ادیوس یا پریمیر؟ شما کدام یک را برای ادیت و تدوین فیلم انتخاب می‌کنید؟ شاید در ابتدای کار انتخاب بین آموزش ادیوس یا پریمیر کمی دشوار باشد اما در این مطلب سعی خواهیم کرد تا شما را با قابلیت‌های اساسی این دو ابزار و مزایای آن‌ها آشنا کنیم. نکته مهمی که در مورد انتخاب بین ادیوس یا پریمیر وجود دارد این است که هر دو ابزار از نرم افزارهای حرفه‌ای به حساب می‌آیند که با ارائه جدیدترین تکنولوژی‌های تدوین فیلم کار شما را آسان خواهند کرد.

از نظر رتبه بندی کلی، مطمئنا ادوبی پریمیر دارای شرایط بهتری است چرا که یک نرم افزار پرمیوم برای تدوین به شمار می‌رود. بنابراین، شما برای به کار بردن ادوبی پریمیر نیاز خواهید داشت تا یک دوره آموزشی را طی کنید تا بتوانید در بهترین حالت از ابزار استفاده کنید. از نظر آسان بودن استفاده، این ادیوس است که قابلیت بهتری را پیشنهاد می‌دهد و همین آسان بودن استفاده منجر شده است تا بسیاری از کاربران بین انتخاب ادیوس یا پریمیر (trustradius)گزینه اول را انتخاب کنند. 

نرم افزار ادیوس چیست؟

نرم افزار ادیوس برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی و تقریبا ۲۰ سال قبل عرضه شد و این بسته نرم افزاری به صورت اختصاصی برای ویندوز و مک ارائه می‌شود. دقت داشته باشید که به دلیل طراحی منحصر به فرد هسته نرم افزار، ادیوس از اکثر فرمت‌های ویدیویی پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید با خیال راحت و تنها در کمتر از چند لحظه فایل خود را در نرم افزار فراخوانی کرده و آن را ویرایش کنید. با آموزش ادیوس یک تخصص پر تقاضا خواهید آموخت که امکان ورود به بازار کار با استفاده از آن فراهم است.

ادیوس قابلیت مهمی دارد که همان امکان ویرایش ویدیو سه بعدی است و در کنار آن، شما پس از نصب این نرم افزار روی سیستم خود می‌توانید طیف وسیعی از ابزارها و قابلیت‌های اضافی را روی سیستم خود در اختیار داشته باشید. از جمله بهترین این ابزارها باید به فیلترهای ویدیویی منحصر به فرد، افکت‌ها و قابلیت تثبیت تصاویر اشاره کرد که ادیوس را از دیگر ابزارهای تدوین فیلم متمایز کرده است.

ادیوس برای اولین بار توسط یک شرکت ژاپنی توسعه داده شد که Canopus Corporation نام داشت و این شرکت در سال ۲۰۰۵ امتیاز خود را به Grass Valley واگذار کرد که هم اکنون می‌توانید خروجی آن را مشاهده کنید. ویرایش‌های مختلفی از این نرم افزار عرضه شده است که ویرایش ۴ و ۵.۵ آن جزو پر استفاده‌ترین نسخه‌ها بودند و در حال حاضر شما می‌توانید از نسخه‌های جدیدتر نیز استفاده کنید که دارای مدرن‌ترین قابلیت‌ها هستند.

نرم افزار پریمیر چیست؟

برای انتخاب بهترین گزینه از بین ادیوس یا پریمیر بهتر است در مورد محصول شرکت ادوبی هم اطلاعاتی را به دست آورید. ادوبی پریمیر در مقایسه با رقیب خود یک بسته نرم افزاری حرفه‌ای تری است و شما در محصول شرکت ادوبی می‌توانید قابلیت‌های بسیار جذابی را در اختیار داشته باشید. این نرم افزار نیز در سال ۲۰۰۳ میلادی وارد بازار شد و می‌توانید از آن روی ویندوز و مک استفاده کنید. از نظر پشتیبانی از سیستم عامل، ادوبی پریمیر دارای مزیت است و در کنار آن، شما در این محصول به بهترین رزولوشن برای ادیت و تدوین دسترسی خواهید داشت. 

این رزولوشن در حد ۸۱۹۲*۱۰۲۴۰ به صورت حداکثری بیان شده است و با استفاده از ادوبی پریمیر می‌توان به قابلیت ۳۲ بیتی به ازای هر کانال در هر دو حالت RGB و YUV دسترسی داشت. به جرات می‌توان گفت محصول شرکت ادوبی دارای پشتیبانی بهتری است و شما این پشتیبانی را در فرمت‌های صوتی و تصویری مشاهده خواهید کرد. در کنار امکان تدوین دو بعدی برای فایل‌های تصویری، شما می‌توانید با نصب افزونه‌هایی روی این ابزار به قابلیت ادیت سه بعدی نیز دسترسی پیدا کنید.

امکان گرفتن خروجی در کیفیت‌ها و رزولوشن‌های مختلف و دلخواه وجود دارد و در صورتی که سیستم سخت افزاری شما جوابگو باشد، در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید تدوین فایل‌های تصویری و فیلم‌ها را در ادوبی پریمیر انجام دهید. نرم افزار پریمیر به شما این امکان را خواهد داد تا از قابلیت Video Making هم استفاده کنید و فایل‌های تصویری را از صفر تولید کنید. در واقع، افکت‌ های پریمیر و امکانات ویژه افزودن تصاویر به کاربر امکان خلق بهترین محتوای تصویری را می‌دهد. امکان تثبیت ویدیو نیز از ویژگی‌های منحصر به فردی است که تنها در ادوبی پریمیر مشاهده خواهید کرد و با استفاده از آن‌ می‌توانید به کیفیت متمایزی از نظر تثبیت تصاویر دست پیدا کنید.

ادیوس یا پریمیر: بررسی امکانات و ویژگی‌ها

ادیوس یا پریمیر هر کدام دارای امکانات خوبی برای یک تدوین حرفه‌ای هستند و می‌توان این امکانات را در هر دو نرم افزار تقریبا یکسان دانست. با این حال، محصول شرکت ادوبی می‌تواند پیشنهادهای بهتری را ارائه دهد چرا که توسط یک کمپانی بزرگ و قدرتمند پشتیبانی می‌شود. از بهترین قابلیت‌های این بسته تدوین فیلم می‌توان به سازگاری با دیگر ابزارهای این شرکت و فراهم کردن افکت‌ها و ابزارهای اضافی برای تدوین اشاره کرد. 

به همین دلیل است که بیشتر کمپانی‌های فیلم سازی و ادیت فیلم تمرکز زیادی روی استفاده از ادوبی پریمیر دارند و به متخصصان خود آموزش استفاده از این ابزار جامع را ارائه می‌دهند.

تفاوت‌های ادیوس و پریمیر

تفاوت بسیار عمده برای تمییز بین ادیوس یا پریمیر پشتیبانی این دو نرم افزار و وجود منابع آموزشی برای هر کدام است. البته، تفاوت‌های ادیوس و پریمیر به همین موارد خلاصه نمی‌شوند و نکته اساسی در مورد آن‌ها قابلیت یکپارچه سازی این دو است. مزیت مهم محصول شرکت ادوبی امکان یکپارچه سازی با سایر ابزارهای این شرکت است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فتوشاپ و ادوبی Media Encoder اشاره کرد. 

محصول شرکت ادوبی دارای پشتیبانی بهتری است و آموزش‌های کاملی برای آن در سطح اینترنت فراهم شده است. وجه تمایز دیگر بین این دو نرم افزار طراحی کاربری آن‌ها است و از این نظر پریمیر دارای قابلیت‌های ویژه است. 

در صورتی که بخواهیم آسان بودن استفاده را در نظر بگیریم، هر دو ابزار کاربری آسانی دارد و اما شما برای محصول ادوبی نیاز دارید تا کمی آموزش ببینید تا در بهترین شرایط از امکانات کامل آن استفاده کنید. البته جای نگرانی وجود ندارد چرا که فایل‌های راهنما و دوره آموزش پریمیر در دسترس است. 

بهترین ویرایش ادیوس و پریمیر

بهترین ویرایش ادیوس و پریمیر آخرین نسخه آن است. برای نصب پریمیر و نصب ادیوس بهتر است از ویرایش‌های اخیر آن استفاده کنید که دارای جدیدترین و به روزترین ابزارها هستند و به صورت کامل با نسخه جدید ویندوز سازگاری دارند. شما با مراجعه به وب سایت هر یک از این نرم افزارها می‌توانید آن‌ها را به صورت رایگان دریافت کرده و روی سیستم نصب کنید. در حال حاضر ویرایش‌های ادوبی پریمیر ۲۲.۵ و ادیوس X در دسترس است که قابلیت‌هایی مانند تدوین سه بعدی، ابزارهای صوتی و تثبیت تصاویر را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

نکته
مقاله پیشنهادی: آموزش نصب ادیوس

 

پلاگین‌های کاربردی ادیوس و پریمیر

پلاگین‌های کاربردی ادیوس و پریمیر قابلیت‌های جدید و جذابی به این دو نرم افزار اضافه خواهند کرد و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها حالت‌های بهتر تدوین ویدیو را در اختیار داشته باشید. از جمله بهترین پلاگین‌های پریمیر و ادیوس را در تصویر زیر ذکر کرده‌ایم.

پلاگین‌های کاربردی ادیوس و پریمیر

شما با گذراندن دوره های اموزش ادیوس و آموزش پریمیر می‌توانید به راحتی این پلاگین‌ها را روی نرم افزار نصب کرده و استفاده کنید.

نحوه خروجی گرفتن ادیوس یا پریمیر

خروجی گرفتن در ادیوس یا پریمیر نیاز به صرف زمان زیادی ندارد اما این موضوع به صورت مستقیم وابسته به قدرت سیستم شما است. در صورتی که فایل‌های حجیم ویدیویی را تدوین می‌کنید، برای رسیدن به سریع‌ترین خروجی نیاز به پردازنده و حافظه موقت بهتری است. پس از پایان ادیت فایل‌های ویدیویی امکان استفاده از گزینه اکسپورت و ذخیره فایل با فرمت‌های دلخواه وجود دارد و حتی شما می‌توانید بخش صوت یک ویدیو را نیز جداسازی کرده و به صورت یک فایل جداگانه ذخیره کنید.

دقت داشته باشید که شما می‌توانید رزولوشن و کیفیت فایل خروجی را به صورت کامل تنظیم کنید تا به بهترین خروجی دسترسی داشته باشید. هر دو نرم افزار دارای گزینه‌هایی برای ذخیره فایل ادیت شده هستند و از این نظر می‌توان محصول شرکت ادوبی را کمی قدرتمندتر از ادیوس دانست.  

سخن آخر

در صورتی که بخواهید یک بسته نرم افزاری جامع و کامل را روی سیستم خود نصب کنید، بهترین پیشنهاد ادوبی پریمیر خواهد بود. شما در مورد این ابزار مزیت مهمی را در اختیار دارید که دسترسی به پلاگین‌های متنوع است که به صورت عالی با نرم افزار یکپارچه سازی شده‌اند. برای انتخاب بین ادیوس یا پریمیر، شما باید به پشتیبانی این دو از سایر ابزارهای ادیت فیلم و تصویر دقت داشته باشید که از نظر این موضوع باز هم محصول شرکت ادوبی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در حالت کلی باید گفت، ادیوس یک نرم افزار قدرتمند در این عرصه است اما محصول ادوبی پریمیر ابزاری قدرتمندتر و مناسب‌تر برای ورود به دنیای تدوین و ادیت فیلم‌ها به شمار می‌رود. اگر نظر یا سوالی در مورد این دو ابزار دارید، خوشحال خواهیم شد آن‌ها را در ادامه مطلب بشنویم.