پایتون یک زبان سطح بالا و قابل فهم و پرکاربرد می باشد که در سال 1991 توسط یک ریاضیدان هلندی به نام خیدو فان روسوم متولد شد. سادگی، سهولت یادگیری، قابل حمل بودن، کتابخانه های بسیار زیاد از مهمترین ویژگی های پایتون است. بیشتر توسعه دهندگان به دلیل تأکید بر خوانایی و کارآیی ، پایتون را بر تعداد زیادی زبان های برنامه نویسی دیگرترجیح می دهند.

باید بگویم که پایتون آنقدر خوب است که گوگل – یوتیوب – موزیلا – ناسا – اینستاگرام – یودمی  – Reddit – AT&T – IBM – Spotify و همچنین کافه بازار که یک اندروید مارکت ایرانی معتبر است از آن استفاده می کنند. و البته بسیاری دیگر از کمپانی ها.در زیر 12 دلیل برای یادگیری پایتون آورده ایم که بیشتر افراد را برای یادگیری پایتون تحت تأثیر قرار داده است:

1.علم داده

پایتون اولویت اصلی بیشتر دانشمندان علم داده است. در حال حاضر هر شغلی از علم داده برای هدایت و توسعه و بازاریابی خود استفاده می کند. با انتشار دو بسته Numpy و Pandas پایتون در دنیای داده بسیار برجسته شد. پایتون همچنین داده های آماری و جداول و ماتریس ها را کنترل می کند و همچنین با استفاده از کتابخانه هایی مانند Seaborn و Matplotlib مصور سازی داده را انجام می دهد.

علاوه بر این در علم داده پست های شغلی پایتونی از بقیه بسیار بیشتر است. این امر نشانه گر آن است که مهارت های کسب شده با پایتون مستقیما بازار کار شما را به همراه دارد.

2.یادگیری آسان

پایتون یک زبان ساده برای یادگیری است. یک برنامه پایتونی شباهت زیادی به زبان انگلیسی دارد. نحوه پایتون با قوانین بسیار کم و موارد خاص مشخص می شود. در پایتون توجه بیشتر به سمت کارهایی است که می خواهید انجام دهید نه بر پیچیدگی زبانی. با تمرین هم تازه کارها می توانند پس از گذشت زمانی اندک بر پایتون مسلط شوند. جنبه جذاب دیگر پایتون، کارآیی و خوانایی است.

3.کراس پلتفرم و متن باز بودن

بیش از 20 سال از پایتون می گذرد و همچنان به صورت متن باز و کراس پلتفرم اجرا می شود. کد پایتون را می توان در هر سیستم عامل از جمله: ویندوز و مک و لینوکس به اجرا در آورد. با گذشت چندین دهه لرزشی در رفع اشکال و پشتیبانی پایتون مشاهده نشده است و این تضمین کننده آن است که کاربر هر زمان پایتون را اجرا کند کار می کند.

4.زبان و بسترهای نرم افزاری متنوع

پایتون امروزه در هر سناریو عملیاتی یا توسعه نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرد. مدیریت زیر ساخت های محلی و ابری، کار کردن با بانک اطلاعاتی SQL ، ایجاد یک عملکرد سفارشی برای Pig و Hive ، پشتیبانی طراحی شی گرا و حتی ایجاد یک ابزار کوچک برای کاربر از جمله نمونه های قابل بیان است.

5.کتابخانه های گسترده

پایتون توسط PyPi بیش از 85000 ماژول و کتابخانه و اسکریپت را در دسترس کاربران قرار می دهد. این ماژول ها عملکردهای از قبل بسته بندی شده را در محیط محلی پایتون در اختیار کاربران قرار می دهند. که می تواند مشکلات متنوعی از قبیل تجزیه و تحلیل داده های پیشرفته مانند توسعه سرویس های وب REStful یا تحلیل احساسات و ایجاد بینایی ماشین را حل کند.

6.انعطاف پذیری

پایتون دارای چندین برنامه قدرتمند است که با سایر زبان های برنامه نویسی یکپارچه شده است. جزئیات مربوط به این موارد به شرح زیر است:

  • :IronPython سازگار با سی شارپ و دات نت
  • Cpython: نسخه ای برای کار با سی
  • RubyPython: همرا شده پابتون با روبی
  • Jython: ادغام شدن پایتون با جاوا

7.حقوق بالا

حقوق مهندسان پایتون نسبت به سایر افراد در صنعت فناوری اطلاعات نسبتاً بیشتر است. در ایالات متحده ، یک توسعه دهنده Python به طور متوسط 116.028 دلار در سال درآمد دارد.

8.برنامه نویسی و اتوماسیون

آنچه اکثر مردم درباره پایتون نمی دانند این است که می توان از آن به عنوان یک زبان برنامه نویسی استفاده کرد. کد به صورت اسکریپت نوشته شده و اجرا می شود. بنابراین کد توسط سیستم خوانده شده و تفسیر می شود و خطاها در زمان اجرا بررسی می شوند. پس از بررسی کد ، می توان بارها و بارها از آن استفاده کرد. همچنین می توان وظایف خاص را در یک مشکل با اتوماسیون انجام داد.

9.هوش مصنوعی

هوش مصنوعی قصد دارد آینده فناوری اطلاعات را تسخیر و آن را هدایت کند. پایتون بسیار پرکاربرد و پراستفاده برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. کتابخانه های پایتون مانند Keras و TensorFlow عملکرد یادگیری ماشین را امکان پذیر می کند. همچنین ، کتابخانه هایی مانند OpenCV در بینایی رایانه یا به شناختن تصویر کمک می کنند.

10.گرافیک رایانه

پایتون را می توان در پروژه های کوچک ،بزرگ، آنلاین یا آفلاین استفاده کرد. برای توسعه برنامه های رابط کاربری گرافیکی و دسکتاپ استفاده می شود. کتابخانه  Tkinter امکان توسعه ساده و سریع برنامه را فراهم می سازد. همچنین علاوه بر Tkinter کتابخانه های دیگری در زمینه توسعه دسکتاپ مانند Kivy ،Toga و PyQt5 هم موجود هستند. این زبان برنامه نویسی همچنین در توسعه بازی استفاده می شود که با استفاده از PyGame می توان بازی ساخت و برای سیستم های اندرویدی هم خروجی گرفت.

11.فریمورک تست

این زبان ابزاری عالی برای اعتبارسنجی محصولات یا ایده های شرکتهای تأسیس شده است. پایتون دارای فریمورک های داخلی است که با اشکال زدایی و گردش سریع کار می کند. ابزارها و ماژول های آن مانند سلنیوم و اسپلینتر برای آسان تر کردن کارها فعالیت می کنند. پایتون همچنین از تست های متقاطع و مرورگر متقابل با فریمورک مانند PyTest و فریمورک Robot پشتیبانی می کند.

12.توسعه وب

فریمورک های مختلف پایتون از توسعه وب سایت پشتیبانی می کند. پایتون مجموعه ای از فریمورک ها را برای توسعه وب سایت ها در اختیار دارد. فریمورک های محبوب مانند Django ، Flask و Pyramid با کد سریع تر و پایدار مشخص وجود دارند. به این دلیل است که آنها در پایتون نوشته شده اند. با استفاده از پایتون ، کاربران می توانند scraping وب را انجام دهند که به معنی واکشی جزئیات از وب سایت های دیگر است و این عمل با استفاده از فریمورک Scrapy امکان پذیر است.

می توانم به شما بگم که معروفترین کمپانی ایرانی که از پایتون استفاده می کند کافه بازار است و علاوه بر آن سایت مکتب خونه و گیت دات آی آر هم از پایتون و فریمورک توسعه وب جنگو استفاده می کنند.