میکروفریم ورک flask چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله می خواهیم راجب فریم ورک فلسک یا فلاسک ( flask ) صحبت کنیم و ببینیم که این فریم ورک چگونه کار کرده و دلیل استفاده افراد از فریم ورک flask چیست. امروزه زبان برنامه نویسی پایتون ( python ) دربسیاری از روزمرگی های ما نفوذ کرده و با سرعت هرچه بیشتر درحال رشد و پیشروی است به گونه ای که با استفاده از این زبان بسیاری از کارهایی که با زبان های برنامه نویسی دیگر سخت و دشوار بود به شکل ساده تر و همچنین سریع تری انجام می شود. فریم ورک فلسک نیز یکی از فریم ورک های پایتون برای برنامه نویسی وب بوده ودر حقیقت میکروفریم ورک  flask یک فریم ورک تحت وب است. در ادامه بیشتر با این فریم ورک آشنا خواهیم شد. قبل از آشنایی با این فریم ورک باید بدانیم که معنی واژه فریم ورک چیست و چه تعریفی برای آن ارائه شده است.

فریم ورک چیست؟

فریم ورک frame work در واقع یک چارچوب یا فضای کاری برای برنامه نویسان است که با داشتن کتابخانه های متعدد و مجموعه قوانین مختص به خود به کمک برنامه نویسان آمده و به آن ها در نوشتن برنامه مورد نظرشان کمک میکند. برای اینکه درباره فریم ورک بیشتر اطلاع داشته باشیم و بدانیم که نحوه کار آن به چه صورت است بهتر است از یک مثال استفاده کنیم. اگر علاقه مند به دنیای برنامه نویسی وب یا به طور کلی برنامه نویسی باشید مطمئناً نام فریمورک دات نت مایکروسافت را شنیده اید. این فریم ورک در حقیقت به دلیل ایجاد یک چهارچوب و محیط مناسب برای برنامه نویسی قابل حمل ایجاد شده است که امروزه بسیاری از برنامه نویسان از آن استفاده میکنند.

فریم ورک flask چیست؟

هر فریم ورکی در هر جای دنیا برای رفع یک نیاز ساخته می شود.یعنی پس از اینکه افراد در روند کار خود مشکلی را در میابند شروع به نوآوری و ساخت ایده های جدید می کنند اما داستان فریم ورک فلسک مقداری با داستان های دیگری که درباره ساخت دیگر فریم ورک ها شنیده ایم متفاوت است. میکروفریم ورک فلسک توسط Armin Ronacher ساخته شده است. به گفته سازنده این فریم ورک، ایده فریم ورک flask در حقیقت یک دروغ آپریل بوده است اما به دلیل استقبال بسیار زیاد افراد و مشهور شدن آن، تیم سازنده تصمیم به ساخت این فریم ورک با زبان برنامه نویسی پایتون کردند. دلیل اینکه در بالا این فریم ورک را یک میکرو فریم ورک خطاب کردیم به سادگی این فریم ورک برمیگردد. درحقیقت فریم ورک فلسک بسیاری از کتابخانه ها و همچنین ابزار هایی که در دیگر فریم ورک ها وجود دارد در خود ندارد و همین امر سبب سادگی آن می شود. در حقیقت فریم ورک flask با ابزار ها و کتابخانه هایی که در اختیار افراد قرار می دهد کمک می کند که برنامه نویسان بدور از سختی ها و پیچیدگی های برخی از فریم ورک ها شروع به برنامه نویسی کرده و در محیطی که در عین سادگی بسیار قدرتمند و مناسب است شروع به کار می کنند.

فریم ورک Flask در کجاها استفاده میشود؟

این کاملاً درست است که این میکروفریم ورک یک فریم ورک ساده است اما آیا این سادگی به معنی غیرقابل اعتماد بودن است؟ مطمئناً خیر. فریم ورک flask به قدری قدرتمند و توانا است که در بسیاری از شرکت های مطرح حوزه تکنولوژی که مطمئناً نام بسیاری از آن ها به گوش شما نیز خورده است استفاده می شود. در حقیقت flask امروزه در شرکت های LinkedIn, Netflix, Reddit و حتی Mozilla نیز استفاده می شود. هرکدام از این شرکت ها در حقیقت غول های حوزه خود هستند و استفاده از فریم ورک Flask در این شرکت ها نشان دهنده توانایی و میزان قابل اعتماد بودن این فریم ورک است.

فریم ورک Flask چطور کار میکند؟

خب تا به اینجای کار با مفاهیم فریم ورک فلسک آشنا شدیم و متوجه شدیم زبان برنامه نویسی python چگونه درحال حرکت در دنیای اینترنت و تحت تاثیر قرار دادن بسیاری از زبان های برنامه نویسی است و توسط بسیاری از بزرگان حوزه تکنولوژی استفاده می شود. حال در این بخش به اصل موضوع به معنی دانستن نحوه کار این فریم ورک می پردازیم. برای اینکار لازم است که با نحوه کار این فریم ورک آشنا شویم. تصویر زیر نحوه کار فریم ورک flask را با ما نشان میدهد.

فریم ورک Flask

در حالت کلی فلسک با دو کتابخانه Werkzeug و Jinja کار می کند. هر دو این دو کتابخانه توسط تیم توسعه اصلی فریم ورک Flask توسعه یافته اند و به مانند خود فریم ورک تحت لایسنس BSD هستند. به طور کلی کتابخانه Werkzeug برای مسیریابی و ارتباط با سرور و کارهایی از این دست استفاده می شود و Jinja نیز یک template engine بوده که می تواند داده های مورد نظر ما را در قالب مورد نظرمان به نمایش در بیاورد. در حقیقت رسالت و هدف اصلی فریم ورک ها این است که کار را برای ما ساده کنند و فریم ورک Flask با قدرت می تواند این کار را برای ما انجام دهد. به عنوان مثالی برای دانستن میزان راحتی کار با این فریم ورک اگر بخواهیم به راه اندازی یک وب سرور با پایتون فکر کنیم، برای ساخت این وب سرور به زمان زیاد و همچنین استفاده از خط های کد زیاد نیاز داریم اما اینکار در کمترین زمان به وسیله فریم ورک flask انجام می شود.

حال که نحوه کار این فریم ورک را دیدیم و با چگونگی کارکرد آن آشنا شدیم میتوانیم اندکی جلوتر رفته و با استفاده از این فریم ورک کلمه Hello world را بنویسیم. برای اینکار باید کدهایی مانند زیر را بر برنامه وارد کنیم.

Pip install flask

ابتدا با قطعه کد بالا میکرو فریم ورک فلاسک را نصب می کنیم. حال نوبت به نوشتن کد برنامه می باشد.

from flask import Flask
app = Flask(__name__)
@app.route('/')
def hello_world():
	return 'Hello World!'
if __name__ == '__main__':
	app.run()

با استفاده از کد بالا به سادگی میتوانیم کلمه hello world را در فریم ورک flask نمایش داده و با ذخیره این کد و وارد کردن دستوری مانند python app.py میتوانیم یک ip مشاهده کنیم که اگر این ip را درون مرورگر خود بزنیم کلمه hello world برای ما نمایش داده می شود.

چرا باید از فریم ورک flask استفاده کنیم؟

درحقیقت دلیل استفاده از فریم ورک فلسک به مانند دیگری فریم ورک ها به نحوه استفاده شما از آن بر میگردد. منظور از نحوه استفاده این است که پایتون دارای تعداد زیادی از فریم ورک های مختلف برای کار های مختلفی که قرار است با آن انجام دهید دارد. به همین دلیل استفاده از یک فریم ورک به طور دقیق به نوع پروژه و کار شما برمیگردد. اما همانطور که در بالا گفته شد به عنوان مثال برای ساخت یک وب سرور با ترجیح flask به دیگر فریم ورک ها بسیار به خود و زمان پروژه کمک می کنید.

فریم ورک Flask

مزایای فریم ورک Flask

فریم ورک فلسک مانند هر فریم ورک دیگری مزایا و معایب خود را دارد. در اینجا با برخی از مزایای این فریم ورک نسبت به دیگر فریم ورک های زبان برنامه نویسی پایتون آشنا می شویم. یکی از مزایای پایتون به نسبت دیگر فریم ورک ها ماژولار بودن آن است. از طرف دیگر این فریم ورک به راحتی با bootstrap اتصال پیدا کرده و با کمترین میزان کد نویسی تعداد زیادی از محاسبات را انجام داد. این فریم ورک همچنین فریم ورک ها و زبان های برنامه نویسی که مطرح و پرطرفدار هستند منابع بسیاری نیز برایشان موجود است. فریم ورک Flask نیز از این مورد مستثناء نیست و به دلیل مشهوریت و محبوبیت آن منابع و کتابخانه های زیاد و متعددی برای آن انتشار پیدا کرده است. یکی دیگر از مزایا و امکاناتی که فریم ورک فلسک در اختیار ما قرار می دهد نمونه سازی بسیار خوب این فریم ورک است. باید گفت با وجود ساده بودن این فریم ورک، این فریم ورک به خوبی و راحتی می تواند امکانات لازم و مورد نیاز برای نمونه سازی نرم افزار را در اختیار ماقرار دهد. این ها همه مزایای این فریم ورک بوده و هرکدام می تواند دلیل انتخاب این فریم ورک برای پروژه شما شود.

فریم ورک Flask
در پایان باید گفت که زبان برنامه نویسی پایتون دارای فریم ورک های قدرتمندی به مانند Django و یا cherrypie می باشد و هرکدام نیز در حوزه کاری خود معتبر و قدرتمند هستند و مزایا و معایب خاص خود را نیز دارا می باشند. در این مقاله ما به طور تقریباً کامل با فریم ورک فلسک آشنا شده و فهمیدیم که این فریم ورک چگونه و به چه صورت عمل می کند. این فریم ورک به دلیل سادگی برای کسانی که آشنایی زیادی با زبان پایتون ندارند نیز مناسب است هرچند که این فریم ورک برای یادگیری اولیه پایتون خوب نیست اما اگر آشنایی نسبی با زبان برنامه نویسی پایتون دارید قدم اول شما در راه برنامه نویسی وب می تواند استفاده از فریم ورک Flask باشد.

اگر علاقه مند به یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون شده اید پیشنهاد میکنم آموزش رایگان پایتون را از سایت دانلود و مشاهده کنید.