در برنامه نویسی، مفاهیم و اصطلاحات متعددی وجود دارد که در بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی، دارای مفهوم یکسانی هستند. ثابت ها در php یکی از این مفاهیم و اصطلاحات هستند. ثابت‌ها برخلاف متغیرها، قابل تغییر نیستند و نمی‌توانید آنها را تغییر داده یا حذف کنید. استفاده از ثابت ها در پی اچ پی کاربردهای فراوانی دارد و لازم است در جای مناسب، از آنها استفاده شود. در راستای ارتقای سطح دانشی آموزش php در این مقاله از وبلاگ دانشجویار، به معرفی ثابت در پی اچ پی می‌پردازیم. همچنین می‌توانید با مشاهده ویدیو بالا، این مبحث را یاد بگیرید.

دوره معرفی شده در ویدئو

ثابت ها در پی اچ پی چیست؟

ثابت ها در PHP درواقع نوعی از متغیرها هستند که امکان تغییر آنها وجود ندارد. ثابت‌ها زمانی تغییر می‌کنند که به صورت دستی، آنها را درون کدهای برنامه یا سایت تغییر دهید. از متغیرها در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شود و کاربرد متخص به خودشان را دارند.

به زبان ساده، ثابت ها در پی اچ پی نوعی متغیر هستند که در حین اجرای پروژه تغییر نمی‌کنند. برای مثال، زمانی که در توسعه یک سایت از یک ثابت به نام Site (با مقدار www.example.com) استفاده کنید، هر زمان که آن را فراخوانی کنید، این ادرس نمایش داده می‌شود. حال در صورتی که آدرس سایت را تغییر دهید، باید وارد کدهای PHP سایت شوید و این ثابت در پی اچ پی را به صورت دستی تغییر دهید.

تفاوت ثابت و متغیر در زبان برنامه نویسی PHP چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، متغیرها و ثابت ها در پی اچ پی شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. در واقع یک ثابت، متغیری است که امکان تغییر آن در اجرای پروژه وجود ندارد. اما متغیر و ثابت، سه تفاوت اساسی با یکدیگر دارند.

اولین مورد، این است که امکان تغییر متغیر به دفعات وجود دارد؛ در صورتی که ثابت ها در PHP امکان تغییر در هنگام اجرای پروژه را ندارند.

مورد دوم، این است که یک ثابت به وسیله تابع Define() مقداردهی می‌شود. در متغیرها تنها نیاز به یک مساوی (=) برای مقداردهی است!

تفاوت دیگر در نحوه نام گذاری متغیرها و ثابت ها در PHP است. برای تعریف یک متغیر به زبان PHP، ابتدا باید یک $ قرار دهیم و سپس نام متغیر را بنویسیم. اما در نام گذاری یک ثابت در پی اچ پی، نیازی به این علامت نیست. قواعد نام گذاری ثابت ها در پی اچ پی را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

قاعده نام گذاری ثابت‌ها در زبان PHP

علاوه بر عدم استفاده از علامت $ برای نام گذاری، یک شرط دیگر نیز برای ایجاد و تعیین نام یک ثابت در PHP وجود دارد. متغیرها می‌توانند نامی متشکل از حروف و اعداد داشته باشند و مهم نیست که این نام، با عدد شروع شود یا با حروف! اما در مورد ثابت‌ها، باید اولین کاراکتر یک حرف باشد. برای مثال، دو کد زیر را مشاهده کنید.

define("2TWO",    "second thing");

define("TWO2",  "second thing");

در خط اول، نام متغیر با استفاده از یک عدد شروع شده است. این کار خارج از قاعده نام گذاری ثابت ها در PHP و نادرست است. اما در خط دوم، این مشکل برطرف شده و اولین کاراکتر نام ثابت، یک حرف است.

دستور define در PHP چیست؟

برای تعریف ثابت ها در PHP از دستور Define() استفاده می‌شود. دستور define() به شکل زیر نوشته می‌شود.

define( name, value, ci );

از این سه مقدار، دو مورد ضروری و مورد آخر اختیاری است. این سه مورد را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

  1. مقدار Name: این مقدار، نام ثابت را نشان می‌دهد. همانطور که در بخش قواعد نام گذاری ثابت‌ها گفتیم، نام ثابت‌ها باید با حروف آغاز شود.
  2. مقدار Value: در اینجا، باید مقدار ثابت را وارد کنید. در این بخش می‌توانید هر مقداری که امکان قراردادن آن در متغیر وجود دارد، استفاده کنید.
  3. مقدار CI: این مقدار، مربوط به حساس بودن به حروف کوچک و بزرگ هنگام فراخوانی است. درواقع ci مخفف عبارت case-insensitive است. به صورت پیشفرض، این مقدار برابر False است. در صورت False بودن مقدار ci، نام تعریف شده به حروف کوچک و بزرگ حساس خواهد بود.

نکات Constant در PHP

دو نکته مهم در هنگام استفاده از ثابت ها در PHP وجود دارد که باید آنها را بدانید. مورد اول، این است که قواعد مربوط به نام گذاری را رعایت کنید. دلیل تاکید زیاد ما به این دلیل است که در بسیاری از مواقع، نام گذاری اشتباه موجب عدم اجرای صحیح کد شده و شما مجبور به زیر و رو کردن کل پروژه برای پیدا کردن کد هستید.

اما نکته دوم، این است که ثابت‌ها همواره به صورت global و سراسری هستند. این یعنی در هرکدام از بخش‌های پروژه، می‌توانید ثابت موردنظرتان را فراخوانی کنید. همانطور که احتمالا می‌دانید، برای استفاده و فراخوانی یک متغیر در PHP خارج از تابع، باید ابتدا کلیدواژه Global را قرار دهید و سپس، نام متغیر را بنویسید. اما برای فراخوانی خارج از تابع یک ثابت در PHP، می‌توانید بدون استفاده از کلید کار را انجام دهید.

معرفی ثابت‌های عادی و جادویی PHP

در زبان برنامه نویسی PHP برخی ثابت‌های از پیش تعریف شده وجود دارد. در زیر، چند مورد از پرکاربردترین این ثابت‌ها آورده شده است.

ثابت‌های عادی در PHP

علاوه بر ثابت‌های عادی، ثابت‌های جادویی نیز در PHP وجود دارند. این ثابت‌ها به دلیل اینکه خروجی متفاوتی در مکان‌های مختلف با ما نمایش می‌دهند، به ثابت‌های جادویی مشهور هستند. برخی از پراستفاده‌ترین ثابت‌های جادویی در PHP عبارتند از:

ثابت‌های جادویی در PHP

ثابت های جادویی PHP دارای تعداد قابل توجهی هستند. به همین دلیل، نمی‌توانیم تمامی آنها را درون این مطلب عنوان کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ثابت ها در PHP، می‌توانید به سایت رسمی PHP مراجعه کنید.

حوزه تعریف و فعالیت ثابت ها در PHP

یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام استفاده از ثابت‌ها به یاد داشته باشید، این است که می‌توانید هرزمان که نیاز داشته باشید، ثابت موردنظرتان را فراخوانی کنید. تمامی ثابت‌های تعریف شده در PHP، امکان فراخوانی در بخش‌های مختلف را دارند.