در سایت دانشجویار آموزش asp.net. و آموزش asp.net core و سایر پلتفرم ها وجود دارد. شاید برای شما سوال پیش بیاید که کدام آموزش را تهیه نمایید. به همین منظور، مقایسه NET. با. NET Core به ما در انتخاب بهترین گزینه در انجام پروژه‌ها کمک می‌کند. در حال حاضر در بیشتر پروژه‌ها از NET Core. استفاده می‌شود تا بتوانیم از ابزارهای وسیع و چند منظوره NET. استفاده کنیم. ما در این مقاله سعی داریم تا با مقایسه سایر پلتفرم‌های NET. با. NET Core به جواب درست برسیم، پس با ما همراه باشید.

NET Core. چیست؟

Net Core. پلتفرمی چند منظوره برای توسعه و برنامه‌نویسی (development) است که توسط مایکروسافت و اجتماع Net. در GitHub تهیه و گسترش یافته است. چارچوب net core. بر اساس cross-platform طراحی شده و می‌توان از آن در ویندوز، لینوکس، مک، فضاهای ابری و سناریوهای مرتبط با اینترنت اشیاء استفاده کرد.

مقایسه سایر پلتفرمهای NET. با .NET Core

ویژگی‌های net core.

برای مقایسه NET. با. NET Core و درک بهتر تفاوت‌های سایر پلتفرمهای NET. با. NET Core به شکلی مناسب باید بخش‌های اصلی NET Core مورد بررسی قرار گیرد.

  • کاملا انعطاف‌پذیر است، می‌تواند به عنوان یک افزونه در اپلیکیشن یا به صورت کاملا مجزا و با کاربری‌های مختلف در سرویس شما مورد استفاده قرار گیرد.
  • دارای قابلیت چند سکویی (Cross-Platform) است و بر روی ویندوز، لینوکس و mac OS می‌توان آن را نصب کرد. همچنین دارای قابلیت‌هایی نظیر پشتیبانی از سایر سیستم عامل‌ها و پورت کردن به سایر OSها است.
  • ابزارهای Command-line موجود در آن باعث می‌شوند که محصولات مشتق شده از سناریوهای مختلف قابل اجرا و ویرایش و اجرا به شکل یک خط فرمان باشند.
  • به دلیل استفاده از کتابخانه استاندارد Net، . Net Core. از قابلیت سازگاری با Net Framework، . Xamarin. و Mono برخوردار است.
  • همچنین متن پلتفرم Net Core. متن باز است. و در آن از لایسنسهای MIT و Apache ۲ استفاده می‌شود.
  • زبانهای پشتیبانی شده net core
  • می‌توان از زبانهای C#، F# و VB برای نوشتن اپلیکیشنها و کتابخانه‌ها برای Net Core. بهره برد. شما در Net Core. از کامپایلرها به صورت مستقیم استفاده نمی‌کنید، در واقع از آن‌ها با استفاده از ابزارهای SDK بهره می‌برید.

با توجه به قابلیت کامپایلر C# Roslyn و ابزارهای Net Core به همراه ویرایشگرهای متنی (Text editors) برای تلفیق و یکپارچه‌سازی IDE های مختلفی از جمله Visual Studio، Visual Studio Code، Sublime Text و Vim؛ می‌توان گفت که Net Core. بستری مناسب برای برنامه نویسان است تا کدنویسی مورد نظر خود را در محیط و سیستم عامل دلخواه خود انجام دهند.

نحوه تعامل با کتابخانه استاندارد NET.

یک دستورالعمل رابط برنامه نویسی، . NET Standard Library است که وظیفه شرح مجموعه‌ی به هم پیوسته‌ی API های دات نتی که در هر بار اجرا و پیاده سازی. NET در هر بار پیاده‌سازی‌های دات نتی که نیاز باشد را برعهده دارد. با توجه به نیاز این توابع برای اینکه به عنوان تابعی از کتابخانه استاندارد. NET معرفی شوند، باید دستور العمل‌ها اجرا کنند تا قابلیت پشتیبانی از کتابخانه‌های هدف. NET Standard Library داشته باشند.

همچنین توجه داشته باشید که Net Core. از کتابخانه استاندارد دات نت پشتیبانی و استفاده می‌کند.

نکته
unit of work چیست؟، یکی از سوالات کاربران .NET core میباشد. آموزش این مبحث به طور رایگان برای شما تهیه شده است.

بارهای کاری جدید

برای مقایسه NET. با. NET Core و درک بهتر تفاوت‌های سایر پلتفرمهای NET. با. NET Core باید به کاربرد‌های آن‌ها توجه داشت. NET Core. از اپلیکیشن مدل مجزا و منفرد تشکیل شده است که برای استفاده ابزارهای مختلف، سرویسهای لوکارلی و بازیهای مبتنی بر متن کاربرد دارند. همچنین بر روی NET Core. ، اپلیکیشن مدلهای دیگر نیز برای افزایش توانایی و اثربخشی توسعه یافتند

مقایسه NET. با. NET Core

در این بخش برای مقایسه NET. با. NET Core به توضیح تفاوت‌ها و مقایسه سایر پلتفرمهای NET. با. NET Core پرداخته ایم.

تفاوت NET Framework. با NET Core.

برای مقایسه NET. با. NET Core و درک بهتر تفاوت. net core و. net framework می‌توان گفت که در سال ۲۰۰۰ پلتفرم. NET اولین بار معرفی گردید و به مرور زمان دستخوش تغییرات بسیاری شد، در واقع. NET Framework یکی از نتایج این تغییرات است.

. NET Core قابلیت پشتیبانی از تمام اپلیکیشن مدلهای تحت. NET Framework را ندارد. به همین دلیل بیشتر آن‌ها با فناوری‌های ویندوزی همانند WPF ساخته و بسط داده شده اند. البته هر دو پلتفرم قابلیت پشتیبانی از اپلیکیشن مدلهای کنسول بازی را دارند.

APIs بسیاری از رابطه های برنامه‌نویسی را که به وسیله. NET Framework پشتیبانی می‌شود را شامل می‌شود ولی مجموع این تعداد است و فاکتورهای خاصی نیز متفاوت هستند. ولی. NET Core API کتابخانه استاندارد دات نت را استفاده می‌کند که تعداد بیشتری از کتابخانه‌های پایه API دات نت فرم ورک پشتیبانی می‌کند.

برای  ساده نمودن پروسه بارگذاری و اجرا و همینطور سهولت در مدل برنامه نویسی، . NET Core، ubsystems طراحی شده است که وظیفه اجرت زیرمجموعه‌ای از زیرسیستم‌ها برعهده دارد. به طور مثال؛ هرچند طرفی Code Access Security (CAS) پشتیبانی نمی‌شود، اما توانایی reflection پشتیبانی می‌شود.

همچنین پلتفرم دات نت فرم ورک تنها قابلیت پشتیبانی از ویندوز و ویندوز سرور دارد؛ اما NET Core در mac OS و Linux نیز کاربرد دارد.

همان طور که گفته شد NET Core به صورت کاملا متن باز (Open source) ارائه می‌شود، اما بخش بسیار کوچکی از زیر مجموعه‌های دات نت فرم ورک به صورت متن باز ارائه می‌شوند.

تفاوت NET Framework. با NET Core.

تفاوت Mono با NET Core.

برای مقایسه NET. با. NET Core می‌توان از مقایسه از مقایسه یکی دیگر از پلتیفرم‌های آن Mono با NET Core. استفاده کرد.

Mono را می‌توان مشتق اصلی مجموعه. NET دانست که دارای قابلیتهای چند سکویی و متن باز بودن است. این پلتفرم در سال ۲۰۰۴ عرضه شد و به عنوان عضو اجتماعی‌تر شده. NET Framework معروف است.

بوده که را دارا بوده است و اولین بار ارائه شد، که میتوان به آن نگریست. اصلی‌ترین تفاوت‌های آن با. NET Core را می‌توان در موارد ذیل جستجو کرد:

Mono قابلیت پشتیبانی از App-models مجموعه‌ای از زیردسته‌های اپلیکیشن مدل دات نت فرم ورک (به عنوان مثال؛ Windows Form) و همچنین تعدادی مضاف بر آن (به عنوان مثال؛ iOS) را از طریق Xamarin را دارد در حالیکه این موارد توسط. NET Core پشتیبانی نمی‌شوند.

همچنین Mono قابلیت پشتیبانی از مجموعه گسترده‌ای از زیر دسته‌های رابط های نرم افزاری دات نت فرم ورک را با استفاده از همان فاکتورها و نام‌های اسمبلی را دارد.

اصلی‌ترین هدف توسعه دهندگان Mono استفاده از این پلتفرم در موبایل است در حالیکه توسعه دهندگان. NET Core به قابلیت استفاده از آن بر روی فضای ابری متمرکز بوده اند. حال و پس از آشنایی با پلتفرم های .NET، به شما پیشنهاد می کنیم دوره طراحی سایت با asp.net. را مشاهده فرمایید.

در انتها به شما پیشنهاد می کنیم که مقاله تفاوت asp.net core و mvc را برای تکمیل اطلاعات خود مطالعه فرمایید.