تمام کسانی که شروع به طراحی وب کرده‌اند، مطمئناً نام‌های MVC و WEBForm را شنیده‌اند و می‌دانند که هر دو آن‌ها الگوهایی برای طراحی وب هستند. هنگامی‌ که بخواهید شروع به یادگیری طراحی وب کنید، مطمئناً در یک دوراهی انتخاب بین این دو قرار می‌گیرید. MVC و Webform، این دوراهی است که از آن صحبت شد و بسیاری از افراد سؤال می‌کنند که کدام‌یک از این دو برای یادگیری بهتر و کاربردی‌تر هستند. اگر شما نیز به دنبال آشنایی با این دو هستید و می‌خواهید بدانید کدام‌یک از آن‌ها برای کار، الگوی بهتری هستند در ادامه مقاله ما به مقایسه webform و MVC خواهیم پرداخت. در این مقاله ما ابتدا شما را با MVC و Webform آشنا خواهیم کرد و به سؤال اینکه کدام بهتر است، به‌گونه‌ای دیگر پاسخ خواهیم داد. در حقیقت بعد از توضیح درباره مزایا و معایب هرکدام، انتخاب و نتیجه نهایی را برعهده شما می‌گذاریم.

مقایسه webform و MVC

MVC چیست؟

MVC در حقیقت مخفف Model View Controller است که یک الگو طراحی نرم‌افزار است. در MVC مدل و ویو و کنترلر سه جزء جدا و مجزا هستند که در کنار هم، کار می‌کنند و همین امر باعث می‌شود کارها ساده‌تر و راحت‌تر انجام شود. حال به توضیح هرکدام از آن‌ها به‌صورت جداگانه می‌پردازیم.

  • مدل

مدل در حقیقت مجموعه‌ای از کلاس‌ها است که منطق کار شما را تشریح می‌کند. اگر بخواهیم مثالی برای کار مدل بزنیم می‌توانیم بگوییم که برای مثال، مدل، نحوه ارتباطات نرم‌افزار ما با دیتابیس را تشریح می‌کند. مدل به‌صورت مستقیم با کنترلر در ارتباط است.

  • ویو

ویو در حقیقت قسمتی است که مستقیم با کاربر ارتباط دارد و رابط کاربری ما در درون آن قرار دارد. ویو مسئول نمایش اطلاعات به کاربر است و به طور مستقیم با مدل در ارتباط نیست و فقط با کنترلر به‌صورت مستقیم ارتباط دارد.

  • کنترلر

کنترلر در حقیقت قسمت اصلی و پایه‌ای معماری MVC است. کنترلر در حقیقت دستورات را دریافت کرده و از مدل، اطلاعات لازم برای آن‌ها را می‌گیرد و به ویو می‌فرستد. نحوه کار MVC بسیار بستگی به نحوه کار این قسمت‌ها در کنار یکدیگر دارند.

لایه‌های mvc

Webform چیست؟

Webform در حقیقت قسمتی از وب اپلیکیشن ASP.NET است. Webform یکی از چهار مدل برنامه‌نویسی است که توانایی ساخت نرم‌افزارهای تحت وب ASP.NET را دارد. وب فرم‌ها در حقیقت صفحاتی هستند که کاربر در مرورگر خود آن‌ها را درخواست می‌کند.

مزایای webform به نسبت MVC

با دانستن مزایا و معایب هر کدام بهتر می‌توانیم به مقایسه webform و MVC بپردازیم. مزایای webform به شرح زیر است:

View State :View State در حقیقت به ما کمک می‌کند تا state ها را حفظ کرده و اطلاعات فیلد ها را در هنگام برگرداندن درخواست به سرور، پر کنیم.

کنترل‌های جانبی سرور: کنترل سرور در حقیقت چیزی است که در MVC وجود ندارد. در webform تعداد بسیار زیادی از کنترل‌های سرور وجود دارد که به‌سادگی می‌توانید آن‌ها را در نرم‌افزار پیاده‌سازی کنید.

تعداد آپشن‌های بیشتر برای ایونت‌های کنترلی سرور: تعداد بسیار زیادی ایونت برای کنترل سرور مانند کلیک کردن و یا تغییرات وجود دارند که شما با استفاده از webform قادر به انجام آن‌ها هستید. باید بدانید که MVC نیز توانایی انجام این کارها را دارد اما برای انجام کاری مشابه، نیاز به زدن تعداد بیشتری کد دارد.

توسعه سریعتر صفحات پیچیده: به دلیل وجود ایونت‌ها و کنترل‌های سرور ساخت پیج­های پیچیده وب کار بسیار ساده‌تری است. در حقیقت ما با MVC نیز می‌توانیم این کار را انجام دهیم اما سرعت کار ما به‌مراتب پایین‌تر خواهد بود. البته این را در نظر داشته باشید تا که سرعت ساخت پیج­های پیچیده بسیار به‌سرعت و توانایی کدنویسی فرد بستگی دارد.

مزایای webform

مزایای MVC نسبت به webform

حالا برای مقایسه بهتر webform و MVC مزایای MVC را برایتان شرح خواهیم داد:

سبک‌تر بودن: پیج­های وبی که با استفاده از MVC نوشته می‌شوند به‌مراتب سبک‌تر از پیج­هایی است که با استفاده از Webform نوشته می‌شوند و دلیل آن نیز عدم وجود viewstate های بزرگ درون آن‌ها است.

کنترل بهتر برای طراحی: همان‌طور که گفته شد در ASP.NET webform کانسپتی به نام Server control داریم اما در ASP.NET MVC کانسپت کنترل سرور از بین رفته است و به‌جای آن استفاده از HTML و مفهومی به نام HTML control جایگزین شده است. این کنترل به ما کمک می‌کند تا بر روی دیزاین پیج و HTML کنترل بیشتری داشته باشیم و همچنین سرعت پیج ما به شدت افزایش پیدا می‌کند.

عملکرد سرور: در حقیقت استفاده از HTML به نسبت استفاده از server control های موجود در webform، بار کمتری را روی سرور قرار میدهند و عملکرد سرور بسیار بهتر خواهد شد.

زمان بارگذاری صفحه بهتر: بدون استفاده از Viewstate ها سرعت لود شدن پیج ها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

بهینه بودن URL از نظر سئو: درست است که در webfrom ما توانایی ادیت URL را داریم اما در MVC می‌توانیم به‌سادگی در کد خود تگ­هایی قرار دهیم که بعداً به‌عنوان URL استفاده شوند.

MVC و WEBForm کدام بهتر است؟

اکنون با بررسی تفاوت و شباهت MVC و WEBForm نسبت به یکدیگر سؤالی که ممکن است برای هرکسی پیش بیاید این است که علاوه بر وجود این مزایا و معایب برای هرکدام، کدام‌یک از آن‌ها برای کار ما بهتر و کاربردی‌تر است و استفاده بیشتری برای ما دارد. جوابی که بیشتر از هر جواب دیگری برای این سؤال خواهید شنید این است که استفاده از هرکدام از این دو مورد بسیار مرتبط به نحوه استفاده شما از آن‌ها است. همچنین توانایی شما در کدزنی مشخص می‌کند انتخاب کدام‌یک از این دو برای شما مناسب‌تر است.

MVC و WEBForm کدام بهتر است

نکته
برای آشنایی بهتر با تفاوت‌ها و شباهت‌های MVC و WEBForm می‌توانید به دوره آموزش راه اندازی سیستم چت Zopim در Asp.net MVC و Asp.net WebForms که به صورت کاملا رایگان در دانشجویار برایتان فراهم شده است، مراجعه کنید. در این آموزش نحوه راه‌اندازی سیستم چت با هر دو فریم ورک آموزش داده شده است که می‌تواند شما را با مزایا و معایب هر کدام بهتر آشنا کند.

نتیجه مقایسه webform و MVC

در پایان باید گفت، درست است که MVC تکنولوژی نسبتاً جدیدتری به نسبت webform است و قابلیت‌های بسیاری را نیز به ما ارائه می‌دهد اما بازهم دلیلی بر این نیست که ما از Webform استفاده نکنیم. MVC امروزه بسیار فراگیر شده است و بسیاری از افراد به دلیل استفاده از قابلیت‌های آن به سمت آن سوق داده شده‌اند اما از سوی دیگر هنوز هستند افرادی که به دنبال استفاده از WEBform هستند پس انتخاب بین این دو کاملاً به شرایط شما بازمی‌گردد.