وقتی از زبان های برنامه نویسی صحبت می کنیم قطعا نامی از جاوا برده خواهد شد. در حال حاضر محبوب ترین زبان برنامه نویسی در جهان است که تقریبا 70درصد توسعه دهندگان از آن استفاده می کنند، یکی از دلایل این امر همه کاره بودن آن است. از برنامه های دسکتاپ و وب گرفته تا برنامه های موبایل و برنامه نویسی سیستم های نهفته.

به دلیل محبوبیت بالا IDE های زیادی دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. محیط های توسعه یکپارچه کمک فراوانی برای توسعه برنامه شما می کنند. با استفاده از آنها می توانید در وقت و تلاش خود صرفه جویی کنید و روند توسعه استانداردی را در تیم یا شرکت خود ایجاد کنید.

در این مقاله به بررسی بهترین IDE های توسعه برای جاوا خواهیم پرداخت:

  • Eclipse

Eclipse یک Java IDE می باشد که از بزرگترین و محبوب ترین ها در جهان است. البته محیط های دیگری هم این کمپانی برای توسعه برنامه نویسی به زبانهای مختلف دارد و ما در اینجا محیط جاوای آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

PDE (Plugin Development Environment) برای برنامه نویسان جاوا که می خواهند ویژگی خاصی را در برنامه خود ایجاد کنند، در Eclipse موجود است.ابزارهای قدرتمندی را برای فرآیندهای مختلف در توسعه برنامه مانند: نمودار، مدل سازی، گزارش گیری، آزمایش و غیره ایجاد می کند تا توسعه دهندگان جاوا بتوانند هرچه سریعتر برنامه را توسعه دهند.

Eclipse می تواند برای ایجاد اسناد مختلف ریاضی با LaTeX با استفاده از افزونه TeXlipse و همچنین بسته هایی برای نرم افزار Mathematica مورد استفاده قرار گیرد.Eclipse را می توان در سیتستم عامل های ویندوز و لینوکس و مک و سولاریس استفاده کرد.

  • BlueJ

BlueJ یک Java IDE است که به طور گسترده مورد استفاده برنامه نویسان جاوا قرار گرفته است. در حالی که در ابتدا برای اهداف  آموزشی توسعه داده شده بود، اگر چه در مقیاس کوچکتری از Eclipse است اما برای توسعه نرم افزار مفید می باشد. برخی از مهمترین ویژگی های آن عبارتند از:

طرح اولیه BlueJ با طرح های دیگر IDE متفاوت است زیرا عمدتا برای آموزش OOP به مبتدیان ایجاد شده است. بنابراین رابط تعاملی تمیز و آسان است. صفحه اصلی BluJساختار کلاس برنامه فعلی را نشان می دهد که در آن اشیاء به راحتی قابل دسترس و تغییر هستند.

نکته
دوره پیشنهادی: احراز هویت پیامکی

با استفاده از نمودار مشابه UML، تمام عناصر OOP مانند کلاس ها و اشیاء به راحتی می توانند در قالب تصویری نمایش داده شوند.BluJ در سیستم عامل های ویندوز و لینوکس و مک قابل استفاده است.

  • IDEA IntelliJ

intelliJ IDEA یک Java IDE بزرگ است دو نسخه رایگان متن باز و نسخه نهایی پولی دارد. برخی از مهم ترین ویژگی های آن عبارتند از:

هر دو نسخه پولی و رایگان از زبانهای برنامه نویسی مختلف مانند: Scala – Groovy – Kotlin – Java و غیره پشتیبانی می کنند.

ویژگی های بسیاری مانند: اشکال زدایی – تکمیل کد – بازرسی های کد – پشتیبانی از ویرایش XML – اصلاح مجدد کد – تست واحد – TestNG  در Intellij IDEA وجود دارد که برنامه نویسی را ساده تر و راحت تر می کند.

برخی ابزاها مانند: Ultimate Detect Detection Java Script – DataBase – یکپارچه سازی و غیره در نسخه پولی آن ارائه شده اند.

IntelliJ IDEA را می توان در ویندوز و لینوکس و مک استفاده کرد.

  • jGRASP

یک IDE سبک وزن جاوا است که با زبان جاوا نوشته شده است و می تواند با استفاده از ماشین مجازی روی همه سیسم عامل ها اجرا شود. یک اشکال زدایی یکپارچه و یک میز کار برای توسعه دهندگان جاوا فراهم می کند. برخی از مهمترین ویژگی های آن عبارتند از:

نمودارهای کلاسی UML یک برنامه و نمودار مشخصات پیچیدگی برنامه به راحتی در Jgrasp قابل تولید هستند.اگر چه به زبان جاوا نوشته شده است اما همچنان می تواند نمودار کنترل ساختار برای سایر زبان های برنامه نویسی مانند: C,C++,Python,Ada و غیره را ایجاد کند.

  • JCreator

یک IDE سبک وزن جاوا است که دارای رابط کاربری مانند ویژوال استودیو مایکروسافت است و دارای 3 نسخه است. برخی از مهمترین ویژگی های آن عبارت است از:

از آنجا که JCreator  در C++ برنامه ریزی شده است برای اجرای کد جاوا نیازی به JRE ندارد. این بدان معنی است که سریعتر از IDE هایی است که با جاوا برنامه ریزی شده اند.نسخه پولی JCreator دارای ویژگی های مختلفی مانند مدیریت پروژه ، ویزارد کد و دیباگر است. اما هیچ ویژگی پیشرفته ای مانند refactoring خودکار ، پشتیبانی از چارچوب های معمول و غیره ندارد.

با وجود برخی از اشکالات ، JCreator به دلیل حجم کم و سرعت بالاتر یک جاوا IDE عالی برای مبتدیان است. JCreator را می توان در سیستم عامل هایی مانند لینوکس و ویندوز استفاده کرد.

  • NetBeans

NetBeans یک Java IDE است که یکی از سه  IDE بزرگ و محبوب در جهان است. یک IDE با منبع باز است که به برنامه نویسان جاوا اجازه می دهد تا برنامه های مختلفی را با استفاده از مجموعه های ماژول مختلف بسازند. برخی از ویژگی های NetBeans به شرح زیر است:

NetBeans برای انواع سیستم عامل ها مانند ویندوز ، لینوکس ، macOS ، Solaris و غیره در دسترس است. ایجاد برنامه های سفارشی با استفاده از NetBeans بسیار آسان است زیرا کد جاوا را به صورت نحوی و معنایی برجسته می کند. همچنین ابزارهای زیادی وجود دارند که در نوشتن بدون اشکال کد کمک می کنند.

در حالی که NetBeans در درجه اول Java IDE است ، برای کار در سایر زبان های برنامه نویسی مانند C ، C ++ ، PHP ، HTML5 ، JavaScript و غیره برنامه های افزودنی دارد. NetBeans را می توان در سیستم عامل هایی مانند Linux ، macOS ، Solaris و Windows استفاده کرد.

  • GreenFoot

Greenfoot یک Java IDE است که برای آموزش به دانش آموزان دبیرستانی و کارشناسی ارشد ایجاد شده است. این نرم افزار رایگان است و با پشتیبانی اوراکل نگهداری می شود. برخی از ویژگی های Greenfoot به شرح زیر است:

برنامه های کاربردی گرافیکی دو بعدی را به راحتی می توان با استفاده از Greenfoot توسعه داد. Greenfoot توانایی نمایش بسیاری از ویژگی های OOP مانند روابط کلاس و شی ، روش ها ، تعامل شی ، پارامترها و غیره را دارد.Greenfoot را می توان در سیستم عامل هایی مانند Linux ، macOS ، Solaris و Windows استفاده کرد.

  • JDeveloper

JDeveloper نرم افزار رایگان IDE Java است که توسط شرکت Oracle ساخته شده است. JDeveloper می تواند برای توسعه برنامه های کاربردی در زبان های مختلف به غیر از جاوا مانند XML ، HTML ، SQL ، PL / SQL ، JavaScript ، PHP و غیره استفاده شود. برخی از ویژگی های JDeveloper به شرح زیر است:

JDeveloper ویژگی های مختلفی را برای کل چرخه حیات توسعه برنامه ای از جمله طراحی ، برنامه نویسی ، اشکال زدایی ، بهینه سازی ، استقرار ارائه می دهد. JDeveloper می تواند با فریمورک توسعه برنامه کاربردی Oracle (Oracle ADF) که یک فریمورک مبتنی بر جاوا EE است ، ادغام شود و تضمین می کند که روش توسعه برنامه ساده تر می شود.JDeveloper را می توان در سیستم عامل هایی مانند Linux ، macOS و Windows استفاده کرد.