افراد زیادی به مباحث امنیت و نفوذ علاقه‌مندند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید و دوست دارید در این زمینه، تخصص کسب کنید، بهتر است با مسیر آموزش امنیت شبکه و دوره‌های هک آشنا شوید. ممکن است بپرسید امنیت شبکه را از کجا شروع کنیم و یا این که نسبت به پیش نیازهای امنیت شبکه سوالاتی در ذهن داشته باشید. در این نوشته با ما همراه شوید تا یکی یکی پاسخ سوالات خود را پیدا کنید.

مسیر آموزش امنیت شبکه
مسیر آموزش امنیت شبکه

هک و امنیت چیست ؟

فناوری اطلاعات پیشرفت زیادی داشته است. امروزه از اشکال مختلف تجارت الکترونیک استفاده می‌کنیم و نباید نسبت به خطرات و تهدیدات آنها غافل باشیم. ممکن است روزانه ده‌ها سایت را باز کنید، در رسانه‌های اجتماعی دوستانتان را دنبال نمایید. کالاهای ضروری خود را به صورت آنلاین خریداری کنید و حتی به صورت آنلاین درس بخوانید. پس، برای دوری از هر نوع خطر و چالشی باید مسائل امنیتی را جدی بگیرید!

بهتر است با مفاهیم اولیه امنیت آشنا شوید و به این صورت مسیر درست آموزش امنیت شبکه را طی کنید تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان به مطلوب‌ترین نتیجه دست یابید. وب‌سایت‌ها، انجمن‌ها، فیلم‌های متعدد و کانال‌ها مکن است شما را گیج و سردرگم کنند و از خود بپرسید که باید از کجا شروع کرده و در چه مسیری پیش بروید!؟ اول مشخص کنید که به دنبال آموزش در چه حوزه‌ای هستید. زمینه‌های متعددی وجود دارد که امنیت در همه آنها مفهوم داد، بنابراین، برای یادگیری به دسته‌بندی و مسیری مشخص نیاز دارید. در این مقاله قصد داریم تا مسیری آسان و کارا به شما معرفی کنیم.

مسیر‌های آموزشی امنیت شبکه

امنیت در وب، دو مسیر آموزشی جداگانه دارد که شامل امنیت و تست نفوذ می‌شوند. مفاهیم و اصطلاحاتی چون پیاده سازی سیستم مانیتورینگ وبسایت، امنیت سایبری، امنیت در وبسایت‌های جوملا یا وردپرس و مطالبی از این نظیر مربوط به امنیت است و درک مباحثی چون حفره‌های امنیتی، علل ایجاد و کاربردشان توسط هکر به تست نفوذ ارتباط دارد. از جمله شاخص‌ترین حفره‌های امنیتی می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم.

  • SQL injection

تزریق SQL یکی از رایج‌ترین تکنکیک‌های هک کردن وب است.

  • Local File Inclusion (LFI)

یک مهاجم می‌تواند با استفاده از Local File Inclusion برنامه وب را فریب داده و پرونده‌های موجود در وب‌سرور را فاش و یا اجرا کند. حمله LFI ممکن است منجر به افشای اطلاعات، اجرای کد از راه دور یا حتی اسکریپت نویسی درون سایت (XSS) شود. به طور معمول، LFI زمانی اتفاق می‌افتد که برنامه‌ای از مسیر پرونده به عنوان ورودی استفاده کند.

  • Remote file inclusion (RFI)

Remote file inclusion حمله‌ای است که آسیب پذیری‌ها را در برنامه‌های وب هدف قرار می‌دهد و به صورت پویا به اسکریپت‌های خارجی مراجعه می‌کند. هدف مجرم این است که از عملکرد ارجاع در برنامه استفاده کند و با آپلود کردن بدافزار (به عنوان مثال پوسته‌های درب پشتی یا backdoor shells) از یک URL راه دور در یک دامنه دیگر مقصود خود را عملی کند.

  • Remote File Upload (RFU)

در این حفره امنیتی، تمرکز مهاجم افزایش سطح دسترسی یا دیفیس سایت است. بنابراین، مهاجمین با توجه به نوع زبانی که سایت با آن نوشته شده است، به آپلود فایل مخرب در سرور می‌پردازد.

  • Cross Site Request Forgery (CSRF)

Cross-Site Request Forgery حمله‌ای است که کاربر نهایی را مجبور می‌کند اقدامات ناخواسته‌‍‌ای را روی یک برنامه وب که در حال حاضر در آن برنامه احراز هویت شده است، انجام دهد.

  • Cross-Site Scripting (XSS)

حملاتCross-Site Scripting  نوعی تزریق است که در آن اسکریپت‌های مخرب به وب سایت‌های قابل اعتماد تزریق می‌شوند. حملات XSS زمانی اتفاق می‌افتد که مهاجم از یک برنامه وب برای ارسال کد مخرب استفاده می‌کند. این حمله، معمولاً به شکل اسکریپت سمت مرورگر است که برای کاربر نهایی دیگر استفاده می‌شود.

برای این که در حوزه امنیت و هک مهارت و تخصص کسب کنید، یادگیری زبان‌های مهمی چون پایتون و PHP بی‌تأثیر نخواهد بود. آموزش‌ها پروژه محور هستند تا به شما بهترین نتیجه را در کم‌ترین زمان ممکن هدیه دهند. دوره امنیت و روش‌های مقابله با نفوذ می‌تواند برای شروع کار، مناسب‌ترین گزینه ممکن باشد.

امنیت سمت کاربر یا کلاینت

امروزه افراد ساعت‌های متمادی با وسایلی چون اسمارتفون و یا تبلت کار می‌کنند و بدون این که نسبت به مسائل امنیتی آگاهی لازم را داشته باشند، نسبت به دانلود و نصب برنامه‌ها از منابع غیر رسمی و نامطمئن، اقدام می‌کنند. به همین دلیل، احتمال مخرب بودن، ویروسی بودن و هک شدن دستگاه‌های ایشان بالا می‌رود. دوره امنیت سمت کاربر یا کلاینت در مورد روش‌های نفوذ به گوشی‌ها و یا تبلت‌ها می‌پردازد و در مورد تست نفوذ در سیستم‌های شخصی و راه‌های جلوگیری از این چالش‌ها بحث می‌کند.

امنیت شبکه‌های بیسیم یا وایرلس

هک شدن شبکه‌های وایرلس علاوه بر این که ممکن است با عواقبی چون مصرف غیر مجاز حجم قابل توجه اینترنت همراه باشد، امکان نفوذ مهاجم به سیستم‌ کاربر را نیز میسر می‌سازد. در اینجا اطلاعات شخصی کلاینت، هک می‌شود و خطر سوء استفاده از آن وجود دارد. اگر علاقه‌مندید تا در این حوزه کار کنید، باید ابتدا با مفاهیم اولیه شبکه آشنا شوید. فراموش نکنید در امنیت علوم تخصصی دیگری نیز وجود دارند که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با این حوزه در ارتباط هستند. برای مثال، فارنزیک یا رهگیری نفوذ، اوسنت (osint) یا جمع‌آوری اطلاعات، دوره‌های تخصصی لینوکس و کار با توزیع‌های مختلف آن و موارد تخصصی دیگر از جمله این علوم هستند.

پیش‌نیاز‌های امنیت شبکه

پیش نیازهای امنیت شبکه
پیش نیازهای امنیت شبکه

برخی از مهمترین پیش‌نیاز‌های ورود به حرفه امنیت سایبری در زیر ذکر شده است:

  • از دوره‌های آموزشی مناسب استفاده کنید و حرفه امنیت سایبری را اصولی و درست فرابگیرید.
  • زبان امنیت شبکه متناسب با علاقه خود را فرابگیرید.
  • با کارشناسان امنیت شبکه در ارتباط باشید.
  • همیشه از اخبار روزانه مرتبط با امنیت شبکه مطلع شوید.

آموزش دوره‌های امنیت شبکه

ممکن است با افراد زیادی که قبلا در حوزه امنیت فعالیت داشته‌اند، مشورت کنید ولی هر کسی به شما راه متفاوتی را پیشنهاد داده باشد و این باعث سردرگمی شما بشود. برخی ممکن است برنامه‌نویسی را مهم‌ترین گام برای شروع بدانند، در حالی که عده‌ای شروع شبکه را توصیه کنند. یک نفر کار با لینوکس و دیگری توزیع کالی لینوکس را پیشنهاد دهد و نظر همه این افراد نیز تا حدی صحیح باشد.

مهم نیست قبلا چه چیزهایی بلد بوده‌اید، به این فکر کنید چه هدفی دارید و دقیقا چه می‌خواهید؟ پس، اول از همه، حوزه تخصصی و محبوبتان را انتخاب کنید. حتی، این که از کجا شروع می‌کنید، اهمیت زیادی ندارد. مهم‎ این است که در ادامه تا کجا پیش می‌روید. مسیر آموزش امنیت شبکه متنوع است و هر روز بخش‌های زیادی از آن را می‌توان تجربه کرد. دقت داشته باشید که پس از انتخاب مسیر و تخصص مورد علاقه‌تان، می‌توانید از دوره‌های امنیت موجود در سایت دانشجویار آموزش خود را شروع کنید.