ASP مخفف Active Server Page است. ASP یک فناوری است که به شما امکان می‌دهد صفحات وب پویا و تعاملی ایجاد کنید. ASP از اسکریپت‌نویسی سمت سرور برای ایجاد صفحات وب به صورت پویا استفاده می‌کند. صفحاتی که تحت تأثیر نوع مرورگر مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار نمی‌گیرد. صفحات ASP دارای پسوند .asp هستند. با ما همراه باشید تا به این سوال که ASP چیست پاسخ دهیم. امروز در سلسله مقالات آموزش ASP دانشجویار به بررسی ASP و جزییات و کاربرد آن پرداخته ایم.

ASP چیست؟

ASP اولین موتور اسکریپت سمت سرور است که توسط مایکروسافت ارائه شده است. این موتور صفحات وب را به صورت پویا تولید می‌کند. ASP در دسامبر 1996 منتشر شد و در ژانویه 2002 توسط ASP.NET جایگزین شد.

ASP یک فناوری توسعه‌یافته برای ایجاد صفحات سرور پویا است. ASP صفحات وب را با استفاده از زبان ویژوال بیسیک اسکریپت یا جاوا اسکریپت (Jscript) تولید می‌کند.

ASP چیست؟

کارکرد ASP چگونه است؟

صفحات ASP دارای پسوند .asp هستند. ASP در واقع بخشی از IIS است که امکان استفاده از اسکریپت‌ها و اجزای مختلف را در ارتباط با HTML سنتی برای نمایش فراهم می‌کند. صفحات تولیدشده به صورت پویا، طبق تعریف مایکروسافت برنامه‌های باز و رایگانی هستند که در آن‌ها می‌توانیم کدهای HTML، اسکریپت‌ها و اجزای سرور ActiveX را با هم ترکیب کرده و راه‌حل های پویا و قدرتمندی برای وب ایجاد کنیم.

مزایا ASP چیست؟

اکنون که به سوال ASP چیست پاسخ دادیم و تا حدی با این فناوری آشنا شدیم می‌توانیم مزایای آن را برشماریم. ASP یک فناوری پویا است که در سمت سرور اجرا می‌شود. این بدان معناست که وقتی کاربر یک سند ASP درخواست می‌کند، دستورالعمل‌های برنامه‌نویسی داخل اسکریپت اجرا می‌شود اما فقط کد HTML به مرورگر ارسال می‌شود.

مزیت اصلی فناوری‌های وابسته به سرور در کدهای امنیتی آن نهفته است. زیرا این کدها در فایل‌های سروری که از طریق وب درخواست می‌کنیم، اجرا می‌شود، بنابراین کاربران تنها به صفحه‌ای که در مرورگر خود می‌بینند دسترسی ندارند. توسعه‌ای که در ASP اتفاق افتاده کاملاً جامع است. از جمله وظایف اصلی آن می‌توان به پایگاه داده، ارسال ایمیل، ایجاد گرافیک پویا و سایر موارد اشاره کرد.

موارد استفاده از ASP چیست؟

بسیاری از کارهایی که می‌توانیم با استفاده از CGI انجام دهیم با ASP هم انجام می‌شود. دلیل آن این است که ASP با نوشتن کد به صورت مستقیم روی رابط برنامه سرور، یک گزینه بسیار کارآمد است، به طوری که حتی از CGI کارآمدتر است. البته این بستگی به کامپایلر دارد. زیرا ASP به عنوان یک سرویس روی سرور اجرا می‌شود و از معماری چندوظیفه‌ای استفاده می‌کند.

برای شروع توسعه ASP، به یک سرور با Windows NT 4.x یا بالاتر و سرور اطلاعات اینترنت نیاز داریم. IIS برنامه‌ای است که می‌توانیم در Option Pack of NT آن را دریافت کنیم. همچنین امکان استفاده از ASP در Windows 9x از طریق Personal Web Server با Option Pack نیز وجود دارد.

توسعه صفحات سرور فعال (ASP)

در مورد استفاده از سرور لینوکس، چیلی سافت Chilisoft ASP را توسعه داده است که امکان استفاده از این فناوری را نیز فراهم می‌کند. گزینه دیگر InstantAsp اسیت که می‌تواند حتی ASP را روی سرورهایی غیر از IIS نیز اجرا کند.

اکثر ارائه‌دهندگان هاستینگ پولی با سیستم عامل NT برای سرورهای خود به این فناوری دسترسی دارند. کدهای ASP می‌تواند در هر ویرایشگر HTML یا متنی نوشته شود. دو ابزار که به صورت حرفه‌ای برای توسعه ASP در حالت بصری در بازار وجود دارد شامل Microsoft Drumbeat 2000 و Visual Interdev است.

ASP نیز مانند هر زبان سمت سرور دیگری درست قبل از اینکه صفحه از طریق اینترنت برای سرویس گیرنده ارسال شود بر روی وب سرور اجرا می‌شود. صفحات در حال اجرا بر روی سرور می‌توانند دسترسی به پایگاه داده، اتصالات شبکه و سایر وظایف را انجام دهند تا صفحه نهایی که مشتری مشاهده می‌کند ایجاد شود. مشتری تنها یک صفحه با کد HTML ایجادشده در نتیجه‌ی اجرای صفحه ASP دریافت می‌کند. از آنجا که صفحه به دست آمده فقط دارای کد HTML است، با همه مرورگرها سازگار است.

نوع سرورهایی که از این زبان استفاده می‌کنند، همه آن‌هایی هستند که با سیستم‌عامل Windows NT سازگاری دارند. اگر سروری به نام Personal Web Server نصب کنیم، می‌توان از آن در رایانه Windows 98 نیز استفاده کرد.

حتی در سیستم‌های لینوکس، اگر کامپوننت Chilisoft را نصب کنیم، می‌توانیم از ASP استفاده نماییم. با این حال واضح است که بهتر است روی وب سرور کار کنید. امیدواریم تا اینجا پاسخ سوال ASP چیست را کاملا متوجه شده باشید. در هر صورت پیشنهاد می‌شود ادامه مقاله را دنبال کنید.

برنامه‌هایی که با ASP، می‌توانیم آن‌ها را اجرا کنیم

با ASP می‌توانیم انواع مختلفی از برنامه‌ها را اجرا کنیم. در واقع ASP امکان دسترسی به پایگاه‌های داده و سیستم فایل سرور و به طور کلی، تمام منابعی که خود سرور به آن‌ها دسترسی دارد را به ما می‌دهد. ما همچنین می‌توانیم اجزای ActiveX تولیدشده توسط شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای مختلف را که کاربردهای مختلفی دارند، خریداری کنیم که از جمله آن‌ها می‌توان به ارسال نامه‌، ایجاد نمودار به صورت پویا و موارد دیگر اشاره کرد. در حال حاضر، نسخه دوم ASP ، یعنی ASP.NET، که شامل برخی پیشرفت‌ها از نظر امکانات زبان و سرعت عملکرد است وجود دارد. ASP.NET تفاوت‌های نحوی با ASP دارد، بنابراین باید بین این دو تفاوت قائل شوید.

ASP.NET چیست؟

بعد از پاسخ به سوال ASP چیست باید با ASP.NET آشنا شوید. همان طور که اشاره شد ASP.NET جانشین فناوری ASP است و انعطاف‌پذیری و قدرت ارتقاء چشمگیری دارد. این برنامه یک بستر .NET با ابزارها و کتابخانه‌های اضافی است که به طور خاص برای ایجاد مواردی در وب، از جمله برنامه‌های وب و وب سایت‌ها طراحی شده است.

نکته
همچنین بخوانید: Asp.net core چیست

آخرین نسخه ASP.NET نسخه چندپلتفرمی آن به نام ASP.NET Core است که در سال 2016 منتشر شد. ASP.NET هنوز پشتیبانی و به روز می‌شود، اما تمرکز مایکروسافت در جهت توسعه نسخه جدید چند پلتفرمی آن است.

جمع‌بندی

ASP به معنای صفحات سرور فعال یک فناوری جالب برای تولید صفحات وب پویاست. مهم‌ترین مزیت این فناوری امنیت آن است. صفحات ASP دارای پسوند .asp هستند. نسخه جدید ASP با عنوان ASP.NET و نسخه جدیدتر آن با نام ASP.NET core شناخته می‌شود. این قناوری توسط مایکروسافت توسعه یافته و بر سیتم‌عامل‌های سمت سرور راه‌اندازی می‌شود.