نرم افزار کمتازیا یکی از پراستفاده‌ترین نرم افزارها برای تولید محتوای ویدیویی است. اين برنامه متعلق به شرکت Techsmith است و اولین نسخه آن در سال 2002 عرضه شده است. کاربردهای کمتازیا بسیار زیاد هستند و نیاز به یک مطلب جداگانه دارند. یکی از مواردی که افراد در استفاده از این برنامه با آن مواجه می‌شوند، خروجی گرفتن از ویدیو است. در ادامه این مطلب از سری مقالات آموزش کمتازیا، قصد داریم ابتدا به صورت خلاصه Camtasia را معرفی کرده و سپس بهترین تنظیمات خروجی کمتازیا را به شما معرفی کنیم.بهترین تنظیمات خروجی کمتازیا

معرفی مختصر کمتازیا

همان طور که گفته شدو در وبسایت techsmith توضیح داده شده است، کمتازیا یک نرم افزار پر استفاده در زمینه تولید محتوای ویدیویی است. کاربرد اصلی این برنامه، ضبط ویدیو از صفحه نمایش سیستم شما است. برای مثال می‌توانید برای تدریس فایل پاورپوینت خود، با استفاده از Camtasia و ضبط صفحه نمایش، یک ویدیو تهیه کنید.

یکی از ویژگی‌های دوست داشتنی کمتازیا، این است که می‌توانید قسمت خاصی از محتوای در حال نمایش در مانیتورتان را ضبط کنید. برای مثال، نیازی به نمایش Toolbar در فیلم نیست، می‌توانید به سادگی از بخش تنظیمات Camtasia، آن را از محیط ضبط کنار بگذارید!

در ادامه به هدف اصلی این مطلب یعنی ارائه بهترین تنظیمات خروجی کمتازیا می‌پردازیم.

بهترین تنظیمات خروجی کمتازیا

برای خروجی گرفتن در Camtasia، باید بر روی گزینه Export (یا Share) کلیک کنید و در بین گزینه‌های موجود، گزینه Local File را انتخاب کنید. از انتخاب این گزینه، پنجره‌ای تحت عنوان Production Wizard باز می‌شود که تنها کار لازم، زدن گزینه Next است. پس از آن پنجره‌ای باز می‌شود که در آن می‌توان اقداماتی نظیر تغییر سایز ویدیو در کمتازیا را انجام داد. 

معرفی بخش‌های مختلف کمتازیا

پنجره‌ای که در قسمت قبل ذکر شد تب‌های مختلفی را در خود جای داده که در ادامه مختصرا هرکدام را شرح می‌دهیم.

 تب کنترلر (Controller)

این بخش گزینه‌هایی برای تنظیم و استفاده در ویدیوهای هوشمند دارد. در صورتی که ویدیو شما از این نوع نیست، به راحتی می‌توانید با غیرفعال کردن گزینه Produce With Controller، از این بخش رد شوید؛ در غیر این صورت، می‌توانید گزینه Auto Hide Controller را فعال کنید تا زمانی که موس بی‌حرکت است، گزینه‌های پخش تصویر ناپدید شوند.

موارد دیگری مثل انتخاب کاور ویدیو، پخش خودکار ویدیو و… از دیگر موارد موجود در این تب هستند.

تب سایز (Size)

همان طور که از نام این تب مشخص است، در آن امکان تغییر اندازه ویدیو وجود دارد. این تب دارای دو بخش است که یکی برای تنظیم اندازه ویدیو و ذخیره آن و دیگری تنظیم سایز ویدیو برای نمایش در صفحات وب به صورت امبد (Embed) مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بخش امکان بالا بردن کیفیت فیلم در کمتازیا وجود دارد.

اندازه مناسب برای ویدیوهای آموزشی، 720 در 1280 پیکسل است. اگر به ویدیو با کیفیت Full HD نیاز دارید، می‌توانید ابعاد ویدیو را روی 1080 در 1920 پیکسل قرار دهید که به عنوان اندازه استاندارد تصویر در کمتازیا و تقریبا تمامی برنامه‌ها شناخته می‌شود.  

تب تنظیمات ویدیو (Video Settings)

این تب مهم‌ترین و پرکاربردترین تنظیمات را درون خود جای داده است. در تب تنظیمات ویدیو، می‌توانید مواردی مثل کدک ویدیو را انتخاب کنید. بهترین انتخاب کدک H 264 است. در این تب تنظیمات دیگری مثل فریم ریت و کی فریم (KeyFrame) نیز وجود دارند. دقت داشته باشید هرچه فریم ریت بالاتر باشد، حجم ویدیو بیشتر خواهد بود. بهترین انتخاب 30 فریم است.

تب تنظیمات صدا (Audio Settings) و امکانات (Options)

در این قسمت می‌توانید تنظیمات خروجی گرفتن صدا را اعمال کنید. قرار دادن کیفیت صدا روی 128Kbps معمول است؛ گرچه می‌توان آن را تا 320 نیز افزایش داد. در تب Options می‌توانید مواردی مثل فهرست مطالب، زیرنویس، نام HTML برای قرار دادن ویدیو در صفحه وب و… را تنظیم کنید.

بعد از انجام همه این تنظیمات، گزینه Next را انتخاب کنید تا به پنجره بعدی منتقل شوید. در این پنجره یعنی Video Options امکاناتی وجود دارد که مورد نیاز همه افراد نیست. بنابراین برای کوتاه شدن این مطلب، از آن عبور می‌کنیم.

انواع خروجی در نرم افزار کمتازیا

همان طور که می‌دانید، نرم افزارهای مختلف معمولا در دو نسخه برای ویندوز و مک توسعه داده می‌شوند. در کمتازیا، هرکدام از این نسخه‌ها از خروجی‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند. برای مثال، با استفاده از ویندوز 10 می‌توانید ویدیوهای خود را با فرمت MP4، Gif یا M4A ذخیره کنید. در مک این موارد شامل MOV، Gif و MP4 هستند.

اما نکته عجیب این است که در صورت استفاده از نسخه‌های قدیمی Camtasia برای ویندوز، می‌توانید ویدیو خود را با فرمت‌های MP4، WMV، AVI، GIF یا M4A باز کنید!

بهترین تنظیمات خروجی ویدیو در کمتازیا

پنجره جدید باز شده تولید ویدیو یا Produce Video نام دارد که حاوی مواردی مثل نام فایل، مسیر ذخیره سازی ویدیو و تنظیمات ذخیره سازی است. بعد از انتخاب فایل و مسیر ذخیره، گزینه Finish را انتخاب کنید تا رندرگیری آغاز شود. مدت زمان رندرگیری و خروجی ویدیو به مواردی مثل پردازنده، مقدار حافظه رم و همچنین نوع حافظه (هارد دیسک یا SSD) بستگی دارد.

بعد از اتمام عملیات رندرگیری، حتما کلید میانبر CTRL+S را فشار دهید که پروژه ذخیره شود. همچنین می‌توانید با انتخاب Export as ZIP از بخش File، از محتواها و فایل‌های استفاده شده در پروژه‌تان، یک فایل ZIP بسازید که برای پروژه‌های بعدی، به آنها دسترسی داشته باشید.

چطور در مک خروجی بگیریم؟

در صورتی که از مک استفاده می‌کنید، در پنجره Production Wizard فرمت ویدیو به صورت پیشفرض MP4 قرار گرفته که برای تغییر آن، باید بر روی دکمه Options کلیک کرده و بعد از انجام تنظیمات مورد نیاز، دکمه Export را انتخاب کنید. جالب است بدانید در مک، فایل‌های پروژه به صورت خودکار ذخیره می‌شوند.

تنظیمات ذخیره سازی کمتازیا

سعی کنید نام فایل را متناسب با محتوای ارائه شده در آن انتخاب کنید تا بعدا دچار سردرگمی نشوید. همچنین یک پوشه مخصوص پروژه‌های کمتازیا بسازید که هم خروجی و هم فایل‌ها را در آن نگهداری کنید. این کار باعث ایجاد نظم در فایل‌های شما می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب بهترین تنظیمات خروجی در کمتازیا را به شما معرفی کردیم. رندرگیری و خروجی گرفتن در کمتازیا 2020 یا هر نسخه دیگر در ویندوز یا مک، بسیار شبیه به یکدیگر هستند و تنها برخی از گزینه‌ها و محل قرارگیری آنها متفاوت است.

در سایت دانشجویار دوره جامع آموزش نرم افزار کمتازیا 2021 به صورت رایگان قرار گرفته که برای افرادی که علاقه به تولید محتواهای آموزشی دارند، یک فرصت عالی محسوب می‌شود.

نظر شما درباره مقاله بهترین تنظیمات خروجی در کمتازیا چیست؟ به نظر شما چه نرم افزارهایی وجود دارند که توان رقابت با Camtasia را دارند؟