برنامه نویسی جایی است که شمارش از صفر شروع می شود و نه از یک. برنامه نویسی یکی از جالب ترین، سخت ترین و ساده ترین کار (اگر می خواهید با کد بازی کنید) در دنیا است. یک جمع و حلقه ، یک براکت ، یک شرط و بسیاری از چیزهای کوچک و بزرگ در برنامه نویسی بسیار مهم است و مطمئناً اشتباهات خود را به خصوص در مراحل اولیه برنامه نویسی تجربه کرده اید. اشتباهات بخشی از برنامه نویسی است و هر برنامه نویس اشتباهات خاصی را به خصوص به عنوان یک مبتدی مرتکب می شود اما اینگونه رشد می کند و به یک توسعه دهنده خوب تبدیل می شود. قصد داریم در مورد اشتباهات متداول که برنامه نویسان در مراحل اولیه مرتکب می شوند ، بحث کنیم اما این موارد محدود نیست. خوب است که هنگام یادگیری برنامه نویسی ، از این اشتباهات آگاه باشید و آن ها را انجام ندهید.

برنامه نویسی

1.یادگیری بیش از حد زبان های برنامه نویسی، یا فریمورک ها و تکونولوژی ها

یکی از اشتباهات فاحشی که بسیاری از آن هایی که می خواهند کدنویسی را شروع کنند این است که فکر می کنند با شروع به یادگیری C و C++ و JAVA و زبان ها یا فریمورک های بیشتر، باعث چشمگیر شدن اطلاعات رزومه شان می شود. اما این گونه نیست و این هم نشان دهنده هوشمندی نیست. اگر هنوز وارد کدنویسی نشده اید دانش خود را در این زمینه عمیق تر کنید. یادگیری جاوا 20 روز طول می کشد و شاید بخواهید به دلیل سختی جاوا به روبی سوئیچ کنید و این یک مقدار سردرگم کننده به نظر می آید.

اما توصیه ما این است که در ابتدا فقط به یک زبان واحد توجه داشته باشید. پس از اینکه در آن زبان تجربه دار شدید ، در صورت رفتن به زبانی دیگر با مشکل روبرو نخواهید شد. اگر این اشتباه را انجام دهید که بخواهید زبان های زیادی را یاد بگیرید بعد از گذشت چند سال متوجه خواهید شد که به هیچکدام مسلط نیستید و فقط عمر خود را هدر داده اید.

2.مقایسه، شک و ترس

طبیعی است که خود را با دیگران مقایسه کنیم. در برنامه نویسی هم همینطور است. شاید شما یک برنامه نویس با استعداد را ببینید که در حل مشکلات سریع، و کارهای خوبی انجام می دهد. در این موقع است که شروع به شک و تردید می کنید و توانایی های خود را زیر سوال می برید که خوب نیستید. یادگیری برخی مفاهیم برای بعضی از افراد ممکن است آسان باشد و برای بعضی دیگر مدت زیادی به طول بیانجامد. اگر به کدنویسی علاقه دارید یادگیری آهسته یک زبان برای شما بسیار خوب می باشد.

در گذراندن مراحل اولیه صدایی در مغز شما می گوید: “من به اندازه کافی باهوش نیستم تا مشکل را حل کنم” و خیلی احساسات دیگر که باعث می شود نا امید شوید. وقت نسبت به خود شک پیدا می کنید حتما با آن با شهامت روبرو شوید و بدون ترس باشید. از خود بپرسید برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس بهتر چه کاری باید انجام دهم؟ نقط قوت خود را پیدا کنید و آنها را تداوم بخشید. نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و با کمک از دیگران و ویدئوهای آموزشی و جامعه برنامه نویسی آن زبان، بهبود بخشید.

3.کدنویسی کثیف و بی کیفیت

یک برنامه نویس باتجربه می تواند به راحتی یک مبتدی را بر اساس کدهای نوشته شده اش تشخیص دهد. برخی از اشتباهاتی که مبتدیان در قالب بندی کد مرتکب می شوند عبارتند از:

  • عدم استفاده از تو رفتگی

استفاده ناهماهنگ از خطوط جدید و فضای خالی یا قرار دادن همه چیز در یک خط واحد در عملکرد نوشتن.

  • نام متغیرها و توابع نامناسب

مثلا نام متغیر یا عملکرد AbshdhhDdhjdjdXyshdb معنی ندارد. اشتباه این است که به طور تصادفی از نام متغیرهای مورد کوچک و بزرگ استفاده می کنند.

  • عدم کامنت قرار دادن یا کامنت گذاری بیش از حد

نکات فوق محدود نیست ، بسیاری از اشتباهات دیگر که مبتدیان هنگام نوشتن کد مرتکب می شوند ، وجود دارد. به عنوان یک مبتدی ، خوب و هیجان انگیز است که کد شما در حال اجرا است و خروجی مورد نظر را می دهد اما چه می شود اگر این کد کثیف را به شخص دیگری تحویل دهید و او باید آن را حفظ یا ادامه دهد ، برای آن شخص آزار دهنده خواهد شد. او در درک کد ، حلقه ها یا شرط های موجود در آن با مشکل روبرو می شود. برنامه نویسی فقط به نوشتن کد و کار کردن آن مربوط نمی شود ، کدهای شما نیز باید تمیز ، قابل خواندن باشند ، بنابراین همیشه سعی کنید کدها را با ساختاری خوب بنویسید.

4.نوشتن کد بدون طرح و نقشه

بسیاری از تازه کارها با توجه به هیجانی که دارند از مراحل تفکر و تحقیق و برنامه ریزی یک پروژه پرش می کنند و بلافاصله شروع به نوشتن کد می کنند. الزامات و محدودیت های مشکل را نمی فهمند و در مورد تمام سناریوهای پروژه فکر نمی کنند (ورودی چیست و خروجی و غیره چیست). می تواند یک مسئله بزرگ ایجاد کند و بعداً ممکن است پشیمان شوید.

در برنامه نویسی ، توسعه دهندگان تنها 10٪ از زمان نوشتن کد را صرف می کنند. در مابقی زمان ها  آن ها فکر می کنند ، برنامه ریزی می کنند ، تحقیق می کنند و در مورد پروژه کامل بحث می کنند.یک تازه کار باید با دنباله ای از Think ، Research ، Plan ، Writing ، Validate و Modified  در جریان باشد. بنابراین باید قبل از نوشتن کد، موارد اساسی را دنبال کند تا از بروز هرگونه مشکل یا فاجعه ای در سطح تولید جلوگیری کند.

  • نیازها و محدودیت های مشکل را درک کنید.
  • برخی تحقیقات و آزمایش ها را انجام دهید تا دریابید که کدام ساختار داده برای حل مسئله مفید است. بهترین را انتخاب کنید.
  • برنامه را طراحی کنید و یک پیش نویس کار را تهیه کنید.
  • ساختار داده مناسب را برای مشکل خود انتخاب کنید.
  • برای تست تمام موارد گوشه ای را فکر کرده و یادداشت کنید.
  • مشکلات را به قطعات قابل حل تبدیل کنید.

5.فکر کردن چیزی است که باید بدانید

اینکه کد بدون هیچ گونه اشکالی شروع به کار می کند برای مبتدیان بسیار هیجان انگیز است. تلاش زیادی برای یادگیری کدنویسی کردند و سرانجام برنامه ای را نوشتند که واقعاً مؤثر است. از کد نویسی لذت می برید ، اعتماد به نفس افزایش می یابد و شاید شما نیز شروع به آموزش چیزهای دیگران کنید.واقعاً لذت بخش است که چیزهای زیادی را آموخته اید. اما اگر بگوییم برای کشف برخی از پروژه های پیچیده تر توسط برنامه نویسان درجه یک در Github یا اینکه فقط نگاهی به کد شخصی خود بیاندازید، چند ماه بعد خواهید فهمید که هنوز هم به اصلاحاتی نیاز دارد و کد شما نیز قابل refact شده است. این اتفاق در مورد برنامه نویس با تجربه نیز رخ می دهد.

همیشه به یاد داشته باشید که برنامه نویسی یک ماراتن است که در آن خط پایان وجود ندارد. هر روز فناوری های جدید ، فریمورک ها و چیزهای زیادی در جهان عرضه می شوند ، بنابراین هیچ یادگیری در زمینه کد نویسی پایان ندارد. توانایی خود را دست کم نگیرید و توانایی خود را نیز بیش از حد ارزیابی نکنید. موارد پیچیده تری را در برنامه نویسی کشف کنید و یادگیری را ادامه دهید. اگر با برخی از برنامه نویسان باتجربه در ارتباط باشید ، متوجه خواهید شد که آنها به یادگیری ادامه می دهند و حتی بعد از گذراندن سالها در برنامه نویسی ،به کشف چیزها می پردازند.

6.عدم تهیه نسخه پشتیبان برای کار

عدم تهیه نسخه پشتیبان یکی از اشتباهاتی است که هر برنامه نویس می تواند به خصوص به عنوان یک مبتدی مرتکب آن شود. به موقعیتی فکر کنید که در ساخت پروژه بسیار تلاش کرده اید و بعد از دو هفته متوجه می شوید که دیسک در سیستم شما خراب شده است که در آن تمام فایل های شما ذخیره بود.شما دیگر کار خود را از دست داده اید. نمی توانید بهانه ای در این مورد بیاورید و به همین دلیل است که هر مبتدی یا برنامه نویس باید این عادت را داشته باشد که در فواصل منظم از نسخه پشتیبان خود استفاده کند.

یاد بگیرید که از کنترل منبع ((SVN یا Git) ، Github) استفاده کنید یا می توانید از Dropbox که یک سرویس ابری است برای صرفه جویی در کار خود در هر زمان استفاده کنید.

7.تنبلی در انجام تمرین

تفاوت زیادی بین خواندن مطالب کدنویسی به صورت تئوری و انجام کارها به صورت عملی وجود دارد. خواندن برخی از خطوط کد یا تماشای برخی فیلم ها برای یادگیری آسان به نظر می رسد و سپس به مغز خود می گویید همه چیز را درک کرده اید.اما وقتی نوشتن کد را شروع کنید متوجه می شوید که اشتباهات بزرگی انجام می دهید.تمرین خود را ادامه دهید. برخی از خطاها ، اشکال زدایی در آن خطاها و سپس چگونگی جمع شدن همه قطعات کوچک برنامه را فرا گیرید.