جنگو یا لاراول؟ این سوال بسیاری از افرادی است که جدیدا به دنیای برنامه نویسی علاقه مند شده‌اند یا قصد شروع توسعه صفحات وب را دارند. اما نمیدانند بین آموزش لاراول و آموزش جنگو کدام را انتخاب کنند؟ در نگاه اول، با مقایسه جنگو و لاراول، می‌توان بعضی از تفاوت‌ها را برای این دو چارچوب برنامه نویسی فهرست کرد. شاید این تفاوت‌ها در بعضی از بخش‌ها تفاوت‌های بزرگی باشند؛ اما در حالت کلی می‌توان این دو فریم ورک را دارای کاربرد یکسانی به حساب آورد. قبل از مطالعه ادامه این مقاله پیشنهاد میکنم جهت یادگیری و افزایش اطلاعات ویدئوی قرار داده شده را مطالعه کنید تا این تفاوت را از دیدگاه مدرسین دانشجویار نیز بررسی کنید. در این ویدیو به صورت کامل در خصوص مقایسه بین جنگو و لاراول صحبت خواهد شد.

جنگو و لاراول چیست؟

اولین موضوعی که به ذهن شما خطور خواهد کرد یافتن پاسخ برای سوال جنگو و لاراول چیست، خواهد بود. در ابتدا بهتر است تعریفی جامع برای این دو محیط برنامه نویسی ارائه دهیم. جنگو و لاراول هر دو فریم‌ورک‌های ساخت اپلیکیشن‌های تحت وب هستند که برنامه‌نویسی تحت وب را برای توسعه‌دهندگان ساده‌تر می‌کنند. این فریم‌ورک‌ها قابلیت‌های متنوعی دارند و امکانات مناسبی را در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهند؛ جنگو فریم ورکی از برنامه نویسی وب است که اساس آن زبان پایتون است و معماری آن بر پایه Model View Template توسعه داده شده است. این معماری یک الگوی حرفه‌ای برای طراحی نرم افزار است که برای توسعه اپلیکیشن‌های وب ساخته شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است. 

برای افرادی که قصد دارند پاسخی برای سوال جنگو یا لاراول پیدا کنند، مهم است تا ابتدا معماری و زبان توسعه این دو فریم ورک را بدانند. جنگو یک محیط کاملا حرفه‌ای و سطح بالا بر پایه زبان پایتون است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا از مزایای توسعه سریع و تمیز بهره ببرند. دقت داشته باشید که جنگو یک پروژه اپن سورس است که از اجزای مختلفی تشکیل شده است تا به برنامه نویسان امکان توسعه سریع و بدون دردسر را فراهم کند.

در کنار این فریم ورک پیشرفته، شما لاراول را نیز در اختیار دارید که قابلیت‌های عالی را در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهد. برای مقایسه لاراول و جنگو بهتر است بدانید که لاراول با معماری Model View Controller و بر اساس زبان PHP توسعه داده شده است. لاراول نیز یک فریم ورک پیشرفته است که امکانات متعددی دارد و سادگی در توسعه وب و سریع‌تر کردن آن از قابلیت‌های این فریم ورک وب است.

معرفی پایتون و پی‌اچ‌پی

همان‌طور که گفته شد، لاراول و جنگو فریم‌ورک‌های زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون و پی‌اچ‌پی هستند و برای بررسی کامل آن‌ها ابتدا نیاز داریم تا زبان‌های برنامه‌نویسی این دو فریم‌ورک را بشناسیم. ابتدا از پایتون شروع می‌کنیم که یک زبان شیءگرا و سطح بالا بوده و یادگیری بسیار ساده و راحتی را دارا است. این زبان برنامه‌نویسی در زمینه توسعه نرم‌افزار به‌صورت سریع کاربرد دارد چراکه دارای انواع داده پویا و اتصال پویا است.

پی‌اچ‌پی نیز یک زبان شیءگرا بوده که در سال ۱۹۹۵ توسط راسموس لردوف ساخته شده است. این زبان امکان ساخت برنامه‌های تحت وب را به‌صورت پویا فراهم می‌کند و از مزایای آن می‌توان به متن‌باز بودن اشاره کرد. ارتباط قوی این زبان با پایگاه‌داده Mysql و پیشرفت فوق‌العاده آن موجب شده تا به‌عنوان یکی از زبان‌های محبوب برنامه‌نویسی تحت وب شناخته شود.

نکته
همچنین بخوانید: نصب جنگو 

پروژه‌های توسعه داده شده با جنگو و لاراول

پروژه‌های توسعه داده شده با جنگو و لاراول تعداد زیادی هستند که امروزه از بهترین وب سایت‌های جهانی به شمار می‌روند. جالب است تا بدانید، جنگو برای پرو‌ژ‌ه‌های اینستاگرام‌، Udemy و توسعه وب ناسا به کار گرفته شده است.

البته، این موارد تنها نمونه‌ای از پروژه‌های موفق و معروف هستند که با فریم ورک جنگو توسعه داده شده‌اند. از دیگر موارد می‌توان به Bitbucket و Spotify اشاره کرد.

در کنار این موضوع‌، لاراول نیز دارای قابلیت‌های متعددی است که از آن در پروژه‌های بزرگی مانند اسنپ فود استفاده شده است. لاراول بیشتر در پروژه‌هایی به کار گرفته می‌شود که حجم آن‌ها در مقایسه با دیگر پروژه‌ها کمتر است و نیاز به توسعه سریعی در آن‌ها است.


مزایا و معایب جنگو لاراول؛ تفاوت جنگو و لاراول

با بررسی مزایا و معایب، شما می‌توانید ببین جنگو یا لاراول تفاوت را احساس کنید. از مزایای مهم فریم ورک Django می‌توان به کامل بودن آن و پشتیبانی کامل توسط توسعه دهندگان اشاره کرد. این فریم ورک توسعه وب در مقایسه با لاراول عملکرد سریع‌تری دارد و می‌توان در زمان کمی آن را آموخته و به کار گرفت. از مزایای مهم فریم ورک جنگو ارائه یک سیستم کنترل پنل پس از نصب آن است که شما پس از این کار به یک سیستم Access Control List دسترسی خواهید داشت. این امکان در لاراول وجود ندارد.

از مزایای Django در توسعه وب، امنیت بالای آن است به طوری که به دلیل اپن سورس بودن این پروژه، توسعه دهندگان همواره گوش به زنگ هستند تا مشکلات احتمالی و باگ‌های آن را رفع کنند و امنیت بالاتری برای توسعه وب در این فریم ورک ارائه دهند.

در واقع، شما در زبان برنامه نویسی پایتون برای وب به محیطهای توسعه متنوعی دسترسی دارید که شاید هر کدام از آن‌ها برای یک کار خاص ساخته شده باشند. برای مثال، از مهم‌ترین و محبوب‌ترین این محیطهای توسعه می‌توان به Flask یا FastAPI اشاره کرد. با این شرایط، شما برای یک عملیات کوچک در پایتون نیازی به نصب فریم ورک‌های حجیم و وقت‌گیر ندارید. در کنار مزایای فریم ورک Django لاراول نیز دارای مزایای متعددی است که می‌توان مهم‌ترین آن را ساده و سریع‌ بودن آن دانست. در پروژه لاراول امنیت مزیت اصلی است و شما می‌توانید برای پروژ‌ه‌های مختلف قابلیت انعطاف بالایی در این محیط توسعه مشاهده کنید.

دقت کنید که مشکلات در زمان توسعه وب در هر دو این فریم ورک‌ها وجود دارد و بیشتر این مشکلات یا باگ‌ها به دلیل اشتباهات خود برنامه نویس‌ها و دقت نکردن آن‌ها است. 

مقایسه جنگو و لاراول از ابعاد دیگر:

جامعه توسعه‌دهندگان جنگو و لاراول

جنگو از نظر وسعت توسعه دارای جامعه بزرگ و از نظر سرعت توسعه دارای سرعت بسیار بالایی است. پکیج‌های بزرگ و آسان برای یادگیری این فریم‌ورک را به یکی از بهترین موارد برای توسعه بک‌اند سایت تبدیل کرده‌اند. اما در مقابل لاراول با ویژگی‌هایی همانند تزریق وابستگی‌ها، مدل MVC و جامعه توسعه‌دهندگان روبه‌رشد، رقابت نزدیکی را با جنگو فریم‌ورک زبان پایتون و دیگر فریم‌ورک‌های بک‌اند دارد.

جنگو یا لاراول: سرعت و پشتیبانی از میان‌افزارها

در قسمت میان‌افزارها برتری مطلق با جنگو است؛ چراکه لاراول پشتیبانی ضعیف‌تری از این ابزارها دارد و تاکید آن بر استفاده از میان‌افزارهای HTTP است. اما در بخش سرعت هم پایتون برتری را به جنگو می‌دهد چراکه سرعت اجرای کدها در این زبان برتری نسبی به PHP دارند.

ابزارهای سئو

در این قسمت هم برتری با جنگو و پایتون است چراکه ابزارهای فریم‌ورک جنگو برای سئو (SEO) بهینه‌تر عمل می‌کنند و کتابخانه‌های شخص ثالث بسیاری برای این فریم‌ورک در دسترس هستند. اما در پی‌اچ‌پی و لاراول تنها شاهد روش تزریق هستیم.

رابط گرافیکی

جنگو از رابط گرافیکی مدیریتی پشتیبانی می‌کند که آماده استفاده از رابط برای وظایف یا فعالیت‌های اداری است. لاراول نیز از رابط گرافیکی با داده‌های پویا و رویکرد چندلایه بهره می‌برد که قابلیت‌های مناسبی را در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد.

پشتیبانی از چهارچوب‌های مختلف

جنگو پشتیبانی کاملی از Ajax، RSS، Caching و دیگر فریم‌ورک‌ها ارائه می‌دهد. اما لاراول دارای مدیریت پیکربندی، مسیریابی و تست پذیری است که به طور مداوم در ماشین‌های مختلف انجام می‌شوند. در این بخش برتری با زبان خاصی نیست و تنها رویکرد متفاوتی از دو فریم‌ورک را مشاهده می‌کنیم.

لاراول و جنگو می‌توانند تا ابد با یکدیگر مقایسه شوند و در نهایت هیچ‌کدام از آن‌ها برنده واقعی نبرد فریم‌ورک‌های بک‌اند نباشند. جنگو یا لاراول هر دو دارای ویژگی‌های خاص به خود هستند و در بخش‌های مختلف بسیاری مقایسه می‌شوند. همان‌طور که اشاره شد، به طور مثال پایتون سرعت بیشتری در اجرای کدها دارا است؛ اما این تفاوت تنها در نسخه‌های بزرگ اپلیکیشن تحت وب مشخص می‌شود و اگر پروژه بزرگی ندارید سرعت PHP و لاراول کاملاً راضی‌کننده خواهد بود. این در اصل نوع نگرش متفاوت این دو فریم‌ورک تحت وب است که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

بازار کار لاراول و جنگو؛ لاراول بهتر است یا جنگو؟

برای انتخاب جنگو یا لاراول، تحلیل بازار کار در ابتدا از نکات مهم و اساسی است. برای بررسی بازار کار جنگو و لاراول بهتر است بگوییم، این دو فریم ورک در شرایط مختلف دارای بازار کار خوبی هستند و انتخاب بین این دو وابسته به اهداف شما از پروژه و اندازه آن است.

بازار کار جنگو در ایران در سال‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده است. بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها از جنگو برای توسعه وبسایت‌ها و برنامه‌های وبی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، برنامه‌نویسان جنگو بازار کار خوبی در ایران دارند و تقاضای زیادی برای مهارت‌های آن‌ها وجود دارد.

در بخش پروژه‌های بزرگ، در مقایسه جنگو یا لاراول مطمئنا فریم ورک Django پیروز خواهد شد چرا که این محیط توسعه وب از نظر امنیت و ابزارهای توسعه بی نظیر است. از نظر تعداد پروژه‌های انجام شده نیز، فریم ورک پایتون دارای تعداد بیشتری است و این میزان از ۲۰۰ هزار عبور کرده است. تعداد پروژه‌های انجام شده با لاراول بیش از ۱۲۰ هزار عدد است.

همچنین، در یک مقایسه از نقطه نظر GitHub Stars فریم ورک Django توانسته است تا امتیاز نسبتا بالاتری را کسب کند که این امتیاز به ۴۳.۳ هزار رسیده است. امتیاز فریم ورک رقیب در این نظرسنجی سایت معتبر گیت‌هاب در حدود ۳۴.۲ هزار است.

لاراول یا جنگو

انتخاب فریم ورک جنگو یا لاراول

مطمئنا، تا به اینجای کار دانش کلی برای انتخاب فریم ورک جنگو یا لاراول به دست آورده‌اید. در حالت کلی پیشنهاد می‌شود برای پروژه‌های بسیار بزرگ از محیط توسعه Django استفاده شود. در حقیقت، این قدرت Django است که می‌تواند پروژه‌های بزرگ را کنترل کند و عملکرد بی نظیری را در اختیار توسعه دهنده قرار دهد. 

با این حال، لاراول نیز دارای قابلیت‌های حرفه‌ای است که می‌توان برای پروژ‌ه‌های مختلف از آن‌ها استفاده کرد. نکته مهم در این مورد تجربه کاری خود برنامه نویس و تصمیم توسعه دهندگان است که کدام یک از محیطهای توسعه جنگو یا لاراول را انتخاب کنند.

عملکرد وب سایت در محیط Django نسبت به رقیب خود نسبتا بهتر است و به همین دلیل برای پروژه‌های بزرگ و حساس معمولا انتخاب توسعه دهندگان، Django است. دقت داشته باشید که شاید یادگیری و به کارگیری جنگو کمی پیچیده‌تر باشد، اما شما با یادگیری این ابزار می‌توانید قابلیت‌های مدرنی را از نظر امنیت و عملکرد در وب سایت مورد نظر پیاده کنید.

نکته مهم دیگر برای انتخاب بین جنگو یا لاراول ساپورت Community آن‌ها است. این دو فریم ورک هر دو دارای یک جامعه برنامه نویسان و توسعه دهندگان حرفه‌ای هستند و شما برای یادگیری و به کارگیری آن‌ها مشکلی را نخواهید داشت.

مهم‌ترین نکته برای انتخاب بین لاراول جنگو؛ کدام یک کامل‌تر هستند؟

مهم‌ترین نکته برای انتخاب بین لاراول جنگو دقت در کامل بودن آن و قابلیت‌هایی است که شما در این دو فریم ورک به آن‌ها دسترسی خواهید داشت. دقت کنید که هر دو این محیطهای توسعه وب به صورت Cross Platform هستند و از این نظر مشکلی را نخواهید داشت. 

به صورت کلی، Django دارای یک جامعه توسعه دهندگان بی نظیر و پشتیبانی عالی است که به جرات می‌توان گفت بهترین شرایط را برای کاربران فراهم کرده است. لاراول از این نظر دارای قدرت کمتری است اما جامعه توسعه دهندگان آن روز به روز در حال کامل شدن است.

از نظر کامل بودن فریم ورک، Django دارای بسیاری از ابزارها و قابلیت‌های داخلی مانند SEO است که این موارد در لاراول دیده نمی‌شود. به همین دلیل، لاراول یک محیط سبک و غیر حجیم توسعه وب به حساب می‌آید که با آن می‌توان به قابلیت‌های کلی توسعه دست پیدا کرد.

سخن آخر؛ لاراول یا جنگو

پاسخ به سوال جنگو یا لاراول می‌تواند کمی دشوار باشد چرا که هر دو محیط توسعه وب از بهترین‌های دنیای برنامه نویسی به شمار می‌روند. دقت داشته باشید که در بسیاری از شرایط، این موضوع وابسته به خواسته‌های پروژه و نوع آن است که تعیین خواهد کرد جنگو یا لاراول را انتخاب کنیم یا در بعضی از شرایط یک محیط دیگر جایگزین این دو شود. از نظر عملکرد و قدرت، محیط Django دارای مزیت بهتری است و در صورتی که قصد پیاده کردن یک پروژه متوسط اما یکپارچه را داشته باشید، لاراول می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. در صورتی که سوالی در مورد این دو محیط برنامه نویسی دارید، مشتاقانه آماده شنیدن آن در بخش نظرات هستیم.