌توانید با تایپ کردن نام ، آن‌ها را جستجو کنید. فرض کنید می‌خواهید با ماشین  خود تصویری پیدا کنید ، “ماشین” را تایپ کنید و تمام تصاویر ماشین را دریافت خواهید کرد! این کار با استفاده از تشخیص تصویر انجام می‌شود ، که در آن از Deep Learning برای مرتب کردن میلیون‌ها تصویر در اینترنت و برای طبقه‌بندی دقیق‌تر استفاده می‌شود. بنابراین با استفاده از Deep Learning ، تصاویری که به‌عنوان “ماشین” در عکس‌های Google شما طبقه‌بندی می‌شوند ، نمایش داده می‌شوند.

دستیار گوگل

در سازماندهی تقویم خود کمکی می‌خواهید؟ آیا می‌خواهید بهترین رستوران‌های ایتالیایی را در نزدیکی خانه خود بدانید؟ آیا می‌خواهید بلیت‌های فیلم را در سفر رزرو کنید؟ خوب ، هرگز نترس !!! دستیار Google برای آسان‌تر کردن زندگی شما در اینجا است! در اصل یک دستیار شخصی است که با استفاده از ترکیبی از نمودار دانش Google ، تشخیص تصویر و پردازش زبان طبیعی فعال می‌شود.

دستیار Google توسط Google به‌عنوان یک chatbot در نظر گرفته شده است که می‌تواند به تلفن‌های شما ، تلویزیون‌ها ، بلندگوها و غیره با امکان مکالمه با شما متصل شود. در اینجا نمودار دانش Google اطلاعاتی را که از منابع مختلف جمع آوری شده است ارائه می‌دهد و پردازش زبان طبیعی به دستیار Google اجازه می‌دهد تا با شما در تعامل باشد و پاسخ‌های خود را مطابق با سؤالات شما تنظیم کند و ارائه دهد.

DeepDream

می‌دانیم که انسان خواب می‌بیند؟ خوب ، اگر کامپیوترها نیز خواب ببینند ، چه می‌شود؟  این فرضیه گوگل DeepDream است که از شبکه‌های عصبی بکار رفته برای یافتن الگوهای تصادفی در تصاویر مختلف استفاده کرده و آن‌ها را به روش‌های مختلف تقویت می‌کند. با استفاده از داده‌های ورودی و پارامترهای مختلف می‌توانید این تصاویر را به هر روش ممکن در هم بپیچانید ، تا نتایج به‌دست‌آمده خنده‌دار ، عجیب و حتی حیرت‌انگیز باشد !

چندین لایه در شبکه‌های عصبی در DeepDream وجود دارد که در آن هر لایه ویژگی‌های سطح بالاتر و بیشتری را از تصویر ورودی استخراج می‌کند تا اینکه تولید نهایی توسط لایه انتهایی به دست می‌آید. برای نشان دادن این موضوع ، تصویری از Google DeepDream داریم که یک هیبرید عجیب و غریب از یک زن و چرخ‌دنده‌های زیادی است. توضیح دادن در مورد جلوه‌های پیچیده DeepDream بسیار دشوار است بنابراین بهترین گزینه این است که شما فقط آن را با بارگذاری هر تصویری که می‌خواهید و سپس فقط تماشای خروجی آن است.

RankBrain

فرض کنید می‌خواهید بدانید مدیرعامل گوگل کیست؟ و بعد می‌خواهید بدانید همسر او کیست؟ اما چگونه آن را در Google جستجو می‌کنید؟ نمی‌توانید دقیقاً نام ساندر پیچایی یا همسرش را بنویسید ، زیرا آن را نمی‌شناسید! در این حالت ، می‌توانید به‌سادگی “CEO of google wife” را در گوگل جستجو کرده و نتایج لازم را به دست آورید. این عمل با استفاده از RankBrain در جستجوی Google حاصل می‌شود.

RankBrain در اصل یک شبکه عصبی عمیق است که در ارائه نتایج جستجوی موردنیاز کمک می‌کند. یکی از عوامل موجود در الگوریتم جستجوی Google است که کدام صفحات جستجو نمایش داده شوند را تعیین می‌کند. در صورت وجود کلمات یا عبارات منحصربه‌فرد در جستجوی گوگل (مانند ” CEO of google wife ” در مورد ما!) ، آنگاه RankBrain حدس‌های هوشمندی را برای یافتن نتایج جستجو در شرایط و مطابقت با آن‌ها فیلتر می‌کند. درواقع ، RankBrain در حال حاضر آن‌قدر مهم است که گوگل می‌گوید این سومین عامل مهم در رتبه‌بندی صفحه برای نتایج یک جستجو است.