با عرض سلام خدمت همه کاربران محترم سایت دانشجویار، ما در این مقاله راه اندازی فروشگاه اینترنتی ارزان را به شما آموزش خواهیم داد.

مرحله اول: مشخص کردن حوزه فعالیت فروشگاه اینترنتی

برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی ارزان با کمترین هزینه ابتدا باید مشخص کنید در چه حوزه ای قرار است کار کنید. چه کالا ها یا خدماتی قرار است ارائه کنید. شما باید با توجه به توانمندی ها و دارایی های خودتان حوزه فعالیتتان را در ابتدا مشخص نمایید. اولین قدم شما که انتخاب حوزه فعالیت است، نقش تعیین کننده ای در موفقیت یا شکست شما خواهد داشت.

بعد از مشخص کردن حوزه فعالیت خودتان باید سراغ ملزومات فنی راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی بروید.

نکته
همچنین بخوانید: طراحی سایت بدون کدنویسی

مرحله دوم: خرید نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی

در دنیای واقعی فروشگاه ها دارای اسم، مکان و آدرس مشخصی هستند. در دنیای مجازی و وب نیز فروشگاه های اینترنتی از این قاعده مستثنی نیستند.کاربران و مشتریان ما باید از طریق یک آدرس اینترنتی به فروشگاه ما وارد شوند. آدرس شامل نام دامنه و پسوند است.

برای انتخاب نام دامنه برای فروشگاه خودتان حتما نام مناسب با فعالیت خودتان انتخاب کنید. به این نکته توجه کنید که کاربر با دیدن نام دامنه شما باید حوزه فعالیت شما را متوجه شود. مثلا اگر فروشگاهی دارید که گل فروشی آنلاین است باید نامی که انتخاب می کنید نشان دهنده کار شما باشد.

البته می توانید هردامنه ای که قبلا ثبت نشده باشد را برای کسب و کار خودتان انتخاب کنید. متناسب بودن نام دامنه شما با فعالیت شما علاوه بر ارتباط مخاطب از لحاظ سئو هم اهمیت دارد. از لحاظ ارتباط با مخاطب رعایت کردن نکاتی که گفته شد می تواند به کسب و کار شما رونق ببخشد.شما برای دامنه خودتان باید یک پسوند انتخاب کنید. پسوند های  com. و  ir . از رایج ترین پسوند ها در بین کاربران ایرانی می باشد.

برای اینکه هزینه کمتری بابت نام دامنه پرداخت کنید می توانید از پسوند ir با هزینه سالیانه حدودا 6000 تومان استفاده نمایید.

مرحله سوم: خرید هاست یا سرور برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی ارزان

اکثر فروشگاه های معتبر از سرور های اختصاصی بهره می گیرند. افرادی که مایلند سایت فروشگاهی داشته باشه می توانند از سرور های اختصاصی استفاده کنند ولی هزینه زیادی دارد. شما قصد دارید فروشگاه اینترنتی با کمترین هزینه راه اندازی کنید، استفاده از سرور های اختصاصی مناسب شما نخواهد بود.چون شما فعالیت تان هنوز آنقدر وسیع نشده که بخواهید از سرور اختصاصی استفاده کنید.

برای رفع این مشکل می توانید از هاست های اشتراکی استفاده کنید. شرکت های هاستینگ در پلن های مختلف هاست های اشتراکی را در اختیار شما قرار می دهند. هاست های اشتراکی هزینه خیلی کمتری دارند و برای شروع کار گزینه بسیار مناسبی برای فروشگاه اینترنتی شما محسوب می شوند.

شما با پرداخت ماهیانه بین 20 تا 90 هزار تومان می توانید از این هاست های اشتراکی استفاده کنید. قیمت آنها با توجه به امکاناتی که در اختیار شما قرار می دهند، متفاوت است. شاید نگران کیفیت این نوع از هاست ها باشید که با خرید از شرکت های معتبر جای نگرانی نیست. می توانید اطمینان داشته باشید که به خوبی پاسخگوی نیاز شما در شروع راه خواهند بود.

 شاید این سوال برای شما به وجود بیاد که بعد از گذشت مدتی امکان ارتقا هاست وجود داره؟

 به احتمال فروان اگر پشتکار خوبی داشته باشید فروشگاه شما رشد خوبی خواهد کرد. با رشد فروشگاه اینترنتی خودتان به فضا و امکانات بیشتری نیاز خواهید داشت. پس هاست اشتراکی دیگر مناسب شما نخواهد بود. برای حل این مشکل هم  راه حل وجود دارد. شما هر زمان احساس کردید که نیاز به منابع با کیفیت تر و با امکانات بهتر دارید می توانید آن را ارتقا دهید. کافی است تا به شرکت ارائه دهنده هاستینگ خودتان تیکت مبنی بر تغییر سرویس ارسال کنید.

مرحله چهارم: راه اندازی وب سایت با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا رایگان(وردپرس)

شما دو راه برای راه اندازی وب سایت خاهید داشت: یا باید طراحی سایت به یک شرکت طراحی سایت واگذار کنید که هزینه میلیونی برای شما خواهد داشت. یا اینکه باید از سیستم های مدیریت محتوا رایگان مثل وردپرس استفاده کنید.

وردپرس علاوه بر رایگان بودن امکانات خوبی در اختیار شما قرار خواهد داد.شما در مدت زمان کوتاهی حدودا 10 دقیقه می توانید وب سایت خودتان را با وردپرس راه اندازی کنید. از مهمترین قابلیت های این سیستم مدیریت محتوا، وجود قالب ها و افزونه های فراوان است. هر کدام  از این قالب ها و افزونه ها می توانند بخش خاصی از نیاز شما را بر طرف کنند.

تنها کافیست که به وب سایت شرکت هایی که این قالب ها و افزونه ها را فارسی سازی کردند مراجعه کنید. بعد از مراجعه به وب سایت آنها و مشاهده قابلیت  قالب ها و افزونه ها، می توانید آنها را خریداری کنید.شما در وب سایت به یک قالب و چندین افزونه با توجه به کارتان نیاز دارید.بعد از خرید قالب و افزونه ها با استفاده از خلاقیت خودتان می توانید سایت را سفارشی سازی کنید.

شرکت هایی هستند که فارسی سازی افزونه ها و قالب ها را انجام می دهند. برای حمایت از آنها سعی کنید به صورت قانونی این موارد را خریداری کنید. با خرید قانونی ضمن حمایت از این کسب و کار ها اطمینان داشته باشید با پشتیبانی خوبی از جانب این شرکت ها مواجه هستید.

مرحله پنجم: استفاده از فروشگاه ساز ووکامرس

بعد از نصب وردپرس، قالب و افزونه های ضروری حالا باید وب سایت را به یک فروشگاه اینترنتی تبدیل کنیم. برای انجام این تبدیل از ووکامرس استفاده می کنیم تا سایت ما به فروشگاه اینترنتی تبدیل شود.بعد از نصب ووکامرس در وردپرس می توانید محصولات و خدمات خود را در سایت تعریف کنید. همین طور می توانید قیمت و بسیاری از موارد دیگر شامل توضیحات و… برای هر کدام از آنها مشخص نمایید.

خود ووکامرس هم افزونه های وابسته مختلفی دارد که می تواند فروشگاه شما را هر چه بیشتر خاص تر و متفاوت تر کند.

مرحله ششم: اطلاع رسانی (آگاه سازی مشتریان)

اما به مهمترین قسمت یعنی آگاه سازی مخاطبان رسیدیم.مخاطبان یا همان خریداران ما از چه طریقی باید از وجود فروشگاه اینترنتی ما آگاه شوند؟برای اگاه سازی مشتریان میشود از روش های مختلف از جمله تبلیغات پیامکی تبلیغات کلیکی و سایر روش ها استفاده کرد.

اما همه این روش ها احتیاج به هزینه دارند. شما برای اینکه برای اطلاع رسانی هزینه پرداخت نکنید می تونید از بازاریابی محتوایی استفاده کنید. در فروشگاه اینترنتی مطالب مرتبطی را منتشر کنید.  از طریق این کار توسط الگوریتم های گوگل و سئو جایگاه مناسب را بدست خواهید آورید.با انجام این کار دیگر لازم نیست هزینه های سنگین تبلیغاتی را متحمل شوید.

با  توجه کردن به کلمات کلیدی مناسب، تصاویر با کیفیت  و رابط کاربری آسان، می توانید بهتر از رقبا باشید. با رعایت این نکات میزان دیده شدن و فروش تان را بلاتر خواهد بود .برای فروشگاه اینترنتی با کمترین هزینه شما به دامنه، هاست اشتراکی، قالب و افزونه نیاز دارید. بعد از تهیه کردن این موارد می توانید یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید و از این طریق کسب درآمد کنید.

امیدواریم از مقاله راه اندازی فروشگاه اینترنتی ارزان، تجربه کافی را به دست آورده باشید.

پیروز، شاد و تندرست باشید